Iga inimene saab kodust kaasa oma laulud, enamasti jäävad need helisema iseenda ja oma lähedaste jaoks. Aga helilooja suudab neid kõlama panna kogu rahva jaoks. Ja kui sünnikodu on niiviisi rikkas paigas nagu setomaa siis on see õnnelik kokkusattumus. Sellest võimegi rääkida. Helilooja Anatoli karsnäki puhul. Lapsepõlves mina lasingi setomaal just maal, nüüd nende laule, mina kuulsin iva päris lapsepõlves, kuna see laul niisu mitmehäälne ja väga kõvasti nad laulsid siis meil oli niisugune isegi tunned pärast nende laulmist tuli vihmakokk sattunud. Ja muidugi see kõik mu versisse see ilus, nende nende laul. Ja need ma pärast muusikasse seda panin, siis on täiesti loomulik protsess. Millal teil tekkis endal tahtmine hakata tegelema just muusikaga ja see elukutseks valida? Siis mul tekkis niivõrd tammut majas, ei ütle muusikat, mina armastasin juba maast madalast neel. Minu isa armastas muusikat ja temal oli isegi Omar on niisugune orkester, kitarride laike tuli omal ajal tehtud ja ja siis ma mäletan mingis hästi isegi tarretis, siis ma olin väike laps, olin, siis panin alati, tegi talle peale ja siis võtsin kitarri alla, kuid siis ta mängis, mul tali mulle nii Nimus mõnus olla. Ja muide esimese noodikirjutamise süsteemi näiteks mulle minu isa kohe silma klaaritatav nooti üles kirjutada. Siis see muusika, mida tegi isa orkester, ega see polnud rahvamuusikana. Ei, see ei olnud ja laadne Taliban teil meeles. On meeles ka, seal oli niisugune kuradi hukkamise marss ja niisugused lood, mida praegu ei ole kunagi kuulnudki. Kes olid teie õpetajad? Meil on teismeline muusikaõpetaja, oli meil Petseri arsti väimees Nazimu seanss, mul esimese esimest klaveritunnid asi Ma juba komponeerisin enda arvates päris hästi, aga siis, kui ma tulin siia konservatooriumi Paide gümnaasiumi lõpetamist, see oli vist 37. aastal siis. Norma oli niisugune pedagoog meil kohe ütles, et ma pean ustavuses mas emale olen teinud, hakkame otsast peale. Ja me hakkasimegi ja mina õppisin poolteist aastat, siis oli niimoodi, et oli üldainete klass ja siis pärast seda olite teine siis päris konservatoorium oligi kompositsioon enne. Mitte nii nagu praegu, kui juba esimeses kurss, käibelooming, nuia. Ja siis ma tegin selle kõik ära seal pooleteist aastaga eksalteeritud ja klaver kolme aasta eest nagu nõuti ja võisin minna kompositsiooni õppima. Vahepeal oli niimoodi, et ma läksin sõjaväkke, see räägib juba selle tagasi uuesti konservatooriumi, aga vahepeal seda ja mina sain konservatooriumi ainult 45. aastal uuest aastast siis minu õpetajaks oli saba klaveriõpetaja Eva Noorma. Aga eriala õpetajaks oli professor Eller. Pärast konservatooriumi lõpetamist 50. aastal. Kas teil on alles ka veel Petseris tehtud kompositsioonid? All küll neid munades ja no kuidas te ise praegu nende peale vaatate, elu loomulikult, aga seal on siiski niisugust nord tuld üks niisugune valskis komponeeris tol ajal saatsime rüksorteroots tagasi Alumäe kaudu, nii et keegi oli selle kaasa, võtaksin seal Petseris ja, ja kui olime Alumäe, oli Rootsis mees, tuli ta juurde, ütles, et vot hotell, niisugune keele loe. Vars kirjutanud. All me muidugi ei teadnud ja jaja ta mind tunneb sisse kirjutas mulle sümbrilisatsuldasi jalaväe, näiteks mulle. Kas need varased katsed, need olid kõik klaverimuusika või oli salga, muud tulid laulda, aga nende ei ole kuulnud, enamatki laulab? Ei, need ei ole üks laul siiski sellest ajast. Muidugi ma töötan selle ümber ja kõik see on üks selline laulud kevadlaule aga see kohe, Therese Hello triidus, läksin siis professor Karindi ka ütlesid, et kuule seal allkiri, siis ma pidin tunnistama