Projekti nimi 3D printimise ja käsitöövahendite kasutamine muusikainstrumentide loomisel Lühikirjeldus Kättesaadavamaks muutunud 3D printimine pakub võimaluse käepäraste vahenditega luua ja kohendada tervikinstrumente ning nende parandamiseks vajalikke detaile. Kursuse käigus tutvume olemasolevate võimalustega ning neid kohandades ja kombineerides loome uusi. Projekti kirjeldus Tutvutakse 3D printimise võimaluste ja piirangutega, praktiliselt valmistatakse tundides kümnekond pilli lihtsamast keerulisema poole. Proovitakse mooduseid, kuidas 3D printimine ja käsitöövahendid saavad teineteist täiendada. Iga projektis osaleja või paar valib loomiseks või parandamiseks pilli. Tööplaan kavandatakse ning eeldab ülikoolitundidele lisaks iseseisvat tööd tehnoloogialaboris või kodus. Enamikel nädalatel võetakse kursusel ette uus näidispill ning tema valmistamiseks kasutatav tehnika. Pärast uue teema uurimist on aeg valitud pilli kallal töö jätkamiseks juhendajate toetusel. Kursuse lõpul vormistatakse individuaal- ning rühmatööde käigus saadud kogemus avalikult kättesaadavateks dokumentideks, mis tehtakse kättesaadavaks Kullo folkstuudio Piibar veebilehel. Kava nädalate kaupa https://minitorn.tlu.ee/~jaagup/kool/java/kursused/23/elu_3d_pillid/kava.txt Projekti eesmärk Selgitada välja 3D printimise ning käsitöövahendite kombineeritud kasutamise võimaluste piirid muusikainstrumentide loomisel huviliste, kuid enamjaolt nendega mitte igapäevaselt kokkupuutuvate inimeste juures. Projekti tulemust saab kasutada võrdlusmaterjalina tehnoloogia- või muusikaringide töö kavandamise juures. Erialade lõimimine ELUle kohaselt täiendavad üliõpilaste oskused erialati üksteist. Füüsikateadmised aitavad pillide tööpõhimõtet mõista. Muusikakogemus võimaldab tekkivad helid meloodiaks ühendada. Kunstioskused aitavad tulemusel hea välja paista. Kultuurilootaust ning filoloogia toovad meieni pillide ja nende meisterdamise ajaloo. Pedagoogika ja psühholoogia annavad häid ideid leitud töömeetodite pakkumiseks õpilastele. Teaduspõhisus ja uudsus Tehnoloogia pakub varem kättesaamatuid võimalusi. Hoolimata virtuaalvahendite levikust on füüsilistel vahenditel oma teaduslikult põhjendatud koht. 3D printimise ja käsitöövahendite ühendamine aitab võimalusi meisterdamise ja kasutamise juures laiendada. Teema kitsendamine muusikainstrumentidega annab tulemusele kompaktsema väljundi ning koheselt kasutatava tulemuse. Oodatav tulemus On läbi proovitud 3D printimise ja käsitöövahendite kombineeritud kasutamise võimalused muusikainstrumentide loomisel ja parandamisel. Saadud kogemused, muljed ja soovitused on vormistatud tegevuspäeviku ning kokkuvõtva üldistusena. Õnnestunud tegemisradasid saab kasutada Kullo folkstuudio Piibar, pakkudes mitmekülgseid meisterdamisvõimalusi oma õpilastele ning kasutades uudseid vahendeid ja võtete kombinatsioone koolides ja mujal läbi viidavate töötubade juures. Koostatud materjal on avalikult kättesaadav ning julgustab ELU projekti käigus läbi proovitud ja kommenteeritud mooduseid kasutama teemapäevadel ning ka tavalistes koolitundides. Ilmub tehtut tutvustav artikkel Õpetajate Lehes. Osalejad saavad pillide valmistamise ja parandamise praktilise kogemuse. Eetilisus, võimalikud riskid ja lahendused Riskiks on, et mõnedki kursusel kavandatud 3D prinditavad detailid ei ole sellisena sihtkohas veel läbi proovitud ja võivad käituda kavandatust erinevalt. Lahenduse toetajaks asjaolu, et sarnased muude materjalide abil loodud detailid toimivad ning esmaste katsete järgi on ka printimisfilamendi abil loodud detailid piisavalt tugevad. Eetikakomisjoni nõusolekut nõudvate teemadega ei kavatseta kursuse käigus tegeleda. Kava: neljapäeviti 16.15-18.45 14.09 3D printimise võimaluste tutvustus. 