Vikerraadio. Ja kaunist keskhommikut kõikidele rahvateenrite kuulajatele, uudised on ära kuulatud ja kell on vahepeal jõudnud nii kaugele, et viis minutit on 11 läbi ja rahvateenrite jututund, nagu ikka laupäeviti kombeks täna siis rahvast teenimas kolm kolleegi. Eesti Rahvusring jälgust, Urmet Kook, Peeter Kaldre ja Aarne Rannamäe. Tere hommikust kõigile. Ja Eesti poliitmaastik võiks praegu vist nii-öelda, et, et tormab ja, ja tuulab nii nagu ta ei ole tükk aega seda teinud, eriti sellist tavakohast, jõulurahunemist või jõulueelset rahunemist ei ole veel märgata. Igal juhul ma arvan, et, et nendel teemadel me siis täna ka oma arvamusi ja mõtteid vahetame. Ma saan aru küll, head raadiokuulajad, et te olete võib-olla istunud aparaatide, et tahate midagi midagi kuulda sealt Kadrioru kandist, kui meil aega üle jääb, siis me täiesti vabalt võime ka nendel teemadel rääkida. Me siin arutasime enne saadet, et mis teemadel me me nagu rääkida ei tahaks. Urmet, mis, mis teemadel sina rääkida ei taha? Võib-olla sellised Eesti-Läti suhted jätaks võibolla munaises mõningasse teise perioodi ja ja võib-olla ka ei tahaks rääkida väga mõjukatest eesti inimestest, sest mul on nendest teemadest natuke nagu tekkinud üledoos. Sellest nädalast. Jah täiesti ühinen sellega, et ma arvan, et me siin saates ei hakka, meil pole isegi ajalehti ju siin kaasas, ega ei ole ka arvutid lahti, et et vaadata näiteks, kas meie presidendi kihlatu sõrmus, mis vastu helgib, kas pajatab midagi meile tema iseloomust? Nagu siin meil ajakirjanduses on ju juba spekulatsioone tehtud ja ka kehakeelt ma ei hakka vist analüüsima, ei ole kompetentsed sel teemal. Kas see on kõik, mida Urmet nimetas Eesti Läti suheteks? Jah, ma laiendasin, ma laiendasin seda kui Lätist muidugi. Läti suhetest võib alati jah, ja eriti Läti valitsuskriisist muidugi. Jah. No hea küll, aga Savisaare raamatust ma ei tahaks ka rääkida, miks? No ma ei tea, sellest on ka väga palju räägitud ja kõik on ära räägitud. Ja aga tegelikult see nii-öelda eluloo raamatut, mis, mis raamatulettidel alati aasta lõpus tuleb, see, see on tegelikult väärt rääkimist küll, ainult et ma arvan ka, et jätame selle tänases saates sellest on, sellest on räägitud ja, ja eks need müüginumbrid räägi oma keelt, kuidas inimesed tahavad. Tahavad ikkagi heita mingit salajast pilku kuhugi teise, teise ellu ja raamatut, selliseid raamatut lähevad nagu soe sai, muide ma käisin eile Rahva raamatus. Ja muide teisipäeval ka vabariigi kodanikud on pühendatud sellele teemale ja mis elutasina oma muide. Elulooraamatutesse puutub, siis ma vaatasin, et kõik need eluraamatut, mis omal ajal tekitasid suurt furoori ja mis olid nagu müügihitid, mis müüdi läbi, esimene tiraaž ilmselt kohe-kohe soojaga, et kõik raamatupoodide salvestanud. Ja neid ei osta enam mitte keegi, kuigi nad on väga odavalt odavamad jah, nõnda hind on kõvasti alla lastud, nii et elulooraamat on nagu selline ühepäeva liblikas, et tuleb ja läheb. Nii kallid sõbrad, me oleme rääkinud neli minutit sellest, millest me ei räägi jah, väga siis vähemalt kord majas. Sa Urmet, tulid siia õigemini ei saa, ei saa avaldada veel numbreid. Aga, aga igal juhul, kuna me lubasime rääkida eesti pulbitsevast Toompeaaegu tormi meenutamast, nii nagu nädal tagasi oli ka nii kõva tuul, et meenutas peaaegu tormi siis rahvusringhäälingu uudised ja on tellinud siis järjekordse küsitluse Turu-uuringute aktsiaseltsilt selle kohta, kuidas meie erakonnad siis reastuvad nii-öelda populaarsustabelites. Ma tean, et ja tahad need numbrid hoida õhtuse Aktuaalse kaamera jaoks, aga üht koma teist äkki puutub jah, et ega need ju üksikud numbrid võib-olla siin sellises raadiuses, sest see ei olegi nagu ütlevad palju midagi, et aga jah, et võib-olla kõige suurem nagu muutus, kui me räägime tendentsidest, mis on nagu kuu aja tagusega võrreldes toimunud, on see, et keskel erakonna toetus, mis novembrikuus tõusis mühinal lakke 33-le protsendile, on nüüd teinud siis enne kongressi enne kongressi on nüüd teinud veelgi suuremaks kukkumise, kui ta oli enne novembrikuist kui esitlust. Et see kukkumine kongressi järgselt olnud Keskerakonna toetus on üsna üsna suur. Keskerakond jääb küll populaarsemaks Eesti erakonnaks, aga nende toetus on langenud valimiste järgselt kõige madalamale tasemele. Ja millega seda seletada. Ma laenasin siinkohal uuringu läbi viinud Juhan Kivirähk kuu Kivirähki eelmise uuringu puhul välja öeldud, et ta ütles toona, et miks Keskerakonna toetus eelmises uuringus tõusis niivõrd kõrgele. Ta tõusis väga palju just eestlastest vastajate hulgas. Ja Kivirähki seletas seda sellega, et keskerakonnale andsid siis nagu eelmise uuringu kongresse eel ajal oma toetuse lasteaiad kahel põhjusel ühed olid need, kes olid paadunud Edgar Savisaare tiiva toetajad ja teised, kes nägid siis Kadri Simsonit mingit sellist uut ja, ja võimalust muutusteks keskerakonnas. Ja, ja kuna Juhan Kivirähk prognoosis, et et valitakse, emb-kumb. Erakonna esimeheks toob see järgmisel kuul tõenäoliselt kaasa väga suure kukkumise sest need, kes üks pool jääb ikkagi kaotajaks ja kuna see Keskerakonna esimehe valimine läks niivõrd teravaks, tegelikult oli ju vahe 55 häält vaid ehk siis on selge, et et väga suure tõenäosusega need inimesed, kes nägid võib-olla Kadri Simsonit, mingit sellist Keskerakonna muutuste tuul on nüüd pettunud ja nemad on läinud Keskerakonna tagant ja, ja seda toetuse kukkumine on toimunud just nagu eestlastest valijate seas. Sa sa arvata või oled, oled seda meelt ja ilmselt siis Juhan Kivirähk ka, et, et see on puhas nisugune numbrimaagia. Selles