1923. aasta novembri algul emigreerus perekond kalageuroopalus Kreekamaalt Ameerika ühendriikidesse. Neljandal detsembril samal aastal sündis uustulnukatest vanemaile tütar, kes tavapärase Hillasliku pidulikkusega endale Sophia Anna-Maria siili nimeks sai. Väikese Maria lapsepõlveaastad möödusid New Yorgi Manhattani rajooni kivimüüride ja asfaldi karmis miljöös. Laps osutus muusikaalseks. Kaheksa aastaselt alustas ta klaverimängu õppimist kümneselt. Ta üritas Carmeni aariate laulmist. Oma 14 10. eluaastal tegi ta koos ema ja endast vanema õega reisi Kreekasse. Puhkes teine maailmasõda kalagruplustel tulijada Ateenasse sõja lõppu ja tagasisõidupäeva ootama. Marjastaga sai kohaliku konservatooriumi kasvandik. Õppima hakkas ta Elvira Idalgu juures, kes võimeka sõpradena Metropolitan operas. Kuusail karusoo aastail oli rikkalikult loorbereid lõiganud. Sõja puhkemise pärast tuli temagi Ateenasse jäänud. Oma kuulsaks saanud õpilast meenutades on hidalgu öelnud. Selle tütarlapse vankumatu lauljaks saamissoov tundus algul naeruväärsena. Ta oli suurekasvuline tüsedavõitu kandis raskeid prille. Kui ta need eemaldas, vaatasid suured silmad ähmase ebaleva pilguga. Aga kui ta laulis, vallandusid, sädelevad helikaskaadid, tõsi küll, alles oma pead ja kontrollimatult kuid juba tunde küllaselt ja dramaatiliselt. Ma kuulasin teda vahel kinnisilmi ja kujutlesin naudingut, mida võib pakkuda töö säärase häälematerjali kallal. Et seda täiuslikkuseni vormide viimistleda. Tütarlaps oli 14 aastat vana, kui esines mascani ooperis talupoja au Santutse nõudlikus rollis. Oma lauluõpingutest olnud lauljatar hiljem puhtsüdamlikult pihtinud. Hidalgo omas tõelist pilkanto laulukooli sattusin tema juurde kolmeteistaastase tütarlapsena, et selle kooli saladusi ja meetodit õppida. Väljend Belkantu ei tähenda üksi ilusasti laulmist, vaid ka muusikalist väljendust eneseavaldusteks pressiooni. Laulja hääl peab rahuldama muusikavajadusi. Helilooja on kirjutanud noodid lauljaga peab neisse kätketud muusikate emotsioone tunnetama ning neid 1000 tooni ja nüansivarjundi varal edasi andma. Lauluttimine teenis mulladusesti. Olin üksildane tütarlaps, muusikat armastasin üle kõige. See paelus mind alati ja kõikjal. Ateenas püüdsin, kuulatasid Algo kõiki õpilasi. Tulin konservatooriumi igal hommikul kell 10 ja lahkusin sealt koos laulu fakulteedi viimase Casandlikuga. See hämmastas isegi mu õpetajat. Ta küsis mitmel korral, miks te siin viibite vastasin siin olles või isegi vähem andekatel õpilastelt midagi õppida, nagu balletiartist võib ühtteist õppidega päridantsijalt. Sõda ja natside okupatsiooniaastad Kreekas takistasid tunduvalt õpingute normaalset kulgu. Aga 1944. aasta lõpul, mil Maria juba 20 aastat vanaks saanud oli etendati Ateenas Beethoveni ooperit ideilio milles Marie esines Leonurana. See lavastus äratas tähelepanu ja noore soprani nimi sai laiemalt tuntuks. Hakati Ameerika turnee tarbeks ooperitrupi organiseerima. Teiste rändlaulikute liidus oli ka marjakala Kerooplus. Libamarja kallasena. Turnee etendustel pidi ta Putšiini ooperis Durandut nimiosas esinema Ameerika reisist. Vähemalt siiski asja ja kallas koondas kõikuma. Huvid, püüdlused Euroopale. 