Nii oli see 1900 neljakümnendatel loodud laulugrupp, keda äsja kuulsite ning kes sai oma nime Ameerika hilisema nimega džässilaulja Nell Dormei järgi. Tor meid kutsuti tänu ta hääle tämbrile saametiseks uduks, kelle karjäär pärast äsjakuuldud porteri laulu kestis veel ligi 50 aastat. Mina olen Maire Aunaste ja täna pakun ma teile kuulamiseks ilusat mitmehäälset laulu ning ühte oma lemmikuid suurepäraseid toite läbi aegade. CNG õiendus kõmmo. Viima. Nagu samet ja liivapaber iseloomustati kahe sõnaga 20. sajandi muusika suurkujude Ella Fitzgeraldi ja Lui Armstrongi häälte omavahelist mõju. Missugust mõju on avaldanud need kaks maailma muusikale üldse ja kui kõrgele õigupoolest Fitzgeraldi Armstrong lati järeltulevate muusikute põlvkondade jaoks tõstsid, pole minu võimuses hinnata. Igatahes tundub, et see latt on nii kõrgel, et sellest üle hüpata ei ole võimalik. Kõigepealt peaks selleks jälle kaks geeniust juhtuma enama ühel ajal ja ühel maal. Aira köhin on öelnud, et George'iga ei teadnudki, kui häid laule nad kirjutasid. Enne kui Ellanil esitama hakkas. Enjon XP, ehk kas keegi oskaks selgitada, on järgmise laulu pealkirja vastus võiks olla samasugune nagu juuke Ellington kord olevat öelnud. Kui keegi küsib, mis asi on džäss, siis sellisele inimesele on seda mõttetu selgitama hakata. Ella Fitzgeraldi ja Luyamstrongi omavahelist haruldast teineteise täiendamist muusikas ei ole võimalik lahti seletada. Aga seda on võimalik kuulda. Nii hella Vigheralt kui Louis Armstrong on laulnud duette mitte ainult omavahel, vaid koos paljude maailmanimede ja häältega. Kahjuks oli nahale värv tihti seemisvalgel muusikul mustaga, ühele lavale või ühele plaadile mahtumist takistas Bing Crosby, kes oli ise legend ei hoolinud ajastu reeglitest, kutsudes endast paar aastat vanematega juba tol ajal rahvusvaheliselt tuntud Armstrongi tihti oma raadio shousse. Nende ühine bluuberichill on pärit just ühest neist raadioesinemistes. Kui Armstrong on pärit linnast, kus sündis džäss New Orleansist. Tänu juhusele hakkas ta 12 aastaselt korretite õppima paar aastat hiljem pillimänguga New Orleansi kuulsas punaste laternate linnaosas raha teenima. Seejärel sõitis aurulaeval mööda Mississippi, õppides professionaalse meelelahutaja rasket tööd. Kuni maabus 1922. aastal Chicagos ja paar aastat hiljem New Yorgis. Võttis tervelt viis aastat, enne kui aam salongi kuulsus ja ta ise viie kilomeetri kauguselt haarlemist teisele poole tsentral paaki prood veele jõudis. 1929. aastal teadis kogu Ameerika, et Louis Armstrong on olemas. Paar aastat hiljem nägi seda oma silmaga ka Euroopa. 1946. aastal kutsuti Louis Armstrong ja Billy Holiday filmi, mis taastas Armstrongi kodulinna ja just selle linnaosa, kus ka väike Lui pärit oli. Toorvili omaaegse hiilguse ja languse loo Billy Holiday, kelle kohta üks kaasaegne on öelnud, et ta leidis 100 ruumis viibiva mehe hulgast ilmeksimatult üles selle ainsa, kes oli lurjus, laulab koos Luyamstrongiga järgmises laulus selles, et kahjuks ainus süda, mida ei ole võimalik ka teda on murtud süda. Ella Fitzgerald sattus 14 aastasena pärast ema surma elama orbudekodusse New Yorgi eeslinnas, river teenis sealt vaid tunni kaugusel on haarlemi kuulus Apollo teater, mis 1900 kolmekümnendatel korraldas ühe amatööride õhtu igal nädalal. Ühel taolistest õhtutest võitis peaauhinnanädalase esinemislepingu selles samas peopaigas 16 aastane Ella Fitzgerald. Publik armu Zujedasse tüdrukusse kohe, kuigi Ella Fitzgerald ise ei uskunud oma suurepärase karjääri lõpuni, et tema laulmised midagi erilist on. Ref slaidi Oxong selline tiitel jäi lauljannale külge arvatavasti 1960.