Teil on mitu suurt ametit Tallinna riikliku konservatooriumi rektor RAMi poistekoori asutaja ja dirigent, aga peale selle kooriühingu presiidiumis ma tean, te olete kõigi poistekooride üle laulupeokomisjon lisaks veel ühiskondlikud organisatsioonid. Millisest nendest teist te ise tahaksite peale hakata? Ühtmoodi tuleb kõike teha südamega ja ja ühtmoodi ootavad seda tegemist, kõik ettevõtmised, võib-olla konservatoorium on siiski praegustest töödest-tegemistest nagu keskseks saanud, millega saab, ütleme terve töö päev nagu tegeldud. Eks poistekoorile ja paratamatult see osa ajast, mis konservatooriumi tööpäevast üle jääb Konservatoorium see on nagu meie muusikaelu keskus ja, ja tulevik, kuidas te olete rahul meie konservatooriumi õppuritega, kas meie tulevased muusikud õigustavad õpiajal neid lootusi, mis nendele pandud? Mulle tundub, et konservatooriumi üliõpilaste loominguline aktiivsus on aasta-aastalt kasvanud. Me oleme tunnistajaks olnud üliõpilaste kontserttegevuse aktiviseerimisele vabariigis ja peale selle oleme viimase 15 aasta jooksul võinud igal aastal suunata Ta konservatooriumi lõpetajaid aspirantuuri Assistentuuri, Leningradi ja Moskva konservatooriumi juurde. Ja neid on sinna arvukalt sisse saanud või nagu viimastel aastatel väga palju on ette tulnud üleviimise korras, jätkates oma õpinguid Moskva või Leningradi konservatooriumis. Need on kõik niisugused näitajad, et iseenesest ei sünniks midagi, seal taga peab olema isiksus, seal taga peab olema erialane tase. Töökus ja seda me oleme konservatooriumi üliõpilaste juures rõõmuga märkinud. Juba pikemat aega. Isiksuse ja töökuse arendamisel seal ilmselt peab siis olema ikkagi meie oma konservatooriumi õppejõudude kaadri väga tugev töö. Täiesti õige, tegelikult on niisugune olukord saanud võimalikuks tänu sellele, et konservatooriumis on ka väga tugev õppejõudude kaader, kõik need nimed, kelle õlgadel seisab meie vabariigi muusikaelu. Need on tegelikult nii või teisiti seotud ka konservatooriumi laulukateedri õppejõud on ju valdavalt kõik Estonia teatri kandvad ooperijõud. Meie klaverikateedri uhkuseks on professor Bruno lukk, Laine Mets Heljo Sepp. Klaverikateedri nooremast põlvkonnast võiks nimetada Kalle Randalu, Peep Lassmann, Valdur Roots, Ada Kuuseoks. Nii väiksemaid, kõik kateedrid siin praegu üles lugeda, need, kes töötavad konservatooriumis õppejõudu täna on meile tuttavad kõik meie vabariigikontsert elu kaudu. Aga kuidas on konservatooriumi majanduslik olukord praegu uut maja on nii palju räägitud, räägitud, kuidas praegune seis on? Jah, võib öelda, et tegelikult valitsevat tõesti käärid ütleme õppetöö tulemuste ja õppetingimuste vahel. Üliõpilase ajabitseti seisukohalt on see ääretult suur luksus, et me jooksutame teda edasi-tagasi ühest tunnist teise, küll linnast kivimäele ja vastupidi. Peale selle ei saa isegi kahjuks nende kahebaasiga konservatooriumi koguma, õppetööd korraldada. Meil on lavakunsti eriala üliõpilased peale selle veel Toompeal siis veel Salme tänaval, siis teatrites ja veel mõneski ruumis. Kuna meil puuduvad ka oma spordibaasid, siis mitte ainult lavakunst, vaid kogu konservatooriumi. Üliõpilaskond peab veel arvestama veel täiendavate sõitmistega ajakuludega kehalise kasvatuse tundideks. Ja see kõik kokku võtab märkamatult väga suure osa üliõpilase päevast ja ajast lihtsalt tühjale jooksmisele ühest tunnist teise. Mitte ainult see üliõpilaste jooksutamine ühest majast teise ei ole praegu probleemiks, konservatooriumi töös. Peab ka seda ütlema, et Suvorovi puiestee õppehoone anti 1944. aastal vabariigi valitsuse otsusega