Avameelne teater õhtu uue hooaja lävel, ooperi, balleti ja operetiuudiseid sõnas laulus tantsus kohtumised teatritegijatega Krimmis ja grimmita kahel pool rampi. Kavandite ja kostüümide näitus, heliplaatide ja raamatute müük. Kõik, mida reklaamis lubati, oli olemas, oli enamgi, igale külastajale meeldiv hooajalehte, mis rohkete fotode ja napi sõnaga meenutab möödunud teatriaasta uuslavastusi Georg Otsa nimelist muusikanädalat. Teatripereliikmetele omistatud tiitleid, aunimetusi ja preemiaid. Kirjas on hooaja juubilari ja külalised Estoniast endi esinemised väljaspool koduvabariiki palju muid huvitavaid andmeid. Ilus meene, ilusast enam kui kolm tundi kestnud teatriõhtust. Käesoleva hooaja esimese uuslavastuse Hendel juuteri Altsiina avamäng juhatas sisse avameelse teatriõhtu ja ka meie saate. Seejärel peatus teatri peanäitejuht, vabariigi teeneline kunstitegelane Aarne Mikk pikemalt äsja lõppenud külalisesinemistel Moskva suures teatris. Et aga meil oli nendest kavas kolm eraldi saadet ja trükisõnas on selle meie kultuurielu tippsündmuse kohta veel rohkelt lisa oodata siis jätame tagasivaated vahele ja asume kohe selle juurde, mida pakub Estonia oma külastajaile alanud 80. hooajal. Ent esmalt veel üks väike katkend Endel Jaltsiinast esitavad Margarita Voites ja teatri orkester Paul Mägi juhatusel. Igal aastal tuleb meie kollektiivi juurde palju uusi noori lauljaid, tantsijaid ja nii on ka olnud tänavu. Võib-olla kõige teie jaoks olulisem muutus on see, et meie kauaaegne peakoormeister, vabariigi rahvakunstnik Uno Järvela läks pensionile ja esimesest oktoobrist on Estonia teatri uueks peakoormeistriks Jüri Rent, kes möödunud aastal võitis vabariikliku koorijuhtide konkursil. Lisaks on pärast konservatooriumi petamist meile juba pidevalt tööle tulnud ka noor dirigent juuri Alberten ja nii edasi. Iga aasta me teeme või püüame teha ühe etenduse Tallinna koreograafiakooli või konservatooriumi ka koos et anda praktiseerimise võimalusi meie noortele lauljatele tantsijatele. Möödunud aastal sai lavaküpseks tiliibi ballett. Kopeedia, mille lavastas Enn Suve, kujundas Eldo Renter ja dirigendiks on Vallo Järvi. Järgnevalt näetegi masurkad Teleibi balletist kopeedia Tallinna koreograafiakooli õpilase õpilaste Estonia noorte artistide esituses. Nõukogude vennasvabariikide autorite loomingust on viimastel aastatel Estonias kõige enam mängitud ballete. Ja kui varasematel aastatel me võtsime üle proovitud variandid külalislavastajate interpretatsioonis, siis möödunud hooajal sai esmakordselt eluõiguse meie laval Moskva helilooja Edison Tõnissoni ballett pihtimus. Ja on tored Öelda, et see usaldus meie teatri meie kollektiivi vastu on jätkumas. Ja Moldaavia helilooja Eduard Lazarev, kelle loomingust kindlasti paljud olete näinud. Balleti Antonius ja Kleopatra pöördus nüüd linna poole meie peaballettmeister Mai Murdmaa poole, et just sellel laval siin saalis kõlaks esmakordselt tema uus ballettmeister ja margarita. Balleti esietendus on planeeritud kolmandale novembrile. Ballettmeister, nagu ma ütlesin, May murdma, dirigeerivad Eri Klas ja Vello Pähn, kunstnikuks on Gustav-Agu püüman. Järgnevalt ma annaksin sõna Mai Murdmale, et ta lühidalt ütleks teile millised on tema nägemused ja kavatsevad selle balleti lavaletoomisel. Nagu oli öeldud, on meil siis plaanis järgmiseks lavastuseks kovi romaani Meister ja Margarita järgi tehtud ballett samanimeline ballett kirjandusteost balletiks ümbertegemisega seisavad ees muidugi väga keerulised probleemid. Paradoksaalne on