Avameelne teater üleminekuõhtu hooajast 1984 85 hooaega 1985 86. Meeldiv ja elamuslik tagasivaade sündmuste ja õnnestumiste rohkele möödunud teatrihooajale mille krooniks olid Estonia külalisesinemised Moskvas suures teatris käesoleva hooaja alguses. Publiku huvi teatri vastu on praegu väga suur. Seda kinnitas ka piletisoovijate hulk Estonia läheduses avameelse teatriõhtul kell pilet taskus. Need said lisaks saalis ja laval toimuvale meeldivaid elamusi kostüümide ja kavandite näitusest. Võisid alles trükivärvist lõhnavale hooajalehele võtta autogramme solistidelt, kes grimmi ja kostüümi maha võtma. Ta astusid publiku hulka. Avaldada ankeedis oma soove ja arvamusi Estonia kohta. Salvestatud helikillud. Seda kõike muidugi edasi anda ei suuda. Kuid üht-teist sellest meeldivast õhtust toovad nad teatrihuvilise küll. Eelmises saates jõudsime anda ülevaate hooaja esimesele poolele planeeritust. Tänases saates jätkab õhtujuhtija Estonia peanäitejuht Aarne Mikk järgmise aastanumbri sisse jäävate plaanide tutvustamisega. Lavastaja Neeme kuningas, kelle diplomitööks pärast Kitise lõpetamist olid kaks kammerooperid pannkooki kirjad ja meister Pedro nukuteater on ette valmistamas järgmisel aastanumbril kaht iseseisvat lavastust Estonias. Esimene neist gruusia helilooja Kemulaaria operett, kuus vanatüdrukud ja mees sellest Me palumegi, Neeme kuningas. Järgnevalt lühidalt rääkida. Kuus pealinna naist, kuus vanatüdrukut sõidavad Dali kuurortisse. Nad üürivad toa ühe üksiku mehe juures. Saatuse tahtel juhtub nii, et kõik need kuus armuvad ühte mehesse. Mis see vaene mees siis peab peale hakkama, keda neist vanatüdrukutest siis nagu valida, keda õnnelikuks teha? Kõik nad tahaksid olla õnnelikud. Ja nii hargnebki lahti, siis see Otia yossel Jaani poolt kirjutatud. Lavateos, mis on nõukogude liidus jooksnud juba üle üle 40 teatri, on võtnud selle oma mängukavasse. Ja gruusia helilooja Ramaskemulaaria võttis siis selle omakorda kätte ja tegi sellest siis muusikateatri jaoks tervet õhtut täitva tüki. Ma mõtlen, et ja kindlasti on kõik sellega nõus, et teater on juba kord selline fenomenaalne asutused, tema eesriie peab lahti minema ainult selleks, et näidata sealt kõike seda, mida, mis meid erutab, mis on aktuaalne. Mäletame ju poleemikat siin Gustav Nani sulest ja kõikide teiste autoriteetide käest, et ega see vanatüdruk lus ega ta meie vabariigis ilmselt ei ole nii tundmatu probleem. Sellega muidugi ei taha vanatüdrukut siit saalist ära hirmutada, see tükk on just nimelt teile. Muidugi on teretulnud ka kõik teised. Ja mul on hea meel, et meie trupis teevad kaasa meie opereti kõige paremad jõud ja nemad juhtumisi ei ole keegi vanatüdrukud. Nii et nendel on võimalus seda, seda probleemi neid vanatüdrukuid näidata. Iroonilisemates plaanis võib-olla, kui need tänaval kohtub ja ärgu siis keegi solvugu, kui ta iseenda sealt lavalt ära tunneb. Sest et tahame siiski teha head, tahame teha niimoodi, nagu ongi autori ossiliaani selle loo kirja pannud, et inimesed ikkagi on loodud teineteise jaoks. Et naine peab kuuluma mehele, mees peab kuuluma naisele, nii on see looduse poolt