mõttes, et kes kaotas, kes võitis, kui palju oli vahet või, või oli see ütleme noh, kogu see, see tonaalsus, mis, mis eelnes kongressi, millest ja see ka kindlasti väga palju räägiti, seda, seda pori ja musta pesu oli ka ikka hirmsasti ebatavaliselt palju. See, mis läks korda mitte ainult siis Keskerakonna toetajate ja ja valijatele, vaid, vaid, vaid tegelikult kogu ühiskonnale. See on ka kindlasti seal, aga märkimisväärne on see, et hoolimata sellest kukkumisest on ikkagi Keskerakond kõige populaarsem. Ja ma arvan, et see number, mida me praegu siin välja ei saa öelda, et see on jätku ja püsib, et see ongi Keskerakonna toetajaskond. Noh, puhastus on tehtud, eks ole, sõkladon teradest eraldatud nüüd. Kondadest on Keskerakond kõige stabiilsema toetaskonnaga partei olnud, et sellise nii-öelda põhi, valijaskond, kes on siis valdavalt ka ja vene keelt kõneleva emakeelena kõnelev seltskond, et see on, tagab keskerakonnale sellise väga stabiilse toetajaskonna, mis sellistest suurtest skandaalidest nagu ei muutu. Et see, et seal see eestlastest valijaskond võib tulla, suurte võib ära kukkuda, sinna tugev baas on Keskerakonnal väga-väga võimas olemas ja see on venekeelne ja uuring näitab, et põhimõtteliselt eestikeelne publik on osaliselt selle suvekukkumise taga, on siis eesti keelt, kuigi liikumine toimus ka venekeelsete vaid ma lihtsalt, ma arvan, meie, meie kuulajatele tuletame meelde, et, et Keskerakonna enda inimesele eeskätt just Savisaare tiib enne enne kongressi dzhungli, kusjuures ju pidevalt selle 33 protsendiga kolmandikuga häältest, kuigi ja sellest on räägitud palju ja me ei hakka uuesti üle rääkima ja see ongi natukene keeruline, võib-olla nii-öelda laupäeva hommikul mõistmiseks aga oli ju ka kõrvaluuring, eks ole, mis mille pani siis toime EMOR ja kus Keskerakonna toetus ei olnud kaugeltki nii suur ja see vahe oli tegelikult väga suur. Seda on sotsioloogid seletanud erinevate põhjustega, et üks põhjus on näiteks see, et et Emori uuringus on valimilagi seatud 74-le eluaastale. Et kui sa oled 70 viieaastane, siis Emori küsitluses ei kvalifitseeru. Aga 70 viieaastane käib meil valija valimas nagu naksti, onju et ja pigem on vanemaealiste puhul, eks see just nagu Keskerakonna toetus suurem, et see on nagu üks seletus, millest on räägitud, et miks miks ühes uuringus oli Keskerakonna toetus suurem kui teises, aga neid põhjusi on välja toodud teisini. No nii või teisiti, see kukkumine on reaalne ja kui palju see täpselt on, seda kuuleb siis tänase õhtu aktuaalses kaameras, mis esimene AK, mis algab täna, siis pool seitse õhtul? No hea küll, aga tühja, sest Keskerakonnast meil meil on muid erakondi ka ja meil on, meil on võimukoalitsioon, mis mis, mis praegu tundub, et et käriseb nagu igast otsast, kusjuures otseselt nagu ei, ei olegi vist nagu nagu ühest põhjust, et miks ta, miks ta käriseb, et, et kõik on justnagu Juhan Partsi taga kinni. Aga samas noh, ega siis nüüd see Partsi ja tema määramine siis võimalik määramine või, või, või soov määrata teatud erakondade poolt Euroopa kontrollikotta ei saa ometigi olla siis nüüd ju see või see põhiline, peamine. Jah, see on see jäämäe tipp tegelikult sest see koalitsioon on ju, nagu öeldakse, nokitsenud juba kokkupanemisest saati tegelikult erinevate teemadega. Luik, haug ja vähk ikka tirivad ikka täiesti eri suundades ja ja sotside kuulumine sinna valitsusse on tegelikult ju noh, ütleme ausalt, kui lähtuda maailmavaatest, anomaalia. Et IRL-i ja Reformierakonnaga koos, et sotside partner mõtteviisi ideoloogia poolest võiks olla hoopis üks teine erakond, kellest me siin alles hiljuti rääkisime. Et seal selline sundabielu ja sealt need probleemid kogu aeg tulevad. Ja ma olen sellega nõus, et see ilmselt on see Juhan Partsi kontroll, et ta määramine, selline ajend, mille taga on tegelikult hoopis muud nagu põhjused et mina arvan, et üks väga ka väga selge põhjus on seal taga Jevgeni Ossinovski nagu isik kes saades erakonna esimeheks, kes on noor ja Robe poliitikuna peaminister, just noh, aga eks ka tema eelkäija Sven Mikser oli suhteliselt noor, on ju, et, et ta ei olnud, aga ta oli nagu poliitikas nagu kogenum, onju. Et ennem kui te erakonna esimeheks asukseta, ta kindlasti üritab ennast nagu rohkem. Kuidas ma sain ütelnud, et tõestada või välja mängida sellise jõulise liidrina Ossinovski kuidagi seda mikser. Ja ja, ja ka, ja teine asi selle juures on see, et, et ka Reformierakond on mõnda aega vaadanud sellised IRL-i ja sotside pusklemist nagu kõrvalt pealt kuni, siis mis on andnud neile võimaluse nagu järjest teravamaks minna, peaminister pole nagu sekkunud sinna ja peaminister pigem võtnud sihukse kõrval hoiaku, kuni siis eilseni, kus ta nagu minu meelest nagu esimest korda Taavi Rõivas siis siinsamas vikerraadio eetris olnud peaministritunnis sisse nagu võttis, nagu juba üsnagi vähese nagu seisukoha sellel teemal, et mis oli minu meelest suhteliselt intineussinovski suhtes. Aga kui me läheme nagu selle probleemi nagu teise olemuse juurde, on see, et et, et ma ei mäleta, kas see on olnud nüüd Andrus Ansipi valitsusest esimesest valitsusest saadik või oli see juba Kallase ajal Eestis suund sellele, et, et koalitsioonis langetatakse valitsuses siis need otsused sellised konsensuslikult põhimõttel. Et, et kus, kus kõik peavad nagu olema nagu ühte meelt mingites suurtes küsimustes. Et tegelikult ju mitte keegi Keila ka praegu korraldada valitsuse sees lihtsalt hääletus sel teemal, et kas saata parts kontrollkotta või mitte, sotsid on vastu, IRL on poolt ja siis nagu Reformierakonnast sõit, sõltub see, et