1947. aastal etendus Itaalias Verona ooperiteatris Bon Kelly ooper Kunda milles Kallas nimiosalisena sooritas oma Itaalia debüüdi. Kaaste pidandiks oli noor Ameerika päritoluga tenor Richard Taker. Etendust juhatas Tullio särafiin. Katkend ooperist Kunda. Esinevad marja kallas ja Torino raadio ning televisioonikeskuse orkester Antonio vôtta juhatusel. Esinemistega Verona sponi kallas oma professionaalsele lavakarjäärile aluse kuid loodetud esinemisi ja lepingupakkumised olid visad tulema. Ma just seepärast, et noores lauljad päris oli palju uut ja ebaharjumuslikku Tabeli musta tumedavõitu ja kuidagi fosforlikult tõlkiva tämbriga jõuline ja ulatuslik hääl. Isepärane, ettekande ja esinemismaneer. 1949. aasta hooajal laulis kallas teater kulunis Buenos Aireses. Seal sõlmus tema ja Milano töösturi Giovanni Batista, mine kinni, vahel tutvus ja peagi ka abielu. Maria ema ja sugulased olid otsustavalt selle ühenduse vastu. Peamiselt seepärast, et siniOrdmine kinni oli oma väljavolitust 26 aastat vanem. Vene kiini mõjul ja eest kustmisel avanesid Kallasele paljude ooperimajade uksed. Toimusid tähelepanu äratavad esinemised Roomas, Firenze, Mohhahmusikaanes ja Mehhiko sõitis 1951. aastal lõpuks ka kõikide ooperilauljate unelmate Mikas Milano La skaalas, kus lauljatar peagi saavutas tunnustuse ja monarhi positsiooni. Tuntud itaalia filmirežissöör Lukinowisconti hakkasla skaalas ooperit lavastama peamiselt seetõttu teatri kunstilises koosseisus oli marja kallas. Temaga peaosades lavastas viskunti ooperit lavess tuules. Las soomlambule Travjaata Anna poliin mis laskalale uut au ja kuulsust tõid. Ja sääraste dirigentide juhatusel nagu Leonard Bernstein, Carla Marie Joliini ning Luczjadi lammer Moore'i etendustel. Herbert Funk, Marion. Kallase lavakarjääri kõrgperioodiks kujunesid viiekümnendad aastad, mil ka tema menukad Ameerika tibüüdid aset leidsid. Esimesel novembril 1954. aastal Chicago ooperiteatris. Kaks aastat hiljem New Yorgi meeldis Metropolitan operas. Kummalgi korral esines ta nimikangelasena pelini ooperis Nurma. Aaria pelini ooperist Norma La Scala koori ja orkestrit juhatab tulijasserafiil helisalvestatud 1954. aastal Milanos. Juhusele, et 1947. aastal kohtusid Veronas nur, kallas siia nimekas dirigent, tuli osalofiin, oli Kallase lauljaks kujunemisel suur tähtsus. Samasugune, nagu oli ta kohtumisel Elvira Idalguga. Kui lauljatari, Briti, mida on andnud koostööaastasele Tridendiga, vastas ta. Maestro Serafiin õpetas mulle muusikasügavuse tunnetamist ja mõistmist. Ning sedagi, et alati tuleb kõigepealt silmas pidada helilooja poolt loodud muusikat ja alles selle järel oma isikliku menu. Kallas alustas oma lauljakarjääri dramaatilises Opreina konda rullile, järgnesid Isolde Eleonora ooperis saatuse võim ja aida. Kuid särafiin oma kogenud dirigendivaistuga taipas, et Kallase näol on tegemist lauljaga, kes on võimeline ooperilavadele tagasi andma. Kangelannad, millised sajandivahetusel? Kõrgete ja kergete dramaatiliste sopranite Ena klassikalistes ooperilavastustes eksisteerisid? Särafini õhutusel keskendus Marja Kallas Belkanto repertuaari õppimisele ja omandamisele. Temast sai meie sajandi esimene laulja, kes ooperilavadel esines nii Nurmana kui Aminana. Peagi lisandusid neile Elvira osatäitmine pelini ooperis puritaanlased ja tiitel rull lutše Dylammer muuris. Kallase tumeda värvinguga tihedat diakandvat kolme oktavi ulatusega sopranit