Puhul küll näiteks lasteooperi Kaval-Ants ja Vanapagan kallal töötamisel pidasin silmas Vanemuise kollektiivi kusjuures eriti vanapagana osas mõtlesin evalt tordikut kes seda ka ainulaadse karaktiivsega teostas. Plahvatusliku masskuriteod, sest on sviit hõissa pulmad kirjutatud riiklikule akadeemilisele meeskoorile kui üks esimesi tsüklilisi teoseid meie a cappella kooriliteratuuris. Üldse taga olen kirjutanud enamasti arvestusega vabaks kasutamiseks imponeerivuse Jer. Sattusin muusikapedagoogikaalale täiesti juhuslikult. Isaga puudub heli huvisse, sel ajal siis arvatavasti on põhistan seda ühest küljest äratundmine et see ala vajab veel palju tööd, et tõusta väärikale kõrgusele. Teisalt aga arvatavasti ka see minu töö sellel alal on leidnud soodsat tähelepanu ning sellega aina rohkem ja rohkem on kiskunud enda kiirisis. Süntiivustanudki. Levi uue rakendamine alati niisuguses tempos nagu sooviks. Aga olen siiski veendunud, et rida uuendust, kauplusi nagu näiteks diferentseeritud laulukäsitus analüütis, sünteetiline metoodika, relatiivne noodi lugemine rütmi ja meloodiapillide kaasmängu rakendamine õppetöös, improvisatsiooni ja nõnda edasi. Pikkamisi saavad koolitöö praktikas aina omasemaks, kujunevad selle pärisosaks ja toovad sellesse rohkesti aktiivsust, värskust ja muusikarõõm. Põlise Leenlasena oli kreek end sidunud Läänemaa Õpetajate seminari muusikaõpetaja kohustustega Haapsalus. Tema initsiatiivil sain minagi nende koolide direktsioonilt ettepaneku asuda Läänemaa ühisgümnaasiumi ja õpetajate seminari muusikaõpetaja kool. Olgugi et ma ealeski polnud mõelnud pedagoogikutse, sest minu tookordseks ideaaliks oli siiski pianisti karjäär. Hakkasin palavikuliselt ettevalmistama. TEMA õppemetoodika tähtsaks osaks oli lastasolfitseerida Tammani kooli laulmise raamatust. Kuna selles oli aga rohkesti kõigile tuttavaid Laul siis õpilaste iseseisva muusikalise mõtlemise tugevdamiseks. Ta laskis kõiki küll nii normaalselt lauda, aga tagurpidi seal lõpust alguseni kreegi pedagoogilises töös. Ma leidsin väärtusliku joonena ta rahulikkuse ja läbinisti humoorika hoiaku. Mis aga haapsalu ajastul eriti meeldivaks kujunes oli see, leidsin kreegist suurepärase partneri koduseks musitseerimiseks klaveril neljal käel. Kogu oma vaba aja pühendasime sellel kõigi suureks kireks oli muusikaliteratuuri. Võid julgesti ütelda, et suurema osa oma palgast ta kulutas nootide ostmiseks ka mind nakatas see, hakkasin endale samuti noodikogus soetama. Nii kujunes meil mõlemil peagi päris soliidne muusikaarjunud sisaldas kogu sümfoonilise ja kammermuusikaliteratuuri alates klassikutest kuni tolle aja kõige moodsamate helisuheteni. Kuus Ma olin siis veel teiseski suunas, nimelt. Ta juhtis tol ajal haapsalu Kungla koorie õites Belia laulude kõrval ka suuremaid vokaalsümfoonilisi heliteose teistele. Selleks olin temale teretulnud abimeheks, sest kontsertmeister, kohustusi neil juhtidel tuli minul kanda. Valmistusin nii ja tõime avalikule ettekandele rubiini, reeglinitsee muld, Haydni oratooriumi, Loomine Bruchi ilu, selleni veel teisigi. Tervis on juba pikemat aega väga halb, aga igav on olla ilutasis. Tegelen peamiselt niisuguste asjadega mis annavad end mikroosades devastada. Kirde väiksel lastelaudu seadimine. Visandatud motiiviks korrigeeri järjest veerin mõningaid varemalt kirjutatud teos ja nendes üheks viimaseks pisut ulatski kõvaks tööks on kaheksast numbrist koosnev rahvalaulutekstidele kirjutatud tsükkel. Naisvõi lastekoorile. Mured Ilotelgi. Haridusministeeriumi ülesandel olen pisid tasakesi töötanud ka koolilaulikute koostamisel. Korralikumalt töötajana oma metoodilise käsiraamatu muusikaline kasvatus uue redaktsiooni kallal mille taastana sõelatiivse noodilugemise baasile, nagu ta algselt oli kavandatud Enne seda ka terve rea uute peatükkidega mis tahavad pakkuda mõnesugust värskust. Muusikalise kasvatuse metoodika. Soovitaksin kõigepealt muusikalist mitmekülgsust teha sellepärast et märkan meie noorte juures kuidagi liialt ülekaalukat kiindumust. Kerge sisulise vaja viidi muusikasse. Igast kunstist ning muusikast sügavamaid mõtteid, tundeid ning elamuslikust. Seda pakub esteetiliselt ja eetiliselt väest luubik mille kaudu õpitakse