Tere tänaseid ja järgmise nädala saates tahan teile kuulamiseks pakkuda Ameerika raadiokuulajate kahe aastakümne lemmikuid test 1932 kuni 1952. Londonis välja antud 30.-te 50.-te aastate hittide kollektsioon pakub rohkem kui 400 omaaegset lemmiklaulu, millede hulgast mina jõuan teile ette mängida vaid 25. Ja seda mitte ainult seetõttu, et kahte saatetundi rohkem ei mahu, vaid ka sellepärast, et palju sellest 60 või rohkem aastat tagasi kirjutatud filmi teatria plaadi muusikast on tänaseks oma veetluse kaotanud. Aga suur osa ei ole ka. 1932. aastal Harold Karlini poolt kirjutatud Stroomi merre vallutas Ameerika kohe ning Ei kuulatavuse esikohale kaheksaks nädalaks. 11 aastat hiljem valmis samanimeline film, milles laulis ja mängis üht peaosalist, äsja kuuldud Liina hoon ning see ainult kuuendas ja suurendas loo populaarsust. Kolmekümnendad Ameerikas olid suure majandusdepressiooni ja svingi võidukäigu aeg, mil muusika ja meelelahutus pakkusid ideaalset ja ehk ainsat võimalust igapäeva muredest põgenemiseks. Kail on parda ja tema orkester nimega The Royal Canadian tegi äsja kuuldud looga 1937 38. aastavahetusel raadio otse-shows ajalugu. Kohandanud mõni aasta varem lavale jõudnud juudi muusikali jaoks kirjutatud laulu-tantsuorkestrile pani paini Repistusheen ennast kuulama ja ostma järele laulma. Paljuski tänu sellele laulule müüdi rooja kaneeli ansi karjääri jooksul pretsedenditu arv plaate ühe tantsuorkestri jaoks nimelt 100 miljonit. Aga kohe võtsid laulu pealkirjaga Paimir pihtushein üle ja võiks öelda, laulsid üle kolm õde esinejanimega jäändrust Sisters ja sellest sai õdede esimene plaat paljudest, mida müüdi üle miljoni eksemplari salvestusele järgnenud aastal. Pakun teile siinkohal kuulata ämbris õdede poolt samal 1937. aastal TOP10 hulka lauldud laulu Georgea aera kösseni sulest. Kena töö, kui sa selle saaks, oli kirjutatud Freedas Täärile. Hollywood tellis kössünnidelt just afääri silmas pidades muusika koguni kuuele järjestikkusele, filmile ja Köšinilt kirjutasid. Vennad oleks kirjutanud koos veelgi, kui mitte raske haigus 1937. aasta suvel poleks tollal 39 aastase George'i elu ja karjääri lõpetanud George kösshing kuulub koos pöörlini Porteri häälingtonia Karliiniga Nende suurte nimede etteotsa, kes alates 1920.-test kuni tänaseni on muusikamaailma tippnimede hulka jäänud. 30.-te aastate lõpus Ameerika laulude pealkirju ja tekste kuulates oleks kuidagi võinud kahtlustada, et pealtnäha paremaks minema elu päikesepaisteline pool ei kesta igavesti. Kui Luija Armstrongiversioon Dorotifyylzi Jimi meks juus standardist pealkirjaga päikesepaistelisel tänaval kuulajate lemmikuks sai, jäi teise maailmasõja alguseni vähem kui kaks aastat. Loomulikult kuuldud loos mängis trompetit Nuia Armstrong ise. 1940.-te aastate alguses oli Bing Crosby, Glen Milleri ja kahjuks ka sõjaaeg. Kuigi veel tegid ameeriklased nägu nagu kõik teisel pool Atlandi ookeani toimub, otseselt neid ei puuduta. Kuigi New Yorgis ja New Orleansis olid klubid nädalalõppudel tantsijaid täis, oli maailm immuutanud. Mida mustemaks aeg ja elu inglaste ja prantslaste jaoks muutus, seda ilmsemaks sai kohutav sõda. Ta puudutamatega president Roosevelt'i ja tema rahvast. Veera linn oli Teise maailmasõja-aastail see laulja, kes tähendas silda kodus ja rindel olijate vahel nii Euroopas kui Ameerikas. Temast sai ootuste ja lootuste sümbol ning Veera linn oli ka esimene inglise laulja, kes jõudis Ameerika muusikaedetabelite tippu, jäädes sinna mitmeks aastaks. Ta. Ameerika muusika ja meelelahutustööstuse ajalugu on tulvil nimesid, mida ei saa kasutada ilma määrsõnade kõige kõige kõigeta. Bing Crosby, kes 20 kaheselt alustas Hollywoodis laulja ja pisut hiljem ka filminäitleja karjääri jääb nähtavasti kõigi aegade üheks armastatumaks, meele lahutajaks ja enimtiražeeritud hääleks maailmas. Seda kasvõi ainult tänu tema 1939. aastal sisse lauldud vaid Krismasile mille singlimüügirekord on tänaseni maailmas üle trumpamate. Aga ping, õigemini Harry Lillis Crosby juunior oli enimnõutud ja kasutatud ja enim hinnatud hääl alates 30.