Mina lood. Täna läheb mina jälle oma küsimustele vastuseid otsima ja kohe kuuled, kelle juurde. Mina lood. Tere ma lähen nüüd Claudia Ševtšenko tantsustuudiosse. Teadsin see ilus naine, kes tantsis neid mustlastantse seal mustlaslaager läheb taevasse etenduses. Ja siis ma küsisin tema käest kõik küsimused, mis tantsu kohta on. Ja ma olin natuke pabinas, hoia mulle pöialt. Mina olen mina, tere. Mina olen Claudia Ševtšenko. Kas ma võin küsida mõned tantsukohta küsimuse teie käest? No võib, aga ma ei tea, kas ma kõigele oskan vastata. Ma tahtsin küsida, et kas te oledki päriselt mustlane ja kuidas te nii hästi mustlaste tantsu tantsite ei ole päriselt? Mustlane? Olen tegelikult eestlane. Aga isa on mul ukrainlane ja ema on eestlane. Ja mustlastantsu õppisin ma Moskvas hästi vana mustlaspedagoogi juures, et läksitegi kohe Moskvasse õppima. No mitte päris ülikooli ajal pedagoogikaülikoolis esimesel kursusel näitejuhtimist õppima, sest me avastasime Puškini poeem mustlased. Ja kuna seal oli vaja rolli jaoks kõike, seda musta skulptuur ju teada nii keelt kui tantsu ja traditsioone. Me uurisime igalt poolt ja kuna siin Eestis eriti palju materjali ei olnud siis meile saadeti Moskvast raamatukogust ja läbi selle kultuuriga tegelemise. Jõudsime Moskvasse tantsuõpetaja juurde. Et eile hakkas kohe nii meeldima, et läksite Moskvasse tantsu õppima ja kui vana te siis olite, jaht, see kultuur, mida rohkem sa tundma õpid, seda huvitavamaks ta läheb ja huvi selle vastu mul tõesti üha rohkem süvenes. Ma läksin sinna peale ülikooli ja ega's siis mustlaste ei ole, nii et ta igaühele õpetab kohe, et igaüks võib minna mustlase juurde ja must menetleb tere, teretule ja muidki, annan oma kultuuri välja nii keelt kui tantsu, et see ei ole päris nii et see vana mustlasnaine ikka vaatas tükk aega mulle silma. Ja siis ütlesid. No näita, mis sa siis oskad. Ja siis ma natuke tantsisin talle ja, ja siis ta ütles, et no olgu, sind ma õpetan. Aga nad ei lase oma ringi üldiselt väljastpoolt valgeid inimesi. Aga kas see mustlasteil on alati nii ilusad riided, nägu teil seal mustlaslaager läheb taevasse, etenduses oli? Alati ei ole, see on tegelikult lavakostüüm. Ja kui nad esinevad, siis nad teevad spetsiaalselt lava jaoks sellised kostüümid, aga iga päev nad käivad ikka täiesti tavalistes riietes ka need mustlased, kes traditsioonidest kinni peavad. Need mustlased näiteks ei või käia miniseelikus ja lühikestes pükstes ja pikkades pükstes Camit, et neil peab olema selline pikk seelik, et varjata jalgu, et muslimi tohi jalgu näidata. Aga miks, no ilmselt on ta selline võrgutav see naise jalg või seal, et võõras mees ei heidaks pilku jalale, kas mustlastantsu, raske õppida ja kus seda õppida saab? Mustlastantsu Eestis õppida ei saa, kui sa nüüd mõtled seda vene mustlast poolt vene mustlastantsu saab tõesti ainult Venemaal. See ei ole ka kindel, et need vene mustlased sulle seda õpetavad. Aga flamenko, mida mustlased hoiavad nagu elus, nad tegelevad sellega hästi palju sedasi pida Hispaanias. Ja see on hästi levinud üle maailma ja seda annavad mustlased kergemalt välja, sest see ei ole puhas mustlaste kultuur. Kus siis väike mustlastüdruk, kas nad käivad samamoodi nagu meil on koolis näiteks rahvatantsutrenn, et kas nad lähevad siis ka trenni või ema õpetab neile seda tantsu või kuidas see käib? Mustlaste, nii et olenevalt siis mis perre ta kuulub tegelikult neil kodus kogu aeg mängitakse seda muusikat ja tantsitakse ja lauldakse nii et on sünnist saati selle sees. Ja kui talle see väga meeldima hakkab, ega siis kõik ei