on peetud käesoleva sajandi kõige väljendusrikkamaks, ooperihääleks. On öeldud, Kallas laulab ooperis taga run kallases. See ebatavaline hääl oli suuteline elustama paljusid unustuse hõlma jäänud ja jäetud oopereid nagu uppusi. Vanamuusika kõlas tema suust uuena ehtsana. Publikule tundus, et kuuleb seda justkui uute kõrvadega. Kallase otsesel ja kaudsel mõjutusel ilmusid ooperiteatrite mängukavadesse vana klassikute Luki ker rubiini ja nende kaasaegsete ooperid. Tänapäeval maailma ooperilavadel menukalt esinev hispaania päritoluga sopran Monsera ka talli meenutab. Marja kallas avas ukseemis kõikidele lauljatele kogu maailmas seni suletud oli selle ukse taga uinusid mitte ainult suur muusika vaid ka muusika interpretatsiooni suured ideed ja võimalused. Ta näitas meile järgimiseks-d ja keelitas meid toime tulema tegudega, mida enne teda võimatuix peeti. Alseste esinevad marja kallas ja prantsuse rahvusraadio orkester sprinteri juhatusel. Heliülesvõte 1961.-st aastast. Kallase teokollija saavutas rohkeil kuulsuse aastail kasutasid teatud ringkonnad oma keelepeksust uhi naislauljatari halvustamiseks väljendit ooperit pahur diiva mis võis säärast sõnapruuki põhjustada. Oma elupäevil, avaldas lauljatar oma kreedo. Kunstniku tõeliseks kutsumiseks on kunst ja kunstiteenimine. Olen pühendunud muusikale minu püüdluseks, vabastada muusikarutiini kütkeis ja ennistada ooper selliseks, nagu ta minu kujutlustes oma kuldsel ajastul olla võis. Helikunst on minu meelest võrratu. Seepärast ma ei talu tema alavääristamist ja alandamist. Seal, kus muusikali teda vililevate kunstnike poolt saab osaks lugupidamine. Löön main nuga kaasa, püüdes anda oma parimat. Ent kui muusikat koheldakse või on koheldud lugupidamatult teisejärguliselt, hoidun olemast kaasosaline. Kallasele tundus, et maailma paljud juhtivad muusikateatrid produtseerivad aina keskpäraseid, vähe pakkuvaid lavastusi. Säärase odava kunsti tegemise vastu. Lauljatar tavatses protesteerida vahel päris valjuhäälselt kokku põrgeteni Viivelt. Ta võitles omakasupüüdlikel mänedžeride ja loiuvõitu dirigentidega. Võitles kolleegidega, kes kunstide inimesel kergemast vastupanust lugu pidasid ja oma haltuura kunsti pärast südant valutanud. Tal tekkis konflikt oma pearivaali Renata Debaldiga tenor Giuseppe Di Stefano. Lepingu murdmise pärast tulid tülikad kohtuprotsessid. Ooperientusiastid lõhenesid Kallase lasteks ja Debaldi lasteks. Kallas katkestas oma esinemisi. Nii juhtus ühe Norma galaetendusega, millel kõrge külalisena viibis Itaalia president. Meenutagem Kallase esmaesinemine Metropolitan Opera. See oli 1956. aasta hooajal. Ent juba 1958. aastal andis teatri direktor Robert ping talle lõpparve. Põhjus. Kallas keeldus osalemast lavastuses, mis tema meelest oli idiootne. Juhtumist sai tunni pealt ülemaailmne ooperisündmus. Lauljatar on enda kohta öelnud. Muidugi olen raskevõitu natuur ent näitleja, kes siiralt püüdleb ooperimuusika ja lavanõudeid täita, pead ennastsalgavalt töötama, peab pidevalt pingul olema. Ja siis võibki juhtuda, et kuid ma tean ise ja sõbradki ütleksid seda mulle, et ma pole peletis. Marja kallas Pariisi ooperi kuuria orkester shours printeri juhatusel. Heliülesvõte on tehtud 1964. aastal. Maria Kallase jäävanni patistamine kinni vahel 1949. aasta aprillis sõlmitud abielu lakkas olemast 50.