minu meelest, kui me mõtleme sellest, et kuidas nüüd praegu on selline olukord juhtunud, kus nii Ossinovski kui ka Margus Tsahkna on võtnud selliseid positsioone konid, kus mõlemal on väga keeruline. Noh, nagu ilma et oma nägu kaotamata. Teha mingeid samme. Aga siiski on minu meelest nagu üks, nagu mõistlik samm, nagu oleks selles olukorras on see, et, et mitte ajada seda valitsuse mingit konsensuslikku otsust selles küsimuses taga, mida ei ole vaja kontrollkoja liikmena määramisel vaid kui peaminister näiteks ütles, et kulla sõbrad, et me oleme jõudnud siukseid nugade peale, teeme nüüd sellise otsuse. Sotsid, kui te olete vastu, olete vastu IRL, kui olete poolt, olete poolt. Nüüd siis paneme otsuse valitsuse hääletusele, saadame selle Partsi sinna või mitte ja asi on teemad maas. No siin on, ma saan aru, et see, see võib avada teispidi pandora laeka, et hakatakse hakataksegi edaspidi hakataksegi sellist jama ja siis. Aga aga ütleme nii, et kui me mõtleme, et mis on sellest punnseisust edasiminek, et kus, kus, kus mulle täna tundub, et ei, IRL ega, ega sotsid ei saa astuda enam ühtegi sammu teisele vastu, siis noh, see on minu meelest ainus siukene nagu tee, et las nad jäävad siis mõlemad oma seisukohtade juurde, aga las siis valitsuse juhtpartei siis otsustab, kummale poole saab endale tallu. Rõivas ajas nagu edasi rõivas eelses selles raadiosaates, mida sa juba nimetasid, ütles veel ka sellise väljapääsu võimaluse jätkab senine control, ka liiget ei märgatagi uut. See võimalus on ka olemas. Jajah, sa, Urmet ütlesid, et Eestile oluliste küsimuste puhul, eks ole, noh, Peaks saavutama konsensuse, et nüüd eestist lähetatava järgmisest suvest Euroopa kontrollkoja liikme, mis ei ole tegelikult oluline, ei, ei ole absoluutselt veel kord ma ühte oma oma varasemat mõtet olen sunnitud kordama, et kui, kui, kui Kersti Kaljulaid saadeti luksemburgi, siis ja mida siis arutati, eks ole, see, me isegi ei mäleta, et et mismoodi see toonane määramine või saatmine või lähetamine käis, et, et see, see ei olnud üldse nagu küsimus. Et praegu on asjad aetud ikkagi just nimelt hoopis ilmselt teistel põhjustel ja, ja kui me tuleme nüüd tagasi meie, meie saate alguse juurde, siis tundub vägisi vähemalt sellel ei ole ju mingisugust katet, kui ainult mõned SMS-id, mis on, on, on tulnud välja, eks ole, et kui kui sina kooseluseadust ei, ei toeta, siis ära ära meie toetusega Juhanile arvestada. Ja veel ja veel paar sellist, et tundub ikkagi, et et sotsid on, sotsidel on kuidagi väga-väga tihke seal koalitsioonis olemine ja nad nad väga lootsid, et Keskerakonna kongress annab teistsuguse, siis juhi valimi annab, annab teistsuguse tulemuse. Ja vot siis, kui oleks Kadri Simson valitud seda erakonda juhtima, no mis siis kõik oleks nagu toimunud, see on hoopis teine asi. Aga, aga siis ma arvan, et see, see koalitsioon ei oleks ka kaua püsti seisnud. Jah, aga kui sa vaatad, kas praegust riigikogus esindatud erakondade arvu ja kui palju kellelegi kohti on, et ega, ega, eks siis peaks nagu väiksemat sorti ja sellega Keskerakonna kongressi valimistulemust, et siis peaks väiksemat sorti maavärin Eesti poliitikas toimuma, et ta ei saa ka ju sotsaritmeetika, ei saa ka sotsid ja Keskerakond kahe peale teha valitsust, et selleks oleks vaja sinna juurde veel veel partnereid, et puhas aritmeetika näitab, et selja taga on Moskva, et taganeda ei ole mitte mitte mitte kuhugi, eks ole. Nojah, aga räägime siin nüüd sotsid, piilusid Keskerakonna kongressi poole, ma arvan, täpselt samamoodi piilus Keskerakonna kongressi poole ka Reformierakond. Ja, ja sellest on ju ka ammu räägitud ja see on ka meie lähiajaloos äratada soovitud Reformierakonna ja Keskerakonna võim. Väga paljud inimesed tahaksid nii Reformierakond kui Keskerakonnast just sellist kooslust. Jah, need aga need on sündinud need koalitsioonid Keskerakonna Reformierakonna vahel hoopis teistel põhjustel. Et need on sündinud noh, reeglina on olnud niimoodi valimiste järel, et et valimiste järel on, ütleme siis see nii-öelda Isamaa või IRL-i Res Publica, mis iganes need kooslused seal on olnud ja reformierakond teinud siis ühise valitsuse nii-öelda maailmavaatel tugineva ja siis kas see on sinna tulnud kolmandaks osapooleks, ma tea Mõõdukad või sotsid või kuidas ja nad on olnud. Ja siis on see nii-öelda maailmavaateline, valitsus on sellest neljast ametiajast suutnud nagu siuksed kaks aastat üsna nagu normaalselt omavahel läbi saada, kolmandana sel aastal on tekkinud tõsised tülid ja neljandal aastal, kui, kui hakkab siis valimiskamp Haanja, kui siis ütleme, selliseid kaks parempoolset erakonda hakkavad sarnasele valijanišile konkureerima on tulnud selline suur tuli majja, mis on viinud siis nagu valitsuste lagunemiseni ja siis on alternatiiviks võetud siis nagu Keskerakond, siis nagu kampa reformierakonna poolt. Aga esiteks, praegu on valimised alles toimunud, millele valimistest isegi mitte aastat mööda. Teiseks midagi pole teha, Reformierakond ja IRL on täna täiesti erinevates kaalukategoorias poliitilistest toetustest. Toetuse vahe on praegusel hetkel juba ligi kolmekordne. Näiteks ma andsin jälle vihje täna õhtustele küsitlustulemustele, et, et siin ei ole sellist ja pigem IRL mängib selles riigis, kus on praegusel hetkel EKRE ja Vabaerakond. Reformierakonnal ei ole noh, nagu nagu otsese IRL-i ole nende konkurent praegusel hetkel ja kui sealt nagu näe mingit tüli üles tõusma, et peaks nagu IRL-i kuidagi üle parda viskama. Pigem IRL käitunud Reformierakonnale valitsuses teadlasema nõrka positsiooni väga toetava partnerina. Ja ma ei, ma