Kliendipoolsed veebirakendused Sihtrühm Kursuse materjalide loomisel arvestati kaheksanda klassi õpilastega. Konspekt aga on kasutatav ka aasta nooremate ning mitu aastat vanemate hulgas kuni keskkooli lõpuni välja. Lihtsalt tuleb õpimeetoditega ning ülesannete keerukusega arvestada vastavalt sihtrühmale. Kursuse eesmärk ja omandatavad teadmised Üldeesmärgiks on õpetada algoritmilist ja süstemaatilist mõtlemist ning järjekindlust probleemide lahendamisel. Konkreetsemad kursuse käigus omandatavad teadmised ja oskused on aga * Veebirakenduste kliendipoolse programmeerimise võimalused. * Joonistuskäsud veebilehe lõuendil * Jooniste koostamine algandmete järgi * Hiirele reageerimine * Juhitavate animatsioonide koostamine * Andmete kasutamine kirjetena * Aja arvestamine rakenduste loomisel * Järjestamine ja edetabeli koostamine * Tervikliku rakenduse koostamine Teadmiste omandamise viisid Kliendipoolsete veebirakenduste õppematerjal koostati nõnda, et see sobiks kasutada mitmesuguste õppimis- ja õpetamismeetodite ning samuti mitmesuguse algtaseme korral. Lihtsalt vastavalt saab valida teemasid ning neid soovitud põhjalikkusega välja arendada. Peatükkide algusesse on püütud koondada võimalikult lihtsad ja selged näited, mille järgi saab soovija edasi katsetada ka siis, kui pole tahtmist ega jaksu pikemaid seletusi lugeda. Sellised näited võiksid anda teeotsa kätte neile, kelle parimaks õppimisviisiks pedagoogikateadlaste soovituste järgi on "learning by doing" (tehes õppimine). Nõnda võib üht või paari näidet tundide kaupa uurida, täiendada ja muuta ning sealtkaudu programmeeritavaks teha pea kogu sinnamaani õpitud matemaatika, või panna kasutaja sisestatud andmete põhjal kokku üha keerukamaid jooniseid ning kavandada võlumaailmu. Kui õnnestub õpilased vaimustuma ja veebirakendusi ehitama panna, siis võib selle aluseks piisata vaid kümnendikust materjali tekstist. Pole mingit kohustust kogu materjali süstemaatiliselt läbi käia. Tuleb lihtsalt õigel hetkel ära tabada, millal õpilaste silmades säde särama lööb ning siis nende omapoolseid ideid toetada, tehnilistes küsimustes abi anda ning aruteludes hinnata ideede teostatavust ning selleks vajalikke võimalusi. Tehniliselt süstemaatilisema ülevaate saab kogu materjali järjest läbi lugedes, näited tööle pannes, mitmesuguseid muutusi katsetades ning juuresolevatele ülesannetele vastavad rakendused koostades. Nõnda toimetades tasub aga hoolitseda, et ei kaoks ära õppurite avastamisrõõm. Omaette võimalus on kasutada õppematerjali füüsika- või matemaatika ainetunni osana. Huvilise õpetaja või mõne edasijõudnud õpilase töö tulemusena saab sealtkaudu tutvustada 7. klassi loodusõpetuses sisse tulevaid mõisteid, näiteks kiirus ja trajektoor. Samuti koostada mudeleid mitmesuguste keskkondade kohta - näiteks võrreldes rakkude suurusi. Otseselt haakub animatsioonide ja liikumisega seotu füüsika kaheksanda klassi mehhaanikaosaga. Õpiku autor ise on enesele need teemad just programmeerimise kaudu pulkadeni selgeks teinud ning julgeb soovitada, et see on üks moodus, kuidas pealtnäha kirjust valemite rägastikust midagi täiesti silmnähtavat välja kooruma hakkab. Käsiraamatuna kasutamist pole küll materjali kirjutamise juures eraldi arvestatud. Küll aga on tähtsamad teemaga seotud näited toodud peatükkide algusse. Nii et kui tegemist arvutavate või animatsioone koostavate veebirakenduste loomisega, siis lihtsamatele ja tihedamini ette tulevatele murekohtadele peaks siit kirjutisest samuti sobivad näited aluseks leidma. Iseõppijale pakuvad tuge materjali lõpus olevad näidislahendused. Sealt võiks tuge leida ka õpetaja, kui tunneb, et teksti all välja pakutud ülesanded liialt keerulised paistavad. Enamasti programmeerimisülesannetel ei ole "ühte head" lahendust. Küll aga võib ühe lahenduse nägemine anda vihje ja soovituse lahenduse võimalike koostamisviiside kohta. Kursuse maht Tiigrihüppe tellimusel koostati materjal 8. klassi 35-tunnise informaatikakursuse tarbeks. Kogu materjali maht selle ajaga on reaalne ette võtta juhul, kui enamik õpilasi on juba varem programmeerimise elementidega kokku puutunud - olgu siis ProgeTiigri kursuste raames või muul moel. Algajate puhul võib arvestada kogu materjali läbimiseks vähemasti kaks 35-tunnist kursust. Samas aga on kirjatüki näol tegemist pigem võimaluste koguga, kus õpetaja saab klassi põhiosaga ühes taktis liikuda ning samas edasijõudnutele või maha jäänutele nendele parasjagu jõu ja mõistuse kohaseid palu pakkuda. Programmeerimismaailma tutvustamiseks sobib materjal ka ühe 35-tunnise kursuse aluseks keskkoolis. Tark- ja riistvaralised vahendid kursuse läbiviimisel Kursuse läbi viimisel vajatakse lihtsat tekstiredaktorit (nt. Notepad++) ning veebibrauserit. Kasuks tuleb õpilastele võimalus faile salvestada selliselt, et need järgmisel korral mugavalt kätte saab. Kui soovida töö tulemusi veebis näha, on vajalik ka ligipääs veebiserverile. Piisab lihtsast failide salvestamise ja vaatamise võimalusest, kliendipoolsete veebirakenduste loomisel serveripoolset käivitusõigust vaja pole. Õpilaste hindamine Hinded on üks abivahend iseenese laiskusega võitlemisel. Tegutsemisrõõmu aitab ülal hoida pigem rõõm enese kokku pandud rakenduse edenemisest. Materjali autori tähelepanekute järgi toetab õpilaste motivatsiooni tehtud tööde süstemaatiline läbivaatus ja arutelu nende üle. Vajadusel saab panna ka hindeid tehtu hoolsuse kohta. Tavaklassi õpilaste oskused ja jõudlus programmeerimisvallas erinevad harilikult üksteisest ligikaudu üheksa korda ning neid mõistlikult lineaarsel skaalal jäädvustada ei õnnestu. Küll aga on materjali lõpus paar grupitöö ülesannet ning mõned üldised ülesanded, mis koosnevad kolmest alapunktist, igaüks eelmisest ligikaudu kolm korda keerulisem. Nendega jõudu katsumine võiks näidata, kui keerukate ülesannete lahendamise tasemele keegi jõudnud on. Kas ja kuidas sealjuures hindeskaalat rakendada, seda peab õpetaja ise otsustama arvestades klassi taset ning läbitud teemade põhjalikkust. Serveripoolsed veebirakendused Sihtrühm Esmaseks sihtrühmaks on 11. klassi õpilased, kes on valmis vastava kursuse raames veebirakenduste loomisega tutvuma. Materjal aga vabalt kasutatav kogu keskkooliosa ulatuses. Kursuse eesmärk ja omandatavad teadmised Kursuse käigus tutvutakse veebi serveripoolse programmeerimise võimaluste ning sinna juurde kuuluvate mõningate ohtudega. Saadakse teadmised lihtsamate serveripoolsete rakenduste ülesehitusest ning oskused nende kokkupanekuks. Kursuse tähtsamad teemad. * Veebilehe loomine * Andmevahetus serveri ja klientmasina vahel * PHP põhikäsklused * Andmebaasitabeli kasutamine veebirakenduse andmete hoidmiseks * Töövoole veebiliidese loomine * Veebirakenduse kavandamise ja loomise tsükkel Teadmiste omandamise viisid Materjal on koostatud nõnda, et võib algusest alustada ning järjest edasi liikuda. Eelnevad teadmised programmeerimise kohta pole hädatarvilikud, kui kindlasti kiirendavad materjali mõistmist. Soovitav on õpikus olevad näited läbi teha. Siis neid lihtsate kaasasolevate juhiste abil muuta. Ning teema lõpetuseks iseseisvalt sarnasel teemal lahendus kokku panna - selle kohta leiab ülesannete juurest ka soovitusi ja vihjeid. Kursuse maht Materjali peaks olema parasjagu ühe 35-tunnise kursuse tarbeks. Eks läbimiskiirus mõnevõrra sõltub klassi õpilaste huvist ja eelnevast ettevalmistusest. Kui teemadega kiireks läheb, võib rahumeeli jätta viimase peatüki rahule. Kui vaja kiiremini edasijõudjatele rohkem tööd ja