Meil on täna klassikaraadio stuudios külas üks noor muusik, kes on hetkel õppimas Hollandis Amsterdami konservatooriumis Kristjan Ilumäe. Tervist, tervist. No selleks ajaks, kui see intervjuu eetrisse läheb, peaksid olema juba tagasi ilmselt Hollandis. Just, aga nüüd, et aastavahetusel olid sa väga lühikeseks ajaks Eestimaal ja jõulud tegelikult veetsid ka Hollandis. Ikka satun siia Eestisse, et kui kutsutakse just mängima kuskile kontserdile või nii. Nüüd ma tulingi täpselt selleks, et kutsuti Vanemuise aastalõpuballile mängima. Ja kuna Tartu big bändiga nii head suhted, et Toomas Peterson alati kutsub mind ja ja nüüd ka Kui palju seda viimastel aastatel on juhtunud, et sa tegelikult jõulud veedad hoopiski mujal, mitte Eestis. No viimased kaks aastat olen maid Hollandis olnud, nüüd see, see aasta on ka Hollandis oldud, et et aga kui korraks ikka siia tulla, siis väga ei ole vahet, kas, kas jõuludel või mitte, et et saab vähemalt vanemad ja sõbrad-tuttavad ära näha korraks ja siis tagasi minna. Sa õpid praegu džässlaulu Amsterdamis just just, aga tegelikult sinu taust on üsna kirev, võiks öelda, sest et sa oled õppinud tegelikult ju ka koorijuhtimist ja kuidas see üleminek toimus, et sa ühel päeval õppisid koorijuhtimist ja siis otsustasid hoopiski hakata lauljaks. Jah, ei no see klassikaline taust on tegelikult ju päris pikalt mul enne seda džässperioodi siis võib nii öelda olnud, et ma alustasin Tallinna poistekooris laulmist, kui ma olin, ma arvan, et kümnene võib-olla. Ja siis kuidagi niimoodi läkski, see koorijuhtimise huvi tuli ja ja siis ma astusin otsa kooli koorijuhtimisse. Ja seal oli mul nii tore õpetaja Heli Jürgenson, et tema kuidagi suutis mind seal hoida, eks mulle heli siukseid kahtlusi ka, et kas see on see õige asi või mitte. Ja siis ma lõpetasin otsa kooli ära ja astusin akadeemiasse. Ja siis kuidagi läks nii, et nagu ei tundnud enam, et see on nüüd see päris õige asi. Kaks aastat käisin ja siis ma otsustasin. Ja siis ma nägin Viljandi kultuuriakadeemias on see jazzmuusika eriala ja mõtlesin proovida ja saingi sisse. See oli väga tore. Sirje Medell muidugi, pean teda tänama. Tema oli see inimene, kes ja otsustas, et selle inimesena ta vastu võtma, nii et tänu temale ja nii, et nagu paljud muusikud, oled sa siis klassikalise muusika juurest jõudnud ikkagi lõpuks džässi ju? Just see on väga-väga hea, et see taust on mul olemas, et just praegu Laden ühte projekti koos keelpillikvartetiga järgmiseks aastaks. Ütleme, et Sinatra lood džässtrio ja keelpillikvartetiga oskan või kuidagi on sihuke tahe kirjutada keelpillikvarteti kuidagi, see kõlab väga hästi ja, ja nii palju, kui ma teinud olen, siis inimestele on see väga meeldinud, et proovin kirjutada nii hästi kui võimalik. Järgmiseks aastaks. Mina tean mõnda džässmuusikute Eestis, kes on Hollandis õppinud, aga neid väga palju ilmselt ei ole, et kuidas sina sattusid sinna üldse? No tegelikult oli nii, et mu hea sõber Kalev Karlson son džässkitarrist ja tõbi Utrechtis, tema ütles mulle, et oh, tead Amsterdami konservatooriumis on hea koht, miks, miks me võiks proovida või koos õppisime Viljandi kultuuriakadeemias siis ma olin kahe vahel mõtlesin, et, aga miks miks ka mitte. Ja siis oligi nii, et saadeti kutsed tule proovima ja ja läkski hästi. Ja mis ootused sul oli enne kui sa sinna läksid ja kuidas kohapeal see tundus kõik muu. Ettekujutus oli võib-olla isegi parem selles mõttes, et kuidagi tundub, et Amsterdam iseenesest on niisugune suurem ja võimalus rohkem mängida või või nii, aga aga kumbagi ja peale jõudsin siis, siis ma sain aru, et seal on nii niivõrd palju häid muusikuid ja igal pool on klubides või ükskõik kus võib mängida, et et seal on ees juba no põhimõtteliselt Hollandi inimesed ja ütleme, et väga raske on, väga raske on mänge saada endale seal ja et rohkem on ikka sihuke harjutamine, koolis käimine ja õppimine. Et mängida. Vähe kui tugev see džässiosa seal koolis on ja kuidas see suhtumine džässmuusikasse seal on. Traditsioon on seal ka suhteliselt pikaajaline, et neil on väga selge ja konkreetne süsteem, kuidas õpetada, ja see, see viis, kuidas nad õpetavad, see kuidagi on hästi sügav. Just see ainetesse minek on kuidagi sihuke. Jah, kinni