-test ja maailma parimaks lauljannaks pidasid teda nii teised kuulsad džässilaulja, nad kui ka enamus kriitikuist. Ella Fitzgerald suri 25 aastat pärast Louis Armstrongi elades 79 aastaseks. Väike vihm kuulub iga elu juurde, laulab Ella Fitzgerald koos vokaalgrupiga Ingsbats, kes moodustab täpselt samal, 1934. aastal, kui ka Hellawitcherald laulma hakkas. 1930.-te lõpust alates paistis Ingsbots silma sellega, et sai publiku lemmikuks iga uue lauluga, mis raadiosse jõudis. Ameerika suurte perede traditsioon oli muidugi peamiseks põhjuseks, miks eelmise sajandi algupoolel koos plaaditööstuse tormilise arenguga sündis kümnete ja kümnete kaupa ühepereansambleid koosnesid need kasse õdedest-vendadest ja mõnikord nii õdedest-vendadest neist enamuse 1900 kolmekümnendatel loodud laulugruppidest. Pikaealisi on kahtlemata Mill Brothers, kes jäid koos laulma ligi 80-ks aastaks. Järgmise laulu peaksid kõik eestlased ära tundma isegi siis, kui nad iialgi Mils vendadest kuulnud ei ole. Alustanud oma lõbuks laulmist koduosariigis Ohaajos 1922. aastal kuulus kvarteti algkoosseisu neli venda ja üks kitarr. Teiste pillide löökriistade trompeti ja trombooni imiteerimisega said poisid suurepäraselt hakkama. Nii nagu nad said hakkama ka kuue miljoni singli läbimüügiga 1943. aastal, mis jäi Ameerika plaadimüügirekordiks tervelt 10-ks aastaks. Pärast ühe venna Johni traagilist surma 1935. aastal liitus oma kolme poja föderti Harri ja toonaldiga isa Johnius. Viimane originaalkoosseisu kuulunud Milsi vendadest Donald laulis koos oma poja Johniga veel paar aastat enne sajandivahetust. Nii järgmis kuulset jokk. Ellingtoni lugu laulsid vennad Milsid oma kuulsuse hiilgeaegadel neljakümnendatel. Franzil eetel kamm ehk Judy Garland oli vaid nelja aastane, kui ta oma kahe vanema õega modevillides kaasa hakkas tegema ja ainult 12, kui temast sai lepinguga Hollywoodi laulev lapsstaar. Garland, laulja, näitleja ja laisamineliema, elas vaid 47 aastaseks. Enamuse oma elust võitles ta iseenda ja teistega, võitles oma tervise ja oma deemonitega. Kui ta ka 1969. aastal suri, oli tänavail kogu New York. Ameeriklased armastasid teda tänu tema ülimale emotsionaalsusele, hoolimata ta nõrkustest ta puudustest ja teda jälitanud skandaalidest. Kuulake siinkohal juudi Kaarlandi laulmas koos Johnny mösseriga. Reitša Robinson on üks mu lemmikuid muusikale hääl ja kelle klaverimäng kuulusid kokku, kes vaieldamatult kuulus nende väheste muusikute hulka, kelle laulduna kolme minuti pikkune poplaul võib muutuda sama täiuslikuks nagu ooper. Rei Charles, kes suri 72 aastaselt vaid aasta tagasi jäi kuueaastaselt silmahaiguse tagajärjel pimedaks ja 15 aastaselt orvuks. Aga 11 aastaselt, kui ta Klalerisse juba tõsiselt