konservatooriumi ele ajutiseks kasutamiseks. Kui konservatoorium sõjajärgsetel aastatel kasvas konservatooriumi juurde asutati muusikakeskkool, siis tekkis suur ruumipuudus. Ja, ja selle ruumipuuduse lahendas ajutise võimalusena konservatooriumi osaline üleviimine Kivimäele endisesse eriinternaatkooli kuhu viidi üle Siskalt teatavasti muusikakeskkool ega endisele eriinternaatkoolile mõeldud hoone kivimäel vasta oma olemuselt tänapäevasele kõrgkoolile. Elumaja Suvorovi puiesteel on amortiseerunud juba pikemat aega toimub seal kapitaalremont, kuid kuna konservatoorium ei ole ise nii suur kool, et meil võiks olla oma remondiorganisatsioon siis sõltume teistest remont organisatsioonidest ja kapitaalremondi teostamine on äärmiselt raske ja rektorile lausa kurnav ülesanne. Ja kui ma siin praegu räägin konservatooriumi rektoritöödest-tegemistest, siis peab ütlema, et see on üks keskne lõik minu igapäevastes tegemistes ja muredes jälgida, organiseerida, suunata, kontrollida, muretseda Suvorovi puiestee kapitaalremondi ja käekäigu pärast. Õppehoone ta ei ole nii amortiseerunud, kuid tal on spetsiifiliselt teised suured puudused. Suur osa õppetööst toimub endises internaadihoones. Internaadihoones aga teatavasti ei ehitata kunagi eriti suuri tube. Need klassid on väikesed ja mis eriti probleem. Need klassid kostavad hästi üksteisega läbi. Kui teisel korrusel klaveriklassis anda tundi, siis võib üheaegselt kuulda, mida mängitakse korrus kõrgemal mida mängitakse korrus allpool ja mis toimub kahel pool kõrvalklassides. Võib-olla isegi aitaks sellest kurtmisest. Peaks ütlema, et, et me elame praegu lootusrikkalt, no kõige suuremaks rõõmuks konservatooriumi kollektiivile ja, ja võib öelda ka, et kogu vabariigi muusika üldsusele oli siiski see teade, et on leitud krunt Tallinna kesklinnas ka uue konservatooriumi tarvis. Sakala, Tatari Kreuksi tänava vaheline krunt, mis siis oma neljandast küljest peaks saama külgneva Lenini puiestee läbimurdega Lenini puiestee pikendusega Tõnismäele. Nagu me teame, tuleb sinna vahetusse lähedusse uus Estonia teater ja me leiame, et see on uuele konservatooriumi-le väga õnnestunud planeering väga õnnestunud naabrus tekib nagu uus kultuuritsentrum Tallinna linna 1984. aastal paluti meil esitada Eesti projektile juba uue konservatooriumi ruumiprogramm. Ruumiprogramm äraseletatult tähendab, see on loetelu nendest ruumidest, nendest vajadustest, mida uue konservatooriumi projekteerimisel arhitekt võtab siis lähtealuseks oma töös. Ülesanne oli keeruline, Nõukogude liidus ei teame uusi konservatooriumi ehitatud olevat isegi vastavat ehitusnormatiivid, mille järgi niisugune ruumiprogramm peab saama kokku seatud ei anna valmis kujul neid norme. Need tulid tuletada teistele süsteemidele teistele asutustele ette nähtud ehitus normatiividest. Kuid tänu Eesti projekti enda suurele abile sai see ruumiprogramm kokku seatud tähtaegselt. Ja see võeti vastu vabariikliku ehituskomitee ja Eesti projekti poolt kui võimalike alus uue konservatooriumi ehitamiseks. Kuna praegu konservatoorium on võetud vabariigi valitsuse ja partei keskkomitee poolt vabariigi juubeliobjektide nimekirja siis loomulikult on meie meeled praegu selles mõttes väga elevil. Et võib juhtuda, et ka vabariigi juubeliobjektina äkki midagi juba 90. aastaga seoses uuest konservatooriumist hakkab kerkima. Kuid see on, nagu ma ütlen, praegu ainult meie lootus, kõige lähem tulevik annab selles küsimuses, usun väga konkreetse vastuse. Teid on nüüd esitatud Eesti NSV ülemnõukogu järjekordse koosseisu saadikukandidaadiks. Kui teid valitakse