ekskomponeeritult, siis aga muusikat tehtud juba. Töödeldud. Kas sõda läks ainult sõdimise peale või oli ka sõja ajal vahel aega mõni viis paberile panna? Sõja ajal oli niimoodi, et alguses siis kuulipildur pärast veel vahetasime oma eriala ja rukki all olin juba miinipildur pärast lokid. Meie tegime komsomoliaastapäeva puhul tegime modaaži meile kirjutasid muusikat, aga tema kirjutas teksti, see hirmuslikas ärelite koostatud võetatati sunnile, tolli ja orkestri resümee volvo orkestrile, montaaž, tage meeldis. Me käisime vene väeosade, selle mandaadiga ja kohe nüüd saime kuulsa tekst ja, ja siis pärast seda mind juba roodu ei saadetud vaid määrati polgu 27. laskurpolgu istegevus juhiks, kusjuures just nimelt. Ja no see oli võrdlemisi pahaamet ja siis viidi orkestrisse, siis ma pidin seal orkestrile orkestreeri. Lauljad tegid oma loomingut, seal peaaegu ei olnudki üks niisugune fantaasiateemadel orkestrile. Millal hakkasite rohkem huvi tundma just oma setu kandis muusika vastu ja mis selle huvi äratas? Raske ütelda, tahtsin siis, kui hakkasin oma helikeelt otsima, siis oli täiesti loomulik tee nagu tanud järgnenud võtab. Aga tol korral ei taibanudki selle, sest isegi oma Liisortatsiooni teemaks Moskvas aspirantuuris võtet. Eesti kerge muusika, see on niisugune alevis, minul on see asi ikka väga kaugel olla ja siis sõpru ise inimestes folklooriks traditsioone korjata materjali ise kasutanud, selle materjali seal juba hakkasid vastu ja siis on täiesti loomulik, et sellest kirjutatud ütlesite. Ja tänu temale muidugi sängi tehtud dissertatsioone veel niimoodi pool oli, teoreetiline on see aga pool oma Novik viis seto lauluhäälele ja orkestrile see oligi administratsiooni alla, see oli siis nagu taktiline illustratsioon selle teoreetilise saju klappisi. Kas huvi kergemuusika vastu on siiamaani säilinud? Kas siis ei ole? Lihtsalt ma mõtlesin, et kui kergemuusika, siis kerge sellest kirjutada, aga kas te siis oleksite teinud illustratsiooniks selle juurde ise kerget muusikat, ka vehke sõdeow? Ühe niisuguse laulma tegime siiski. Mis laul see oli, äkki ma tean ka neid? Ja see on siis jäänud ka ainukeseks, rohkem ei ole proovinud elada. Aga kas te olete püüdnud selleni jõuda, kuidas setu muusika on säilitanud või, või tekitanud endale niisugused omapärased jooned, sest seal on ju palju seda, mida mitte kuskil mujal Eestis ei ole. Aga ei ole ju täpselt samasugust ka naaberaladel. Ja see on täiesti omapärane isolatsioonis ka kirjutamises põhjunika häälsus, ja siis kolmas on tähendab eeslaulja, kes vil kolmandast häält teeb nisustruktuuri teiste rahvaste juures mina ka ei tea, kuid mingisugused raamid on siiski Eesti rahvalauluga. Sazarnsustunud. Võtke nii palju nagu kaasitamine kaske kangi, ehkki mujal Eestis peaaegu igal pool telePlaudeksite üheselt aga kaelne, kuid samblasse struktuurilt struktuur on siiski väga spetsiifiline, setu intonatsiooni sõlme leiame anud peamiselt muidugi rahvalaulus. Mitmehäälne ja selle tõttu seal on ka, võib rääkida armooniast ja väga pärast nisust, Hormulisid kohapeal on ja lineaarse seal on ka niisugune eetrit, isegi põikhelid tekivad seal, seal on väga huvitav. Lauldakse seal vist õige palju. Laul on seotud neil tööprotsessiga ja ja see on veel praegu väga kõvasti nüüd ja praegu, kui minna jälle ekspositsioonile, siis seal saab ikkagi uut leida nordlaulud ja muidu vaata näiteks, kuidas Ando Vambriline tütar viimati kui ma seal olin, kuidas tema õpetas noortele seda laulmist protes neile tood ist eetikene oli need hood seadusliku, kuidas oli ilus ja see oli kahju, et meil ei olnud siis magnetofoni saanud üles kirjutada selle loo