Tere õhtust, kallid kuulajad. Me alustame järjekordset saadet sarjast traditsiooni tarkus. Minu nimi on Peeter Liiv ja täna külaliseks Tiit Teras. Ja millest meil täna siin juttu tuleb, seda te kohe kuulete oma kõrvaga, sest näidatame seda teile ei saa. Mis asjad need siia laua peale nüüd kukkusid? Need on muide tehtud punasest puust. Neil on 25 tükki, mis asjad? Tere õhtust, kallid kuulajad. Need on muistsed kirjamärgid ja maagilised märgid. Ruunid Rooned tavaliselt lõigati puidust. Selliste välja kujundatud võib plaatidel öelda, sageli olid nad ümmargused. Rattad on ka plaadid teistsuguse kujuga, mitmesuguse kujuga esemed, millele joonistati peale õieti algul lõigati peale ruunimärgid, mis hiljem siis värviti vastava värviga üle. Andres öeldakse siis ruunikivid, kas kivide peale? Üks moodus on neid teha kivide peale, muide mina valgustan oma jutus ruune. Ühest küljest nimelt samanistlikust seisukohast õieti uus samanistlikust, kui keegi tunneb huvi ja internetti viitsib minna, siis kui lüüa sisse sinna Azattru nimi siis saate sellest üsna palju seal informatsiooni. Samaal vaatab seisukohti looduses tasakaalu taastamise ja hoidmise seisukoha. Ruune saab muidugi vaadata ka veel vägagi mitmest muust seisukohast, kasvõi näiteks maagia seisukohast. Maagid ja nõiad on kasutanud ruunimärke. Jah, neid saab vaadata ka lihtsalt kui muistsed kirjamärke, mis muide on eestlastega sügavalt seotud. Meie muistne kiri oli ka ruunikiri. Kui keegi ütleb, et 16. sajandil tuli Eestisse ja õpetas eestlased kirjutama siis ta, Ta jätab midagi olulist ütlemata, nimelt kui oli see muistne vabadusvõitlus ja teine kultuur hakkas meie algsetele kultuurile peale suruma üsna veriselt, nagu ta seda tegi. Siis hävitati muistne kultuur. Eesti aga oli ruunide leviku ja päris keskpunktis pruunid. Nimelt on Aasias levinud vägagi laial alal põhjas Islandist kuni lõunasse, Ungarini ja normandiast kuni Uraalide mägedeni. Terve see ala, kõik rahvad, kes siin elasid, tundsid ruunimärke ja kasutasid neid ka kirjala ja samuti maagiliste märkidena, mille abil kutsuti välja algsed ürgenergiad. Muistendite järgi, millest ka katsume võib-olla veidi rääkida, päästsid ruunimärgid lahti need algsed energiad, mis lõid kaosest korra ehk algsest innunga kapist Norra muistendite põhjal, lõid kaasaegsema maailma. Peale selle ruunimärgid on siis ka praegu need märgid, mis muistse oodini usuõpetuse järgi seisavad korra ja kaose piiril ja hoiavad seda, mida meie tunneme universumi na sellisena, nagu see on kosmilisest kaosest kaugemal. Kas sa tahad öelda, et kogu selles areaalis oli siis ühesugune ruunitähestik märgid olid enam-vähem sarnased ja sarnaste tähendustega. Jah, ainult, et see siiski oli nimelt just nii enam-vähem sarnased, sest nii nagu oli palju rahvaid, nii oli palju keeli murdeid, seal nende nimi, kuigi palju teise rahva vastavalt tema kõnekeelele nii-öelda iseärasustele veidikene muutus, sellele lisati rahvakirjatähtede nimedes midagi veidi juurde, see raamat, mille mina välja andsin, nimi on sellel ruunid, mis need on? Kajastab just algseid ruune, need on pigem Inglismaa Šotimaal ja siiski ka saksa germaani päritoluga märgid. Seal nad olid kõige paremad, seal olid nad kõige varem, need on algruunid muidugi, ruunide periood kestis maailmas üsna kaua, selle aja jooksul algruunid arenesid ka kaugemale, selles minu raamatus ei ole uusi ruuni nii-öelda edasi arenenud Ruule. Ka see jutt, mis ma siia panin, räägib just nimelt algsetest märkidest algseid märke oli 24 25. mis raamatus on oodini ruunina juurde pandud, on nagu hiljem pandud nii-öelda süsteemi lõpetamiseks, aga seda teatud inimeste, nende uurijate tõlgendusi. Kindlasti leidub neid, kes seda 20 viiendat oodini ruuni ei tunnista. Mina mõtlesin, et see 24 on niisugune modernse aja arv, aga nüüd tuleb välja, et algselt oligi neid just nii palju. Algselt oli neid nii palju, muidu neid lõigati, kuhu need kirjutati. Neid lõigati igasugustele asjadele tegelikult ruunikivid võib olla nimi pärineb sellest, et üks moodus ruunide tegemiseks inimesele oli see minna loodusesse, sageli mindi mereranda. Korjati sealt üles lamedaid, kive. Üldiselt Samaanliku skulptuuris tehakse seda nii minnakse mööda randa, ei keskendute ärriti kivide otsimisele, kui siis üks paraja suurusega kivi hakkab silma nagu kutsuks enda juurde siis minnakse selle juurde, võetakse üle, kui see sobib, võetakse ta kaasa. Kui ta ei sobi, pannakse ta tagasi sinna, kus ta oli, sest kivid hoiavad algsed energiad kohal rohkem kui midagi muud. Kivimaast ülesvõtmine muudab selle paikkonna, kus ta on lamanud energeetilist tasakaalu, selle tõttu šamaanid üsna täpselt jälgivad neid reegleid. Kui oli kokku saadud 24 kivi, siis mindi koju nende peale joonistati märgid ja kasutati neid siis ruulidena. Sealt tuleb see väljend ruunikivid, muidugi tehti ruunimärke lahte esiti. See oli jälle üks nii-öelda loodusrahvaste tegutsemismoodus. Ruunid pidi tehtama, näiteks kui need tehti puidule, siis pidi neid lõigata oma elavale puule. Kuidas saada elavat puud, kui minna puu juurde ja võtta saagida selle oks maha sellest oksast, šamaanide seisukohalt öeldes puuvaim lahkub