Tere eetris on portaal tehnoloogiakommentaar esitab Kristjan Port. Ene kellade löömist jõuab veel meenutada, et sellel aastal sai dot com ehk punkt com siis kolmekümneaastaseks. Mida see tähendab? Sõna ju vaid inimeseks olemisest. Kas see võib olla kootud sokkide ja tordikarbiga igihalja ema poolt külastatava all üürinikuna elav üksik mees, kes peab vastama küsimustele, kas ta oma sokke peseb ja kas ta kannab puhast aluspesu ja ega pole unustanud ohte, mis kaasnevad juhusuhetega. Poegib onlain, kultuur üksildust, nahiklust jaganud tülika tähelepanuga väljendeid nähtavat, musta pesu. Sünnipäevadest rääkides leiab lõppevast aastast teisigi tähelepanuväärseid, koogi ja kingisaajaid. Iibeeii ja Amazon said 20-st eks ja internetifilmi andmebaas IMDB sai 20 viieseks. Inimmaailmas iseloomustab paarikümnest eluperioodi elu stiihia. Võrdluseks olgu öeldud, Google on alles seitsmeteistkümneni teismeline ja Facebook kõigest 11-ni mürisik. Kusjuures omaenda reeglite järgi ei tohiks alla 13 aastane Facebook Facebooki kasutada. Aga niimoodi edasi kombineerides jooksime internetti nähtuste ja inimelu vahel. Paralleelide. Otsimisel lõpuks tupikusse. Samas on omajagu huvitav mõtelda, millele mõtlesid inimesed aastatel 1000 985990 ja 1995. Nagu paljudes. Et asjad algusega on asjasse uskujaid alati vähemuses ja nendega tegelevad võib-olla isegi valed inimesed. Näiteks 1985. aastal kaubanduse jaoks loodud internetiaadressi ruumis eraldatud dot. Com domeeni esimeseks haldajaks oli USA kaitseministeerium. Alles kaheksa aastat hiljem saadi aru, et domeen ei teeni riikliku kaitse hobisid ja selle haldamine siirdus vähem sõjaka organisatsiooni kätte. Esialgu valitses paras segadus, sest dot com kõrval jagati aadressidel Domenidesse tot Uuergejatud need, jättes siis valiku üle otsustamise küsija enda teha. Valik oli vaba ilma piiranguteta. Esialgu huvipuudus, sest meile tuntud veebiehk siis internetiaadressi ruumist tekstides Ringi hüppamisele rajatud jutumärkides siis internetti mõtles Timptons liiv välja alles 1989. sel aastal ja tegi avalikkusele kättesaadavaks 1991. aasta sügisel. Peep pani aluse internetti muutumiseks kasutajasõbralikuks selliseks, milles ringi liikumiseks piisas vaid hiirega klikimisest. Enne seda kuulus internet vähestele peamiselt arvutitega seotud hariduse või teaduse kaudu. Selge piirilise majandusliku mõtte puudumise kiuste moodust tot, kommud kõige populaarsemaks omamoodi positiivse tagasiside tõttu. Sest uudse maailma künnisel olnud valija jaoks oli turvalisem. Popim valida sama, mida teisedki. Seetõttu registreerides ka Briti filmi Looge huviline, kolm niithem entusiasmist sündinud filmide andmebaasi Dodgom domeenis. See oli aeg, kui inimesi ei ühendanud internet, vaid seda tegi peamiselt kultuur ning selle tarbimine. Siit siis ka kitsas Youznetit diskussiooniringis sünninud huvi katsetada, mis juhtub, kui rakendada suhteliselt uudset elektroonilise andmebaasi tehnoloogiat teenima oma inimlikke huve. Näiteks luua koht, kus saaks vaadata, kes oli tegev, millises filmis. Neljandal aastal räägiti beebilt ja internetist juba kui. Uue ajastu algusest ärimaailmataustaga pesas oli pragmaatika, koostas loetelu 20-st tootest, mida oleks võimalik veebis müüa. Tema arvates olid neist viis kõige suurema potentsiaaliga. Need olid CD-plaadid, arvutid ja tarkvara, videokassetid ning raamatud. Kõige madalama hinnaga. Kuid samas kõige suurema valiku ja levikuga olid raamatud Firma nimeks rikka Taabra. Aga kuna keegi jurist olevat kuulnud, et nimi on Kadaaber ehk surnu teame 1995. aastal veebis müüki alustanud raamatupoodi Amazonina. 1998. aastal tegi internetiäritõusulainel seilanud Jeff Bezos kolm niithemile ettepaneku tulla oma andmebaasiga Amazoni ja nii siis kergitasidki kolme eraldi Senenud internetti nähtust. Dot com tebee internetti, filmi andmebaas ja Amazon. 2015. aastal teineteisele tervituseks klaasikese sest nemad elasid juba püsisuhtes ja nende musta pesu pesi avalikus. Kuid Jeff Bezos analüüsis, millised kaubad sobiksid parimal moel internetiärisse. Siis samal ajal mõtles Pier Amediaar, et Interneti kaudu õnnestuks tal maha müüa oma vanad asjad. Harrastus enam loodud veebikeskkonnast ostis keegi ära tema laser osutaja. See oli katkine ja selgelt kirjelduses välja öeldud, aga läks ikkagi kaubaks. Seejärel läks kaubaks veel igasuguseid asju, nii enda kui võõraste omi. Kuni Internetiühenduse tarnija hakkas nõudma, et mees peab suure liikluse mahu tõttu ostma endale kaheksa korda kallima, ärikonto ja Seesam sundis siirdama harrastuseks sündinud protsessile lisandunud kulud juba kauba müüjatele. Ja nii sai alguse interneti üks suurimaid ja tuntumaid nähtuseid emey. Ja nüüd siis loomulik lõppküsimus. Kas mõnest 2015.-le lastele loodud asjast saab 20 25 või 30 aasta pärast maailma kujundav tegija? Igaks juhuks Abinnad kõigile head ja edukat tulevikku.