Diplomi/bakalaureusetööde teemasid novembris 2004 IVA ajaplaneerija IVA kalendris on olemas põhilised funktsioonid sündmuste märkimiseks. Mugava ja igaks otstarbeks kasutatava päevikuni on veel pikk tee. Diplomitöös tuleb leida ja analüüsida mitmeid olemasolevaid ajaplaneerimise vahendeid, leida neist (üli)koolikeskkonnas vajalikud võimalused. Samuti kaardistada kasutajate vajadused nii enese kui teiste õppurite ja õpetajate abil. Planeerimise juures tasub arvestada, millistel tingimustel on mõistlik genereerida automaatseid sündmusi, kus tuleb kasutajal kõik ise määrata ning kus saaks lasta osa tööd masinal ära teha. Töö raames on soovitav mitmed kavandatud võimalused ka ise valmis teha. IVA turvalisus Mitmest valmistükist kokku pandud ning omalt poolt täiendatud on siiani mitmes mõttes vaid töötav prototüüp. 2004. aasta suve jooksul sai tükkide vahel ühtseks muudetud kujundusvahendid ja tõlkimine. Samasugune analüüs on vaja ette võtta ka turvalisuse suhtes. Töö raames on vaja kaardistada võimalikud turvariskid ning nende haldamiseks kasutatud vahendid. Tuleb leida tasakaal Zope sisseehitatud õiguste ning programmikoodi kontrollitud ligipääsude vahel. Tuleb kavandada võimalikult lihtne ja arusaadav, samas aga tõhus objektfailisüsteemipõhine õiguste jaotus ning näidata, millised kontrollid sellest välja jäävad. Edasi vaadata üle programmifailid ning hoolitseda, et kõik käivitatavad käsklused arvestaksid seda turvaskeemi olgu siis Zope või programmikoodi vahenditega. Ülesannete jagamine IVAs Mõnegi kodu- või kontrolltöö puhul tahab õpetaja lubada õpilastel ise valida koostatud ülesannete või referaaditeemade hulgast sobivad. Mõnikord lubatakse õppuritel mõnda teemat valida ka kuni kahel/kolmel inimesel. Töö ülesandeks oleks pakkuda selline võimalus ka elektroonilise õpikeskkonna sees. Arvestada tasub olukorraga, kus palju õpilasi soovib vaadata ja valida teemasid üheaegselt (kontrolltöö klassis). Samuti peaks süsteem olema mugav, kui antakse teemad valida pikema aja (näiteks paari nädala) jooksul. Et oleks võimalik valida ning hiljem ümber otsustada/vahetada. IVA grupitöö tarkvarana Kui kord rahvas on veebikursuse nime all kokku saanud, siis vajatakse/soovitakse vahel ka õppetöövälist infot vahetada. Olgu selleks siis asjaajamisdokumendid, mälestused ühistest üritustest või miskit muud. Töö raames tuleks uurida kasutajate võimalikke vajadusi ning nende rahuldamise võimalusi IVA keskkonna abil. Lisaks ise lõikude kirjutamisele tuleb arvesse ka olemasolevate vahendite ühendamine IVAga. Reaalaja veebiõpe. TPÜs arendatav veebiõppevahend IVA avab lehti vaid kasutaja vajutuse peale - lihtsalt arvuti taga istumisest ei piisa sündmustest teada saamiseks. Samas on Interneti kaudu reaalaja suhtlus täiesti võimalik. Programmeerimistundides näiteks kasutavad õppurid MSN messengeri üksteise koodilõikude võrdlemiseks ja nende vahetamiseks. IVAle on mõnigi ette heitnud taolise võimaluse puudumist. Töö esimeseks ülesandeks oleks oleks kaardistada võimalused, mida reaalaja suhtlus pakuks võrreldes praegu IVAs leiduvaga. Samuti analüüsida, millised head ja halvad küljed oleksid nendel võimalustel õppetöö seisukohast. Töö juurde võiks kuuluda ka mõni taoline lahendus ja selle ühendus IVAga. Java arendusvahendid Tehnoloogia kümnekonna aasta jooksul on leitud ja kohandatud hulgaliselt vahendeid Java programmide koostamiseks. Töö ülesandeks oleks koostada õppevahend mõnende nende vahendite kasutamiseks. Loetellu kuuluksid koodi kirjutamise keskkonnad (nt. Eclipse, NetBeans), kompileerimise abivahendid (ANT), koodihaldusvahendid(CVS) ning mitmesugused testmise võimalused (klassid, ühe-arvuti-rakendused, veebirakendused). Ideede ja algmaterjalide saamiseks võimalik kasutada TPÜ Informaatika Osakonda saabunud värsket raamatut Java arendusvahendite kohta. J2ME temaatika Mitmed kasutatavad mobiiltelefonid suudavad käivitada J2ME rakendusi. Väljatulevad uued seadmed saavad hakkama ka rohkem võimalusi pakkuva J2ME 2.0 versiooniga. Töö raamesse võiks kuuluda nii olemasolevate mobiilirakenduste uuring, võimalikud kasutusvaldkonnad; mobiilseadmete kasutamine õppetöös ning õppetöö korraldamisel. Samuti oleks hea analüüsida eeldatavat J2ME programmide kasutajate turgu. Ülikool ja ettevõtlus Ülikooli inimeste teadmistebaas pakub võimalusi toodete/teenuste loomiseks. Samuti vajavad õppurid võimalust õpitut rakendada ning ka mõningane teenistus tuleb kasuks. Mõnel maal tarvitatakse seda võimalust rohkem, mõnel vähem. Vahel toimub ettevõtlusega seonduv ülikooli sees, vahel eraldi firmades. TPÜ Haapsalus Kolledzis on mitmel korral arutatud õpilasfirma loomist. TPÜ Tallinna poolel asuti aktiivselt koostama Spinno-nimelist tegevust soodustamaks teadustulemuste põhjal valminud toodete pakkumist rahvale. Töö ülesandeks oleks uurida ja võrrelda ülikoolide avalikkusele pakutavaid teenuseid ning leida TPÜ pakutavad võimalused või põhjendada nende puudumist. XML-standardid Nimetatud vormingu levikuga on üha enam vahetatavaid dokumente pandud XMLi reeglitele vastama. Mõnikord on standard vaikselt iseenesest välja kujunenud, teisel juhul on sellele eelnenud põhjalik kavandustöö ning standard on täpselt DTD või Schema abil kirja pandud. Mõnedki kohad on aga jäänud ajaloolisel või muul põhjusel mitte-XML standardi juurde. Töö juures tasuks uurida, millistel kujudel andmeid hoitakse ja vahetatakse. Ning millistes olukordades kasutatakse XMLi abi. Kus pannakse kõik andmed kirja XMLi, kus on viimasel vaid sisukorra funktsioon. Ühe võimalusena oleks keskenduda lähemalt õppematerjalide ning testiülesannete hoidmisele mõeldud standarditele. Arvutisimulatsioon Tegemist võiks olla näiteks (keskkooli)füüsikatunnis kasutatava õppevahendiga, mis sobib nii õpetaja juttu illustreerima kui pakub õpilasele võimaluse muidu raskesti jälgitavat nähtust/protsessi/vahendit ise katsetada. Näiteid: pillikeele võnkumine; pendel; keemiline reaktsioon; isendite arvukus populatsioonis; 3D seiklusmäng füüsika laboris. Oodatud on ka üliõpilaste pakutud teemad. Jaagup Kippar