otsekohe ja seal surnud puit selleks, et saada puu vaimu sinna sisse, aga puu oli muistses tarkuses selle emakese maa, selle paiga energiainformatsiooni kandja, kus ta parajasti kasvas, sest ta oli väga kindlalt maha juurdunud puu, siis mindi puu juurde ja paluti puud. Kõigepealt kiideti. Sa oled tore, ilusa meeldib mulle, Ma armastan sind, aga nüüd sa anna mulle üks oks, millest ma saaksin teha, ruunimärgid, oodati puu mingil moel andis märku, millist oksa võtta. Siis mindi selle juurde, lõigates oks siis ära, mitte rohkem kui niipalju, kui täpselt vaja oli. Kui midagi kellelgilt samastlikus traditsioonis saada, siis peab selle eest ka tingimata midagi tundma, sest loodus on šamaani seisukohalt tasakaalu. Olukord selleks, et saada midagi, tuleb tasu anda. Annan sulle seda jas halvastuseda, tuli anda puule mingi ohver. See võis olla värviline riideriba ümber puu või selle üks on seotud. Võis olla mingi münt, mis puujuure alla pandi. Mündiväärtusega riide ei vähenenud, see oli sümboolne, see oli energia andmine. Kui muud midagi ei olnud, siis oksalõikaja võttis oma sülge ja määris sellega lõikekoha kokku, sest inimese süljes muistse tarkuse põhjal oli väga tugevasti tema energiat ja saades puu energiat antigi vastu iseenda energia. See lõi osakaalu. Kui niimoodi oli võetud oks, siis sellest sai elava puu, selle puu sisse jäi puutarkus aga puu, võib-olla oli seal sadu aastat kasvanud seal ja läinud palju seda, mis sealt mööda läks. Puud olla selles traditsioonis alati olnud targad nõuandjad inimestele kõige sagedamini tehti ruunid sarapuust sest sarapuu muistses kultuuris ikkagi üsna selline nõiapuu moodi asi. Sellest tehti sageli ka nõiavitsasi, mille abil leiti kohtasy või veesooni võis teha muidugi ka teistest puudest üks inimesele kõige sõbralikum puu oli õunapuu. Õunapuust tehti ka küllalt sageli, aga tegelikult see, kes tahtis luule teha, pidi teadma oma seoseid loodusega ja ka puudega tehti ruunid just sellest puust mis selle inimesele kõige sõbralikum oli. Aga need olid isiklikud suhted. Suure olendi võimsama puu on suurem energeetiliselt kui inimene väiksema inimese vahel. Selle põhjal tehti see otsus, millest teha. Sagedasti lihtsalt lõigati oks kas risti või pool põiki läbi ja saadi sellised kas ümmargused või ovaalsed rõngad, mille peale siis lõigati ruunimärgid, kusjuures lõikamisel traditsiooniliselt oli ka selline asi, et luga, millega neid märke lõigati, pidi olema pühitsetud nelja algelemendi. Tule, vee, maa ja õhuga. Ja see lõikeriist, millega ruunimärke lõigati, oli ikkagi ainult selleks otstarbeks tehtud, aga siis olid meil märgid majades. Aga kui me vaatame ringi loodusest, siis leiame looduses väga palju ruunimärke ruunid ja koosnevad tegelikult sirglõikudest. Algselt öeldi niimoodi, et jumal, loodin viskas maha siis, kui ta oli šamaanirännakul rippus üheksa päeva Ixtracili puul jalgupidi oma osapoolt kinni naelutatud, viskas maha üheksakeppija, need kukkusid üksteise peale, moodustades sellise ruudustiku, millest oodin kõik ruunimärgid välja luges. Üheksa sirglõiguga, mis on üksteise peale paigutatud, saab moodustada kõik algsed ruunid. Kas ekre seedripuu oli nii-öelda see maailmapuu? Nitro seni puu oli just nimelt maailmapuu traditsiooniliselt olevat see kassaar või jugapuu noorenevalt maadest, eks ole, kus nad kasvasid, on neid erinevaid. Voodil on üldse huvitav tegelane saama loengus ütlesid, et see tuleb sõnast ood, mis tähendab siis tuult või kõikjal olevat vaimu ja õhku. See oligi see, keda võib-olla muistsed rahvad Põhjala rahvad lugesid sellest, keda praegu nimetatakse võib-olla loojaks, sest muistend oli niisugune, kunagi ei olnud, maailma oli kinno kapp mis oli algneürgne segadus, ürgkaos kui seda killuga kappi hakata tõlkima eesti keelde, siis saaks ka hääl, võib-olla see on isegi seostatav noh, ütleme sellega, mis meie ajal kõige rohkem segadust ja kaost tekitab näiteks orkaani või metsiku tuulega, mis tekitab kaose ja Kinnunga kapis, see oli vahemik kahe ürgse kosmilist kosmilise energia vahel. Kosmiline jää ja kosmiline tuli. Kosmiline jää oli siis madalal bankede kosmiline tuli nagu kõrged-kõrged, võnked ja nende vahel tekkis siis universum, nende vahel tekkis universum. Algselt tekkis seal siin keegi merre oli ka veel, tuli mängu tema vist. Andro Kööl, mõlemasooline olend, ümir, kelle lakkus ürgses kosmilisest jääst välja ürglehm, aus Humbla, kes oli nii-öelda ürgne toitja elu toetaja sümbol. Ümin sünnitas kolm venda. Algsed aasid Hoodin, vili ja vee. Nende isana oli nende isa ja ema, sest ta oli androgeen ja kolm algset põhi arhetüüpi. Algselt sellist arhetüüpi maailma loomise müüt räägib veel nii. Toodin koos oma kahe vennaga vileveega, tappis hiiglase ümiri ja lõi sellest nende kosmilise jää ja kosmilise tule vahele. Väärsumi ümiri verest sai vesi, tema lihast sai tema luudest said mäed, tema pealuust sai taevavõlv. Nii loodi maailm. Aga kuidas need ruunimärgid siin siis Kui Odin oli saanud ruunimärgid, siis pani voodil ruunimärgid selle loodud maailmapiiridele ja need nüüd takistavad ürgse kaose sissetungimist korrastatud maailma ehk universumisse see hoiabki meie maailma kogu