nimed seal väga Uubereni long. Seal on eraldi naiste laulud ja meestelaulud. Kas meestelaulud on ka niisama laialt levinud? Meestelaulu on õige vähe võrreldes naiste lauludega, seal ütleme, elas mingisugune Mõsu mai siis selle kohtulil laudest tõid mehed, aga see on niisugune humoristliku lauljalegi, vot nisutanud laulab lava taga nüüd röödoolivat laul ja seda öelda laule meiegi asemel. Ma mäletan 20 kilomeetrit otsimas see mees, kes oskas laule ja paragrahv oli seljas, siis tol korral fonograafiga veel käisime. Tulime 20 kilomeetrit Elmar pässuga öeldu teoste kohta. No mehed teevad endale teised sõnad oma laulude jaoks, aga kas viisid on needsamad, mida naised? Päris vanad, need on naistelauludel. Kas viise tuleb ka palju juurde? Ma tean, et sõnu introviseeritakse kogu aeg vastavalt juhusele, mille puhul lauldakse, aga kas viisid, küsin ka enam-vähem samad. Arvatavasti natuke püsivad samuti sellepärast, et neil on kujunenud nisu standarttüübid ja sinna valatakse sisse tähendab tekstimaterjal vorm juba olemas, traditsiooniline vorm muidugi ma ei räägi varieerimisest ühte, sama laulu lauldakse mitut moodi, kuid see varieerumine on õige, mis on märkamatu ja seda uuri, näeb, milles asi. Kui palju umbes on neid vanu viise, mis praegu on aktiivselt käibel v? Vot see on raske ütelda, mina arvan seda, et peaks ikkagi olema stereotüüpsed ja kas need on enam-vähem kogu setu ala ulatuses ühed ja samad või on nad piirkonniti erinevad. Meil muidugi on nagu kadrilaul ühes rajoonis lauldakse üht tüüpides rööd laulus teist tüüpi, aga muide ma pean muidugi ütlema seda, et neil on ka ühelnud aul. Laul võib ka võib-olla ka tuvadki olla, impraviseeritakse nagu karesse laulud, jesuiidid, iikmesid surnuid. Iga kord, kui laus, võtke, ole hoopis teistmoodi. Üldine skeem muidugi on. Kui vaadata teie loomingunimekirja, siis paistab, et teil on õige mitmest vallast. On vokaalsümfoonilisi asju. On laule, on kammermuusikat, millest tuleb see, et mõnikord tuleb välja niisugune asi mõnikord teistsugune, mis on selleks tõukeks? Kas võiks niimoodi ütled, et esiteks, mis ma saan öelda, et see on sellepärast, et kui tüdined ära, siis teine meeldib. Ükskord ma kirjutan järjest kaks kantaadis, pimedal ta ei tulnud üldse välja, professor siis ütleski. No ei saa ju 20 adjersil ja teine asi muidugi märg kommunismi loominguline plaan, mida teha näiteks konservatooriumi teadusliku töö raames, mina kirjutan ansamblit meiega Cameron all teoks ja seal on proovitud kõik puhkpillid, on siis sa oled liinid Cornwalli kotile klarneti oboe, kõik need pildid siis nende ansamblit koos kvarteti puupuhkpillidele plaan dikteerib juba midagi, teab, kirjutab. See on siis omamoodi praktiline õppetöö, vajaduste ja suured vokaalsümfoonilised asjad, küllap seal on inspireerinud ka mingi momendi olukord. Suured ajaloolised tähtpäevad. No see muidugi ka. Ja mõni on konkurss tagajärjel kirjutatud. Nicht konkurssidest on ikka kasu, siis ärgitab nagu mõtte liikuma jälle. Aga kui on tehtud tsüklid luuletajate sõnadele, mis seal on ennem kas köidavad need luuletused niivõrd või on teil oma muusikamõtted ja otsite teksti, mille juures neid väljendada? Siiamaani on olnud ikkagi niimoodi inspireerisid lauljad, kelle jaoks on kirjutatud ja need ongi niimoodi kirjutatud just arvestades nende võimetega ja nende tugeva küljega. Ja muidugi teist korda või nende volitatud, kes mulle meeldivad viimane tsüklis laulu Aleksandr blokia sõnadele. See oli juba enne kokku lepitud Tiiule oldiga ja tema jaoks kirjutatud ja mina tundsin teda kui vägedistused, intelligentsed lauljat. Mida te teete sellel ajal, kui te ei õpeta kedagi ega