Tere eetris on portaal, tehnoloogia kommentaari esitab Kristjan Port. 1967. aastal kirjutas prantslane giidi poolt pika mõtteavalduse nõndanimetatud etenduse ühiskonnast. Viimases muutub elu kaasaegse tootmisprotsessi tulemusel lugematute etenduste kollektsiooniks. Etendus, mida inimesed esitavad, muutub ühtekuuluvuse ja koosolemise vahendiks. Donali etenduse vahendajaks Raadio ja televisioon ning formaadiks kuuldemängud seriaali. Ja seebiooperid, individuaalsem etendus jäi veel kaugeks unistuseks. Ja siis tuli internetti. Vitas kõik lavale ning saavad soovijad edendada massidele individuaalseid etüüdi. Oleme jõudnud etenduse ühiskonna kuldajastusse. Koodi paarisaja leelisest tekstist, milles lehel on vaid paar-kolm magamisest lihvitud lauset leiab mitmetähendusliku ja sotsiaalmeediaajastusse väärilise mõtte. Mis paistab, on hea ja see, mis on hea, paistab sellisena võimaldades välja lugeda, et nähtavale pannakse hea ja kõik hea on vaid näiline. Keerukamat tekstist leiab. Tähelepaneku tootmisprotsessist, mis vabastab meid tööst, toodab eraldatust, pakub meite töödia tegevusetust. Kusjuures keegi ei saa vabaks, vaid jääb alluma maailmale, mis ta tööst vabastas. Tegevusetus nõuab pingutust. Osalemist etenduses. Teiste sõnadega, tehnoloogia rajaneb isolatsioonil ja tehniline progress omakorda isoleerib. Luban, et kohe-kohe saame keerulisema jutu jätta selja taha ka. Paistab veel, et giidi poolt ajus juba transistori võidukäigu algusest, kuidas uutest tehnoloogiatest saavad mängulise ühiskonnameetmed, millega üksildastest koosnevates massides edendatakse üksi olemist. Vaadakem paari näidet meie ajastust. Võib-olla leiab neile teistsuguseid üksildusele ja etenduse kultuurile mitte rajanevad selgitusi. Olgu esimeseks näiteks Bethany motta Youtube'i kanal. Kena neiu räägib, et käes on talv ja siis ta pingutab ja siis räägib uuesti, et on talv ning hea oleks nägu kreemitada. Seejärel pakub ta välja idee teha sõpradele kingitusteks, pakikesi kommidega ja nii edasi ja nii edasi. Mõnes videos loodeta vaatajate rõõmuks lauale kõik poekotis leiduva teinekord, mida tema toas leidub. Eraldi saade siis käsitleb sahtli sisu ja mõistagi saavad eetriaega T-särgid, juuksed lugematuid nipsasjad, taustal Bethany vaibumatu juutlemine. Teatavasti peab mõnigi inimene tema etendusi tähtsusetuix isegi banaalseteks. Võib küsida, miks 20 aastane neiu viitsib käituda umbes nagu 15-le. Aga miks mitte, kui tema videoid vaatavad miljonid viieteistkümned. Pealegi muutuvad miljonid silmapaarid dollaritaks. Bethany teenistuseks hinnatakse. 40000 dollarit kuus. Küsima peaks, miks tema videoid vaadatakse. Teine lubatud näide võib tunduda veelgi tühisemana. See leidis siinsamas käsitlust juba paari aasta eest, aga kerkis nüüd uuesti esile, ei pea kirja kords, abi jätkakem rahaga, kuna see teema peaks meeldima, eriti siis etenduse konda majandussurutist ja üksildust elavatele massidele. Lõuna-Koreas. Taas on võimalik teenida kuus tuhandeid dollareid, pakkudes vaatamiseks söömist ja rääkimist. Ja ongi kõik. Programmi tootjakuludeks on söögi ostmine. Seda peab olema palju, et videoülekanne oleks võimalikult pikk ja vaataja ei lahkuks vaatama mõnd teist sööjat. Sest aastatega on kirjeldatud sektorisse lisandunud palju söömise vaatamise vajaduse rahuldamise tarnijaid. Mõnes populaarses videokanalis moodustavad. Söömise ülekanded viis protsenti saadete mahust. Koreas kannad nähtus nimetust Mukk pang, mis tuleneb sõnadest sööma ja levitama. Söömine on mitmetahuline nähtus, see on bioloogiliselt vajalik söömisaktiga kaasnev. Meelehea tunne, et seda varsti kurataks. Lisaks on söömine sotsiaalne nähtus, süüakse koos ja kui ollakse koos, siis süüakse. Ja siin peitubki võti kirjeldatud video produktsioonide populaarsuse kasvule. Üksilduse, kas otsid seltsi, ekraanil söövat või koti sisu, lappavad tühjast-tähjast rääkivat inimest? Ei saa hinnata. Tavasisu kaalukuse alusel. Oluline on tema olemasolu see, et ta teeb midagi, mida koos tehakse. Koos kiirnuudlite üksildusega. Aga see polegi nii paha, kui laual laiutavad ekraanil sööbisukas kaaslane ning patra sisutult ja seetõttu turvaliselt. Mõlemad teevad teatrit. Aga nii on hea olla.