mõistma elu nähtuse sügavamat mõtet ja mis just sellisena kaasa kisub. Mingid püsivamad. Vaba aeg, mida muidu võrdlemisi kasinalt üle jäi kulus enamasti kontserdile käimiseks ja laulukoorides osutaks mõningal määral ka kirjanduslike huvide rahuldamiseks. Kes Teie õpetajatest on olnud teile eeskujuks? Toimuvat mõju on loominguliselt minule avaldanud kahtlemata Mart Saar. Selles suhtes ma jõimeralduda Oisastki oma samuti ilusa, sügava ja ilmeka passihereni võrdlemisi. Mida ta tavatses kasutada kodusel omaette musitseerimisel on ta tõenäoliselt istutanud Pinuski kiindumuse rahva muusiks. Missugused muljed on teil Artur kapist? Hakkasin iseloomustama teda Hildoojana kuna teatavasti Rudolf Tobiase kõrval Artur Kapp on ju üks meie esimesi teedrajava tähendusega Eli meistreid kes meie rahvusliku heliloomingu viis endiselt kitsa piirilisusest žanrite mitmekesisusse professionaalselt kõrgel tasemel ja sellisena ka väärikat käsitlust on leidnud. Aga tahaksin selle lisada, et temast kui pedagoogis olen alati leidnud tugevat toetust ja sõbralikku ning seltsimehelikku suhtumist oma riietel. See on ergutanud ning mõjunud, tiivustab. Tema kompositsiooniklassis arenes küll sõltumatu vabaduse põhimõtteid kuid tähtsamate nõuetena olid esikohal loomingus sisukus väljenduse loomulikus selgus ja loogilisus meenutades tema töötamist laadi demotsi oma seltsimehelikkus ja samaaegselt autoriteetse seda oli klassis niisuguse õhkkonna, et töö arenes pidevalt. Suure vastastikuse huvi osavõtlikkuse tehas. Kahjuks ka rahvamuusikasse ja oma õpilaste üritustesse selles vaimus. Soodsalt mõjutas tööõhkkonda ka see, et oma isiklikke loomingulisi ideid ta ei hoidnud kunagi saladuses, vaid jagas neid ka õpilastega. See imponeeriseeriti ja lõi meie õpperühmast puhu toa. Tollal kuulusid veel Evald Aav ja Enn Võrk. Justkui sellise ühtse kollektiivi, kus iga liige oli sügavasti huvitatud seltsimeest. Kindlana, sisukama ja imposantsema on ta kuju meie mälestustes jäävalt hiljemalt ja paljuski asjus eeskujuks jäänud. No see tuleks pikk jutt Mis tõenäoliselt ei mahusi kee sõõrest raamistiku, võin antud juhul vaid niipalju öelda, et need olid täiesti omapärased stuudiumis ise, mille iseloomulikuks jooneks oli see, et ka mõistet kui niisugust Mart Saare jaoks peaaegu üldse ei eksisteerinud. Nii Me õppetund kestis tavaliselt kolm kuni neli tundi ja sageli rohkemgi. ETK võimalikult põhjalikult kõik probleemid läbi arutada. Ilusa ilmaga Läksime tavaliselt linnast välja vabasse loodusse ja seal siis Tähtvere orgi Tamme tee Vibeeriku välja põldudel ning aasad roheluses. Linnulaulu sillerdusse saatel möödusid. Me poolepäevased õppematkad. Enamasti praktilistes improvisatsiooni korras antud exerciisid soorides ja kaasakiskuv risk minu muusikalist silmaringi aina laiendavates vestlustes isegi Vanemuise perioodiliselt korraldataval sümfooniat, kontserde, sain temalt mitmesuguseid ülesandeid. Kõik see oli muusikast lähtuv ja muusikasse suunav. Oma õppemetoodikast tavaliselt lähtudes mõnest elavast muusikalisest näidist ja sedas seletanud, püüdis vahendada teadmisi kohe praktikas rakendanud last. Kaheksa üldkasutatava formaalse kuivalt teoretiseerides käsitlusega võrreldes oli see ülimoodne. Muidugi siis noore poisina ma ei osanud tollele hõbe need erilist tähelepanu kosutada. Tundsin vaideid, õppeprotsess oli ela huvitav ning kindlal sammul edasi. Ka inimesena ja isiksusena Mart Saar mõjus kuidagi rohkem korralikult kui õpetajalikult. Ja see viiski neid lõpuks healasesse. Sõprusvahekord. Nagu juba eelpool märkisin ei saa avaraks ja küllalt kultuurseks pidada. Nii palju tegid kuulajate ühekülgsust mis avaldub ülekaalukast sümpaatiast, hetkelise tähendusega ajaviitemuusikale. Loomulikuks ka seda, et raadio ja televisioon erakordselt soosivalt püüavad süvendada seda suunda asudes juhtpositsioonilt seda rohkem saba Serkija Os. Savikas. Töötavad enda meisterlikkuse täiustamiseks et kuulajaskonnale oma parimat pakkuda. Kahjuks ei leidu vastavate asutuste nagu filharmoonia raadile poolt vajalikuna varal esinemisvõimalusi. Laulikudele koos nende vähe pakkuvate seikluslike armulauludega töllerdavad liigutuste saates on avatud roheline tee. Jääb mõeldavaid, quo vadis.