3D prinditud muusikainstrumendid. 3D prinditud muusikainstrumentide detailid. Minivile näidisprintimine. Minivilele nimetähe lisamine, vile suuruse muutmine. Kõikide osalejate miniviled ühele alusele järgmiseks korraks printima. Loositud kuuestes rühmades rühma liikmetega tutvumine. Projektiga seotud ootuste kuulamine. 21.09 Kullo Piibarite folkstuudio tutvustus (Mustamäe tee 59, 17.00-18.45, uksed tutvumiseks lahti 16.15), mängitavad pillid. Õpilaste tehtud pillide näited. Lihtsate pillide (putkevile ja roopill) valmistamine. Tüüpilised parandamist vajavad vead pillide juures. Parandatavate ja valmistatavate pillide valik (individuaalselt või paari peale 5. oktoobriks). Kodutööna valitud pilli ja tema valmistamise/parandamise kohta materjalide otsimine ning sellest kirjaliku ülevaate tegemine. Vahenädala sessioonidele registreerimine. Kuueses rühmas rühmajuhi/kontaktisiku valik. 28.09 Valminud viledega tutvumine. Eelnevalt prinditud piukudele võnkemembraani lisamine. Helikõrguse muutmine membraani lõikamise ja kummi sättimise abil. Olemasoleva piugu näidise pikendamine modelleerimistarkvaras, sinna aukude lisamine. Osa näidiste väljatrükk ja katsetamine. Tunni lõpuks igal paaril oma sõrmilise loomine (koos nimetähtedega), nende printima jätmine paarile alusetäiele. 05.10 Valitud loodavate või paranduspillide tutvustamine kursuslastele. Pilli ajalugu, kasutuskohad, tööpõhimõte. Tüüpilised hooldusmeetodid. Konkreetse pilli loomise või parandamise kava. Vajalikud materjalid, ennustatav töö käik, päeviku loomine tööde kirjeldamiseks. Valminud sõrmilistele membraani lisamine, heli kuulamine ja hindamine. Aukude asukohtade täiendamine, katsetamine vajadusel algul käsitööriistadega. Kohandatud sõrmiliste jätmine printida. 12.10 Kohandatud sõrmilistele membraanide lisamine, helide ja helirea kuulamine. Vajadusel täiendamine ja uuele printimisele jätmine. Töö loodava või restaureeritava pilliga õppejõudude toel, vajalike etappide katsetamine, materjalide hankimine, detailide modelleerimine. Vahenädala esitluste esialgne täitmine. 19.10 Vahenädala esitluste ülevaatus. Tööplaanide realistlikkuse hindamine, vajadusel kohandamine lihtsama või keerukama lahenduse suunas. Kodus tehtava osa täpsustamine, vajadusel võimaluste kokku leppimine iseseisvaks tööks tehnoloogialaboris. Töö pillidega õppejõudude toel. vahenädal, esitlusele kaasa loodud ning loodavad/parandatavad pillid 02.11 CNC pingi võimalused ja piirangud. Valmistatud näittükid, nende loomise tööprotsess ja ohukohad. Kasutatav tarkvara. Tamiilkeeltega minikandle mudeli loomine. Vineerist pilli kuju määramine, kruvi- ja virbliaukude paigutamine. Võimalusel pillikere välja lõikamine masinas vahepealsel nädalal. Virblid ja roobid prindituna. Töö pillidega õppejõudude toel. 09.11 Voolikust ja prinditud huulikust pilli koostamine. Aukude lõikamine voolikusse, nõnda meloodianootide saamine. Vooliku ja varasemalt loodud piuguga pilli loomine. Töö pillidega õppejõudude toel. 16.11 (Mini)treipingi