ei loo ise muusikat, millega te oma vaba Õpin ma olen ka põllumeestest saavad sel ajal ka õppinud, kuidas sibulat panna kasvama ja mul on sealmaal niisugune koht, kus seal klaar, tood seal koos komponeerimisega vaheliselt, võtad lambid, et kas te olete kaua juba palju meheseisuses? Kolme aasta põllumehe kohta seda vist palju ei ole, aga esimesed saagid on korjatud. Mida te peale sibula veel kasvatate, maasikaid, söövate palju tööd, aga muidugi päris huvitav vaadata, kus nad lähevad. Põllumajanduspesa on teil kuskil metsas või mere ääres? Ei mets, mets, minule mõtlesin elanik, merd ma eriti ei armastaks, järved Peipsi järve hetk minu jaoks suurepärane külm, kõle see armastus on ka vist ikka lapsepõlvest kaasas, millega harjunud. Merd ei ole näinud, aga pihku ei olnud mitte kaugelt, aga mina olen täitsa tõttu siis praegu see majandusloosung kahe kaugel teistest asulatest kohe kaugele evolutsioonilise surmapüssidega metsas käite. Enamgi varem lahma kest, siis mul ka eriti ei meeldinud see täpne. Aga nüüd ma siis loobusin juba otsustavalt. No kas mõned arved ikka kodus on? Sellest jahimehe ajast ainult Lutsar? Teine kalamees olete? Olen küll metsamaja lähedal on veekoguga vehnoominendamitust, Endla järve on palju ja siis on see põld muiugi, Pedja jõgi, aga nüüd enam ei viitsi nii palju enam käiagi sellepärast et seal aias mõnda aega kaotamata või isegi siis, kui ei ole vaja. Te olete kaua töötanud pedagoogiliselt ööl, mida see teile endale annab? Nii ära tüdinenud sellistest veelgi polügooni, tal on siin aga mitte loomingut, jumal hoidku, parem ise. Kes on olnud teie õpilased, mulle kahe depressioon, Matti kuunberg, René Eespere nüüd struktuuri toril poisid. Kas on teil praegu mõni niisugune teos, mis on äsja lõpetatud või käsil või? Äsja lõpetatud mul kolmanda sümfoonia ja see on juba mitu aastat tagasi. Muidugi aga loen äsja, et mina olen veel kogu aeg. No nagu selle teose mõjusfääris ja sellepärast kuud nagu ei tahakski alustada, kuid mul on nüüd lõpetamisel sümfonit seal natukene, kui üks pool veel teha ja siis on valmistada just selle tõttu ta kirjutas sümfooniaid. Siis lükkub edasi praegu nagu ei leia seda. Noh, siis võib oodata, et kui nüüd on sümfoonia ja sümfonietta, et siis järgmine lugu tuleb jälle lauljale või et oleks jälle hästi Praegu veel ei ole, mul Vaikovski meeldib, aga tema Karlsson, niisugused peab mingisugune hops, teine lähtepunkt hakata tekstile kirjutama ja praegusele. Ei leia, aga soov oleks surnud. Kui te kirjutate kas siis venekeelsele tekstile või tõlkele Kui ma kirjutan, siis ma kirjutan venekeelseid tekste, aga pärast Enn Vetemaa tõlgib väga ilusti teiste keelde. Nii ta on bloki sõnadega teinud ja inimene, kes valdab vene keelt võrdlemisi napilt, aga nii saab aru sellest atmosfäärist, ta teeb seda niivõrd ilusti, nii nagu oleks poksisild. Muide, pette moonda minut, ta lõpetas kompositsiooni eriala minu klass ja nüüd siis aitab teid hoopis tekstide alal positsioonil Taavi, see on muusikainimene, tähendab siis ta teeks korralikult, saab laud, väga andekas mees, temas oleks suurepärane löönud, sest tal on palju fantaasiat. Me näeme, kui kirjanikud vaadata, lõppedes kui keemik, matemaatiline mõtlemine olite mul kaob omal ajal ja selle tõttu tal tehnika oli väga kompositsioonitehnika. Jutt kõlab eetrisse juubeliõhtul ja juubeli puhul. Soovitakse inimestele ikka ilusaid ja häid asju. Mida te ise tahaksite? Et need järgmised aastad teile tooksid. Siis me kõik ühineme selle teie sooviga. Ma tahaksin muidugi. Et oleks nii palju tervist, kaedasi, ta töötab, mis ma siiamaani olen teinud, palun ühinege minuga. Diviine. Palju õnne.