juba seatud ja oma selliste operetlike vahenditega püüamegi siis ka jõuda küllaltki tõsistele tagan tulemustele. Selle probleemi lahkamise osas pisut lavastusbrigaadist dirigendiks on Endel Nõgene, kunstnikuks noorsooteatri peakunstnik Jaak Vaus, kellega mul oli õnn ka eelmised tööd koos teha. Osalistest on siis, nagu ma ütlesin, haaratud Meie opereti juba parimad naisjõud. Helgi Sallo, Sirje Puura, Katrin karisma, Katrin Kumpan, Ülle Ulla, Leelo Talvik, Marika Eensalu. Ja kuna see on selline kammeroperett siin koori suurt massi ei ole näha. Ma võtsin koori kollektiivist mitmeid artiste, kes siis oleks nagu koolitööst saba taga, kes saaksid oma solistirolle sellega täita. Moskva trollide ajal oli võimalik kohtuda heliloojaga ja ta oli nõus seda seda tükki pisut ringi tegema, et meiega eesti vaataja seda võib-olla paremini mõistaks. Gruusia olustikku siin ei taha. Nii väga peenelt ja põhjalikult näidata, kui on gruusia olude tundjaid, siis ärgu nad sellest siis Haabugu, et, et nad ei tunne ära oma oma kallist Gruusiat siit lava pealt ja. Me alustame oma tööd kuskil umbes pooleteist nädala pärast ja järgmises katkendis, kus te näete siis mitu ja nii neli duetti mis on esimese vaatuse lõpust mille esitavad teile Helgi Sallo ja Hans Miilberg, see on üsna värske materjal, mille nad said kätte alles enne Moskva. Kas trolle klaveril saadab Jaanus Juul? Veel teinegi kammerteos on meil selle uue hooajaplaanis. Klaverid on veel praegu just köitmisest tulemas. Jutt on Alo Põldmäe raeooperist. Sellest ooperist me veel kahjuks ühtegi lõiku teile täna esitada ei saa. Küll aga võime tutvustada teile autorit ja tema sõnade kaudu tutvuda loomispõhimõtete ja ka lähemalt tüki enesega, palun alu. Selle teose idee sündis ka kammerteos ettekandmisel, see oli aastaid tagasi raekoja saalis toimus Mati Palmi sooloõhtu ja Mati Palmile, ma kirjutasin kolm pala ja kolm laulu kammeransambli saatel. Ja siis Aarne Mikk tuligi vaheajal minu juurde ja ütlesid, et siin kõlab see muusika hästi. Ja et kas ei võiks midagi mõelda selle spetsiaalselt Raekoja saali jaoks. Nii et see oli seal sündinud idee ja mõte hakkas arenema ja noh, aastaid on mööda, nüüd see, mul on hea meel, et see teosonid kavas tegevuse ajaks on 15. sajandi lõpp. Ja tegelasteks on Tallinna kodanikud. Raehärrad ja kuri parun Hazdver. No võib-olla tegevuse, paralleele võiks publik, kindlasti leiaksin Parun üksgilliga ka parun, ükski löödi pea maha, sellest jutustanud ka film verekivi. Kuid selles ooperis pead maha ei lööda, vaid Parun Astor saab lihtsalt peksa linnakodanikke ja käsitööliste käest. Ja vot see tegevus ongi vahetult seotud raekoja saaliga ja mul on väga hea meel, et et et raekojas vastavalt õiges kohas saab teost toimuma. Ja kui ma nüüd räägin natukene muusika tegemist, siis oli probleem on muidugi aga saaliga ja ma pidin valima instrumentide vahel, mida sinna siis mängima panna. Ruumi on seal vähe, praegu Hollan piirdunud 13 instrumendiga, kaasa arvatud klavessiin ja Aarne Miku toetava käe ja üldse Estonia toetusel Manson nii kaugele, et oleme, ma loodan, et lahendame selle pillide küsimused ära. Seal