Programmeerimisülesannete metaandmetega varustatud kogu Projekti kirjeldus Projekti eesmärk Luua metaandmetega varustatud programmeerimisülesannete kogu ning selle abil hõlbustada programmeerimisalaste kursuste kokkupanekut. Projekti aktuaalsuse ja vajalikkuse põhjendus Lähematel aastatel jagub Eestimaal headele programmeerijatele piisavalt tööd ja leiba. Juurde tuleb küllalt spetsiifilisi nõudmisi arhitektuuri, programmeerimiskeele jm. hulgas. Seetõttu on hea, kui on võimalik paindlikult välja pakkuda programmeerimiskursusi vastavalt tööturu või õppekava nõudmistele. Mitmete kursuste koostamisel saab tundide, kodu- ja kontrolltööde ülesannete aluseks võtta üldinimlikke probleeme, kuid neile tuleb vastavalt kursuse teemale juurde lisada sobiv kontekst ning vajadusel täpsustada ülesandeid. Jaagup Kippari magistritöö koostamise käigus valmis ülesannete kogu http://minitorn.tpu.ee/~jaagup/kool/java/loeng/ylkogu/ylkogu.rtf . Vahepealsete aastate jooksul on kursustel läbi võetud ülesannete maht mitmekordistunud. Samuti vajavad olemasolevad ülesanded kaasajastamist ning redigeerimist. Tehtava töö kirjeldus Pedagoogiliste standardite hulgast tuleb leida programmeerimisülesannete kirjeldamiseks sobiv komplekt. Põhialuseks on LOM (Learning Object Metadata). Sellest on vaja valida sobivad kirjeldavad väljad ning märksõnu täiendada spetsiifilisema otsingu võimaldamiseks. Töö sujuvamaks muutmiseks peaks kaasa aitama vastav tarkvara. Katsete käigus tuleb selgitada, kas selleks sobib abivõimalustega tekstiredaktor, standartne õpiobjektide kirjeldamise vahend, või tuleb programmeerimisülesannete kirjeldamiseks vajalikud täiendused sisse viia nt. õpihaldussüsteem IVA vastavasse moodulisse. Ligemale kuu on kavandatud olemasolevate ülesannete kokku otsimiseks. Mitmesugused ülesanded on laiali nelja aasta jooksul toimunud kümnete kursuste materjalide hulgas. Osa neist asub paberil, osa on leitavad kursuste arhiividest, mõned ka korralikult ülesannetena kõrvale pandud. Ligikaudseks leitavate ülesannete koguseks võiks olla 700, enamik neist koosneb kolmest alapunktist. Ülesandeid tunnis ja kontrolltöödena lahendades on jäänud tähelepanekuid raskesti- ning mitmetimõistetavuse osas. Samuti tähelepanekud ülesannete sobivuse kohta vastava ettevalmistusega kursuslastele. Üksikud neist tähelepanekutest on kirjas, enamiku puhul tuleb iga konkreetse ülesande puhul meenutada nende lahendamiskordadel tekkinud probleeme ning selle järgi ülesanne sisuliselt kohendada ja paremini sõnastada. Suhteliselt üksluine ja mahukas töö on ülesannete varustamine metaandmetega vastavalt eelnevalt koostatud klassifikatsioonile. Loodetavasti on sama tüüpi ülesannete puhul võimalik osa toimingutest automatiseerida. Paarisaja ülesande kirjeldamise järel tuleb katsetada koostatud otsinguskeemi sobivust ning vajadusel sisestatavaid metaandmeid täiendada. Eraldi tuleb kontrollida levinumaid põhikursusi katvate ülesandekomplektide leidmisvõimalus ning vajadusel tekkivad suuremad augud loodavate uute ülesannetega katta. Projekti seos käimasolevate või lõppenud projektidega Otsest seost teiste projektidega ei ole. Kaudselt andsid siinsele projektile tõuke Tiigriülikooli toel valminud materjalid: Java põhikursuse konspekt, Graafika ja muusika programmeerimine ning Rakenduste programmeerimine. Käesolev ülesannete metaandmetega varustamise projekti tulemus võimaldaks võtta reaalsed andmed katsetamiseks Tallinna Ülikooli Haridustehnoloogia keskuses kavandatavale teadmushalduse komplekslahendustega tegelevale projektile. Samuti pakub välja töötatud programmeerimisülesannete kirjeldamise keskkond võimaluse ka teistel programmeerimisõpetajatel omaloodud ülesanded korralikult süstematiseerida. Projekti edukuse hindamise kriteeriumid Valminud ülesannete kogu. Ülesannete otsingu mugavus ning tõhusus. Leitud ülesannete sobivus otsingus märgitud tunnustega lahendajatele. Projekti ajakava 09.2005. Ülesannete kirjeldamiseks vajaliku standardite komplekti valimine. Märksõnastiku otsimine/koostamine. Tarkvara leidmine/kohandamine. 10.2005 Kogusse minevate ülesannete kokku otsimine, redigeerimine. 11.2005 Ülesannete varustamine metaandmetega. 12.2005 Tervikust puuduvate ülesannete loomine. 01.2006 Ülesannete kogu katsetamine, silumine. Avalikud suhted Tiigriülikooli panuse saab ära märkida valminud materjalide juures. Teave läheb sisse Informaatika osakonna aastaaruandesse. Võimaluse korral avaldame ka artikli ajakirjanduses, nõnda nagu on tehtud kõigi eelnevate Javaga seotud õppematerjalide puhul. Projektimeeskonna koosseis Põhitäitja Jaagup Kippar. ________________________________ Eelarve Tegevus Töötundide arv Standardite valimine 20 Märksõnastiku koostamine 30 Tarkvara valimine ja kohandamine 30 Ülesannete otsimine ja valimine 40 Ülesannete redigeerimine 60 Ülesannete märksõnastamine 90 Valminud kogumiku korrektuur 40 ______________ CV http://www.tu.ee/~jaagup/cv.html