aeg kohal, need siis on olemas, niisamuti kui ürgalge energiad. Seetõttu teades kosmilise keele tähti ehk Luune vastava manipuleerimise abil neid ürgseid energiaid ka teatud määral juhtida. Seetõttu ongi inimestele ja ruuni šamaanidel tähtis pruunide maagilise keele tundmine. See on just nimelt ruunide maagiline pool. Nadol energiate käsutajad, juhtijad, mille abil loodi maailm ja mida saab oskaja siis kasutada vastavalt oma tahtele. Muidugi seda tahet juhitud mitut viisi. Kui maailmas oli peale oodini vilja v olid inimesed, siis nende hulgas on nii sellised, kes jälgivad seda kaose ja korra piiri tahavad, et kõik oleks kooskõlas, need võib nimetada somaanlikeks tegude eest, eks. Aga on ka sellised, kelle oma isiklik ego on väga suur ja nende tahe võib minna lahku sellest kaose ja korravahelisest piirist. Nad hakkavad midagi oma soove ruunimärkide abil täitma. Tõesti, see on ka nendel võimalik olnud, seda on alati kasutatud kaheselt. Aga peab arvestama, et alati, kui ruunimärke kasutada selliste lego istlikel ja inimeste suhtes võib-olla vaenulikel või üldse kõiksuse või korra suhtes vaenulike eesmärkidel siis see maksab kuidagi kätte niimoodi Ongiga, vaat nendega algsetele alustele, kividele, puust litritele või ka luust tehti neid joonistatud ruunimärki mitmeti. Üks moodus oli joonistada verega, traditsiooniline oli lõigata, näiteks viikingite lõigati oma ka väike Aasialt võeti verd, vaat need ruunimärgid joonistati verega. Aga siis tuli arvestada sellega, need olid väga võimsad, toimisid, ütleme selle verejõuga, sest veri on elu, elu, edasikandja, aga veri on veri ja öeldi niimoodi, et kes verd valab, see mõõga läbi ka sureb. Tavaliselt selliste inimeste surm oli üsna vägivaldne, nii nagu nad ise oma vägivaldsed egole alluvaid oleme maailmale peale surusid. Selline oli ka nende elutee. Võib-olla kaasaegne, ütleme Azatrust juhitud maailma tunnetamine on selline, et muidugi on veri tugev ego, individuaalsuse, tahtekandja, aga maailm on tasakaalus ja see, mis maailmas loob tasa Kaalu, lahustab kõiki aineid, on vesi, vesi on sinine, joonistatakse ruunimärke ehk sinise värviga ja need hoiavad ja taastavad maailmast siis tasakaalu sisse. Ruunimärkide muistne ja seda ka need muistsed tundjad tunnistasid deemonitega ja sellistega seotud osa nagu ei toimi, toimib kõiksuse tasakaalu soodustav ja hoidev osa. Nii et see, kes tunneb huvi ruunide vastu, soovitan joonistada ruunid sinisega. Võib-olla nad tõesti nii nagu Vigala Sass väidab, ei ole nii tugevad nagu punased joonistatud aga nad ei ole ka nii ohtlikud ega vägivaldsed. On huvitav, et need ruunid just kaitsevad maailma nagu äärte pealt, et nad on nagu seal ütleme, et maailma nagu mingi ketas ja siis nad seal või kui kera, eks ole, ja siis nad valvavad nagu seal hoiavad Ossa laos ei tule korda segama. Aga kas võib öelda, et need ruunid on samal ajal noh, kaasaja keeles. Me võime nimetada näiteks ole Ahetüüpideks gnostikute keeli arheonitaks Arhantideks jumalusteks ingliteks teema näiteks ja nii edasi. Jah, nende kõigiga on muistsetest uskumustest see asi ka seotud arhe tüüpidega jumalatega, keda mõnda võis Karhoniks nimetada, sest muidugi Need alge, energiad, asetüübid olidki ju sellised, need olid lihtsalt jõud, energiad ja keegi, kes tahtis neid juhtida, võistlejaid juhtida, nii et nad hakkasid toimima nagu Arhonid, kes on muistsed omakasupüüdlikud, sellised küllalt suured egoga vaimud, kes püüavad omet sihtisid, aga võis inimene ka juhtida neid kaalukamad suuna suhtes ja ikkagi ruunid ka selle tegija käes, kes nendega tegeleb, toimivad nii, nagu tema ise neid suunab, võib-olla kaasaegse seisukoha järgi ruunid. Üldiselt ei soovitata ruune poest osta, kõige paremal ruunid teha, ise korjata rannast kivid, võtta puu küljest see oks teha kõik ettevalmistavad tööd ise ära, kusjuures iga ruuni tegemine peaks olema võimalikult töömahukas inimene paneb sinna oma hoolt ja vaeva, vaatab seda, kuidas valmib. Mida rohkem me paneme nendesse, märkides oma energiat, seda paremini hakkavad need meie jaoks toimima ka. Ütleme siis niimoodi, et alguses oli mingisugune kaos, siis oli mingisugune algenergia, mis oli ühetaoline sisse jagunes kolmeks. Ja sellest kolmest omakorda jagunes ta 25-ks erinevaks energiaks, millest üks on sisse oodini ruun millel on täiesti eriline tähendus. Tema eriline tähendus on jõud, mis teeb meist need, kes me oleme indiviididena, isiksustena, see on jõud, mis antakse edasi pärilikkuse kaudu. Saame seda kaasa eelnevatest eludest, anname oma järglastele. Mõnikord assotsieerub see pärimisega kindlustundega ja ta hoiab asjad paika, aga samal ajal selle oodini ruuniga lööb sisse ka ettenähtamatu ettearvamatu ja sellega võib olla seotud absoluutselt kõiki. Me ei tea täpselt, mis seal, kui tuleb välja O tähega seotud pruul, siis oota, ootamatut tühjuses on kõik potentsiaalselt olemas ja kõik on võimalik. See ümmargune voodini ruun ongi just nimelt see, kõik on võimalik. Aga väga huvitav oli ka see selline teaduslikum käsitluselt, kes voodin võis olla, et, et vot siin on huvitav, et siin selline pärimus ütleb, et viikingid pärinevad kuskilt Kaspia või Kaukasuse