see, et mida kaugemal originaalist ballett, seda õnnestunum ta tavaliselt on ja mida täpsemalt püütakse elustada romaani, seda ebaõnnestunud mon resultaat selles mõttes, et üle kanda ühte teost teise kunstiliiki tuleb täiesti sünnitada uus teos, milleks oleks omad seaduspärasused, mis on omased antud kunstiliigile. Sellepärast kui tulete vaatama, valiti Meister ja Margarita, siis ei tohi mingil juhul oodata siit romaani. Siin seda ei ole, kuigi kõik romaani liinid kindlasti romaan on kõigile tuttav, kõik liinid nii voolanud liin kui ka Jessuaja Pilatuse liin, kui ka muidugi Meister ja Margarita liin, samuti ühiskondlik suunitlus. Kõik on see olemas, kuid kõik ta kujutab nagu niisugust fantaasiat kovi teemadel. Liberto lõi Leningradi ballettmeister EstBan, mille mina vastavalt oma nägemusele ümber kohandasin. Tegevus toimub. Lepi ajastul, kui meie sotsialistlik ühiskond ei olnud veel küllalt välja kujunenud, kui esines veel suuri kandeid ja kui oli alles kujunes etapp. Seetõttu on siin etenduses küllaltki tugev groteskne joon, mis on nii kandvamaks selles etenduses üldse. Bulgakovi romaan on nagu ta on groteskne meister, nii on sind koondunud võib-olla tema loomingu nagu kvintessents, tema loomingu tipp ja, ja summa tema loomingust. Seetõttu ballett on ka küllaltki teravalt groteskne. Hollandi ja saatonate joon on tugevalt groteskne, samuti on ka mass tehtud grotesselt. Osatäitjad on meil seekord selles balletis mitmest rahvusest. Meil on kutsutud Leningradist kaks tantsijat Leningradi väikese ooperiteatri tantsija betokov, tantsib meistrit ja Kirovi teatri tantsija, kumba tantsib, poolandit. Samuti tantsib meil meistrit ka Riia tantsija Gorbatšov. Meie näitlejatest võib näha Juri Jefimovi meistrina Kaie Kõrbi ja sind Soovad, Margarita na Victor tortšenkord Hollandiga ja siis kogu meie balletirühma. Praegu te näete katkendit balletist Meistri ja Margarita, see on niuke tänavastseen ka tugevalt groteskne. Me esitame seda treeningriietusse, nii et avameelne teater on seekord kõige avameelsem. Kostüümid ei ole veel valmis. Nii et ma palun siis teie tähelepanu selleks. Lugupeetud külalised, veel üks väike repliik selle järgneva numbri juurde. Nagu ma ütlesin, on etenduse dirigente Tekseeri klasia, Vello Pähn, aga mõlemad kahjuks on eemal Tallinnast, Eri Klas täidab Stockholmis oma sealse teatri peaballett peadirigendi esimesi töökohuseid. Ja Vello Pähn on palutud abiks Eesti riikliku sümfooniaorkestri kontsertreisile. Aga õnneks meie dirigentide järelkasv ei ole sugugi ammendatud veel. Ja see noormees, kes siin esmakordselt täna teie ees tõstab taktikepi. Seon kevadel konservatooriumi lõpetanud koorijuht Arvo Volmer Mer kes saavutas koorijuhtide konkursil teise koha Jüri Rendi järel ja võidule paljudele teadmata faktina, oli tema üks nendest õnnelikest ja andekamatest, kes suvevaheajal sooritas edukalt eksamid Leningradi konservatooriumi dirigendi, dirigentide erialale ja 22-st kandidaadist osutus kolmeks väljavalituks. Nii et hoiame talle pöialt. Taan istunud aastaid siin loosis vaadanud etendusi vanemate kolleegide tööd, oli Ants Hiina väljatoomisel Paul mäe assistendiks ja tervete etendust, ainult Siinad ta käesoleva hetke andmetega peaks terrigeerima 19. novembril siin, mis oleks tema terve õhtu debüüt aga praegu, siis ta tõstab esmakordselt dirigendikepi, Meistri ja Margarita stseeni ette kanda. Järgmine esietendus on planeeritud meil 21.