võimalused. Konnakrooksupilli käepideme treimine. Käepidemele mustri põletamine, dremeliga loomine. Pilli kokkupanek käepideme, nööri ja konservikarbiga, kampoliga krooksuma panek. Töö pillidega õppejõudude toel. 23.11 Metallkeeltega kuuekeelse ühepuukandle meisterdamine paaridena. Pilli häälestamine. Setu karguse õppimine. Kodutööna oma pilli loomise päeviku korrastamine + protsessist üldistava kokkuvõtte kirjutamine - tulemuseks veebis loetav pdf, kus kasutatud ka algne kodutöö vastava pilli ja tema valmistamise ning parandamise kohta. 30.11 Oma loodud/parandatud pillidega paaridena või ükshaaval tutvustamiseks ette astumine. Salvestatakse pildid ja videolõigud avaldatavas materjalis kasutamiseks. Näidatakse ka valminud päevikut ning protsessiülevaadet. Jagatakse ülesanded lõpuesitluseks vajaliku loomiseks: igast alamrühmast üks Õpetajate Lehe artikli koostaja, vähemalt üks lõpuportfoolio koostaja, üks lõpuesitluse koostaja, üks oma rühma liikmete esitluste videote lõikaja/töötleja. Jagatakse rühmade vahel ära kursusel õpitud materjalidest tehtud tähelepanekute kogumine/vormistamine: miniviled, putkevile+roopill, piuk+sõrmiline, CNC kannel, voolikupill, krooksupill, metallkeeltega kannel. 07.12 Materjalide ühine ülevaatus ja täiendamine (artikkel, portfolio, esitlus, kursuse teemade peegeldus). Lõpuesitluse lõikude jagamine rääkijate vahel. 14.12 Lõpuesitluse läbimäng (2 korda). Vahepeal materjalide ülevaatus ning sobivusel üles laadimine. 18 üliõpilast, 9EAP õppejõududele 3/3/3 Suure huvi korral võimalik suurendada 24 üliõpilaseni Esimese kohtumise aeg: neljapäev, 14. september A-440 16.15-18.45 Kohtumiste ajad: semestri jooksul neljapäeviti A-440 16.15-18.45 Märksõnad: muusikainstrumendid, tehnoloogia, 3D printimine (Osaliselt) 3D prinditavate pillide ideid Sarvepill - kausshuulik + (voolikust) toru + sarvena avanev lehter Karjapasun - pikendatavatest kasvavate seest tühjade koonusjatest torudest kokkupandav Birbyne - sarvepilli laadne, aga ühe keelega piuguga Bombard - sarvepilli laadne, aga šoti torupilli lesthuulikuga, sobivas mõõdus algusauk selle tarbeks Kazoo - häälemoonutusmembraaniga toru Käristi - ümmargune käepide, sakid ühes otsas. Käepideme ümber tiirleb lipulaadne laud, sellel painduv riba, mis käriseb vastu sakke Reasvile - paani flöödi moodustavad häälestatud viled reas Kulbipill - parasjagu laia sõrmlauaga (käepidemega) kulp, millel auk keele ja auk virbli tarbeks. Kaha otsas pikendus hammastega kinni hoidmiseks Põispill - rakise elemendid põie kinnitamiseks, sõrmlaud, seapea kujuline kaunistus sellel. Keele tugi ja hoidja. Poogen jõhvide kinnitustega, pingutamisvõimalusega. Moldpill - toekarp, keelte sõrmlaud koos krihvidega, keelte kinnitused, virblid häälestamiseks, poogen Hiiu kannel - kere, keeltehoidja, virblid, näpukinnitus, roop 3D prinditavate detailidega (parandatavad) pillid Akordioni/bajaani puuduvad klahvid/nupud Balalaika keeltehoidjanupp Jauram koos prinditud (temaatiliste) kaunistustega Käristi - laud puust, muu prinditud Käsitöövahenditega parandatavad pillid Mitmest väikesest samatüübilisest katkisest akordionist üks töötav Leedu Kankles - pooletoonihäälestajad korda või kahest ühele Vanadele kanneldele keelte sobitamine, vajadusel virblite vahetamine Akordkandlele lahti löönud keeltehoidja tagasi Rahvakandle lõhki löönud tagapakule plekist tugevdus Suupilli häälestamine