küll ei usu selle selle pinnalt, mis on nagu varasematel olnud. See valitsus peaks lagunema, see lagunemine toimunud on mingitest hoopis hoopis pigem nagu muudel põhjustel. Jah, aga nüüd see, see Partsi fenomen, see on, see on ikkagi väga huvitav. Tähendab, Juhan Parts on olnud praegu ta on, on nagu pildilt ära, kuigi ta aeg-ajalt midagi midagi meedias piksata, kui, kui meedia teda väga rahule ei jäta. Aga on selge, et ta tahab ära minna. Riigikogu töö teda ei rahulda ja tahaks, tahaks nii-öelda vanade liistude juurde. Ma tahan ise öelnud seda avalikult, saatke mind ära ja saatke mind ära, kes ma ei ole tüliks. Et Eesti on Kesk-Aafrika vabariik, kellega ta on ajalukku läinud et, et kõikide nende ministriametite peaministriks oleku ja majandus majandusministri pikkade aastate jooksul ja tal on, tal on lihtsalt ilmselt igav ja ta on väsinud kõigest sellest. Aga, aga ikkagi noh, tema ministriks oleku aja jooksul. See oli väga turbulentne aeg, kus langetati väga palju turbulentsid otsuseid ja väga-väga kalliks läinud otsuseid sõna otseses mõttes rahaliselt kalliks läinud otsuseid. Et ilma et oleks üldse ennast ennast kallutaks kuhugi kuhugi erakonna suunas või et kus on sümpaatiad või, või kus on antipaatiad tähendab mingisugust sellist noh, põhjalikumat analüüsi, võib-olla selleks ei ole aeg veel küps. Võib-olla peab veel natukene ootama ka kõik, mis puudutab, eks ole, Eesti õhku ja, ja praamihankeid ja, ja kogu seda kogu seda tegevust mida väga ja, ja Tallinna Sadama juhtimist ja mis millest väga põhiliselt ja värvikalt. Täna Postimehe arvamusloos Tõnis Palts kirjutab et ma tean küll, et on olemas riigikontrolli vastav audit isegi isegi mitte üks. Ja üldse riigikontrolli auditid on alati väga huvitavad ja põnevad lugemised, aga siis rahvusringhäälingu kohta on riigikontrollil praegu tegemas auditit väga tore. Aga aga, aga need, need riigikogu trolliauditid on, on paraku ja, ja see on just see töö, kuidas siis mida siis parts või, või siis keegi teine tema asemel Euroopa kontrollikojas peaks nagu hakkama tegema, et kas Euroopa raha kulutatakse nagu mõistuse ja seadusepäraselt. Et no on ju, on ju on võimalik teha mingit mingit sellist sõltumatut analüüsi, et avalikkus, ühiskond saaks aru, et, et kas, kas me praegu peksame nagu ühte meest nagu, nagu asja eest või seal nendel asjadel ei olegi mustvalget lahendust, et et lihtsalt noh, kogu aeg sa pead kaaluma ministriametis või, või siis juhtiva poliitikuna pead, sa pead kaaluma kogu aeg mingisuguseid riske ja, ja, ja tegelikku vastust, et kas risk on õigustatud või, või, või kui õigustatud see risk on, eks ole. Et ei olegi olemas sellist mustvalget lahendust. Et ma olen sellega nõus, et, et tegelikult ei ole meil ju selles mõttes näiteks kas siin kogu sellest Estonian Airi case'i puhul ju ju väga põhjalikult ju räägitud seda, et kõigile inimestele tulevad Silmetele need Tero Taskila on ja hiigelpalganumbrid. Aga Estonian Airi puhul ei minda nagu nende probleemide tekke algpõhjuse juurde. Milleks oli siis see, et SAS ostis need uued lennukid majanduskriis ja sealt hakkasid ju tegelikult Estonian Airi, kes olid SAS, oli toonane nagu suuromanik hädad pihta? Kindlasti Juhan Partsil on roll selles, mis nagu järgnes sellest, et, et need riigiabi asjad tehti sel põhimõttel, et ah küll me Euroopas ära diiline ja võib-olla siis milline see volinik, kes seal oli, andis ka mingeid vastavaid lubadusi Eestile. Millest järgmine volinik ametis on? Ei tahtnud midagi, nagu kuulda on ja kes on rohkem selline noh, ütleme formaaljuriidilisest loogikast lähtub, et aga kindlasti ei ole asjaga nii mustvalged ja, ja need ka Estonian Airi puhul, et tasuks meenutada, et need ei olnud ju tegelikult ju ainult on ju ju tollase majandusministri, vaid kogu valitsuse otsused on ju, et mis, mis need raha paigutasid sinna sisse tehti. Et, et selles mõttes kohta toonane peaminister Ansip väga rääkida ei taha, paar kildu on, on visanud, et just et ei, neli aeg oli nii vähe, et ei olnud aega, et selles mõttes me näeme niisugust väga-väga, lihtsalt on ja Juhan Partsi demoniseerimist kogu selles nagu praeguses selles kontrollkoja nagu case'is, aga aga Ma ei ole nagu näinud päris sellist, noh, see on etteheitega võib-olla ajakirjandusele, aga ei ole päris nagu sihukseid juppideli lahti nähtud seda sellist nagu analüüsi. Et mis siis nagu nagu juhtus kogu sellest sanan airi käigus ja võib-olla see noh, minu jaoks Partsi isik ei olegi üldse nii oluline, küsimus on pigem sellest, et tahaks selle uue lennukompaniiga noh, nagu kordaks neid samu vigu on ja et see on tegelikult praegu olulisem kui see, et kas, kas Juhan Parts saab selle mis on see 20000 või 25000 eurot palga peale või mitte? See vist oli natuke väiksem, väiksem samas koos koos hüvitistega. See selleks, seda hakati ka alles hiljem kruttima, et et kui palju Kersti Kaljulaid palka on need aastate vältel saanud, ei ole siiani kedagi huvitanud. Muidugi mängib väga suurt rolli ka tema tegelikult tema isik või tema isiksus, stiil, stiil, ta on ju selline, noh. Ta ei ole selline, kes ajeva mõtteid tagasi ja värvi tagasi ja kui ta midagi ütleb, siis ta ikkagi lajatab niimoodi ja loomulikult sajab teistel harja punaseks ja eriti kui sa lähed sellise koha peale, mis nagu eeldab selliste äärmist neutraalsust kontrollikoja liige, no sa ei pea olema mingisugune poliitiline eest kõle, nagu nagu parts on olnud IRL-il. Et see on ka üks asi, mis kindlasti ärritab väga paljusid, kes teda sinna saata ei taha, ehk siis mitte sellepärast, et ta sinna ei sobiks, vaid sellepärast, et mees karistada. Ja ei