Samuti olid meil vestlustunnid, kõik õppejõud olid pärit Soomest ja, ja õppejõud olid muidugi fantastilised. Ja noh, minul oli võib-olla hingelähedasem selline loova kirjutamise tund sellepärast et teinud muidu ka oma vabal ajal ja see andis minule niisuguse tõuke täiesti täiesti loomiseks. Sellepärast et need harjutused, mida me seal läbi tegime Need olid tõepoolest niisugused huvitavad ja ja üldiselt said kõik käed lahti, mitte ainult mina või mõni teine veel, vaid kõik ütlesid, et nendel oli kerge ennast lahti kirjutada. Ja võib-olla, et see oli pisut natuke kirjutamisteraapia moodi misse, siis selles meetodis oli niisugust, mis sule jooksma või või mõtte lahti võttis. No see oli üks tähtis asi, et õppejõud ise suhtles niivõrd vabalt muidugi seda teinud juba ilmselt väga kaua aega, ta oli oma need harjutused läbi mõelnud ja tegelikult on noh, mõnevõrra väike ime, see, kuidas üks või teine sõna aneb tegelikult inimese kirjutama, ilma et ta seda ise oleks kavatsenudki teha. Ja ma imetlesin, kuulasin just teiste kirjutisi ja inimesed, kes enne ütlesid, et nad ei oska kirjutada, nad ei taha kirjutada. Need inimesed kirjutasid väga ilusaid asju ja, ja ma mõtlen seda, et, et kui neid meetodeid meie koolis rohkem kasutatakse, siis ilmselt oleks meil väga palju väga ilusasti kirjutavaid inimesi ja võib-olla lihtsalt endast hästi väljendavaid inimesi. Ma võib-olla lisaksin nii palju. Tundub, et sündis tõesti väike ja see sündis nii lühikese aja jooksul, sest neid loova kirjutamise tund oli meil kokku kaks Pauris tundi. Ja noh, kui eriti kahe minuti harjutused 10 minuti harjutused, siis on üsna kummaline mõelda, et selle kahe minutiga sünnib kui ma midagi ja, ja tõesti ka nende inimeste puhul, kes on pidanud ennast mitte kirjutajateks. Ja, ja see paneb mõtteid liikuma ja paneb töötama rohkem ka ilmselt neid õpetajaid, kes mitte ainult Soome keelt õpetavad, vaid õpetavad oma eesti keelt ja kirjandust kirjandiõpetuse mõttes. See oli täiesti noh, väga tore. Ja see kirjutati emakeeles vaid siiski õpetad keeles ei näitagi suudetakse rohkem kui arvatakse ja isegi üsna kummaline, et ühte harjutust meil lubati kirjutada oma emakeeles ja muidugi ei olnud keelatud ka soome keele kasutamine aga selgus pärast, et ikkagi kirjutasime saami keeles, et kuidagi see oli üsna niisugune meeldiv kogemus, me oleme ka koos olnud päris pikka aega ja meil on olnud tõepoolest väga-väga andekaid õpetajaid ja ka näiteks grammatika, mida praegu õppisime siin rohkem ilmsed tundide arvu poolest, siis noh, need olid sellised harjutused, millest igaüks leidis, et tal on ikkagi kusagil midagi veel uut teada saada. Ja ma olen mõelnud, et soome keele õpetajad on võib-olla mõnes mõttes entusiastid, sest nad on hakanud õppima soome keelt vabatahtlikult paljud, sellel ajal, kui see soome keel ei olnud kusagil ametlik ja teda hakati õppima tihtipeale kursuste kuna ja, ja iseseisvalt juurde. Nii et võib-olla meil on siin lihtsalt koos selliseid inimesed, kes on tahtnud midagi oma tööle lisaks teha. Kuivõrd soome keele kaudu on avardunud teie maailmapilt või teie õpilaste maailmapilt Eesti koolidele väga paljudel on ju sõpruskoolid Soomes ja ilmselt see soome keele õppimisel ruum, mis siin 90.-te aastate alguses lahti läks, oligi just tingitud sellest, et saame, oli meie jaoks esimene ja ainuke kraav laia maailma, kui riik muutuma hakkas. Ja seetõttu peab ütlema, et neid soovijaid oli küll üsna palju. Ja nüüd see huvi on küll pisut kadunud, aga need, kes õpivad, need on üsna entusiastlikud ja just isiklike kontaktide pärast. Ja samas ka ütleme, keskkooli õpilane juba teab tänapäeva situatsiooni et mistahes keele oskus tuleb igal juhul kasuks, kas ta tulevase elukutse valikul, sest töökohti, kus läheb nii eesti, soome, inglise kui vene keelt vaja, neid tuleb järjest rohkem juurde ja noor inimene üsna palju arvestab sellega. See on ka üks põhjus, miks seda siiski õpitakse, kuigi peab veel ütlema, et soome keele õppimise kõrghooaeg on nüüd küll vist möödas, kahjuks. Ebe kärbsed tänanud, kevadel korraldati konkurss parimale õpilasele soome keeled. Kes selle konkursi see oli, jah, meie kooli õpilane Merily Palk kes nüüd läheb 12 10.-sse klassi ja just hiljuti tuli tagasi Soomest oma auhinna keelelaagrist. Kahjuks neid suve tõttu ei ole temaga kokku saanud, pärast seda jäid ja kuidas ta seal täpselt läks. Aga igal juhul õpilased, kõik, kellega me oleme pärast seda konkurssi rääkinud organiseerimisega ja sellega väga rahule ja on igal juhul kindlad, et kui niisuguseid asju veel tehakse, et siis nad lähevad ja võtavad sellest osa. Ja ma ei julge küll tema eest midagi kosta selle minu Merili eest, aga aga ei ole sugugi võimatu, et see soome keel saab temaga koos olema veel rohkem, sest et võib-olla üks variant on, temast tulebki soome keelega lähedalt seotud inimene. Viimased päevad kujunevad õige pingeliseks ja ma arvan, et päris esimesest nädalast kindlasti niisugused asjad käiku ei lähe. Need tuleb ikka natukene läbi mõelda, läbi sorteerida, sest infot tuleb palju ja korraga. Aga hiljem kindlasti jah, ma arvan, et siis, kui me kõik oleme juba natukesest kooli algusest ära rahunenud pärast seda igal juhul me kasutame õpetajad kindlasti neid materjale ja õpetaja on ju niisugune inimene, kes vajab niisuguseid näpunäiteid ja näppe ja siit mitte, me saime ikka üsna palju ja see võib-olla ei pruugigi puudutada ainult soome keele õpetustega ka kirjandust ja miks mitte ka muid aineid. Ja igal juhul mina küll hakkan kasutama neid asju, mida me siin õppisime. Kursusest võtsid osa väga paljud õpetajad üle kogu Eesti. Ja ma usun, et nii Igaski kohas, nii et midagi võib-olla hakkab muutuma ja teistmoodi ja saab kasutada neid asju, mis meile siin õpetati. Aga tahaks veel meelde tuletada seda, et meie kursus algas psühholoog margurtelski loenguga kes rääkis, kuidas saada enesekindlaks inimeseks. Ja enne kooliaasta algust kuulub selline õpetus igal juhul meile kõigile marjaks ära ja me arvame, et hakkame tööle palju enesega kindlamalt kui varem.