kandist. Jah, ma muide hiljuti just lugesin muldoševi raamatut Atka Voomi Braisas Lee ja räägib täpselt sama asja liivalisele üks liin, mis läks läbi Kaspia Kaukaasia tuli läbi Euroopa ja tuli siia põhjalasse välja Islandini välja. Sealoodil oli siis mingisugune niisugune pealik või, või, või šamaan või mitmeid variante, on vist ilmselt. Muidugi, nii nagu kõigi muistendite kaja lugudega nii on ka oodiniga väga palju seotud ühelt pooltonoodin, üks aasidest jumal, Klooja, kes lõima maailma, teiselt poolt on uudin täpselt selline kaukaasia suguharu juht, kes oli niivõrd andekas, suutis läbi kogu selle Aasia-Euroopa osa tuua. Rahva, kes oli viikingid eelkäijad kuni Skandinaaviani ja põhjalani sinnad, jäid pidama. Sellega tegeles üks Norra väga tuntud maadeuurija Thor Heyerdahl, see oli tema viimane töö. Ta uuris seda teed ja leidis ikkagi selle tee peal need viikingite märke. Tõestusi sellele, et võib-olla tulebki see Rootsi ja Norra võib-olla Islandi kogukond kusagilt sealt Kaukaasia jalamilt. Ahaa, nii et ta mitte ainult ei purjetanud üle Vaikse ookeani, vaid ka euris. See oli tema viimane uurimine, selle juures ta lõpuks siis lahkus, kasid maailmast Azovi mere kaldal elanud suguharu juht tale elas läbi müstilise kirgastumise. Ja tõi see juht, kelle üks nimedest oli siig. See on natuke germaani päriteluga seotud oma hõimu läbi praeguse Venemaa, Ukraina, Poola ja Saksamaa, Taani, Rootsi lõunaosasse kuude lõbuks jäi voodil, valitses oma maad 12 vanema abiga, kellest igaüks esindas ühte astroloogias tuntud OK märki, ka nendega on need asjad seotud. Pärast surma hakati joodinitsis jumalaks pidama ja nii nagu suurtel tegelastel ikka, loodi temast muistendeid. Räägitakse ka mitmest Hoodini hauast. Üks neist on Rootsis, mille juurde on nüüd loodud ka ruunikool. Aga üks huvitav jutustus räägib ka sellest, et oodini haud on Osmussaar Eesti rannikul olev. Sellega on seotud minu üks huvitav seiklus, nimelt. Eks see asi on levinud Hoodel. Holm on selle rootsikeelne nimi ja seda võib tõesti tõlgendada Nonii voodini haud. See oli läinud minu teada meie kio loogia instituudi meestele natukene hinge ja nad organiseerisid paar aastat tagasi tuurimis noh, mitte otseselt ekspeditsioonil suveaeg ja väga meeldiv tegevus kestis ainult kaks päeva, sellise matka osmus Saarele, et siis kas äkki leiab sealt voodini haua, neil olid kaasas kõikvõimalikud teaduslikud aparaadid, Nad mõõtsid energiaid, see oli väga huvitav. Kõik see asi, aga tegelikult hauakünkaid seal oli, need olid muistsete rannarootslaste surnuaed on seal ja need olid ka ainukesed hauakünkad, mis seal olid, aga väga ilusa loodusega saar keset Ta on vanad vene kindlustused, kus ma nägin sellist soomust, mis on, ütleme, laba paksune pole nii võimsad kindlustus ei näinud muidugi suur osa venelased on ära viinud, aga maa seest nad kõiki kätte ei saanud, seal seal siiamaani alles, aga käigud on sellised, et ei julge sinna minna, nad on vett täis ja libedad ja noh, nad on nii sügavad ka, et parem on nina mitte sinna pista. Käisime kaks päeva seal ringi ja täitsa kindel uudini hauda seal küll ei ole. Ka esimese päeva õhtul istusime Osmussaare tuletorni lähedal ümber tule ja siis need geoloogia instituudi mehed hakkasid rääkima muistendeid mis nemad teadsid Hoodinist ja selle Hoodenholmi nime päritolust. Kuna ma kirjutasin just seda raamatut, siis oli ka omajagu informatsiooni sellest lisada. Mul oli kaasas šamaanitrumm ja ma hakkasin sääres istudes trummi lööma, see oli tõesti maagiline öö. Suve. See oli natuke pärast jaanipäeva, kus oli täitsa näha, kuidas vaimud mööda teed tulevad, pisikene, selline udukogu tuleb Sa tead, et seal on tee, kus päevase kõndida ja ta tuleb mööda teed, lähevad üksteise järgi reas vaimud tuletorni poole. Kõik nägid, need kõik nägid neid. Ja siis, kui ma hakkasin trummi lööma ja läksin muutunud teadvuse seisundisse, siis minu silme ette ilmusid väga kirkad virmalised. Põhjataevas lõi lekkima tules jäl Vikingi mõõgad ja asjad toimetasid, seal tuli ka see tuleolend, kes ütles mulle, et see on võib-olla teiseusuliste unistused oodinol surnud, jumalad ei sure. Sellepärast ei ole mõtet voodini hauda sealt otsida, selle võib ikkagi tõlkida ka näiteks sellisel toodini küngas ja see on võib-olla kellelegi unistuse toodin kaoks maamuna pealt, aga ega need muistsed rahvaste usundid ei kao kuhugi. Nüüd on hoopis nende taasärkamise aeg. Hitler. Pruunide fanaatik ja nad kasutasid ka neid märke mõningaid kahekordselt. Päikesemärk Kressesse oli. Selline tegelane Guido von List üks aadlike järeltulija Saksamaal, see oli 19. sajandi lõpul fokultist. Ja ta koostas 18-st pruunist koosneva süsteemi. Seda nimetati manistlikuks futhargiks Se toetus vanema Eda muistendile avam all, kus voodil räägib 18-st Kaldrarist voodil, aga mõtles nende all, mitte ruunisi. Vaita mõtles Samaanlikke laule, ütleme neidsamu muistendeid ja siis, kui need Islandil vanem Edda üles kirjutati, siis need kirjutajad olid ju tegelikult juba kristlased, keda tegelikult ruunid ei huvitanud, aga samal ajal huvitasid Islandi rahva vanad muistsed sellised laulud ja pärimused. Selle tõttu tekkis selline segadus. Von