ole ju ainult sünnitantsijaks, võiks ju, mõned hakkavad kitarri mängima ja ja mõni hakkab ainult lauljaks. Et aga tantsukoha pealt ja et kes on andekam, nad lähevad ikka kooli ja õpivad ikka seda, see on hästi raske, nad peavad ikka hästi palju tunde päevas seda tantsu. Ja seal on hästi palju vastu rütmeta ei ole kogu aeg rütmis, vaid sinna rütmide vahene tulevad veel sellised pooltoonid ja ta on noh, ta on tõesti raske. Mis on siis mustlastantsu ja flamenko vahe? No esiteks, päritolu, teiseks on vene mustlastantsu hästi rõõmus, et sellel ajal, kui mustlased laulavad ja tantsivad, siis nad unustavad kõik oma mured. Meil on hästi lai seelik, kaks ratast, klassi on kokku õmmeldud ja siis hästi palju liigutuse seelikuga. Ja kui nüüd seda tantsu vaadata, siis sa nagu vabaned pingetest. Aga kui sa vaatad flamenkot, siis ta selle vaatamise ajalehed just niiviisi pingesse. Et sa elad sellele nii kaasajal, flamenko on palju raskem oma ülesehituselt ja, aga see tunne ja tunnetus on nagu nendes tühine. Aga kas jalgjalgadega koputamine on väga keeruline ja kas see tähendab ka midagi? See koputus? Kingadega koputamine on täpselt samamoodi muusika, eks. Nii nagu on plaksutamine ja kõik rütmi, Need on rütmid. Flamenko-s on niimoodi, et flamenko tunnete tants ja läbi nende jalgade rütmide sa tood välja omad erinevad tunded kas siis kurbuse või rõõmu või või siis viha või üldiselt viha, ikka hästi arv oleneb siis, kas lavastuses on näiteks pandud viisi kaks inimest võitlevad omavahel ja siis läbi nende kopputasite tuletuse nagu võimsamalt välja oma rütmedelton flamenko väga keeruline ja matemaatiline näiteks valts on, eks ole, üks-kaks-kolm, üks-kaks-kolm, siis flamenko rütmid, erinevad rütmid on neljale, kuuele 12-le, selles 12. rütmis on veel omad rõhud, mida tuleb välja tuua ja teadma, kas sa alustad number 12-st vea või sa alustad number ühest ja kus sa lõpetad, et kas 12-l või 10-l nii et sa pead neid reegleid peab tõesti teadma, kuigi tantsijad vaatad, siis sa ei saa üldse aru, et seal on nii, nii suured reegleid just nimelt nende rütmide peal jalad valutama ei hakka, kuten nii palju. Ei hakka sellepärast, et kui sa tead õiget tehnikat, et siis ei hakka valutama, kui sa valesti teed, siis hakkavad küll põlved kindlasti hakkavad valutama, ainult võivad vallutada, nii et kui tõesti hästi paljud andsid, nagu mina tantsin, teen, harjutan ja pluss siis veel kolm tundi päevas tantsinatis, lihtsalt lihased hakkavad valutama, et neid peab siis kas tegema jalavanne või siis kreemitama ja aga üldiselt ei hakka valutama. Maailmas nii palju tantse ja ma tahaksin, mine tantsutrenni ja veel tea, millisesse trenni lähen. Aga missugune tants on teie arvates kõige ilusam maailmas? Ma arvan, et kõik tantsud on ilusad, kui seda teha südamega. Kui lähed lavale ennast näitama, siis ei ole ükski tants ilus. Kui sa lähed midagi andma inimestele sinna lavale, siis on kõik tantsud ilusad. Aga kas Eesti rahvatants on teie jaoks igav? Absoluutselt mitte igav. Ma käisin kolm aastat tantsukoolis, kus ma sain tantsuõpetaja paberid ja seal oli meil Kristjan Torop kes tegi väga-väga huvitavaid eesti rahvatants, väga lõbusad, nad olid väga hoogsad ja keerulised, et ma avastasin eesti rahvatantsu täiesti enda jaoks, et mulle väga meeldib. Aga Eesti rahvariided? Mõelge, kui palju on selles ühed rahvariides erinevaid mustreid, kui teda nüüd vaadata seda riiet, mis need mustrid räägivad ja, ja Mikson just need värvid ja miks pannakse punast värvi näiteks sinna rahvariidesse ja et see on mõeldud kaitseks, näiteks, et kui sa kõiki