-te aastate algusest kuni teise maailmasõja lõpuni. Kui valgete jõulude triumphaalset esitust peeti tollal 30 kuueaastase Crosby karjääri tipphetkeks, siis ei osanud veel keegi ennustada, et järgnevate aastate jooksul saab armastatud lauljast ja filminäitlejast see päästerõngas, mille külge Naalduvad miljonid inimesed nii Ameerikas kui teise maailmasõja rinnetel. 16 aastat järjest oli Ameerikas, sest eetris raadioshow pealkirjaga Kraft Music hool. Sellest 12 aastat juhtis saadet Bing Crosby juhtis, see tähendas, et laulis ja viskas nalja ja võttis otse-eetris vastu külalisi. Teise maailmasõja ajal lindistas ja pressis saateplaatidele ameerika sõjajõudude raadiojaam ning saatis selle siis kõigisse maailma nurkadesse kus USA sõdurid, mereväelased ja õhujõud teenisid. Bing Crosby ameti, sealt mahe hääl ja lahe oma poisiks olek oli sõja-aastail see, mis kodust kaugel olijates kodutunnet alles aitas hoida ning polnud imet, Crosby jäi kuni oma surmani 1977. aastal üheks populaarseimaks inimeseks Ameerikas. Muide pärastsõjaaegse uue meedia lemmiku televisiooniga ei harjunud ping kunagi ära. Muide, Bing Crosby koostöö Penrussistersitega sai alguse 1939. aastal ja kestis kokku kaheksa aastat aga nüüd edasi edetabelilugude juurde. Pärast seda, kui Saksa sõjajõudude raadiokanal 1940. aastal laulu Lili Marleen mängimise ära keelas sai sellest niinimetatud sõjahümn üle maailma. Ameerikas jõudis laul edetabelite tippu 1942. aastal noorukese inglanna Anni Sheldoni esituses. Võrreldes 1939. aasta originaaliga esitatuna taanlanna Leili Anderseni poolt võiks Sheldoni versiooni nimetada ju kahvatuks imitatsiooniks kui mitte just seda versiooni poleks Ameerikas müüdud rohkem kui miljon plaati. 1940.-te aastate alguses tõi muusika populaarsus tabelitesse uued nimed, end 1939.-st taastast tuntuks laulnud Frank Sinatra ja alles teismelise Judy Garland'it. Teise maailmasõja otsene ohver oli Glenn Miller, kes 1942. aastal moodustas uue ja väidetavalt väga hea sõjaväe orkestri ning samal aastal selle orkestri eesotsas kaptenina Euroopas lendas. Kaks aastat hiljem jäi väikelennuk koos Milleriga pardal inglise kanali kohal kadunuks ja sisuliselt tähendas seega bigbändide ajajärgu lõppu algust, maid. Vähesed bigbändid tegutsesid 50.-teni välja, suurte tantsuorkestrite asemel võitsid rahva armastuse väiksemad koosseisud ja muidugi solistid. Vanakooli meestest saatis endine edu ainult neid loojaid, kelle muusikat kasutati filmides sest Hollywood töötas sõjast hoolimata täistuuridel ning ühestki filmist poleks neil aastatel saanud kassatüki ilma kaasakiskuva muusika ja hingi sametiselt paitavate hääldeta. Bing Crosby jõudis 1944.-ks aastaks oma 11. miljon eksemplari müünud plaadini seekord koos Andrius õdedega kõõlporterit lauldes. Mis? Nii. Kahekümnendatel ja kolmekümnendatel, peamiselt muusikalidele kirjutanud suurtest meistritest jäi paarkümmend aastat hiljem uue põlvkonna kõrvadele huvitavaks vaid kaks nime. Richard Rodgers, Jaak Booster. Ma ei saa siinkohal vastu panna kiusatusele pakkuda teile kuulata ta äsja kõlanud 1944. aasta hiti pealkirjaga teonfensmi Enn uues arranžeeringuid esituses 45 aastat hiljem kõlborteri 100.