on kaks ansamblit, üks ansambel on siis rändnäitlejate ansambel ja teine väike orkester on siis saalis Janenud siis vahetavad kohti ja nii toimub siis pillimeeste vahel ka lavaline liikumine, kuidas see kõik välja tuleb, see paistab siis, ma arvan hiljem. Nii palju siis sellest teosest. Seda tõepoolest keegi ei tea veel, mismoodi see lugu hakkab välja nägema. Raekojas. Dirigeerib Vello Pähn, kunstnik Uno Kärbis. Üldse on kokku 15 osa koos episoodidega. Need tööd jätkub nii noorematele kui vanematele kolleegidele. Ja loodame, et teost tuleb välja kusagil märtsi-aprilli paiku. Lisaks nendele ooperite operettide ballettidele, mida me oma mänguga võtame, on solistid alati olnud soove lülitada veel repertuaari, üksikuid vähetuntud aariaid fragmente. Ja üks sellistest lugudest on Arsadze kavatiin Rossini ooperis tsemiraniide mille Leili Tammel õppis ära möödunud aastal, lauldes selle sisse Estonia teatri solistide tutvustaval heliplaadil. Ja hiljuti esitas ta seda ka Moskva suures teatris meie solistide lõppkontserdil. Palun teda laulda teile tänagi seda kavatiinisin. Eesti autorite loomingust on kindlasti Estonias kõige enam mängitud Eugen Kapi teoseid. Nendest ballett Kalevipoeg on senini rambivalgust näinud kolmel erineval korral ja tulemas on neljas variant. Ja kuigi autor on sama igihaljas ja noor maestro, on lavastused ja muusikast reaktsioonid alati olnud erinevad. Seekord on dirigendiks Paul Mägi-lavastajaks Tiit Härm ja kunstnikuks Tõnu Virve. Ja Eugen Kapp on selles mõttes üks haruldane tore helilooja, et tema ei vaidle kunagi vastu uutele ideedele. Ta leiab, et alati on õigus kõikidele, kes selle tüki juurde tulevad. Ja ma tahaksin täna võib-olla kõigepealt esitada selle küsimuse, et milline see Kalevipoeg kõige esimeses variandis välja nägi ja mis teda üldse ajendas seda teost kirjutama, palun, maestro. Kalevipoeg tekkis 35. või 36. aastal kui tolleaegne ballettmeister Gert nämgo pöördus minu poole. Kas ma ei oleks mitte nõus kirjutama lühiballetti, mis kestaks mitte rohkem kui pool tundi eepos Kalevipoja teemal? Mina olin muidugi kaunis suures niisuguses raskuses. Siis küsisin ka, aga Kask kas või Peepost poole tunni jooksul tähendab esitada balletjana. Tantsime, katsume maja küll. Nähtavasti minu noorus. Võtsin julguse ja kirjutasin ja peab, ütleme niiviisi, et seda lavastati ja lavastati seid sammas sellest diaatris. Ja juhatas selle, kui ma mitte ei eksi, ma võin eksida. Raimund Kull tähendab tema koosness, ma ei tea, kas 10. või 12-st numbritest alguses peale kogu ulatuses kuni jalgade raiusimiseni, mis oli ette nähtud nii, nagu ta on. Eeposes Ma hästi ei mäleta, kes tol korral justantsisid, kuid lavastas selle ja ütleme nii valmistas ette just meie tolleaegne kuulus ja väga tuntud. Peale selle ma kirjutasin avamängu dramaatilise avamängu Kalevipoeg, kolm dirigenti on seda juhatanud Raimond Kull, ma mäletan, Olav Roots ja Vallo Järvi, kes on algvariant ja muidugi kuidagimoodi ei sobi sellele teosele, mis tekkis, kui tolle aeglik kunstide valtsi juhataja Johannes Semper tegi ettepaneku minule isiklikult ja ta lap, nii kuidas ta on ka esimest