-te aastate algul, kuna lauljatari uueks austajaksimetlejaks oli saanud multimiljonär Aristoteles unassis. Sõprus kummagi vahel kestis aastaid ja katkes alles unassise surmaga. Oma lavakarjääri kõrgperioodil 50.-te aastate keskel hakkas Kallas oma täidlase võitu figuuri pärast muret tundma ja otsustas mõjuva dieedikuuri läbi teha. Muudatused tema elusija dieedid toime põhjustasid ootamatu häälekaotuse. Viimane omakorda põhjustas lauljatari elus ja töös sügava kriisi. Dirigent nikule Reskynio Kallase kauaaegne töökaaslane ooperiteatris ja helisalvestusmajades on lauljatari tabanud kriisi kohta avaldanud oma arvamuse. Kui Maria Aljas korrapärast elu piisas selle iseloomustamiseks sõnadest koduteater kodu. Juba üksainus päevakorraväline lõunasöök või külaskäik põhjustasid iseendaga arupidamisi. Mulle tundub, et rangest distsipliinist loobumise tõttu ei saanud kannatada üksnes hääl vaid kannatajaks oli kogu mehhanism, mis pikkamisi oli häälest vorminud. Hästi õlitatud masinapidine suutis üliinimlikke helikujundeid tekitada. Aga kui sellesse mehhanismi sugenes tema käiku aeglustab tõrge, osutus kogu süsteemi põhjalik muutus paratamatuks. Arvan, et Maria ei taibanud täpselt seda, mis tema laulmisega oli juhtunud. Teda häiris senise loomupärase ja harjumuslikku puudumine. Uut olukorda taga ei suutnud täielikult mõista ega sellega toime tulla. Nagu juba mainitud, toimus palju kõmu ja kahju rõõmutsemist põhjustanud konflikt Robert pinge ja Maria Kallase vahel 1958. aastal. Kahe kange leppimine leidis aset seitse aastat hiljem. Siis oli Kallas 41 aastat vana ja tema hääl ei vastanud enam sajaprotsendiliselt muusika nõudeile. Sellest hoolimata paigutas Metropolitan Opera Director oma teatrietenduste plaani kaks Tosca etendust Kallasega nimiosas. New Yorklasi tervitasid oma lemmiku kombeki vaimustunult. Kõikvõimsaks peetud Robert ping aga demonstreeris hiilgavalt korda läinud leppimise aktsiooniga avalikkusele oma sügavaimat, lugupidamist ja imetlust sajandi võimekaimale ooperiprimadonna-le. Kiri salvestatud 1953. aastal. Pärast Tosca etendusi New Yorgis esines kallas veel siinsel Euroopa ooperiteatris peamiselt Pariisi grand operaas. Pariisist oli saanud lauljatari kodulinn Pariisi ooperiteatris toimusid ka tema viimased esinemised. Koos tenor distefanoga, kellega omal ajal oli pisut tülitsetudki, sooritas kallast 1974. aastal kontsertturnee Ameerika Ühendriikides ja Euroopas. Reisikunstilise tulemuse taga lauljatari ei rahuldanud. Ta tõmbus tagasi oma villa üksindusse, vältides uudishimulikke reporterid ja intervjueerijaid ning Onassise surmajärgselt isegi vanu tuttavaid ja sõpru. Pärast lennukeid ja teguderohkeid, kuulsus aastaid oli lauljatari tabanud rasked kaotused. Aaria Putšiini ooperist Johnny Skiki. Orkestrit juhatab Tullio särafiin helisalvestatud 1954. aastal. Saatuslikul 16. septembril 1977. aastal, kui Kallas ootamatust südamed takistama kodus kuku verises viibis ta juures vana tuttav, prantslasest Impressaario Michel Gulots. Tema kutsus viivitamatult välja kiirabi, ent surm ennetas arste. Filminäitlejatar Katriin Tenüür oli esimesi, kes pärast kurva sõnumi kuulmist teine majja ruttas. Teade juhtunust kandus kiiresti kõikjale üle maailma. Roberta ping, kes 1950.