Tere eetris on portaal tehnoloogia kommentaari esitab Kristjan Port. Democrats, et ja enim õigusin valvsa pilguga jälgiva Freedom House in värskeima kolmapäeval avaldatud hinnangu ärge on 65-st vaatusel olevast riigist peaaegu pooltes eelmise aasta võrdluses halvenenud interneti kasutamise vabadused. Tegemisteni Viiendat aastat jätkunud trendiga interneti kasutamise vabaduste vähenemise eest seisavad maailma riikide valitsused. Osa neist on jätkuvalt protsessi esirinnas, osaga vahetuvad aastate jooksul välja vastavalt valmis saadud seadustele, et siis natukene aega pausi pidada. Kõige rohkem piiravad oma kodanikke vabadusi interneti kasutamisel Hiina, Süüria ja Iraan. Samal ajal on valitsuste väljavahetamisega kaasnenud uuendused andnud internetikasutajaid ahistanud mõttelise nööri järele sampias ja kas isegi USA tuuakse esile positiivse nihke näitena kui pärast Edward Snowdeni katalüseeritud protsesse lõpetas USA senat suve keskel sätestatud seadusega sealsete kodanike sidepidamist käsitlevate andmete massilise ja valikuta kogumise. Omakorda üllatavaks on aga Prantsusmaa sooritatud ulatuslik samm oma kodanike vabaduste pärssimisel. Kui riigivalitsejad otsustasid reaktsioonina Charlie Hebdo toimetuse tehtud terrorismirünnakutele seadustada kodanike tegevusi, registreerivad neisse sekkuvad meetmed. Tegemist on lähedase protsessiga, mis juhtus USA-s pärast 2001. aasta septembris. New Yorgis maailma kaubanduskeskustesse tehtud. Terrorirünnakuid kõigest kuu pärast traagilisi sündmuseid võeti vastu seadus, mida tuntakse kui juues Patriot Act. Hea nimevalik ja maailma vapustanud rünnak tagasid seadusele sujuva tee. Kuigi selle sisu kajastas valitsejate ajatumad huvi saavutada kontroll üha iseseisvamaks muutva andmevahetuse üle. USA patrioodiseaduse akroni, mida ka 10 sõna mis annavad edasi selle mõte ühendada ja tugevdada. Ameerikat tagades terrorismi, vahelesekkumise ja takistamise jaoks sobivad vahendid. Freedom House hinnangul kordas Prantsusmaal need sama tehnikat ja saavutas USAga sarnase jälitusskulptuuri. Freedom House'i raport toob esile huvitava protsessi, milles ühtede rohkem riikideüleste kokkulepetega püütakse vabadusi internetis suurendada, et siis teiste riiklike õigusnormidega kaotsi minevat võimu kodanikele tagasi kerida. Nimelt hääletas Euroopa parlament seaduse poolt, mille järgi ei tohi Euroopa ühenduses internetiliiklust diskrimineerida. Tegemist on Internetineutraalsuse põhimõttega, mille järgi ei saa liiklus allegooriat kasutades keegi endale internetiliikluses eelis sõidurada osta. Sama hästi nagu ei tohi kedagi suruda oma andmevahetuse sisu tõttu aeglasemalt sõidurajal. Mõistagi ei taga uus seadus kõigile kiiret internetiühendust see jääb tehniliseks ja mittepoliitiliseks probleemiks. Küll aga on seadusega tagatud, et ka aeglase ühenduse puhul, et tehtaks kellelegi liiga Egandaks teistele eeliseid. Uus seadus lõpetas ka Euroopa liidus mobiilsides rakendatud tasulise ruumi teenuse sest andmesidet ei tohi maksupõhiselt diskrimineerida. See pügal hakkab kehtima 2000 seitsmeteistkümnenda aasta suve. Uus õiguslik olukord omab aga internetiliikluse neutraalsuse käsitlusest palju laiemat mõju. Näiteks andmevahetuse mittediskrimineerimise seadus. Olulise hoobi. Suurbritannia valitsuse loodud interneti pornofiltri algatusele filter loodi küll laste kaitsmise loosungi all. Kosid kajastab tõenäoliselt juba mainitud. Suuremat huvi seadustada esialgne interneti filtreerimine et seda siis edaspidi uute klauslite täiustada. Õppetunniks sobib hästi analoogne algatus Austraalias. Mis hakkas peagi filtreerima ka poliitilisemat jutumärkides siis pornot? Nendega peab lubama kõikidel kodanikel ühenduda igasuguste andmeallikatega, ilma, et keegi seda tema eest tohib otsustada. Kes soovib, võib iseendale rakendada interneti sisu filtreid. Ainukeseks piiranguks on juurdepääsu keelamine ebaseaduslikku kuule sisule. Ja briti valitsuse kommentaar oli lakooniline. Meie jaoks. Midagi Freedom House kirjeldatud internetivabaduste languse kontekstis on see ju täiesti normaalne reaktsioon.