korda lavastatud, oli suurepärased tol korral sõda teost on raske ettekujutada sellisena, millisena võib-olla ta kunagi minu südamesse võib-olla minu käe läbi võib-olla või mõistuse läbi ükskord lõplikult saab punkti pantud maa kogu aeg olen töötanud kuni miimased ajani ja arvan ka, et see, mis võib juhtuda veel nii, kui ma veel nii-öelda olen töövõimeline milleni võiks veel jõuda seepärast, et see eepose julgus sellel teemal kirjutada muidugi oli suur ja võib-olla selle tõttu ei ole veel lõplik punkt veel pandud. Kalevipoja seade proovid muidugi on alles oma järge ootamas, need algab pärast Meister ja Margarita esietendust. Tänasel õhtul te kuulete ühte lõiku sellest balletist, mis on kõikides lavastustes sees olnud. See on mõõkade tagumine, teisest vaatusest. Järgmine ooper pärast maski pallija raja ooperit saab Estonia mängukavas olema Tšaikovski ooper Padaemand. Dirigeerib Eri Klas. Lavastajaks olen mina ja kunstnikeks Marina Sokoloova ja varjevi leeventall Moskvast, kes meil tegid ka Boris Kodonovi kujunduse ja kostüümikavandid. Ooper tõenäoliselt jõuab teie ette alles järgmise aasta sügisel, aga põhitöö saab ära tehtud sellel hooajal. Osalistestki on veel koosseisud välja panemata võib kindlasti öelda, et Hermanni don Hendrik Krumm ja Ivo Kuusk jaa, Liisat Mare Jõgeva ja Helvi Raamat Helvi Raamat esituses kuuletegi täna liis aariat Padaimandast dirigeerib Kirill Raudsepp veel nii palju, et Helvi Raamat on kutsutud käesoleva hooaja teisel poolel laulma test eeman osat Verdi ooperis Vello äsja avatud Dresdeni riigiooperisse. Othello lavastab seal meilegi hästi tuntud Detlev rooge. Ja hoiame siis nendele mõlematele seal juba pöialt. Hooaja viimaseks uuslavastuseks jääb tõenäoliselt lehaari operett Krahv Luxemburg mis peaks dieete jõudma juunikuu esimeses pooles. Osalist on veel kunstnõukogult kindlaks määramata. Jaga lavastaja Sulev Nõmmik kond koos mitme teise kolleegiga praegu Tartus kontsertreisil. Nii et sellest teosest me pikemalt ei hakka rääkima. Ma arvan, et muusika räägib ise teile selle eest. Dueti operetist Krahv Luxemburg esitavad teile, Sirje ja Väino Puura, dirigeerib Vallo Järvi. Teie soe vastuvõtt selle katkenud puhul tõendas seda ilmselt, et operetinumbrite osakaal meie tänase õhtu oli väga väike. Aga me kohe parandame selle vea. Võib-olla enne veel mõningat lühiinformatsiooni sisaldavad teated. Teisel novembril tähistab Urve Tauts oma esimest juubelit Carmeni osaga. 24. november novembril on meil tulemas, vähemalt on lubatud meile saata hooaja esimene külalissolist poola tenor Richard gradžikovski, kes laulab Alfredo Verdi Travjaatas. Siis hooaja teises pooles, kus toimub meil traditsiooniline Ma julgen öelda juba traditsioonile, kuigi teist korda alles planeerime Georg Otsa nimeline muusikanädal kus möödunud aastal olid Nõukogude Liidu kõige silmapaistvamad lauljad. Meil külalisteks on kokkulepe väga noore ja silmapaistva paritoniga Kiirovi teatrist Leningradis. Son Vladimir Tšernov, kes möödunud aastal võitis Helsingis Miriam Heliini rahvusvahelise lauluvõistluse, pole Tallinnasse veel laulnud. Peaks meil laulma Shermooni andma