-st 1972. aastani epohhitegevalt tuli juhtinud Metropolitan Opera tööd tegevust ja kellel oma elu jooksul tuli suhelda maailma ooperiartistide liidiga meenutas lahkunud sõnadega. Ta oli omanäoline kunstnik, nagu seda on paljud teised ent oli oma aja üks suurimaid ja selliseid ei sünni enam. Kuulus itaalia bariton Tito Coopi. Olime head sõbrad erilisel põhjusel. Eeskujulike kolleegidena, kelle vahel valitses vastastikune austus ja lugupidamine. Me töötasime üheskoos etenduse parima kordamineku nimel. Partnerlusmarja ka oli ühtaegu rõõm ja nauding. Proovidel me harjutasime ja kinnistasime kõike hoolikalt. Ent etenduse aegu viskusime põnevasse avantüürist, olles absoluutselt kindlad selles, et teineteist jälgides lahendame ladusasti kõik ettenägematud üllatused. Etendused koostöös Mariega muutusid tõsi eluks. Vaatuste lõpul olime teineteise vastu aupaklikult nagu kalanced rivaalid. Ühiselt tegime ka paljuvõimelisi helisalvestusi. Meenutan seda koostöö ajajärku kui kõige õnnelikumat oma karjääri kestel. Ühel etendusel Covend Gardeni laval märkasin tema arukast ohtliku suitsupilveke tõusmas. Nähtavasti oli ta lühtris põlenud ehtsale küünele liialt lähedale kummardanud. Jätkates rulli täitmist, läksin ta juurde ja kustutasin oma käega tulukese olles kindel minu abistavale sekkumisele Maria liigahtanudki vaid jätkas laulmist, mängimist. Aga esimesel võimalusel ei jätnud soosistamata kratsiotiito tänatiito. Säärane oli Kallas. Mõned aastad hiljem pühitsesid Londoni Savoy väheste sõprade seltsis oma sünnipäeva. Olime parajasti Rõude istumas kui ootamatult ja üllatavalt ilmustema naeru suulise nõia pidulikuna nagu kuulsuse taevast alla astunud saadik. Tito Ma lendasin siia Pariisist, et sulle õnnelikku sünnipäeva soovida. Tohin ma sinu peost osa võtta? Järgmisel hommikul kavatsesin talle lilli saata, aga ta oli juba Pariisist tagasi lennanud. Säärane ori marja. Tema kunstniku pais tuli eksimatu. Ta oli ainulaadne, kordumatu nagu ere valguselaik, mis kogu maailma tähelepanu köitis. Kuid ei tohi unustada, et ta kunstnikutee algusaastad rasked ja vaevaliselt olid. Üksnes oma tohutu töökuse ja püüdlikkuse. Oma kutsumusele ülima andumise teel muutus ta marja kallaseks legendiks. Rahvusvaheliselt tuntud heliplaadifirma Engel firma embleemiks on inglike direktorit John Kobinit sidus Maria Kallasega aastatepikkune koostöö ja sõprus. Nende viimane kohtumine. Minu viimane kohtumine Marja Kallasega leidis aset tema matusepäeval 20. septembril 1977. aastal väikeses kreekakatoliku kirikus suusmise tänava naabruses Pariisis. Pärast leinatalitust olid kirikust kitsale tänavale kogunenud mitu 1000 sündmuste vaikselt järgivat inimest. Leina korteežid liikuma hakates kostis rahva hulgast ootamatult kellelegi vali hüüd. Braavo, kallas ja igaüks kohalolnu ist hakkas spontaanselt aplodeerima. Elu lõpuni ei unustama seda nukravõitu, ent lembesuu ja häältetulba. 50 kolmi aastaselt ootamatult lahkunud Marja Kallas parandas meie sajandi muusika avalikkusele oma 47 ooperirolli. Nendest peetakse veidi Mäepefi violetati, et oskad seni ületamatuks. Piir, pärandas ta heliplaatide näol rohkesti ooperikatkendeid ja 24 täis metraažilist ooperisalvestust. Selle mahuka ja väärtusliku helisalvestusloomingu näol püstitas marja kallas juba oma elupäevil endale kauakestva jääaja katsumustele vastupidava monumendi.