neid nüansse nagu tead et minu meelest on see hästi huvitav ja väga ilus oli väga erinevad, on eesti rahvariided, aga üks mu sõber tahtis küsida, et mis tunne teil on, kui te tantsite üksinda kodus ja mis tunne on siis, kui te tantsite suure rahva ees? Kodus ma omaette tavaliselt ei tantsi, et kodus ma mõtlen koreograafiat välja, noh, niipalju tantsin. Kontrollin, mis mul siis seal peas nagu valmis, et siis läbi keha ja läbi liigutuste agaa suurel laval tantsides on mul eriliselt hea tunne, sellepärast et ma saan inimestele teha head, ma saan neile midagi anda ja sel hetkel, kui nad, kui ma tantsin ja, ja see publik unustab oma mured ja ta ei mõtle oma igapäevaasjadele, siis oma ülesanne täidetud. Ja ma tõesti tunnen ennast väga hästi. Mis te arvate, miks on maailma rahvastel nii erinevad tantsud? Sest piirkonnad maailmas on ju erinevad lõunamaalastel, seal on palju soojem, tantsivad palju rõõmsamad päikeseenergia ja meil on siin põhjamaal, näiteks on nii külm, et sa oled alalhoidlikum, sai teeni suuri liigutusi, sellepärast et sul niigi on vähe energiat ja päike ei anna sulle seda nagu tagasi, et nendest oleneb ka, et missuguse rahval on, millised tantsud, mõni ju ainult seisab kohapeal, liigutame teks käsi, meil isegi on päris oksendad. Aga kas teie teate, miks Aafrikas on nii imelikud tantsud? Ma nägin televiisorist ja see tundus päris imelik, noh, päris ilusad värvilised maskid on peas, aga tantsin isegi natuke õudne. No neil on näiteks, on enne jahile minekut selliseid rituaale ovaalsed tantsud on, et kaitsta neid jahimehi näiteks siis neil on sellised tantsud, et võtavad ühendust loojaga. Et, et kaitset saada või noh, neil on tähendusrikkad, need sellepärast ongi erinevad. Ja kohati tundub kole. Aga tegelikult on seal täiesti suur mõttenaga. Aga mis te arvate, miks inimesed üldiselt tantsivad igal pool nii palju? Ma arvan, et see vabastab head energiat ja, ja inimestel saab olema palju paremini liikumises. Sa vabastadki seda energiat, näiteks kui sa tõstad keha natukene ülespoole, siis selgroo juures kõik need energiakanalid avanevad ja, ja sa saad palju rõõmsamaks ja, ja tervemaks. Ja näiteks flamenko, sul on ju talla all kõikide organite punktid ja flamenko, sa lööd näiteks täistallaga vastu maad, kõik see halb, mis sul on, tuleb välja. Et sa parandad oma tervist, sellega, sellepärast tantsivad kindlasti inimene, inimene saab rõõmsamaks. Aga mõni poiss ütleb, et ta ei oska tantsida. Et kas igaüks võiks minna prantsuse trenni õppida, mõnda tantsu? Muidugi võib, helinat on rütmitaju, kui rütmitaju ei ole, siis on natuke raske, kuigi seda võib ka parandada. Aga igaüks võib tantsida ja flamenko on ju täiesti tunneta tantsija. Igalühel on kõik tunded sees olemas. Et sa tantsid ju oma isiksuse tantsu, et ei ole üldse tähtis, milline sa välja näed või või kuidas teine kõrval tantsib, vaid just seal tantsid oma tundeid. Nii et absoluutselt igaüks võib tantsida. Õhkas ilma muusikata saab, tantsida saab flamenko, eriti näiteks tehakse rütmi ainult plaksutades. Sina paned sellesse plaksutustesse jalgadega rütmile, pluss keha liikumise. Kas teie arvates on need, kes palju tantsivad rõõmsamaid inimesed? Ja loomulikult see inimene, kes tantsida ei saagi, olla baasil mõtteid. Aga kas te võiksite mulle natukene näidata, kuidas te koputate? Mina lood, kirjutab Eeva kohv, jutustab Külli Teetamm küsimustele vastata. Tantsija Claudia Ševtšenko. Toimetas Tiina Vilu helirežissöör maris Tombak Kirjuta minale aadressil mina äkke RÜE või Miina lood vikerraadio Gonsiori 21, Tallinn 15. Null 20. Ninalood.