id 161967 fonoteeginumber RMARH-161967 kestus 00:02:26 saatenimi ROHESÄUTS. Müra ja jalgrattad salvestuskoht Vikerraadio eetrikuupaev 25.11.2019 sailikunimi RADIOMANI ARHIIV fonogrammitootja 2019 ERR autor Elias Kristo esineja Elias Kristo teema keskkond/ loodus(-varad, -nähtused) teema kommentaarid kategooria informatiivne, muu kategooria_id 24536 saatesari Rohesäuts saatesari_id 67893 oigused ERR sisu Rohesäuts. Müra ja jalgrattad. Kõneleb Kristo Elias. Helilõigu alguses ja lõpus kujundus. Kavas 25.11.2019. Linnakeskkonna puhul on palju räägitud kütuste põlemisel ja naastrehvidest tekkivast õhusaastest, kuid vähem on keskendutud palju salakavalamale reostusele, ehk mürle ning selle mõjust inimese tervisele. Müra ametlik definitsioon ütleb, et müra on inimtegevusest põhjustatud soovimatu või kahjulik heli. On väga raske tõmmata piiri, millal muutub heli müraks. Mis ühele võib olla nauditav heli, on teisele tõsiselt häiriv müra. Üldiselt iseloomustatakse müra negatiivsete omadustega – müra on kas liiga vali, ebameeldiv või segav. Müra on juba väga kaua aega peetud elukvaliteeti ja heaolu mõjutavaks teguriks, kuid järjest enam tunnistatakse ka selle kahjulikku mõju elanike tervisele. Suurimaks müra tekitajaks kaasaja elutempo juures on liiklus. Ehkki müral on vaieldamatult kahjulik mõju, ei ole müraga võitlemine lihtne, sest selle tekitamine kaasneb otseselt ühiskonna igapäevaste vajaduste rahuldamisega. Kuidas siis mürale vastu astuda? Kõige efektiivsem viis müra vähendamiseks on selle allikaga tegelemine. Sõidutee müra leevendamiseks kasutatakse müratõkkeid, piiratakse sõidukiirust, muudetakse sõidutee pinna tekstuuri, piiratakse raskeveokeid. Samas rajatakse ummikute vähendamiseks aina suuremaid teid ning liiklussõlmi. Kuid lõpuks on lihtsalt ummikud suuremad ja autosid vähemaks ei jää. Autode arvu kasvuga kasvavad taas ka müra ja õhusaaste. Mõistlikuks lahenduseks oleks linnades autode arvu vähendamine ja ning asendamine need ühitranspordi ja jalgratastega. Keskkonnaaspektidest võidab jalgratas autot igal juhul. Õhusaastet ei teki, müra samuti mitte, lisaks on jalgrattasõit igati tervislikum. Nii et linnas elav kontoriinimene, jäta võimalusel oma mitmetonnine tossav ja naastrehvidega klõbisev liikuv maja koju, ja liigu töö vahet jalgrattaga. Jah, ka talvel on see võimalik. Asi on tahtmises. transcr