noh, jätame selle Partsi võib-olla, aga ikkagi te nagu ei võtnud lutti selles mõttes, et ma, ma rääkisin riigikontrolli töödest, alles me paar nädalat tagasi lugesime väga olulist materjali, mis korraks lehvis ajakirjanduses ja, ja siis kohe jälle ära unustad. Aga aastast 2013 on pärit Rolli ja kontrolöri Mihkel Oviiri allkirjaga paber et riigiabi andmine Eesti õhule on absoluutselt ebaseaduslik ja, ja selle eest karistada. See, see paber pandi siis kalevi alla ja, ja puudutati ametkondlikuks kasutamiseks ja oligi kõik. Nüüd, kui nii-öelda selle järele vajadus ära kadus, siis, siis sai, sai ka avalikkus seda, seda teada, et tegelikult valitsus on, on käitunud algusest peale teadlikult ebaseaduslikult. No üks põhjus on muidugi ka see, et me ju teame, et neid me oota ajakirjanikena ja ilmselt ka poliitikud alati ootavad riigikontrolli neid raporteid, aga kui palju neist siis nagu öeldakse, võetakse teadmiseks ja järgimiseks, kui riigikontroll teeb Ühe uurimuse ja sisuliselt näitab ära, et Eesti riik ei toimi või toimib kuidagi valesti, kas siis Eesti riigiisad hakkavad tegema sellest mingisuguseid järeldusi, hakkavad riiki paremini toimetama, vaid vastupidi, nad lihtsalt unustatakse riigikontrolli raport ära, sest see ei ole siduv. Noh, hea näide praegu toimub, sellel nädalal tegelikult õhku tõusis, oli see, mis toimub nagu see suur riigireformi selle käigus 750 inimese koondamine ja see, mis toimub nagu haiglate haldusalas, et kus kaks Eesti suurimat haiglat siis riiklikku haiglat PERH-i ja Tartu Ülikooli kliinikum teatasid sel nädalal, et nad kumbki ei ole nõus neile ette pandud koondumist arvuga. Et kui mu mälu ei peta, siis sotsiaalministeeriumi haldusalas kokku biiti koondatavaid, kas oli 275 et vabandust, mälu võib ka petta või oli 245 ja, ja sellest siis 35 235 sellest Ülikooli kliinikum, mille pidi koondama number ette antud number oli siis 85, Berghil 80 ja kui lisada sinna juurde veel pandi haigla 13, siis need kolm suurt haiglat kogu selle siis sotsiaalministeeriumi haldusalast pidid siis selle numbrist, mis oli vaja, mis sa ütlesid, et etteantud olema ligi ligi 75 protsenti ehk kolm neljandikku ja, ja need mõlemad haiglad, haiglad nagu teadsid, et nad ei ole sellega nõus, et, et see, et see ja miks ma, miks ma räägin sellest riigi Kont, trollikontekstis on see, et, et tegelikult riigikontrolör Alar Karis on juba öelnud seda, et selline plaaniline koondamine, et kus me mõtleme välja mingi numbri, et ja siis jagame selle numbri laiali, okei, et sa võid ka öelda, et see number toetub sellele, et kui palju tööealisi elanikke on ja palju meil riigiametnike on, et sellest johtuvalt täpse, nagu väheneva riigiametnike arv, kui tööealiste elanike arv ka väheneb. Aga selline mehhaaniline kvoot ette panna või numbri ette panna, siis jagada ministeeriumide vahel laiali ja siis selle ja mitte ministeeriumidest, siis me reeglina koonduvaid allasutustest. Et, et see, et see on nagu sihuke mehhaaniline laialijagamine, mis tegelikult ei muuda meie riiki kuidagi käibemaks või vähem bürokraatlikumaks. Et tegelikult peaksime analüüsi tegema analüüsid ja mõtlema sellele, et, et kas me mingeid tegevusi näiteks ülemäära ei tee. Nad on nagu ühe lihtsa näite sellest sihukest keerulist juttu, nagu nagu, nagu ilmastunud, mul on üks hea sõber, kes on riigiametnik, kes rääkis sellest, et tema nagu selles riigiasutus, kus ta töötab, et inimesed on tohutult tööga üle koormatud pidevalt täidavad igasuguseid aruandluspabereid ja see, see töömaht on suur inimesed on stressisesse, sest nendel on, teevad ka vabast ajast, peavad seda tegema ja aga lõppkokkuvõttes ja, ja see on väga palju seotud ka Euroopa liidu seks aruandlusele. Kuidas lõppkokkuvõttes mõtleb. Kas see töö, mida nad teevad, kas nendest aru andustest mingi asi ka tegelikult Eestis Euroopa liidus kuidagi nagu paremaks läheb siis ta nagu tegelikult on sügavalt kahtleb selles, et tegelikult me ei peaks mõtlema sellele, et me koondame mingist, ma ei tea mingist ministeeriumist näiteks kultuuriministeeriumis ja selle alustaladest ma viitekümmend inimest, vaid me peaksime näiteks mõtlema Mondliku tulimistele suvaliselt, sest rahvusringhääling kuulub selle alla. Et me peaksime mõtlema tegelikult alaliselt, kas mingid tegevused, mida me teeme riigiametites või riigiasutustes või ministeeriumist, kas need on üldse vaja teha. Aga võib-olla siis selgub, et ma ei peagi kokku koondama 700 viitekümmend võib-olla peame koondada 500, aga võib-olla peame koondama hoopis, on mõistlik koondada hoopis 1500, sest neid töid ei ole tegelikult vaja tegelikult teha üldse. Et, et selline analüüs tegelikult puudub ja see on olnud Alar Karise nagu etteheide. Ja minu meelest väga mõistlik etteheide sellele kogu sellele asjale, mis toimub minu meelest noh nagu see nagu näitab sellest, et tegelikult riigikontrollis tehakse väga nagu head tööd. Aga kui palju sellega arvestatakse, on teine küsimus? Nojah, see ega me oleme ise ka elanud üle, ju siis ka ajakirjandus ja rahvusringhääling või tollal veel mitte rahvusringhääling. Sellist kirvega koondamist. Aktuaalse kaamera seinal on muide kunagi isegi rippunud niisugune silt, kui oli, oli väga-väga-väga rasked ajad, et kes tahab, et teda ära koondatakse, siis pöörduge sinna mingi selle inimese juurde või, või helistage sellel numbril. Praegu ametnike ja ministrite, nii aasa kui, kui Ossinovski lause on, on, on see, et kui Teie asutuses töötab näiteks suures haiglas kolm ja pool 1000 inimest, näiteks. Siis no ei ole võimalik, et ei saanud mingit 80 inimest ära ära ära ära koondada. Et alati on ju