materjale, võib neid julgesti juurde võtta sama autori kirjutatud veebirakenduste loomise õpikust ülikoolile http://minitorn.tlu.ee/~jaagup/kool/java/loeng/veebipr/veebipr1.odt Tark- ja riistvaralised vahendid kursuse läbiviimisel Näidete käivitamiseks sobib igasugune PHP-d ja MySQLi käivitav komplekt. Suhteliselt mugavalt on see võimalik installida WAMP või XAMPP nime alt. Kuid saab kasutada ka mõnd juba püsti olevat veebiserverit, kui sellisele ligipääs olemas. Koodi muutmiseks piisab lihtsast tekstiredaktorist, nt. Notepad++. PHP tarbeks leidub ka mitmesuguseid keerulisemaid arenduskeskkondi, kuid nende võlud tulevad välja pigem siis, kui tarkvaraarendusega juba rohkem kogemusi on. Hindamine Hindamisel tuleb arvestada klassi võimeid ja eripärasid. Ühe komponendina saab hinnata hoolsust ja entusiasmi rakenduste loomisel. Kui on vaja ülesandeid võrdleva kontrolltöö jaoks, siis nendena saab kasutada materjali lõpuosas olevaid - juhul, kui klassiga on jõutud koos läbi vaadata vähemasti teemad eelviimaseni (laulude hindamine). Programmeerimisalase teooria kirjeldamine vastavalt sihtrühmale: sihtrühma kirjeldus kursuse eesmärk ja omandatavad teadmised teoreetiline alus teadmiste omandamise viisid? kursuse maht ProgeTiigri huviringide loomise teine etapp Tark- ja riistvaralised vahendid kursuse läbiviimisel: kursuse eesmärkide saavutamiseks sobivate tark- ja riistvaraliste vahendite kirjeldus teadmiste omandamise viisid? õpilaste hindamine ja tagasiside ProgeTiigri huviringide loomise kolmas etapp Pilootkoolide huviringide tegevuse hindamine: ProgeTiigri ekspertrühma hinnang kursustele tervikuna kursuse tagasiside õpilastelt - õppemeetod, teemad, materjalid kursuse tagasiside juhendajatelt - õppemeetod, teemad, materjalid, tugisüsteem Aine kirjeldus ja õpiväljundid Aine kirjeldus Põhikoolile mõeldud aine „Veebilehtede loomine ja disain“ koostati Tiigrihüppe Sihtasutuse ProgeTiiger projekti raames: http://www.tiigrihype.ee/et/progetiiger. Koostaja loodab, et pakutav aine suurendab põhikooli õpilaste huvi edasiõppimise vastu veebilehtede loomise, disainimise või isegi joonistamise erialadel. Aine eesmärk Veebilehtede loomise ja disaini 36-tunnine valikaine põhikoolile on suunatud õpilaste individuaalsete oskuste, teadmiste ja praktiliste kogemuste ning ka koostöö arendamisele. Aine eesmärgiks on anda õpilastele esmased kogemused veebilehtede programmeerimise kohta. Aine läbiviimine Lisaks otsestele kontakttundidele kasutatakse veebilehtede loomise ja disainimise aines suhtlusvahendina e-õppe keskkonda Moodle. Sinna on üles pandud erinevate tundide soovituslikud sisud – materjalid (tekstid, videod, raamatud). Seda kõike täiendavad erinevad ülesanded – foorumid, mängud, testid jne. Õpilased esitavad on kodused tööd samuti Moodle’i vahendusel. Moodle keskkonnas on õppematerjalid struktureeritud teemade kaupa. Siin saab jälgida aine ajakava, vaadata igal hetkel oma tööülesandeid ja oma tööde hindeid. Töövahenditena kasutatakse kolme erinevat programmi: vektorgraafika programmi Inkscape, rastergraafika programmi GIMP ja veebilehtede programmeerimiseks HTML-Kit. Eeldusained Veebilehtede loomise ja disaini ainel puuduvad eeldusained. Õpilastega, kes on varem kasutanud Inkscape programmi, võib aine läbimist alustada arvutiga joonistamise teisest moodulist ja õpilased, kel on varasem kogemus GIMP programmiga, võivad arvutiga joonistamise teise mooduli vahele jätta. Õpiväljundid Peale aine läbimist õpilane: tunneb vektorgraafika programmi Inkscape erinevaid võimalusi tunneb rastergraafika programmi GIMP võimalusi teab veebi ja veebidisaini ajalugu oskab kasutada programmi HTML-Kit veebilehtede loomiseks suudab loovalt lahendada ülesandeid suudab teha koostööd ühise eesmärgi nimel.