-le detsembrile Hendrik Rummi sünnipäevale. Nagu te mäletate, möödunud aastal sai Hendrik Krumm 50 aastaseks ja tema sooviks oli seda juubelit tähistada ühtlasi ka oma esimese ooperi lavastusega. Kahjux teatrit Taanid ei võimaldanud seda mõtet tal siis teoks teha ja maskiballi etendus Hendrik Rummi lavastuses ja ühtlasi ühe peaosalisena saab teoks siis tänavu dirigentidekson eriklass ja juuri Albert Enn kunstnikuks Paabiševa Vanhanen. Enne kui Hendrik Krumm teile paari sõnaga ise räägib oma lavastus plaanidest. Te kuulete fragmenti Ameerija ja Gustav kolmanda duetist, mille esitavad Mare Jõgeva ja Hendrik Krumm, dirigeerib juuri Albertel. A. Ja O. Niisiis, maskiballi esietendus 21. detsembril. Võib-olla mälu värgenstan värskendamiks veel nii palju, et eelmine lavastus tuli meile mängu kaua 1961. aastal. Tookord lavastas selle Paul Mägi Hendrik Krummile. See oli üheks esimeseks kaalukamaks rolliks Estonia ooperilaval. Ta oli siis veel konservatooriumi kolmanda kursuse üliõpilane nüüd Nõukogude Liidu rahvakunstnik ja sellesse etendustes etendusse oma kolleege. Tõlgete kõrval tahab ta tuua ka oma õpilase konservatooriumist. Nadežda Kuremi baas Oskari ossa, aga ta on juba jõudnud siia lavalt ja palun siis sõna Henrik trummi. Tere õhtust, esimene küsimus võib olla. Mis teid huvitab, on see, et miks ma üldse tahtsin niisugust tööd ette võtta. Ja ma olen ise ka seda mõelnud ja ei oskagi täpselt ütelda. Sellepärast et miks maalikunstnikust saab maalikunstnik ja skulptorist skulptor, ei oskagi ütelda, miks nad selle peale hakkavad. Lihtsalt on tahtmine. Minul võib-olla on nii palju see tahtmine võtnud aega, et ma olen 30 aastat teatris olnud ja ja ega ma algul küll ei tahtnud, aga kuskil hiljem ma olen kogu aeg vaikselt tahtnud, sellepärast et et. Ma olen ei tea, kas see on nüüd hästi või halvasti, aga ma olen lavastajatega ei ole just vist kõige niisugune parem näitleja ei tee alati seda, mida lavastajad tahavad ja ja me niiviisi vahetevahel siis jälle kakleme ja siis lepime jälle ära ja lõpuks teemegi etenduse nii nagu teda vaja on. Aga võib-olla see, see niisugune tahtmine? Ja ma ei oska veel ütelda, võib-olla ka kuskilt see, et et kui meie vabariigis mul on siin kõrval mõlemal pool näiteks lavastaja oleks neid ooperilavastajaid nii palju käte-jalgadega segada, et neid jääks üle ja nad ootaksid ukse taga. Aga üldiselt neid lavastajaid on, meil võiks olla minu meelest rohkem. Ja Aja jooksul on tekkinud mingisuguseid mõtteid ja kogemusi, on ringi käidud ja nähtud ja ja tahaks nagu mõningaid asju teha, kuidas see välja tuleb, ma olen väga tänulik Estonia teatrile, et andis mulle selle võimaluse nagu noorele ja rohelisele proovida. Ja ma usun, et ennem ei maksagi sellest midagi rääkida, kui ükskord see asi on valmis. Miks ma võtsin just maskiballi, võib-olla sellepärast, et ma olen Verdit väga palju laulnud ja, ja Verdiga väga palju ringi käinud ja näinud, väga palju ja selles mõttes oli võib-olla Verdi ooper üks niisugune, mida ma tunnen, et mul võib-olla kõige tugevamini jalad on maas. Ma tahtsin rääkida sellest lavastusbrigaadist, ma ei tea, kas Aarne, sa rääkisid sellest osalistest osalistest, siis ma räägin, osalist osalisi on. Algul ma ütlesin, et nagu teen kaks koosseisu sellepärast, et ise peab laulma ja ja ei ole aega neid koosseise nii palju välja tuua. Nüüd tasapisi on need koosseisud suurenenud ja ja on paljude osade peale juba kolm osatäitjat ja mina peale isegi neli. Kõigepealt Renato. Kui ma küsisin Tiit Kuusik käest, kas ta tahab teada, tahab teha, tahab teha, siis peab saama teha. Väino Puura Ahti Männik ja selle osa peal oli ka Tarmo Sild, aga