ülemnõukogu saadikuks, jääb ka seal ikkagi teie tegevusvaldkonnaks põhiliselt meie muusikaelu, meie kultuurielu ja, ja küllap ehk uue konservatooriumi rajamisel on, on ka siis võimalik seal selles liinis kaasa aidata ja oma sõna öelda. Ma loodan, et tõesti, sel juhul, kui mind peaks valiti ülemnõukogu saadikuks saan mõneski asjas draama saadikuõigusi kasutada konservatooriumi eluliste küsimuste lahendamisel, kuid saadikukandidaadiks seati mind Tallinna Järve valimisringkonnas. Ja usun, et saadikuna tuleb mul kõigepealt olla valmis, lahendame neid probleeme, mis lähtuvad selle konkreetse piirkonna elanike muredest. Võimalik, et ka asutuste ja ettevõtete probleemidest minu ülesseadjaks saadikukandidaadiks olid kombinaat Ars mis teatavasti asub just sellel järve territooriumil ja Tallinna muusikakeskkool. Nii et selles mõttes mul saavad olema kohustused täiesti juba ülesseadete poolt seista hea nii kunsti eest üldse kui konkreetselt mõne kunstiliini eest. Võib-olla eraldi tunnen praegu rõõmu sellest, et mul on võimalus olnud jälgida ettevõtete ja organisatsioonide töid tegemisi rajooni parteikomitee büroo liikmena. See tegevus on mind viimased poolteist aasta jooksul pidevalt hoidnud kursis meie asutuste ettevõtete jooksva eluga. Ma mõtlen just Lenini rajoonis ja ja pannud nagu natuke avaramalt nägema võib-olla meie elu üldse, mitte ainult piirduma kitsalt oma erialaga muusikalise tegevusega. Aga läheme siis nüüd laulu juurde poistekoori juurde, laulupidude juurde sellel ajal, kui teie oleksite olnud laulupoiss, meil poistekoori vist ei olnud. Ma olen ise poistekooris laulnud, see oli küll koolipoistekoor, poistekoorile liikumine meie vabariigis algas viiekümnendatel aastatel. Ja siis ma olin juba koorijuhtimise eriala õpilane muusikakoolis ja üliõpilane, konservatooriumis jaan, Tombinimesed, kultuuripalee poistekoor oli pikka aega meil vabariigis ainus kontsert. Poistekoor, praegu on vabariigis kolm kontsert, poistekoori, ka silmapaistvalt häid koolipoistekoore on meil kohe hulgemalt võimalik loetleda. Ja miks just poistekoor on see, mis teile nii hingelähedaseks on jäänud? Lõppedes koorijuhiks, lõpetades Tallinna riikliku konservatooriumi sellel erialal, valmistasin end teadlikult ette muusikaõpetaja elukutseks. Töötasin tegelikult muusikaõpetajana Tallinna koolides kogu konservatooriumis õppimise aja esimesest kursusest alates. Pärast konservatooriumi lõpetamist jätkasin tööd juba selles koolis, kus ma varem üliõpilasena töötasin, nimelt Tallinna teises keskkoolis. Ja nende aastate jooksul, mis ma töötasin praktiliselt koolis muusikaõpetajana omandasin teatud niisuguse enesekindluse, et töös lastega ja olin täiesti veendunud, et see ala mulle sobib. Kui siis juhtumisi külastas Tallinna Poznani poistekoor ja üllatas mind nende rikkalike kõlavärvidega, mida pakub poiste ja meeste segadus, voor siis tegin endas vaikselt, otsustas, et kui mul on võimalik kunagi elus luua oma pool siis tahaks just nimelt sellist poistekoori omada. Nii peatselt see võimalikuks ei saanud, kuid 71. aastal sai see riikliku akadeemilise meeskooristuudios siiski teoks. Sellest ajast alates, kes on poistekoori tegevus olnud kogu aeg väga aktiivne ja mitte ainult, et toonud mulle rohkelt tööd juurde, vaid toonud ka rohkelt rõõmu juurde. Kui palju on poisse korraga seal praegu tegutsemas? Rammis stuudio sildi all käib koos umbes 400 laulu huvidest. Meil on eraldi rühmad kuueaastastele lastele esimesele klassile, teisele kolmandale klassile. Sinnamaani me nimetame neid kõiki ettevalmistuskoolideks. Alates neljandast klassist astuvad poisid