võimalik näpistada nii-öelda tugiteenuste pealt. Ja ma olen näinud ja suhteliselt pika elu jooksul ka nüüd vabariigi ajal, mismoodi ilusaid kärbitakse ja, ja kokkuvõttes sa saad alguses näiliselt nagu nagu odavama, aga, aga õige pea selgub, et mitte mitte sama kvaliteetse. Ja sellepärast mina saan täiesti aru nendest haigla nõukogudest, kes üksteise järel on ajanud nii-öelda selja sirgu ja öelnud, et, et meil ei töötasin mitte ühtegi üleliigset inimest. Vaata ka, see loogika peaks ikka olema sellest nagu siin Urbetki viitas, et tuleks nagu hakata asja ajama, mitte ülevalt alla, vaid alt üles. Ma olen täiesti veendunud, et väga paljudes suurtes asutustes, kui tehakse sisemine riigikontroll, nagu öeldakse, millest me rääkisime läbi, on täiesti võimalik asja optimeerida ja väga palju. Mina olen kokku puutunud suurte haiglatega. Mina olen tähele pannud sellist asja, et kui arstid, kes on tõesti ka hästi makstud, enda juurde saamine äärmiselt raske, sest neil on kogu aeg käed-jalad tööd täis. Aga näiteks õdesid on väga palju suurtes haiglates. Kui sa lähed sinna sisse kuskile, siis sa näed vähemalt viit või kuut tõde ja sa ei saa aru, millega nad seal tegelevad. Tegelikult sellest johtub see, et neid on palju. Kui neid on palju, siis neile saab vähem raha maksta, nad on alamakstud. Ergo on nad ka väga, paljud on väga tigedad. Nad on väga pahased, kui sa pöördud nende poolest, sa saad sealt niukseid sahmaka endale kraesse, et vähe ei ole, eks ole, et noh, altpoolt initsiatiiv, läbimõtlemine peaks ka olema. Sellega on muidugi üks üks selline kari, millega ma jällegi vastavalt oma eelmisele jutule natuke õigustanud seda nii-öelda ülevalt alla tehtud kirve riigireformi. Et kui, kui neid asju hakatakse tegema nagu organisatsioon hallide seest, siis need organisatsioonid ise leiavad 100 miljon põhjust, miks mingid mingid tegevused on vajalikud. Sest raske on sul hakata iseennast või oma keegi koondama. Et selles mõttes, kui sul on pandud ülaltpoolt ette mingi selline piir või määr siis oled nagu sunnitud seda tegema, aga kui sa nagu altpoolt seda hakkad tegema, siis, siis sa pigem leiad nagu ju põhjusi, miks seda mitte teha. Et see ohtuseni inimlikult täiesti arusaadav, et et miks mingeid asju mitte väga palju ratsionaalsemaks või teisiti teha. Koha peale saata külvivolinik, kes asja ära Alles tegelikult see sinu õdede jutt, Peeter ma ei tea, annaks, annab sulle head tervist, et sa enam ühtegi haiglasse ei pea minema mõne metajaga kohtuma. Seda, seda juttu, ega ma ei juhtu. Eestiga on ka inimesi, on igasuguseid, aga Eestis on ju praegu mitu 1000 õde metate ju tegelikult puudu. Ja seda, seda kõik kurdavad ja õed töötavad ebainimlikult palju suure koormusega ja suhteliselt ikkagi väga väikese palgaga, nii et mul on ka paar paar tuttavat selles selles selles valt. Küll, aga, aga, aga igal juhul see on seal õiguseta, et analüüsi puudub ja mindi, mindi nii-öelda kurge kirvega püüdma ja, ja nüüd üksteise järel saavad need otsustajad siis vastu näppe, aga eriti eriti kuidagi kandiline või, või isegi isegi jõhker on, on see, kuidas ministrid ähvardavad, et, et okei, teiegi on ta, aga siis järgmisel aastal eelarve real on, on vastavalt väiksem number ja ongi kõik. Vaadake ise, kuidas hakkama saate. Et see, see ei ole nüüd ka nagu, nagu väga noh, ütleme poliitkultuuriliselt ikka ilus lähenemine. Ja noh, eks seal ole väga palju nüansse, mille puhul noh, nagu noh, me me ei tea, et kuidas see tegelikus elus näiteks tööle hakkab. Näiteks on see öeldud, et et koondame siis need mitmed tugiteenused või, või, või ma ei tea, kohvikud haiglatest kus on inimesed palgal, nagu ära need kohvikupidajad teada on ju, et ostame teenuse turud sisse. Et üks loogika ütleb, et kui tekib turult nagu võimalus selle konkursi korras sisse osta, et siis võidab nagu madalam india ja, ja tõenäoliselt võiks see, justkui see asi nagu odavamaks. Aga reaalne elu pigem võib näidata seda, et, et et kui need palgalised nii-öelda kohviku, need, kes on nagu haiglate juures näiteks palgal on ju need inimesed on koristajad on ju, et et need ettevõtted ei pea ju mingitki kasumit taotlema, et siis see tuleb võib-olla hoopis siiski ikkagi nagu riigile lõppkokkuvõttes kui see nagu turult sisse osta. Et siin on alati nagu noh, et see võib minna nii või naa ja, ja see võib olla juhtumeid pidi väga erinev, et kuidas, kuidas see nagu lõpuks nagu kujuneda, aga, aga, aga siin on tõesti nagu olemas koht, see, et, et me paneme mingit koondame mingid inimesed ja aga lõppkokkuvõttes hakkama turult ostma sedasama teenust oluliselt kallimalt sisse. No just, ja kvaliteet on veel hoopis järgmine küsimus. No eile oli siis, kui eilsele päevale olen ma siis eile oli Neinar Seli päev aktuaalne kaamera juba alates kella viiest pühendas rahvuslik olümpiakomitee presidendile ja Tallinna Sadama nõukogu eksjuhile ikka ääretult palju eetriaega. Põhjuseid selge, viimane kohtuaste ehk riigikohus langetas oma süüdimõistva otsuse. Neinar Seli on, on korruptant ja kriminaalkurjategija. Ja peab selle selle seisusega nüüd leppima. Mis nüüd edasi saab? On inimesi, kes on seda otsust juba tervitanud, öelnud, et lõpuks ometi, et Eesti on õigusriik ja kõik Kalitati nii nagu peab. Ja Neinar Seli ise räägib, et on küll ühelegi inimesele viitamata, et on tohutu surve tema ametisse. Telefon on punane kogu SMS-idest. Jah, telefonid tavaliselt lähevadki punaseks, kui keegi helistada. Jah, tegelikult ju kogu see veider ju aktuaalne kaamera ei hakanud tegelema selle õhtul kell viis on juba hommikust saadik, sest tegelikult suhteliselt vara hommikul tuli