List tegi väga põhjalikku uurimistööd siiski ruunimärgid. Tas haigete koostas vastava süsteemi ja see läks nagu käiku. Kuldses ühingus suhtuti sellisesse süsteemi kui muistesse maagia süsteemi. Nendega seotud jõudusid kasutati väga mitut viisi nii soovide täitmiseks kui ka tuleviku ennustamiseks. Muide, ruunimärkide üks külg ennustamine alati millegipärast tuntakse, neid öeldakse droonide abil, ennustatakse. Tegelikult ennustamiseks on siiski sobivamad sellised asjad nagu taro kaardid, ruunid on ikkagi maagia vahendid. Ja tunduvalt tugevamad sellega seoses ka ohtlikumad kui kaardid, mis ainult räägivad tulevikuks, sest iga ruunimärk teatud määral vähem või rohkem päästab lahti neid energiaid, mis tal temaga seotud arhetüüp, seid, energiaid ja hakkab olukorda mõjutama. Ruunid mitte ei räägi ainult tulevikust, vaid alati ka mõjutavad seda samal ajal kui taro kaardid siiski ainult räägivad sellest. Hakkab juhtuma, aga kuidas ma küsin vahele, kuidas maaga siis käib, et lõikad selle ruuni endal välja, pistad tasku ja riputad kaela ja sisse. Sellistena on neid alati kasutatud, on kasutatud ka ruunikirjana, sest ruunidel ka kirjanool Kahekordne tähendus. Ühelt poolt on nad tähed, millega saab näiteks muistsed lugulaulud tähendati vahel üles ruunidena. Kõige rohkem. Siiski ruulisi kasutati viikingite hauakividel ja terve Rootsi on neid täis. Minu teada möödunud kevade poole suve oli siin Tallinn Muuseumis näitus muistsetest ruuni hauakividest. Aga mõõdukadelgi pidel, vöökadel, kilpidel, seal olid nad juba maagilised vahendid, sest peale selle sõnalise või häälikulise tähenduse on igal ruunil ka oma maagiline tähendus. Kui seda teada, siis saab ruunikirjasid koostada sellised, mis mitte nii palju ei tähenda midagi sõnaliselt, vaid, mis annavad edasi teatud arhetüüp, seid energiaid ja suunavad nende energiate liikumist selliselt, nagu ruunikirja koostaja seda soovib. Seetõttu pandi neid nii mõõdukadele kilpidele ka sageli ka lihtsalt kirjutati. Lõigati puu sisse või pelgamendile, kirjutati ja pandi kaasa. Üldiselt reegel, mis siiamaani kehtib, on selline. Kui on kindlate soovide poole Jaanus koostatud ruunikirjad siis võivad need inimese juures olla nii kaua, kui ta saavutatud tulemuse kätte saab. Pärast seda muutub see kiri juba ohtlikuks, kuna energiad voolavad edasi seetõttu tavaliselt, kui on soovitud siht saavutatud, siis ruunikiri kas maetakse maha, visatakse vette, kus vesi ta ära kannab või põletatakse. Muidugi on ka selliseid nii-öelda kaitse ruune, näiteks mida sageli pannakse naiste ehete peale. Ja noh, kaitset on kellelegi eluajaks vaja, aga need on teatud ruunid, need peab teadma, selle tõttu ma ütleks niimoodi, et daamid oma ehteid tellides peaksid teadma seda, mida tähendavad need märgid, mis nende ehete peal seisavad, võib-olla mõni neist selline, mis on ühekordse sihi poole viiv siis sel juhul, kui see siht on saavutatud, tuleb see yhe kaevitada, muidu asi hakkab halvemaks minema, kui midagi liiga saame, mingit energiat, see ajab tasakaalust välja. Nojah, meie ehtekunstnikud võib olla. Sellepärast ma koostasin ühe väikse brošüüri pruuni kirjad insi, Killid läheb üsna populaarsed rahva seas, muidugi mul on sellest hea meel, sellepärast ruunimärgid on ikkagi väga levinud, kui te vaatate kasvõi mingid puud ka paljud oksad arunedes moodustavad selgesti nähtavat ruunimärgid. Nendel on kindlad tähendused. Kui vaadata ükskõik millist ehituskonstruktsiooni, siis seal on ka täpselt sellised ristuvad nurgad, kas või näiteks seesama viilkatus või midagi ja selle peal olevat mitmesugused noh, ütleme, latid. Lauad moodustavad sageli konkreetseid ruunimärke, millel on tähendus. Ühelt poolt muidugi Ta peab noh, ehituspaigas, aga soovitav oleks nendel, kelle majad, need on teada ka, mida see ruunimärk, mis sinna laudadest on kujunenud nii-öelda, aga kui ei tea, kas mõjub ruunimärgid, on algsete energiate kandjad ja nende vabastajad, suunajad, järelikult ta mõjub igal juhul ka siis, kui sa ei tea muidugi näiteks germaani kultuuris üldse Saksamaal ja Normandias ja seal on väga levinud sellised maja ehitusmoodused, kus tehakse tugevate palkide vahele, laotakse seal väiksed tellised, neil on isemoodi hästi väiksed tellised, tore vaadata seal või matkamas käia. Ja need palgid, mis tervet ehitust üles hoiavad, joonistavad selget ruunimärgid seal, kuna seal on see osa levinud ja see ei ole ka kuskile kadunud, seal arvestatakse sellega. Ühesõnaga oma maja tehes võib sinna panna sellised ruunimärgid, mis seda maja hakkavad kaose vastu kaitsema, noh, ütleme niimoodi, ka Eestis võiks neid asju teada, sest kaost on meil küll kasvõi näiteks varas majja tungides on ka ju mitte midagi muud kui kaose looja, kuna sees, nii et võib-olla nojah, seda võib uskuda või mitte uskuda, aga kindel pole. Kaua sina oled tegelenud ruunide maagiaga, kuidas sul see õnnestunud? Ma omajagu tegelen nii, nagu ma olen tegelenud üldse uusšamanismi ka nii-öelda muistsete tarkade meetodite kasutamisega ka kaasaegse inimese abistamiseks. Siis kui ma hakkasin tegelema ruunidega, siis tulid need ruunide asjad ka sisse sinna paratamatult küllalt sageli juhtub see, et minnes