kontsertkoori, laulavad kontsertkooris kuni hääle murdeni. Ja siis pärast mõneaastast vahet võivad nad tulla tagasi juba presenteerimaks noorte meeste koosseisu. Noortekoori meie tegevuse algaastatel tuli käia palju mööda Tallinna koole, otsimaks noori mehi, lauluhuvilisi mehi. Aga nüüd võib öelda, et oma poistekoori kasvandikest veteranidest on juba võimalik ilma eriliste pingutusteta leida küllalt head vokaalset materjali kes siis pidevalt igal aastal täiendavat meie noorte meeste ridu poiste selja taga. Kui juba jutt läks üldse noorte meeste peale siis pean ütlema, et mind eriti just nimelt viimasel ajal 1984. aastal, kuidas see fakt, et poistekoori kasvandikest on väga mitmed otsustanud saada professionaalseks lauljaks? Konservatooriumi juures töötab laulu ettevalmistusosakond ja see on mõeldud just nendele noortele kes ei ole õppinud laulu eriala muusikakoolis. Küll aga on juba juba jõudnud äratundmisele, et laulmine on tema tulevik ja kahe aasta jooksul konservatooriumi juures ettevalmistusosakonnas õppides hapneile kiirendatud korras antud see miinimumharidus, mis on vajalik konservatooriumisse astumiseks. Kui ma nimetasin siin, et rõõmustav valijad 84. aastal ulgemalt RAMi poistekoorilauljaid tuli ettevalmistusosakonda siis ütleksin, et statistiliselt kujunes pilt selliselt, et üks neljandik sisseastumisavaldustest olid meie poistekooli kasvandikud ja vastuvõetutest üks kolmandik on siis meie poisid. Peale selle on juba praegu konservatooriumis lauluklassis mitmeid noormehi kes on õppinud laulu ABC-d, RAMi poistekooris või RAMi poistekoori selja taga tegutsevas noorte meestekooris ja see lauljate rida paistab perspektiivis pikenevat, sest altpoolt tuleb üha asjahuvilisi juurde. See on tore ja rõõmustav perspektiiv. Kui palju on teil praegu neid koorijuhte pedagooge, kes poistekoori erinevate kooridega tegutsevad? Me oleme iga ettevalmistuskoori juures rakendanud oma õpetajat peale selle temal veel abiline. Nii et ettevalmistuskooride juures on üpris arvukas pedagoogide grupp. Põhikoori juures oleme töötamas kahekesi Tallinna 21. keskkooli muusikaõpetaja Lydia rahula, ka. Ja noorte meestega aitavad koormeistritööd teha Tallinna riikliku konservatooriumi muusikapedagoogika eriala üliõpilased Kalev Lindal ja Vahur Soonberg. Viimasel kahel aastal tegutseb hääle seadena konservatooriumi laulu eriala õppejõud Ludmilla Isako. Ja hääleseadet saavad just nimelt noormehed, nii et sellest ka teatud järjepidevus ja hea koostöö. Konservatooriumi laulu kateedriga. Nii et nimetus RAM-i poistekoor peidab enda taga tegelikult õige suurt organisatsiooni, peaaegu et kooli. Väga õige sõna võtsite praegu meie jutuajamise sisse, tõesti oleks tarviski meil Tallinnas niisugust kooli mis ühendaks koorihuvilisi laulupoisse liidust teatavasti on nagu olemas nisugune kooli diip nagu koorikool. Niisugused koorikoolid töötavad Leningradis, Moskvas ja karjas. Koorikool peaks ette valmistama dirigente koorijuhte ja mitte ainult korjuhte, kellel selle töö käigus kujuneb silmapaistvalt hea häälematerjal. Loomulikult on selle siis valida kas koorijuhi või laulja elukutse vahel. Meil on praegu kogu vabariigi ulatuses saanud probleemiks meeskoorijuhtude puudus. Ta konservatooriumis sisseastumisel domineerib praegu naispere ja kuigi naisdirigendid on meil vabariigis väga-väga tublilt ennast näidanud ikkagi ei oleks õige, kui see amet täielikult ja ainult jääks naiste õlule. Sest midagi on meeskoori töös siiski spetsiifilist, mida võib-olla mees dirigendile on natuke ehk isegi kergem lahendada. No kui praegu rääkisime, et RAMi poistekoori