riigikohtuteade, et see otsus on tehtud. Ja, ja läks mitte väga palju aega mööda, kui paljude ajakirjanike ja meedia väljend postkasti potsatas siis Neinar Seli isiklikult Estiko meiliaadressilt kardetud avaldus kahele jäigna avaldus mis oli äärmiselt emotsionaalne, et. Mille puhul hiljem selgus äripäeva vahendusel, et selle teksti kirjutamisel andis Neinar Selile tubli nõu kabeliidu president, suhtekorraldaja Janek Mägi. Kes siis ta on olnud ka Evelin Ilvese nõustaja PR-vallas. Ja see tekst oli väga emotsionaalne ja see tekst oli, keskendus siis ikkagi paljuski taas kord meie juba saate alguses. Palju räägitud Juhan Partsile, kõige kurja taga on Juhan Parts. Et jah, et see oli selline värvikas, ise oleks juba väga värviliseks kätt just ja, ja kuna see avaldab, kuna varem oli miks selle asjal võib olla nagu viis nagu suuremaks, kui see teema, nagu, nagu muidu oleks olnud, on see, et kui Neinar Seli varem väga ühemõtteliselt oli öelnud, oli ju selle aasta alguses alaliitudel saatnud lausa kirja selle kohta, et kui ta mõistetakse riigikohtus süüdi, siis ta astub tagasi siis sellest avaldusest rääkinud tagasiastumist, enam sõnagi. Ta avaldas umbusaldust sellele kohtuotsusele, ütles, et see kohtuotsus oli õudusunenägu tema jaoks ja ta lubas minna Euroopa Inimõiguste kohtusse. Ehk see viis nagu üheselt nagu mõttele sellele, et kas ta jätkab oma ametis. Kui pöördusime, lase siis sealt tuli väga humoorikaid ametlikke ja mitteametlikke vastuseid, mõni neist jõudis ka meedia veergudele aga sealt tuli see, et meie ei tea, mis seisan kas ta astub tagasi või mitte. Siis hakkasite noh, päeva jooksul tulema ka poliitikute arvamused kultuuriminister ja peaminister tagasi astuma. Kuniks siis kella 500. aktuaalses kaameras Neinar Seli siis Tartu stuudiost andis intervjuu, kus ta indule algul ütles, et ta peab oma sõnade asi. Aga intervjuu lõpus, kui Kadri Hinrikus panustanud täpsustada, et millal siis astub tagasi, sest siin oli vahepeal päeva läinud juba tõesti nagu liikvele versioon, et et ta ei astu tagasi. Siis nii teatas, et astub sujuvast tagasi. Et ühesõnaga jah, et mis seal täpselt edasi juhtuma hakkab, mina tõesti ei oska öelda juttu sellest, et mingi paari päeva jooksul tulevad mingid sujuva tagasiastumise osas nagu mingeid sõnumeid, et kas ta siis astubki paari päeva jooksul või pärast tagasi. Väga oluline punkt, võib-olla 28. jaanuaril toimuv EOK täitevkomitee, kus siis peaks nagu tulema mingi otsus on ju, et seadused, EOK, sealsed, vabandust, EOK põhikiri ütleb seda, et kui EOK president astub tagasi või mingitel muudel põhjustel lahkub noh, sellise ennetähtaegselt oma ametist siis ta täitevkomitee määrama täitevkomitee andis oma olemuselt ja ka nagu juhatus 14 liikmeline määrama siis asepresidentide seast, keda, keda on kaks, Kristiina Šmigun ja Toomas Tõnise siis asendaja talle ajutiselt ja mille järel siis võib ta ja see seda ajutist, nagu ma olen aru saanud, pikendada, aga kuulutada kuulutada välja erakorralised valimised. Ja noh, sellel aastal on kindlasti ka üks oluline on ainult see, et on, sellel aastal on ees ka olümpiamängud, on ju. Iseennast tsiteerida või iseendale viitamine on ju alati väga meeliülendav tegevuseta. Paar nädalat tagasi siin rahvateenrite stuudios olid, siis sai kommenteeritud Edgar Savisaare süüdistusi IRL-i aadressil, et. Edgar Savisaar muidugi, EOK täitevkomitee liige. Jah, et kõik, mis on Keskerakonna Edgari vastu ette võetud, selle taga on IRL tema sepitsused, kes on endale vallutanud siis kapo, politsei ja nõnda edasi ja muidugi ilmselt troonib siis kõikvõimas hulk, ehk siis Juhan Parts selle koha peal, kes tõmbab, tõmbab niite. Näeme, et on võetud isegi valitsuskoalitsioonipartner Reformierakond ette. Neinar Seli ju süüdistab kogu selles selles asjas, mis on toimunud ju Juhan Partsi ja teine asi, mis torkab silma, on see, kui Partsi kättemaks jah, et kui, kui Edgar Savisaar kogu aeg ütles niimoodi, et miks kohus ja politsei pulguta kunagi Reformierakonda. Nüüd on mõõt täis, Reformierakonna üks prominentsemaid tegelasi sai riigikohtus süüdimõistva otsuse. Ja et neil on, see oli, selles avalduses oli muidugi üks huvitav nagu nüanss veel, et Neinar Seli tõi välja sellest, aga miks keegi räägi sellest, et tema erakonnakaaslane nüüdseks juba endine erakond selles mõttes, et Neinar Seli Reformierakond ise välja et Remo Holsmer, kes oli tolle kurikuulsa hääletusega juures miks tema puhul algatatud uurimust. Ja tegelikult mõnes mõttes on see küsimus ka õigustatud ka sel põhjusel, et Remo Holsmer kes oli sadama nõukogu liige tol hetkel, mis hääletus toimus, Korvpalliliidu juhatuse liige. Räägitud sellest, et noh, nagu, et nõukogu pidi otsustama, siis seda, et anda 250000 eurot Sist raha olümpiakomiteele, aga mismoodi siis nagu Holsmer seal mängu tuleb, on see, et et selle hääletuse ajal oli teada, et sellest 250-st 1000-st 10000 pidi minema korvpalliliidule. Ja Remo Holsmer noh, olles siis nagu hääletades siis selle 250000 poolt hääletas ja sisuliselt ka 10000 siis korvpalliliidule. Et tegelikult On mõneti see Neinar Seli küsimus, mis õhku paiskas õigustatud, et miks tegeletakse ainult tema. Aga miks näiteks Remo Holsmer ei puhul ei ole? Otsisin natukene kuulasin, vaatasin, kas meie mõni asjaomane uurija on ka midagi öelnud ja, ja ma leidsin prokurör Evestuse siis ühe nagu väljaütlemise. Ma arvan, et see oli vist Eesti Ekspressis. Et et prokuratuuri jaoks oli Holsmeri siis nagu nagu, nagu tegevus, nagu kaudne. Põhiliselt käis üle hääletamine selle üle, et kas anda EOK-le 250000, et see otsus nagu otseselt ei olnud öeldud, mäletame