šamaanirännakule näiteks kellelegi tervise eest muretsedes, kui tal viga füüsilisel tervisel võib olla samuti vaimsel, ütleme, et temal on mingid mõte peas sellised ideed, mis temale endale ei ole head, millest ta peaks lahti saama. Ma võib-olla teinekord kutsudes taevaisa appimisson, kasvamonistlik sümbol täiesti olemas. Jumal oli kõigis loodusskulptuurides oleks äärmiselt, tõstan käed niimoodi ülesse, kui kaks kätt on üles tõstetud, see on tegelikult selge Algis ruunimärk, see on kõige tugevam kaitse, öeldakse, et see on emalik kaitse, nagu ema kaitseb lapsi. Kõige halva eest. Kaitseb see märk ka halva eest seda, kelle jaoks teha. Töötab, see töötab, ütleme nii, kuna inimesed on saanud noh, statistika võib olla näitab, et ikkagi on saanud abi minu, ütleme shamaanirännakutest ja aitamistest siis üks nendest meetoditest, kuidas seda teha, on ka ruunimärki aitäh kasutamine. Ma olen neid soovitanud mõnel ka joonistada, paljud on tulnud minu juurde ka küsima sellist asja, vaat minu nimi olnud selline ruunimärkidest saab koostada isiklikke kaitsemärke. Poleid võttes arvesse seal tähestikulises. Päästik ilust värki ja siis ühendades sarnvad kirjutada üksteise järgi ruunikirjana, aga saab nendest moodustada liit ruunid. Kuna nad on püstkriipsud ja kaldkriipsud, siis need saab omavahel ühendada teatud kujunditega, mis on oma välimuselt esteetilised ja ilusad ja samal ajal see, kes oskab, see loeb neist, need vastavad ruunimärgid välja, mis näiteks võivad olla inimese eesnime kolm esimest tähte ruunikirjad on olemas Eesti nii vöökirjades kui kindakirjades. Selle tõttu ma ütleks, et iga vanaema peaks ostma selle raamatu mida ta oma lapselapsele sinna kindlasti Loodame päikest, aga päikesemärk on? Nojah, selline, mida vahepealne ajalugu isegi ei sallinud, seda saab ju nii ja naapidi päripäeva sellega seotud natsionaalsotsialismiajalugu nimelt Hitler oli Onlysti poolt loodud salaühingud Thule ühingu üks aktiivseid liikmeid, tegelikult olid liikmed kõik natsistliku režiimi algatajad ja tähtsamad tegelased seal. Hess ring, need kõik olid Thule ühingu liikmed. Ruunide põhjal koostati kõik selle poolika. Hitler tegi muisse väga vana maagilise märgiga haakristiga sellise asja, et ta pööras ta kõigepealt teistpidi ja siis pani poolviltu kohale peegelpilt peegelpilti ja pane siis veel poolviltu. Tegelikult algselt see märk näitab, nagu oleks kusagil mingist allikast hakanud kerkima energia energia kerkides ja avanedes pöörleb päripäeva seda näitavadki, need tagasi pööratud haarad, sellest on ka tekkinud näitakse kolmjalg ja on ka tõesti neid haarasi võib vahel rohkem olla. Muidugi näiteks India lipul olev sümbol, ega seegi pole muud, kui päikesemärk ratas kodalatega. Dacres tähendas seda, et ühest allikast väljub energia, mis hakkab loomakõiksust, annab energiat, maailma, teeb midagi ja kui see märk pöörata, teistpidi asi hakkab, ütleme, vastupäeva käima. See näitab juba välja paiskunud energia kokkusurumist välise jõu abil, kui hakata Ta allikast paiskuvat vett allikasse välise jõuga tagasi suruma. See tekitab pinge seda teha teatud ajal, aga varem või hiljem ta siit või sealt ikkagi purskub välja, siis tekib segadus, kaos ühe sõnakese vallandab maailmas täieliku kaose. Ühesõnaga sellega, kui Hitler pani ideoloogia märgiks haakristi sellisena, nagu ta selle tegi. Ta mõistis selle Hitlerliku ideoloog loogia just sellisesse kadumise, nagu seepärast hiljem läks. Ühesõnaga ei teadnud, ise olid suured asjatundjad, ise oli Hitler olevat olnud maagias ja eriti ruunides ja Põhjala mütoloogias väga tugev asjatundja. Miks ta seda tegi? Miks üldse asjad lähevad nii nagu nad lähevad maailmas. Et ta on läinud niimoodi, aga miks ta just nii tegi, ei tea, ainult et sümbol ütleb, et natsism pidi paratamatult just niimoodi kaduma. Ta pidi purustatama väljastpoolt tulevate jõududega, sest juba maailma tulnud energiat ei saa vägisi tagasi tema algpunkti suruda. Neil oli kaks sümbolit veel üks oli siis Hitleri noorteliikumise sümbol oli siis meheliku energia sümbol, dir ülespidi nooleaineid oli tegelikult üsna palju rassipuhtuse sümbol, millesse rääkisid Hagal ja muidugi SS. Son Es ruunist, Soll, see on päikeseruun, tegelikult haakrist ei ole midagi muud kui kaks omavahel risti pandud ess märki. Seesama SS, seal oli kaks päikest nagu kõrvuti pandud ruunimärkide tähendusel paralleelselt. Jah, aga kui see panna risti, siis saabki haakristi, see muudeti siis selle SS ideoloogia politseimärgiks. TRUE dir sai Hitleri noorteliikumise sümboliks, hakal jäi rassipuhtuse sümboliks. Ja tegelikult veel mitmeid ja mitmeid märke kasutati selliselt. Selle tõttu oligi niimoodi, et pärast teise maailmasõja lõppu keegi ei tohtinud ruunidest sõnagi rääkida ja kui mina hakkasin nendega tegelemas tekkis huvi ruunide vastu ja seda raamatut kirjutama. Kui ma internetti mõnda kohta panin küsimuse ruunide kohta, siis sain minagi aeg-ajalt veel vastulöök, aga kuidas natsistlikuid Loogia peale või selle süsteemi peale lähed? Tegelikult siiski tuleb arvestada sellega, et ruunide õpetus on tohutult vanem kui natsism ja sellel ei ole midagi sellega seost. Kui keegi mingit tarka