Tere eetris portaal tehnoloogia kommentaari esitab Christian Burt mõttelise eksperimendi käigus, et keegi jõhkard osutusel sissekäigu kõrval seisnud abitut inimest ja ta kukub pikali ja veel päevi hiljem märgata temaga nakkus aeglust ning võib kahtlustada, et midagi on katki sügaval naha all peidus olevate organitega toore käitumise õigustuseks Kurjam paha tuju, mida ukse taga olnud asutuse töötajad olid omalt poolt vaid hullemaks ajanud. Lugu jõuab loomingule kohtusse, kus vägivallatsejat karistatakse ja siis mõtlemise koht. Nimelt on kohtul selliste juhtumite lahenduseks kaks seadusepügalat. Ühe järgi tuleb pahategijat karistada ohvrirõivaste kahjustamise pärast ja teine seadus lubab karistuse määrata kompensatsiooni. Na. Kui rõivaste paranduse peab kinni maksma nimetatud asutus, mis osutab nüüd siis kahjukannatajaks. Aga keegi ei räägi valu ja viga saanud inimese hädalist. Nagu öeldud, oli tegemist mõtteharjutusega, see aga aitab mõista Jaapanis toimuvat diskussiooni seoses just umbes sellise juhtumiga. Ainult selle erinevad. On see ka, et inimese asemel oli kannatajaks sõbralik robot kes või missis tervitas roboteid valmistava ettevõtte Softbanki uksel kõiki külalisi. Vägivalla tulemusel põduraks jäänud roboti saatus puudutas aga jaapanlaste hing. Ja neid huvitab esmajärjekorras need, kuidas karistada pahategijat sisulisemalt, kui lihtsalt materiaalse kahju tekitamise klausel seda pakub. Teiseks toob juhtum esile küsimuse, kuidas peaks üleüldse robotitesse suhtuma. Olukorra muudab keeruliseks inimese empaatiavõime ja selle ülekandmine robotitele, eriti sellistele, mis omakorda mõistavad inimese emotsioone ning püüavad teda parimal moel teenindada. Põhjuse, miks meil paistab jätkuvat empaatiat robotitele, võib ära seletada sellega, et tegemist on lihtsalt uudse olukorraga, mille jaoks puudub evolutsiooni loodud. Rambaras vastav tingimus see tähendab, et olles empaatiavõimelised inimeste ja loomade korral puudub meil kogemus roboti puhul vahet teha. Kujuta nüüd ette, kuidas sõbralikult jäili viisakalt suhtleb lapse mõõtu 1,2 meetriline robot äratab helli. Tundeid, peaaegu kõigis, kellega ta suhtleb. Softbanki Pepperi nimeks nimetatav tooteid on tööle suunatud kauplustesse, lastehoiuasutustesse ja vanemate inimeste hooldekodudesse. Kevadiste plaanide järgi pidi 1000 Peplerit asuma jaapanlastele või müüma ja nüüd siis kuuled uudist jõhkardid, kes lööb sõbralikult naeratava Pepperi silutisele abitult lamama. Ning torutseja pääseb kergelt, sest viga sai kõigest asi. Masinatest eritavalt võtab roboti ja inimese vaheline suhe on teistsugused tunnused. Need lähenevad pigem inimestevahelistele. Inimese ning loomavahelistele suhetele mõned eksperdid peavadki vajalikuks Iseseisvate seaduste loomise reguleerimaksis juhtumeid. Milles osapoolteks on inimene ja robot? Võimaliku lahendina pakutakse luua robotitele seaduslik staatus. See ei kehtiks kusagil tööstushoones tuima orjatööd tegevatele keevitusrobotitele vaid inimese sarnaseks loodud humanoidrobotile. Masinast emotsionaalselt kõrgema ja samas inimesest eraldiseisva nähtusena pakub Jaapanis ja Hiinas robotiteadustega tegelev jõuachuan Vuenged. Roboteid võiks käsitleda nõndanimetatud kolmanda eksistentsi esimeseks eksistentsi vormiks. Siis inimene ja teiseks vastavalt muud asjad ja muu materiaalne varandus. Kolmanda eksistentsi liikmete jaoks võltsis kehtida näiteks. Humanoidide moraalikoodeks, mille järgi ei tohi neid survestada sooritama ebaeetilisi tegusid. Robotid. Turvalisuse Actaga reguleeriks nii inimeste kui robotite turvalisuse küsimusi. Samas hoiatab teadlane üle pingutad. Vastuste eest, nagu juhtus näiteks paarisajaaastast Inglismaal, kui tänavatele ilmusid esimesed autod. Toonane seadus nimelt nõudis, et iga auto ess kõnniks hoiatus lipuga inimene. Võib-olla on käes aeg, et küsida, mida arvavad robotid ise. Kardetavalt aga oleks inimestega suhtlemist, õpib Pepper oma vastustes siiski liiga viisakas. Lõpetuseks, õigemini ilmselt siis kuu alguse märgiks meenutaks kevadist matuserongkäiku kohvikuid templisse Jaapanis kus rituaal lõppes 19 remonditöökodade poolt lootusetult katkisteks kuulutatud robot koerakeste Ayboti säilmete krüpti sulgemisega. Ja üks matustelistest kurtis siis koer robotist maha jäänud kodu matva vaikuse pärast. Meil saab olema robotitega palju muret.