sellises traditsioonis ikkagi jah, just, sest noh, jazzvokaal ongi ju paljude inimeste jaoks seostub ta ikkagi standarditega ja väga kindla repertuaariga just just ilmselt sa pead ka väga palju standardeid laulma ja, aga sa teed seda hea meelega. Ja, ja mul seda väga-väga-väga meeldib teha siiamaani. On sul ka mõni lemmikstandard, äkki lemmikstandard? Oi, neid on palju neid lemmikuid. Ma arvan, Dixon vict, sööjangi Maifuulihhaa, et kuma kuskile mängule saanud, siis see on üks üks kindel lugu, mis kindlasti ma tahan laulda. Meil on täna klassikaraadios külas džässvokalist Christian Ilumäe ning äsja kuulsimegi, kuidas ta laulis standardit Maifulishaart Leedus, Klaipeda džässikonkursile. Sa oled praegu teist aastat Hollandis. Jah, nüüd olen kaks ja pool aastat olnud seal just kolmas kursus. Praegu on käsil. Ja mida sa oled neist õpingutest seal nagu kõige olulisemat enda jaoks saanud või millises staadiumis sa hetkel oled nende õpingutega? Teooria on just nagu niisugune niisugune põhiline, mis seal nagu väga heal tasemel teooria suhtes olen kõvasti edasi jõudnud, see, mis ma Eestis sain ja nüüd nüüd on ikka sihuke teine tasand. Noh, eriala muidugi ma olen iga aasta õpetajat vahetanud, see on nagu siuke kass traditsioon. Et sa oled nagu igast õpetajast natukene ja siis võtad järgmise ja ja sa võtad sealt kõik, mis, mis võimalik on, et, et nüüd on kolmas õpetaja mul. Lydia Van Tamm. Nüüd ma jään ilmselt ilmselt tema juurde, sest kuidagi me klapime nii hästi saab hästi palju muusikat kosta, aga vahvat tunnidel? Mulle tundub, et meest jazzvokalist on üsna vähe, ma ei tea, kuidas maailmas on, aga Eestis kindlasti on neid üsna vähe. Jah, see on küll nii ma arvangi, et see põhjus võib olla ilmselt see popp maailm on niivõrd kuidagi ligitõmbav, et ma arvan, et siis peab väga palju tööd tegema, ma ei ütle, et popmaailmas ei pea tööd tegema, kindlasti mitte, aga aga võib-olla see ei ole niivõrd atraktiivne või, või kuidagi ei tea jah, miks, miks ei ole nii. Aga noh, minu jaoks on see väga hea, et siis siis kui meeslauljat vaja, siis teavad, keda kutsuda endale. Kas sa saad aega seal Amsterdamis ka palju näiteks käia kontsertidel ja on sul äkki lõppenud aastast mõni selline eriline muusikaelamus? Amsterdam ongi see koht, kus välismaa esinejad USAst enamus, kes tulevad Euroopasse, et see Amsterdam on põhilised niisugune esimene koht, kuhu tulla, et, et need sealt saavad turneed alguse põhiliselt. Nii palju, kui aega on ja kui nii palju kui raha on, et siis saab ikka käidud, et viimaselt Joshua Veedmanni kontserdil käisin. Väga äge oli see väga hea, hea energiaga muusik ja Köödellin käib tihedalt ja muidugi Gregory paatorit käisin kuulamas ka, enamus on ikka instrumentalistina, kes, kes käivad, et seal on kooli juures on bemmhavus, mis on niisugune põhiline džässi, niisugune suur kontserdimaja ja sinna tulevad, et see on koolil hästi lähedal ka ja ja muidugi Cham sationid iga päev vähemalt kaks tükki, nii palju, kui hing ihkab, siis saab käia laulmas ja kaasa lüüa. Isegi muusikaelu on ikka ikka väga-väga kirev seal. Nii et see elu seal sulle meeldib ja sobib ja aga mis su nüüd lähemad sihid ja eesmärgid oleksid, ütleme selleks aastaks, mis nüüd just algas. Nüüd ongi nii, et kolmas kursus on see hetk, kus peaks hakkama siukest enda asja leidma. Et kaks esimest aastat on niisugune sissejuhatus rohkem või vähem. Ja nüüd on sihuke dok programm, kus, kus tuleb endal teha mingisugune kava leida endale kontserdid, kus sa oma kava esitada ja teha oma äriplaani sihuke, et noh, et nagu nagu päris elu. Et nüüd ma kirjutangi seda kava Sinatra lugudega ja keelpillikvartetile ei ole, et, et see on nagu tuleva aasta nagu üks suurimaid asja, mis ma tahan teha ja loodetavasti suvel saab kuskil festivalidel mängima, et põnev, igati põnev. Nii et siin tuleb kindlasti ka juba varsti jälle Eestis kohata. Loodame ma loodan, et ikka kutsutakse. Üks asi on see, et kui ikka kaugele lähed ja, ja elad kuskil mujal, et siis inimesed unustavad ära ja kahju iseenesest, aga mõned inimesed ikka kutsuvad, mis on tore. Aitäh sulle selle vestluse eest ja soovin sulle kõike head ja edu. Aitäh juba klassikaraadio stuudios oli külas džässlaulja Kristjan Ilumäe.