Projekti nimi Õpilaste pillikogemuse kasvatamine Lühikirjeldus Koostatakse ülevaade muusikainstrumentidega tutvumise praegustest võimalustest üldhariduskoolides, kavandatakse ja viiakse näitena läbi pillitutvustustunnid, koostatakse ja tehakse kättesaadavaks vajalik materjal tunnikonspektidena. Projekti kirjeldus Projekti raames tutvutakse pillimängu mõjudega. Pillimängu roll rohkem kui sajandivanuses külaühiskonnas, pillidega kokkupuude viimase saja aasta jooksul. Pillimängu mõju koordinatsiooni arengule, muusika toime pillimängus meeldiva vooseisundi tekkimisel. Pillimäng suhtlemise osana. Pillimäng üksteise kuulama õppimise toetamisel. Tutvutakse märgatava osa levinud pillide ja nende toimemehhanismiga. Torupillid (eesti, šoti, sugulased klarnet, saksofon ja birbyne), lõõtsalised (akordion, bajaan, karmoska, võru lõõtspill, kontsertiina), poogenpillid (viiul, tšello, kontrabass, hiiukannel, põispill, kulbipill, nuppviiul), kandled (väikekannel, päkarauakannel, (alpi) tsitter, akordkannel, rahvakannel, ristkeelne kannel), näppekeelpillid (mandoliin, kitarr, bändžo, ukulele, balalaika), viled (okariin, tinavile, reasvile, lauluvile, viies suuruses plokkflöödid, ristflööt ja pikkolo), kaushuulikuga pillid (karjapasunad, fanfaar, kornet, trompet, tromboon, altsarv, baritonsarv, tuuba), rütmi- ja löögipillid, plaatpillid. Õpitakse lihtsamaid pille meisterdama. Kullo huvikeskuse ümberehitus aastatel 2024-2025 annab põhjuse ja võimaluse sealsete ringide töö ette võtta uutel alustel. Eestimaal soositakse teadmuskeskuste teket eesmärgiga, et iga kool ei pea harva kasutatavaid seadmeid enesele muretsema, vaid neid on võimalik pruukida temaatilistes keskustes. Kullo folkstuudio Piibar valmistub lisaks rahvapillidele pakkuma võimalust õpilastel uurida enamikku kooliprogrammis käsitletavaid pille nii muusikalisest, füüsikalisest kui ajaloolis-kultuurilisest suunast ja on valmis loodavaid materjale kasutama ning tehtud tähelepanekuid oma keskkonna kujundamisel arvestama. Tutvutakse muusikatundide läbiviimise metoodikaga. Koostatakse pille ja pillimängu tutvustavate tundide konspektid ja vajalikud lisamaterjalid. Viiakse tunnid läbi. Saadud kogemuse põhjal täiendatakse materjali, lisatakse näidised ja soovitused tundi läbi viivale õpetajale, avalikustatakse materjal. Projekti eesmärk Töötatakse välja moodus, kuidas üldhariduskoolide õpilased saavad õppekavas käsitletud pillidega paremini tutvuda. Erialade lõimimine Füüsikas aitavad pillid illustreerida helitekkemehhanisme, ajaloos on seotud pillid ja sündmused. Laule mängides on pilliti piirangud ja võimalused. Loodusloo ja tehnikaõpetusega seotud materjalid sobivad pillide valmistamiseks. Võõrad keeled ja nendega seotud kultuurid kasutavad mitmesuguseid pille. Muusikahuviga inimesi leidub kõigi erialade seas, kõik erialad on omal moel ka muusika ja pillidega seotud. Igaüks saab panuse anda kooliõpilaste muusikaga seotud hariduse täiendamisel, nii sobivad siinses ELU aines osalema kõikide erialade üliõpilased. Teaduspõhisus ja uudsus Praktiline kogemus aitab teoreetilisi teadmisi kinnistada. Praktiline kogemus annab pidepunktid, millele teoreetilised teadmised saavad toetuda. Leitakse ajaloolisest kasutusest sobivad moodused tänapäevase pillidega kokkupuute juures. Käsitsi kirjutamise vähenemise tõttu moodustab pillimäng üha suurema tähtsuse sõrmede peenmotoorika ning sealtkaudu aju arenemise juures. Tutvutakse eri pillide juures vajaliku koordinatsiooniga. Pillimäng saab tekitada meeldiva muusikalise vooseisundi. Koosmäng õpetab kaaslasi kuulama. Tutvutakse metoodikatega ning arvestatakse loodatavate materjalide juures. Laia valiku pillidega praktilise tutvumise võimalusi on siiani vähevõitu. Kullo hoone projekteeritava ümberehituse käigus siinsete ELU rühmade soovituste arvestamine saab ühe sellise võimaluse juurde tuua. Oodatav tulemus * Koostatakse näidistundide konspektid pillidega seotud teemade ning pillirühmade tutvustamiseks kooliõpilastele, proovitakse tegelikes tundides läbi, ning tagasiside põhjal täiendatakse soovitustega. * Kaardistatakse pillidega teoreetilise ja praktilise tutvumise võimalused Tallinnas ja Eestimaal kogu kooliklassi ühise ettevõtmisena - keda ja mis tingimustel võimalik kooli esinema kutsuda, kuhu võimalik klassiga kohale minna. * Analüüsitakse Kullo Piibarite pilliparki, õppekeskkonda ja seoseid koolidega ning tehakse ettepanekud nende täiendamiseks ja korrastamiseks eesmärgiga pärast maja ümberehitust toimida kooliõpilastele praktilist pillikogemust jagava teadmuskeskusena. Seajuures arvestatakse olemasolevat kooliõpikutes ja õppekavades käsitletud pillide kaardistust. * Projektis osalenud üliõpilased saavad pillidega lähema ja julgema sideme. Eetilisus, võimalikud riskid ja lahendused Projekti käigus otseselt eetikakomisjoni sekkumist nõudvate katsetega ei tegelda. Tunnikavade koostamise juures püütakse otsida lahendusi mitmesuguse võimekuse ja närvikavaga õpilaste sobivaks kaasamiseks.