kasvandikest on paljud astunud konservatooriumi laulu ettevalmistusosakonda või juba jõudnud konservatooriumi laulu erialale siis koorijuhtide ettevalmistuse osas praegu meil vabariigis nagu niisugune ettevalmistusbaas puudub. Ja ka probleeme ilmselt ennem ei lahenda, kui vabariigis saab asutatud koorikool ja näen praegu selle probleemi lahenduseks vabariigis üpris reaalset võimalust. See oleks Tallinna muusikakeskkooli laiendamine ühe klassikomplekti täiendava avamisega igal järgmisel vastuvõtul. Tallinna muusikakeskkool, mis seni võtab vastu igal aastal kaks klassitäit õpilasi võiks tegelikult vastu võtta kolm klassitäit ja nendest see kolmas olekski siis koorikool. Miks muusikakeskkool, aga sellepärast, et esiteks meil on seal juba vastav materiaalne baaspillipark, teiseks on sinna koondunud professionaalne õppejõudude kaader. Ja meie vabariik ei ole nii rikas, et ikka veel ja veel kusagil avada täiendavalt muusikakeskkooli tüüpi koole muusikakeskkooli juurde. Kolmanda klassi paralleeli avamine ei ole praegustes ruumilistest tingimustes võimalik sest konservatooriumi muusikakeskkool on keemial praktiliselt juba kõik ammendanud. Kui jaga leiduks võimalus tuua muusikakeskkooli algklassid ja osaliselt ka konservatoorium kasvõi ajutiselt kesklinna siis sellega laheneks ka see küsimus. Kooriklassid saaksid alustada tegevust ja kuni nad jõuavad keskmisesse astmesse, ehk selleks ajaks on siis juba olemas ka uus konservatoorium ja mida rutem me selle probleemi lahendame, seda rohkem me võimet perspektiivis loota sellele, et see kool ennast õigustab vabariigi muusikaelu seisukohalt tervikuna. Me ju teame, et muusikakeskkooli kasvandikest on väga-väga-väga palju tulnud silmapaistvalt andekaid interpreet meie noorvahetus kontsertsaalides. Need on valdavas enamuses saanud oma baashariduse Tallinna muusikakeskkoolis ja ja sealt tulnud konservatooriumisse me tahaksime loota, et see ka edaspidi nii saab olema, kuid ei ole siiski kaugeltki ükskõik, millise kontingendiga alustatakse tööd Tallinna muusikakeskkoolis. Mingi elementaarne loodusliku ande miinimum peab siiski olema garanteeritud. Ande puudust ei korva kõige parem töökorraldus ega kõige paremad õpetajad. Praegu Nende andekaimate laste kokkutoomine Tallinna muusikakeskkooli on saanud probleemiks mitte ainult vabariigist vaid ka Tallinnast, sest mis parata. Ühest linna servast Lasnamäelt teise linna servakivimäele. Siiski hommikul laps, kui ta läheb esimesse klassi ilma vanem abita arvatavasti ei sõida. Ja vanemad ütlevadki, et ei ole võimalik last igal päeval hommikul kooli viia ja pärast korjunda koolist tuua. Seetõttu ongi probleem, et saaks need algklassidki vähemalt avatud kesklinnas küll hiljem, kui laps on juba iseseisev, siis isegi saaks ta hakkama ka selle sõitmisega mis ju tegelikult Moskva või Leningradi mastaapide kõrval polegi. Ei tea, mis pikk vahemaa. Te olete mitmel korral seisnud üldlaulupeojuhi puldis. Nüüd on jälle ees laulupidu. Ettevalmistused jõuavad oma kõrgpunkti praegu kogu vabariik, mitte ainult poistekoorid, vaid kõik vabariigikoorid valmistuvad viimaseks jõuprooviks võistulaulmiseks. Võistulaulmise eelvoorud algavad juba märtsikuus, osaliselt ongi juba vabariik läbi sõidetud, sest detsembrikuus toimusid laulupeo eelvoorud piirkondlikud ühisproovid rajoonide kaupa. Ja, ja me oleme koos poistekoorde teise üldjuhiga laulupeol, Uno Uiga ka vabariigi praktiliselt omavahel ära pannud. Et detsembrikuu ja märtsi-aprillikuu jooksul me mõlemad saame kohtuma koha peal kõigi laulupeole kandideerijate poistekooridega. Need niisugused isiklikud