õpetust rumalasti kasutab, siis ei ole õpetuse süü muidugi neid õpetusi alati kasutatud, omakasupüüdlikel eesmärkidel saab seda teha. No kasvõi see, mida nüüd siin riigikogu hukka mõistab ja ma natukene muigel selle üle. Seesama sotsialism kommunistlik ideoloogia ideoloogial pole ja tegelikult, mida sa seal nii väga patust leiad. Aga vaat nende tarvitajate tegevuses võib alati seda leida. Sama lugu oli ka sele ruunidega. Aga kas võib öelda, et siin sellega rakendati natsismi teenistusse teatud sellised suured ja mustad jõud. Kahtlemata see asi nii oli, sest praegu sakslased, kes on tark, kaine mõistusega, loogiliselt mõtlev rahvas, need targad teadlased, tõsised teadusemehed, maailmanimega ja maailmakuulsusega teadlased on arutlenud pärast seda sõda, et mingi hullus lõi pähe mingi paha vaim. Jah, et läksime sellega kaasaegne, me saame aru, et see oli rumalus nüüd hakata maailma vallutama, see ei ole reaalne. Ja nad imestavad, miks me läksime, Kaasa lagunes. Sõnaga maagia täiesti toimis, Hitleri kaudu. Toimis maagia muide see on ka tõsi, nagu nüüd on räägitud, Hitler võis olla skisofreenik teatud määral vaimuhaige vaimuhaigetel on just maagia suhtes, neil on väga tugev mõttejõud, need kõik kokku moodustasid sellise asja, mis viis terve ühe rahva kaasa selliste ideede realiseerimiseks, mis olid utoopilised, mida nad enne seda tunnistasid utoopiliseks ise ja ka pärast seda vahepeal kaotasid selge mõistuse ja läksid kaasa. Muide, ega neid ei ole ainult selle poole peal, kui vaatame siia teisele poole, siis võta üks ja viska teist, ega see vene natsionaalsotsialism ei ole targem. No see on nüüd teine teema, see, muide, ega ta ei olegi nii väga teine teema, sellepärast et Venemaa terve põhjaosa Karjala Need olid need valgepäised, pikakasvulised ja rass. Jah, need olid ju kõik ka seotud ruunide kultuuriga ja seal valitses täielikult toodini usk ja võib-olla keeltest kõige rohkem on jäänud jälgi sellest just vene keelde, sest Adin ongi tegelikult lihtsalt oodini nime Adin esimene Ta oli esimene ja see on jäänudki keelde sisse. Need ruuniharjutused on nagu Põhjamaade jooga, mida sa selles mõttes? Juba Guido von List ja tema kaastöötajad töötasid välja füüsiliste harjutuste süsteemi, kus inimesed oma kehakujuga ja ka sõrmede kujuga ja mitmesugused hakkasid moodustama neidsamu ruunimärke. Ja kui see levis, siis selgus ikkagi, et sellele on küllalt tervistav mõju ja kui seda võrreldi näiteks india joogaharjutustega, siis leiti seal vägagi palju. Aga nüüd sa ütlesid ka, et see 24 ruuni jagunevad kolmeks. Ja kaheksa kaupa ja need on erinevad, võnkesagedused on siis madalamad, keskmised ja kõrgemad ruunid. Nii nagu mujalgi maagiliste õpetustes on ju sellised asjad maailma üks osa on vaim, hing ja keha. Nii kajastavad ka need maailma loomist. Terve see futhark muide, samastlikus mõttes uut hark siin on nimelt maagid kasutavad Tehu pruuni, ütlevad, et see on selles esimene, aga samanistlik lähenemine on veidi teistsugune, öeldakse, et urr on esimene ja see jääb just viimaseks. Homme on siis selline võllakujuline natukene allapoole longus. Öeldakse siiski tema seletuses mitte võllakujuline, vaid öeldakse, et ruunipilt meenutab allapoole suunatud sarvedega lehma. Kõrvikuise aasal sööd sealse algne lehm, Authumbla urr, ruun, see on kõigi asjade algus, esmane koos Kinnuga kapp. Ruum, kahe äärmuse, kosmilise tule ja kosmilised, jää hinne Janne energiate vahel. Need kõigi nii-öelda müstika või maagia liikide või ütleme ka religioonide õpetused minu veendumuse kohaselt nüüd ma olen ikka mõnega neist tegelenud, kõik lähevad täielikult ilusti ühte. Siin kui vaadata neid ruune selles kindlas järjekorras, eks ole, ja siis me näemegi, kuidas maailm kuidagi looduv rullub lahti. Ja just nimelt kuidas kõigepealt tekkiv vaim hakkab tekkima reaalsus, hinge lõpuks muutub see maailm füüsiliseks. Seda sümboliseerivad need kolm Aetterid ka maagiline jutustas maailma loomisest peale muu. Aga teised ütlesid, et esimene kuni 10. ruun on loomine nagu seesmiselt ja 11 kuni 20 on nagu välisilma loodumine. Jah, siin need jaotused lähevad nii, nagu nad on, neid võib võtta alati mitut viisi üks grupeerimis, võimalusel võtareid kaheksa kaupa, sellepärast et siis ta läheb kokku üldiselt põnkumistega, sest eks kõik need asjad on seotud võngetega. Nagu teada, maailm on energeetiline, kõige alus on energia, energia vabaneb võnkumist, Ena võnkumise taga on harmoonilise resonantsis sedasama heliredel kaheksa heli moodustab heliredeli üks, kaks, kolm, neli, viis, kuus, seitse, toore myyifasholla, siis järgmine on jälle too. Ja niimoodi on need 24 tähte nagu kolm oktaavi ja see kokku siis nagu üks kõver, millel mängitakse maailmasümfooniat. Kui nüüd lugeda nende luuni, märkida selliseid seletusi, olgu siis ennustusliku maagilise, siis nad tunduvad kuidagi hästi sellised lihtsad karged ja kuidagi ürgsed sügavad, et ei ole sellist liigset ilutsemist või sentimenti või tundub, nad on kuidagi välja kristalliseerunud. Eks nad on aegade jooksul välja kristalliseerunud ja igaühel neist on ka sellist väga pikka jutukaaslast, aga on ka sellised lühikesed seletused, aga peale selle on ka