soolokontserdi. On käimas läbirääkimised ka maailmakuulsa Soome passi Ati salmisega, et see laulaks Tallinnast Taalandid lendavast hollandlasest ja annaks soolokontserti. Pärast Boriss kodu Novi etendust Moskvast tuli meie juurde rõõmsa näoga Gennadi roosadessenski, kes kunagi oli selle redaktsiooni lavale toomise algatajaks ja kes siis lubas leppida kokku talle sobivad päeva, et ta juhatas, juhataks meil Boris kodu Novi etendust. Nii et Estoniasse on tulemas palju, meie oleme minemas. Lisaks nendele etendustele, lavastustele ja solistidele, meil on veel kavas teha mitmeid kontserte. Nendest kindlasti olulisem on Nõukogude Liidu kommunistliku partei 27.-ks kongressiks pühendatav temaatiline õhtu. Me teeme traditsioonilise veteranide õhtu märtsikuus, siis kao, valgus kaob. Ja millal hooaeg täpselt lõpeb, ei tea veel öelda. On tehtud ettepanek, et Estonia lavale tuleks juunikuu keskel külla kuulus draamateater Leningradist kork, inimene, Draamateater, või nagu rahvas teda tunneb, toostunooguri teater. Niikaua kui uut ooperimaja ehitatakse ja me saame hakata vastu võtma suuremaid muusikakollektiive. Väga rõõmsalt hat ja teised. Sellised silmapaistvad kollektiivid on leidnud tee just Estonia lavale. Meil on varus veel üks kontsert, repertuaarist pärinev duett, nimelt duett Kalmani operetist Maaritsa, mille esitavad Katrin karisma ja Hans Miilberg. Dirigeerib Endel Nõgene. Taadi. Parkastmelist kappi? Magama. Avameelse teatriõhtu lõpes küsimuste vastustega. Et saali erinevatest nurkadest esitatud küsimusi mikrofon kinni püüda ei suutnud, siis lubage siin olla vahendajaks. Niisiis esimene küsimus. Kas Eino Tambergi ooper lend on kavast sootuks maha võetud? Eino Tambergi lend tuleb uuesti meie mängu kaua pärast aastast pausi tõenäolisest novembri lõpul. Millal algab uue Estonia ehitamine? Ehitamise algust ei julge veel täpselt ütelda, projekteerimine, tehniline projekteerimine käib ja me praeguse seisuga kõik loodame, et vabariigi 50. aastapäeval uus Estonia saab olema. Kas Moskva külalisesinemiste edu võib uue maja valmimisele kaasa aidata? No kindlasti iga asi, mis läheb hästi, aitab kaasa, sest et ma arvan, et meie koduteatri veel vilets akustika puhunvest Hendrik Krummiga rääkisin praegu, et ei saa arugi, et meil on toredad hääled võib-olla sellisel kujul, kui nad tulevad kusagil mujal esine esile ja kuna meie vabariigi juhtkond ja paljud Moskva seltsimehed just nägid neid etendusi äsja, siis ma olen veendunud, et Estonia äsjane edu kindlasti aitab kaasa kiirendab selle maja saamise protsessi, sest kõik, et meil oleks vaja suuremat majandus, ei ole ainult kellelegi tühipaljas väljamõeldis. Küsimusi jätkus hulgaks ajaks kuid siintoodud vastused olid vast laiemale hulgale kõige huvipakkuvamad. Ja enne, kui asume kuulama lõpulugu tantsupeostseeni Eugen Kapi ooperist Vabaduse laulik Kirill Raudsepa juhatusel veel avameelse teatriõhtu lõpusõnad peanäitejuhilt Aarnemikult. Estonia oma publikuga nii kodulinnas kui ka väljaspool alati rahul olnud. Loodame, et saate oleme ka meiega rahul selle hooaja jooksul ja ka edaspidi suur tänu tähelepanu eest, head õhtut.