Retsensioon Sulev Ladva seminaritööle Digitaalne heli ja selle töötlus Cubase'i näitel Helitöötlus on arvutimaailmas tähtis osa ning digitaalne helitöötlus on suurelt osalt asendanud analoogtöötluse. Vastava ala spetsialiste on endiselt tarvis ning teema lähem uurimine on üheks võimaluseks sinnapoole liikumisel. Seminaritöös on kirjeldatud digitaalse helitöötluse ajalugu ning teise pooles Steinberg Cubase'i võimalusi. Tööd lugedes paistavad välja autori märgatavad praktilised kogemused digitaalse heli valdkonnas. Samas - töös on millegipärast piirdutud vaid ajaloo ja võimaluste teoreetlise kirjeldamisega, praktilisi näiteid ja kogemusi pole kuigivõrd sisse pandud. Koos konkreetsete lindistusseadistuste, helinäidete ja töötlussoovitustega mitmesuguste sihtkohtade tarbeks moodustaks töö tunduvalt põhjalikuma ja väärtuslikuma terviku. Praegune töö sobiks sellise töö tutvustavaks osaks. Kirjutist on üldjoontes ladus lugeda, silma jääb vaid paar lahku kirjutatud liitsõna (heli protsessoritega lk. 6, riistvara tooted lk. 10). Küsimused autorile: Hüpoteesiks pakutakse, et arvutil ja digitaalsel helitöötlusel on analoogtöötluse ees olulised eelised. Kindlasti on ning neid on ka töös välja toodud. Kas ja milliseid analoogseadmete eeliseid autor teab välja tuua - või on enamikes kohtades suutnud digitaalne helitöötlus kaugemale jõuda? Retsensendi teada näiteks ülevõimenduse puhul suudab analoogsüsteem veel mõnda aega hakkama saada, andes ka mõnikord sobivaid kõrvalefekte - digitaalse lähenemise puhul tekib lihtsalt seosetu ragin, kuna ületäitumisest jõuavad arvude väärtused plusspoolelt miinuspoolele. Samuti peaks vist digitaalse töötluse puhul olema paratamatu ajanihe, mis kulub andmete läbi arvutamisest? Kuna autoril paistab olema reaalne salvestuskogemus, siis palun võimalusel loetelu tähtsamatest toimingutest ja arvestamistest, mis lugude sissemängimisel tasub ette võtta, et talletatud materjal võimalikult hea kuulata oleks. Jaagup Kippar Informaatika Instituudi lektor Tallinnas 16. märtsil 2010