armunud oli, lubas ta emale, et teeb ta oma muusikaga ühel päeval rikkaks. Miljonid inimesed tegid oma hääle ja hinge ja klaverimänguga rikkaks, igatahes toit koos petigaatoriga räägib kokteilid kahele. Kolm aastat tagasi nägin kontsertülekandes valgest majast etteastet, mida on võimatu unustada. Seal kontserdil anti elutöö preemia kuinsid Johnsile muusikule, Aranžeerijale, muusikaprodutsendile, kes on paljudel noortel ja andekatel aidanud leida oma teed ja kuulsust. Ja sel kontserdi ilmusitseerisid kunsti Johns jaoks kaks pimedat muusikut Ray, Charles ja Stevie Wonder. Kumbki oma tiibklaveri taga valge maja kontserdisaali pöördlaval laulmas, nii et keegi ei söandanud saalis isegi hingata. Õnneks ei näinud meierei Charles eestile Wonder kuulajate pisaraid. Ka meeste silmis. Pakun teile kuulata fantastilist duetti Ray Charlesi viimaseks jäänud plaadilt nimega geenius armastab seltskonda, mis muide on praegugi müügil Eesti plaadipoodides. Nathan Goya rei Charles ning kuulus hitt pealkirjaga Five. Järgmisel aastal saab 80 aastaseks praegu Ameerika üks populaarsemaid meele lahutajaid ikka veel väga heas vormis olev tooni benet, kelle karjäär on kestnud juba 55 aastat. Anthony Benedeta tee muusikamaailmas tippu on näide sellest, et mida vanemaks, seda paremaks võib üks anne tööd tehes minna. Kuigi Frank Sinatra ütles toni peleti kohta juba viiekümnendatel, et seal hiilgava tulevikuga noormees siis sellest hoolimata lõpetas Kalambia rekord temaga lepingu juba pärast esimest ringreisi. Läks aga mööda ainult 40 aastat ja seesama plaadifirma ütles üle 70 selle lauljaled plaadistada absoluutselt kõike, mida benetega välja pakub. Siinkohal kuulake toni beneti duetti koos noorema põlvkonna lauljanna keedi langiga lauluks igihaljas chi nimeks juu standard peakirjaga. Säkli laik ju täpselt nagu sina. Ameerika praegu elavatest muusikalegendidest suurim onu, kahtlemata piibi king. Järgmisel kuul, täpsemalt 16. septembril kaheksakümneseks saav bluusi elav sümbol, kitarrist ja laulja Raili piiging on alates 1950.-test andnud rohkem kontserte ja teinud hakkan plaate kui keegi teine. Tänapäeval tegutseb muusik ja seda mitte ainult bluusižanris. Kuulake siinkohal ioni müssele ja Harold arleni kuulsat standardi kaamerei noor Kamshin, mida me kõik teame, rei Charlesi leivanumbrina siin aga üllatus-üllatus, laulab seda Superhiti piibi king koos Eric Clapton iga ja nad teevad seda vapustavalt hästi. Peamine põhjus, miks ma duette naudin, on see, et mitmemuusiku ühistööna tekib õhus elekter, mida üksi stuudios mikrofoni taga on väga raske saavutada. Tõeliselt hea muusik naudib loomist rohkem kui noote või pille või iseennast. Tõeliselt hea muusik naudib partnerit ning proovib kahe peale luua kunstiteos, mis sünnib ainult selles hetkes. See on nagu kahekõne, mis koosneb andmisest ja saamisest ja rõõmust luua. Seda nimetan mina muusikaks. Mina olen Maire Aunaste ja ma ootan teid oma muusikat kuulama veel ainult ühel korral sel suvel. Täpselt nädala pärast. Tänase saate lõpetuseks pakun teile kuulata veel üht suurepärast duetti piibi kingi koos Coco Tayloriga kuulsaima bluusilauljaga naiste hulgast. Kallistan teid kõiki ja kuulmiseni.