ja sellest nagu läheb ka 10000 korvpalliliidule formaalsed, hääletati ikkagi ju seda kahtesada viitekümmet tuhandet. Aga samas on kõigile teada, et 10000 pidi, mis pidi minema korvpalliliidul, oli ka tol hetkel hääletamise hetkeks kadega Holsmer teadis seda. Ja. Nojah, aga muidugi on see ükskõik, kes, kes sellile nõu andis, aga, ja eks ta, eks ta osa muidugi ka tuli nii-öelda, ka iseenda äraütlemata suurest tarkusest, kogu see kogu see sõnavara, et jälle kallutatud ja, ja jälle üks mees, kes on ennast õigu Eesti õigussüsteemist nagu, nagu lahti haakinud, alles alles äsja me kuulsime, et, et neid on üks vähemalt veel kui mitte kui mitte pool erakonda. Aga, ja ükskõik kuidas me sellesse noh, ütleme Seli tegevuse ei, ei suhtuks, aga, aga ütleme ausalt otse välja, et selline spordi rahastamise viis on jama. Ja, ja niimoodi tegelikult saja-kahesaja 50000 kaupa sadamast EOK-le ja siis sealt edasi alaliitudele ja sinna, kuhu vaja, eks ole. Olümpiamängude aastatel kulub rohkem ja, ja seal vahepeal vähem ja see see kõik on, on see süsteem on ikka ikka läbinisti jama, et et selle peaks ära muutma selles nagu, nagu selles kohtuotsuses midagi, midagi selles mõttes nagu, nagu nagu valesti tehtud, et on, on tõestatud, kohus tõestas, hääletas raha, noh, ütleme iseenda juhitavalt asutuselt teisele, iseenda juhitud asutusele, noh, on üks raha reaalselt ei liikunud. No üks tasand on muidugi see meie sisepoliitiline tasand, millest me siin oleme rääkinud, aga teine tasand on ju veel laiem ikkagi kui me vaatame, mis toimub rahvusvahelise spordi valdkondades, millised korruptsioonijuhtumit see on esile tulnud, siis see Seli juhtum lisandub nüüd väga värvikalt sellesse samasse jadasse, millele juhtis tähelepanu eile vikerraadiole antud intervjuus ka meie korvpallilegend Jaak Salumets, et see on nagu kui me vaatame nüüd laiemat pilti, siis see on selles mõttes väga keskpärane lugu, et nutikas eestlane ka korruptsioonis süüdi mõistetud mees lisandus sinna tervikuks. Jah, et üks üks nüanss sellel asjal veel, et et minu meelest oli väga märgiline see, et jaksanud muide ka ise reform on Reformierakonna liige. Et kui selgelt ja kiiresti reformima erakondlased distantseerus, et neil on sellist teile et keegi, kes on tema kaitsele pigem öeldi, et ta peab selle ameti maha panema, mitte nagu hakkama siin venitama, milline võimaluse nõus. Ja minu meelest on, see näitab seda Reformierakond väga selgelt õppis tollest kuul kurikuulsast kilekoti rahaskandaalist. Et kus erakonna vastase toode, mille puhul nad ju tegelikult ju tükk aega seda venitasid, andsid võimaluse ikka pikalt, pikalt nagu rünnata. Sest kui sealt järgmisena tuli Ojuland ise, säde häälteskandaal, siis Ojuland lendas sealt väga kiiresti ja kõik järgnevad skandaalid on Reformierakond nagu väga kiiresti, mõneti Ojuland tuletan meelde, lendas väga kiiresti ka välisministri kohalt on muud muud põhjused, et, et Reformierakonna nagu käitumise skandaalidesse on toimunud, nagu ütleme viimastel aastatel oluline muutus nad pigem tõmbavad teema kohe maha, reageerivad väga karmilt sellele võib-olla isegi paljude noh, ütleme erakonna enda liikmete jaoks ka liiga karmilt ainult tõmbamise teema ja see on väga strateegilise muud saarevad. Sa arvad, et ja peaminister tõesti soovitused, Üheteist võimalust ja seda tuleb väga kahjuks mainele Eesti Eesti olümpialiikumise ja Eesti spordi mainele aga kas arvad, et see väga-väga kiire lahkumine Reformierakonnast? See oli nagu nagu välk ja pauk, eks ole, see lihtsalt ta teadis, et ta enam ei ole seal erakonnas. Et, et see on, et see tuli nagu välise surve tagajärjel. No aga erakonna sees Neinar Seli kohtunud nüüd keskerakonnas sellepärast et seal on see kuldne loosung, et omasid maha ei jäeta ja kui me vaatame, et samasugune riigikohtu otsus, mis tuli Toobali Laasi kohta, siis, Muideks Neinar Seli on olnud reforme erakonnas üks neid poliitikuid, kes on väga selgelt toetanud seda liini, et Reformierakond peaks tegema Keskerakonnaga koostööd. Kui te mäletate siin sügise algusel, kui Edgar Savisaar tuli välja sellega, et tal on olnud jooksul väga palju kohtumisi Eesti poliitikutega ja, ja siis ta ju tegelikult ütles välja toona, et et näiteks rõivaga ta ei peagi vajalikuks kohtuda, vaid ta kohtub, on ju mõistlik osa ka Reformierakonnast. Ja, ja see mõistlik osa Reformierakonnast oli ju Neinar Seli, kellega ta kohtus ja, ja, ja seda, et see oli ja, ja keskel on, on olnud nagu kombanud üksteisega, nagu maad on ja koostööks on olnud siit-sealt kuulda varemgi. Et selles mõttes on Neinar Seli olnud kahtlemata, no ma arvan ka ärritav kuju mõnes mõttes ka praegustele Reformierakonna noortele juhtidele. No igal juhul jälgime järgmistel päevadel huviga, kuidas siis sujuv lahkumine EOK presidendi kombel. Ma võin ka ikka on üks variant veel, et sujuv lahkumine on see, et et paari päeva pärast öeldakse, et me teeme selle otsuse, lükkame edasi otsuse tegemise EOK täitevkomiteele, kes koguneb 28. jaanuaril. Täitevkomitee leiab, et see on nii oluline küsimus, et selle peaks lükkama aprilli aprillikuisele EOK kogule või oli liiga kui neoka üldkogu tuleb kokku ja ütleb, et oioi, et olümpiamängud on kohe ukse ees ja meil nagunii oleksin korraliselt lihtsalt septembris, et mis me siin praegu hakkame üldse nagu tõmblema. Ja tund räägin. Tunded, need asjad võivad nii minna. Ei, aga meie aeg on nüüd ümber. Nagu te nägite või kuulsite, õigemini Eesti Läti suhetest ei saanudki küberkaitse see vana asja. Urmet Kook, Peeter Kaldre ja Aarne Rannamäe olid täna siis rahvateenrite. Kuidas ja soovin teile ilusat nädalavahetust.