tõesti paistab nii, et Tarmo valmistab selle osa Itaalias ette. Ameelejad on Jõgeva ja raamat ja kuna meil sopranite järelkasvuga on raskusi, siis me otsustasime proovida ühte noort konservatooriumi õpilast Rein au on tema nimi. Ja loodame, et tema temast tulevikus tuleb siis see Estonia järelpõlv. Oscari peal on kaks rahvakunstniku, Anu Kaal ja Rita võites ja sinna kõrvale ka konservatooriumi õpilane Nadežda Kurem, sellest baarne jõudis rääkida, kui ma kuulsin. Ulrike Eensalu, Tauts, Tammel, Köik metsosopranit väljas. Pahade meeste osade peal on bassid Palm, Savitski, Green maiste. Seal on kaks meest, peab iga õhtu väljas olema. Siis on veel Silvano noor meremees on sild, Kuslap, Savitski, Kohtunik, Tralla, Roobas ja aneeli teener Kerts paranovski. Kuigi palju näiteks kolm nime on nüüd päris noored siin ja ja üldiselt on neid väga palju. Ma ei tea, kas ma neid kõiki jõuan välja tuua. Aeg on kaunis vähe, siin. Ma tahan veel niipalju ütelda, et et ajaloolist tõepära ei aja väga kunstnikuga taga. Tegevus toimub küll meie meeste järele Rootsis. Aga aga meil ei ole niivõrd tähtsad need ajaloolised tööpärad, kui, kui selle inimsuhted siis nii palju võiks veel rääkida, et selles me ei kasuta balletti. Ja ja et koor liigub meil ka niiviisi massina seal laval ringi, neid väga ei, individualiseerub ta. Ja nii et kui te tuled seda etendust vaatama, siis ei ütleks niiviisi, et nad trumme ei ole osanud teha, vaid sellepärast trumme ei tahtnud teha. Ma sellepärast igat. Ma tänan teid ja ma loodan, et te tulete siis minu juubelile kõik vaatama seda etendust. Savoy ball. Abrahami operett on meie mängukavas olnud ja on edasi üks soositumaid ja aja jooksul on tulnud ikka jälle üht või teist osalist juurde õpetada, et neid etendusi ja mängu koordi garanteerida. Novembri keskel, kui mu mälu ei peta, siis oli 15. november tuleb publiku ette uus Mustafa Bei seon Tõnu Kilgas. Praegu on ta tööproovijärgus ja tänasel õhtul te näete duetti Savoy ballist mille esitavad teile Katrin karisma ja Tõnu Kilgas. Dirigeerib Endel Nõgene. Ei suud. Kauni naisiialgi ütlemata jätta Etmann. Lisaks töödele koduteatris on Eston lastele tehtud palju toredaid ettepaneku panekuid ka esinemisteks väljaspool koduteatrit. Nagu ma juba mainisin, eriklass on praegu Stockholmis juhatamaks Verdi reekviemi ja detsembrikuus Verdi maskiballi. Anuga Maal läheb oktoobrikuu teisel poolel Helsingisse et ettevalmistada konstantse osa Mozarti ooperis haaremirööv. Eldur Renter ja minul on rõõm teha detsembri lõpul Jevgenia neegrilavastus Schwerin'i teatris, mis on vastukülaskäiguks Schwerin'i kolleegide lendava hollandlase lavastusele meie teatris. Lisaks on palju solistidele tehtud ettepanekuid kontsertideks Nõukogude Liidu linnades. Nagu Hendrik Krumm juba mainis. Tõenäoliselt juba lähemal ajal. Tarmo Sild hakkab valmistuma reisiks Milanosse, et järjekordse noorest toonlasena saada lihvi oma lauluvormile. Laskaala laulukoolis. Paul Mägi tahab jätkata õpinguid Moskvas. Pärast konservatooriumi lõpetamist tahab ta veel läbi käia stažuuri Gennadi Rostessenski juures. Marika Reinsalu tahaks minna lühemaks ajaks Irina Arhipova juurde täiendust saama ja nõnda edasi, nõnda edasi. Ühesõnaga nii noored kui ka kogenumad. Tahame igati kasutada neid võimalusi, mis meile on avanud, et arendada ennast ja ühtlasi sellega laiendada ka Estonia koduteatris tehtavat TÖÖ ilmet ja taset. Järgnevalt te kuulete, näete, katkendid tonitseti ooperist lutsijadi lammer, Moore esitavad Margarita Voites, Väino Puura. Oo. Olemaski. Jätsi.