kontaktid üldjuhil laulupeole tulevate lauljatega on ääretult vajalikud sest nende ühisproovide käigus saab üldjuht teha kooridele muusikaõpetajatele selgeks, mida ta tegelikult laulupeol ühelt teiselt laulult loodab. Ja seda ka võib öelda, et laulupeol niikuinii ei ole enam aega midagi õpetada ega õppida laulupeo proov laululaval see on ainult tehniline proov. Akustiline proov, kõik peab olema juba eelnevalt paika pandud, selle mulje põhjal, mille ma sain detsembrikuus mööda vabariiki ringi sõites peab ütlema, et tööd tehakse ausalt, püüdlikult. Ja, ja ma usun, et laulupeol poistekoorid saavad esinema korrektselt. On rõõm märkida, et väga paljud konservatooriumi lõpetanud noored muusikaõpetajad on väga tulemuslikult pannud asja koolis käima, koorid laulavad ja, ja laulavad hästi. Siin võib siis kiita muusikapedagoogikaosakonda konservatooriumi juures. Igal juhul vabariigikooli õpetajate pere on saanud väga olulist täiendust muusikaõpetajatele sest me igal aastal võtame Tallinna konservatooriumis vastu kuni 30 uut muusikaõpetajat ja kasutades seda, seda võimalust praegu siin. Kutsuksin üles ka neid noori raadiokuulajaid, kes käesoleval aastal lõpetavad keskkooli. Et kui te olete lõpetanud näiteks laste muusikakooli või kooli juures tegutseva muusikaklassi siis kaaluge kindlasti võimalust astuda konservatooriumisse õppima muusikaõpetaja elukutset. Muusikapedagoogika eriala. Millal teil endal tekkis tahtmine saada nimelt muusikapedagoogikat ja koorijuhiks? Mul oli see võib-olla mingil määral ehk isegi juhus, et see just nii kujunes, et koorijuht sai lapsepõlveaastad, langesid nendele karmidele nelja 10.-tele aastatele. Kõik ei läinud siis nii nagu soovinuks. Ja sain tõsisemaid ja järjepidevam vaid muusikaõpinguid alustada alles Tartu laste muusikakoolis, kuid olin selleks ajaks juba 11 aastane. See oli natuke liiga palju selleks, et näiteks hakata õppima pianistiks ja kui siis üldharidust tsükkel. Kus tuli otsustada, mis saab edasi siis tekkis niisugune võimalus, et sai astutud Tartu muusikakooli koorijuhtimise. Ja sealt see kõik algas, töö käigus selgus, et see esialgu juhusena näiv otsus ei olnudki nii väga juhus või ma Tartu laste muusikakoolis õppisin klaverit ja leidsin, et olen liiga suur poiss juba selleks, et hakata pianistiks professionaaliks entreerima. Siis tekkis tõesti soov hakata õppima flööti. Kuid 50.-te aastate Tartus polnud flööti kuskilt saada. Ja see kena soov jäigi, sooviks. Siis mõtlesin, et hakkaks lõppema, tšellot meeldis väga tšello, ilus, ilus tämbri ja, ja väga tahtnuks tšellot õppida, kuid täpselt sama probleemi tõttu polnud pilli jäigad see alustamata. Nii et põhisin, ütlesime, et oli juhus hakata õppima koorijuhtimist, siis see oli ka teisest küljest mingil määral objektiivne paratamatus. Aga nii, et muusika oli, oli teie jaoks ikkagi kogu aeg see, mille poole diviis Nojah, tegelikult juba meie kodust oli mulle see muusika kaasa antud. Ja, ja mitte ainult minu kodus, vaid paljude mu suguvõsa inimeste meelisharrastusmuusik. Kas see perekonnanimi on võetud siis, kui oli see suur nimede muutmise periood kolmekümnendatel aastatel või on see nimi tulnud sellest suguvõsaharrastusest? Mul on õnneks küllalt kaugele võimalik heita pilku oma sugupuule tänuma Velda poolt koostatud ülevaadetele, nii ema kui isapoolsest sugupuust. Ja, ja see nimi ei saa poolt, ulatub kaks ja pool sajandit tagasi. No see nimi ei ole kindlasti pandud mitte ilmaasjata ju see on siis lauluarmastusega seoses ja mis ma oskan teile soovida, et Venno Laul meie laulu ja muusikat Kaua ja edukalt edasi viiks. Tal on vaja.