-ks sünniaastapäevaks korraldatud galakontserdil. 1990. aastal kõlas laul David tööni esituses. Midagi täiesti uut tuli 40.-te aastate moodi ja muusikasse ka selle täiesti uue loojaks ja toojaks oli mustanahaline luin jooda. Laulja, helilooja, saksofonimängija ja liider, kes Bibi kingi sõnul oli oma ajast tugevalt ees. Teda on peetud nii sillaks bigbändi muusika ja rock n rolli vahel kui ka Ameerika esimeseks räppariks sest oma laulude naljakaid tekste ta tihti pigem raius kui laulis, aga ükskõik, kuidas need sõnad rahvani jõudsid. Kõige tähtsam oli, et Jordani niinimetatud pluus või rütm ja bluus pani ameeriklased üle hulga aja ennastunustavalt tantsima. Aastatel 1942 kuni 51 jõudis 50 luid Jordani poolt esitatud laulu Ameerika edetabelite esikümnesse. Ühte tänaseni tuntuimad miljon plaati müünud laulu, kas sa oled või Sa ei ole minu teine aastast 1943 nüüd kuuletegi. Toriskei, kes oma artistinime sai populaarse standardi Key tähtseedee järgi oli kõige esile küündivam naisfilminäitleja, kes ka laulis ning kõige populaarsem naislaulja, kes mängis ka filmides. Ise pidas ta ennast tavaliseks naabritüdruku tüüpi tüdrukuks siinsematist, koha ja osariigist, kes hakkas 14 aastaselt laulma tänu sellele, et sattus tükiks ajaks haiglasse. Lihtsalt igavusest õppis ta ära paljud tolleaegset bigbändide menulood ning olles ainult 16 aastat vana, sai ta neid laule ka esimest korda koos elusa big bändiga esitada. Rohkem kui Toristei, laulja ande või näitlemisoskusega on tema uskumatut karjääri põhjendatud oskusega õiged asjad õigel ajal ära tunda ja ära teha. Näiteks Alfred Hitchcocki filmi pealkirjaga mees, kes teadis liiga palju jaoks paluti Toristeil ühe peaosalisena sisse laulda laul, mida Eestis teatakse pealkirja all. Tea mõtlesin, et see on lihtsalt üks tore lastelaul, on Torist hiljem ise öelnud. Ma ei uskunud, et inimesed hakkavad seda ostma aga nad hakkasid ja rohkemgi veel. Laulust tuli hitt number üks ning see teenis Toris teile endale välja kuldplaadi ning kandideerimise aasta filmimuusika Oscarile. Kuulakem siinkohal lugu, millega Torist ei 1944. aastal Ameerika ja seejärel ka Euroopa vallutas. Les Brown'i sentimentaalse teekonnaga samal 1944. aastal kirjutas autorite tandem Johni mösser ja härral Darliin loo filmile, mille muusika samuti Oscari nominendiks üles seati. Huvitav on seejuures, et nii sõnade out tor ioni mösser kui ka viisi kirjutanud härral Darliin on mõlemad loo plaati laulnud oma häälega miljoni plaadiks ja hitiks number üks kujunes 1944. aasta ioni müsseri versioon. Pooleldi norra, pooleldi kreeka verd Tanrius, jõed, minaapalisest, Lavöön, maksiin ja patrissa laulsid koos 30 aastat alates 1937.-st kuni 1967. aastani, mil vanim õde ootamatult suri. Kuigi nende karjäär lõppes juba ligi 40 aastat tagasi, on Andrus Sisters Ameerikas ka täna populaarne ja seda suuresti tänu nende erakordsele oskusele olla läbi aastakümnete harva esinevad üksmeelne, vaatamata sellele, et tegemist on ikkagi kolme persooniga. Nende erakordne koostöövalmidus ja distsipliin ning muidugi kaunid hääled teenisid neile ülemaailmse tuntuse paljude hittidega, mis püsisid edetabelite esikohtadel kuni 11 nädalat järjest. Ameerika jaoks on see väga pikk aeg. Nende üks meeldejäävamaid lugusid oli ja on laul pealkirjaga rumm ja coca-cola, mis rääkis muuhulgas ka uuest tantsust nimega kalipso ning joogist, mida sobib praeguste ilmade ja hulga jääga juua ka kesksuvises Eestis. Mina olen Maire Aunaste ja ootan teid kuulama minu muusikat jälle nädala pärast aitäh kuulamast ja kauni suve jätku teile kõigile.