Retsensioon Artur Stepanovi magistritööle Veebimaterjalide agregaatori arendamine Popcorn raamistiku baasil liiklusõppe näitel HTML 5 arenguga jõuab üha enam veebirakendusi tagasi "puhta" HTMLi ja Javaskripti peale ning püütakse loobuda mitmesugustest lisandprogrammidest. Raamistikud aitavad siluda veebilehe piiratud võimaluste ning spetsiaalprogrammide juures harjutud mooduste vahet. Popcorn sisaldab hea komplekti käske video näitamiseks ja juhtimiseks Javaskripti abil. Liiklusõpe on tähtis enamikule meist, sest valdav osa täiskasvanud inimesi on sunnitud maailma vaatama ka autojuhi silmade läbi. Magistritöö autor liiklusõpetajana teab paljusid muresid, mis sõidukijuhiks saamisel ette tulevad ning oskab nendega arvestada ka õppematerjali loomisel. Et sõiduõppe individuaaltund on suhteliselt kallis ning paratamatult seotud ka liikluses varitsevate ohtudega, siis igasugused abimaterjalid õppurite ettevalmistuse suurendamiseks on teretulnud. Magistritöö raames reaalselt kasutatava tarkvara loomine ning analüüs on samuti hea. Ehkki loodud videolõik tutvustab Tallinnas liikluseksamitel levinud trajektoori Autoregistrikeskuse juurest alustades, siis magistritöös olev kirjeldus ja analüüs võimaldab selliseid lõike koostada paljude teelõikude kohta, mis võiksid vajada eelnevat analüüsi selle läbimiseks. Samuti on olemas juhend liiklusõpetajatele omale tarviliku teekonna ülesvõtmiseks ja mugavalt uuritavaks tegemiseks agregaatori abil. Magistritöös on välja toodud, et liiklusolukordade analüüs kipub sageli jätma lahtisi valikuid. Ning on toodud näiteid mitmesuguste kasutatavate materjalide ja nende sobivuse ja põhjalikkuse astme kohta. Reaalset olukorda näitav video võib olla mõnel juhul põhjalikum arutelu algallikas kui teoreetiline joonis, kus tegeliku keskkonna piirangud ei pruugi esile tulla. Mõned küsimused: Küsitlusest/uuringust selgub, et liiklusõpetajatel omale vajalike trajektooride jaoks materjali tegemine ei nõua kuigi suuri informaatikaalaseid oskusi. Kas ja kuidas aga on uuritud, et kui töömahukas on uute õppevideote lisamine - seda nii esimest korda tehes kui juba pärast mõningat kogemust? Kuivõrd on õnnestunud lahendust katsetada õpilaste peal? Milliseid kohti on saadud analüüsida videomaterjali kaudu ning millised teadmised ja vilumused jäävad paratamatult tegelike sõidutundide kanda? Lihtsalt mõtteaineks - praegune rakendus nõuab tegeliku tee filmimist. Milliste kohtade pealt on tegelikul autosõidul tehtud filmimine ja vajalike punktide märkimine etem näiteks värskelt avanenud Google Street View - rakenduse külge ehitatavast Javaskripti programmist, kus samuti võib kasutaja vaatekohta muuta? Milliste liiklusolukordade analüüsist piisaks vaid Street View peale ehitatavast rakendusest (mille puhul suuremad teed oleksid juba kaetud) ning millised vajaksid kindlalt omapoolset filmimist? Retsensent pakub valminud magistritööle hindeks B (väga hea). Jaagup Kippar TLÜ Informaatika Instituudi lektor Tallinnas 19. mail 2012.