ennustuslike tähendus, sest kõik nad on ka ennustamise vahendid, neid saab tõesti kasutada selleks. Hea, et sulle on see karbuss meelde jäänud. Lisan juurde, et neil on väga mitmene. Jah, et see toon või see aura, aga siuke karge. Aura on see, ütleme mina kogusin need materjalid kokku mitmest mitmest raamatust, praktiseerisid nendega ja see on see tunnetus, mida ma sain noh, ütleme nendega tegeledes. Ja keegi, kes midagi kirja panema ei saa anda edasi muud kui seda, mida ta ise tunneb. Vaat see, et nad niisugused on sellise kargusega põhjamaise selguse kargusega, sest põhjamaa inimene on ikkagi selline kaine mõistus, loogika ja kargus jääb temal prevaleerima. Selle poolest nad mulle meeldisid, kui nad oleks teistsugused olnud. Võib-olla ma oleks selle pooleli jätnud selle, aga see panigi lõpetama. Ma ei tea isegi, kas on põhjamaine. Mul kipub isegi mõte tule mõtet, et igal pool, kus kultuur on tõesti väga vana ja tal on aega olnud nagu välja kristalliseerunud, et siis ta vabaneb sentimendist ja sellisest üleliigsest liiglihastest. Küllap see nii on ja see on ka minu. Ja noh, ütleme selles lihtsuses ja sügavuses Küllap see nii on ja see on ka minu kogemuses olen tegelenud nüüd väikselt ka näiteks neegrite, see on lõunamaa maagia Vudu märkide asjadega udus on tegelikult, kui hakata võrrelda. Muidugi see on väga huvitav udus on need märgid, millega kutsuda seal välja vastavaid vaime, kes neegritel tegutsevad niisama ägedalt, nagu nad ise on uduvaimud. Ütlevad, et kõik, kui on siin maailmas võimalik ja kõik on lubatud, kui sa saad vihaseks, siis on põhjus, keegi vihastas võimuiha Pole sugugi alati negatiivne asi, sest võimu võib kasutada näiteks teistele töökohtade loomiseks või millegi hea andmiseks inimestele ja seda ei pea kurjalt kasutama. Need on lihtsalt inimlikud tunded ja nendega tuleb arvestada, need on meil olemas ja noh, see on objektiivne nähtus. Need on kõik olemas. Ka need märgid, mis võtleid udu vaime välja kutsuvad, sageli lähvad. Ma ütleks, et saatanlikult ühte ruunimärkidega. Aga peale selle on veel üks õpetus, millega ma natuke olen tegelenud, mitte väga põhjalikult. Ratsajooga tulebki kaasaegsest maagiast, kus käsitatakse juutide kabala õpetust. Sügavamad kabala märkidega lähevad need märgid kui niivõrd, et mul vaat nendega tegeledes tekkis mõte, et küllap on need mingisugused algenergiad konkreetsed ühtlased olemas ja nende väljakutsumise moodused või tööle panemise moodused on eri rahvastel lihtsalt. Vaat nende elukoha ja iseloomu, kultuuri ja selle tõttu erinevad samal ajal põhijooned jäävad nendel kõigil üheks. Nii tulebki välja, et see märk sellega saab vastavalt vaimu välja kutsuda nii neeger kui viiking Kabalas, tal on ka selge sügav tähendus. Tuleb välja, et sa oled rajama uut teadust, võrdlevat maagiat, olles ise praktike, aga nüüd, kuna aeg hakkab läbi saama, siis, siis ma küsiks väga, praktiliselt, võib-olla mõnel inimesel tekib väga praktiline huvikassaga nõusta truunidega praegu inimesi peale selle, et sa tõlgid ja kirjutatud raamatuid. Üldiselt, eks ma varem tegelesin sellega rohkem tasapisi, ma olen ikkagi nüüd juba selles eas, kus ma saan linnabussis ilma piletita sõita ja ega ma nii väga ei viitsi enam otsese nõustamisega tegeleda, ühe inimesega päevas suudan vastu võtta või kaks, aga eks ma tasapisi hakkan oma tegevust selles osas koomale tõmbama, viimasel ajal muidugi ka selle tõttu, et üha rohkem on vaat selles kirjanduses ja maagias endas selliseid asju, mida tahaks isiklikult tundma õppida ja proovida konkreetse inimese muredega tegelemine. Praktika selles suhtes, et neid asju, mida ma olen uurinud, kasutada ka seal, aga muidugi ega ma ei lõpeta seda nõustamist ka päriselt ära. No sinul on meie kultuuris minu silmis vähemalt väga kindel koht särada ühe kindla traditsiooni, tarkuseliini ajaja väga ürgse, väga vana tõlgid seda meie kultuuri ja vormistanud mingisse kättesaadavas vormis. Aga kas sa võtad ka õpilasi, kassa korraldad ka kursusi? Üldiselt ma nüüd viimased vist üks, neli aastat ei ole kursus ei teinud välja arvatud taro kaartidega ennustamise kursuseid, mida olen paar korda teinud. Lihtsalt see on noh, ütleme üks viis kursust sellega algteadmised saadetakse, et kui keegi kutsub mingeid loenguid pidama, siis ma olen neid loenguid pidanud olnud. Ega vist enam ei hooli eriti mingist suurest šamaani kursuse läbiviimisest. Tegelikult Kullos ma siiski vist neli või viis aastat tegin samani kursust natukene, läksin sellega isegi vastuollu teistega, kes sellega tegelevad. Sest arvamusi on mitmesuguseid, praegu käsitleme ikkagi lihtsalt ruune. Muidugi, see on ka minu poolt välja antud raamat, ruunid, mis need on, see on esimene, mis on puhtalt ruunidele Eestis pühendatud raamat, kus valgustatakse neid asju uusšamanismi seisukohalt. Muidugi Neid vaatepunkte mitmeid mulle on tulnud pärast seda raamatu väljaandmist ka selliseid kõnesi, et mina vaatan hoopis teisest seisukohast. Minu käes on ka neid raamatuid, kus vaadataksegi ruune näiteks maagia seisukohalt kui isiklikku kasu või isiklike sihtide saavutamise vahendeid. Neid võib nii vaadata, aga see mind ei tõmba, sellepärast ma siia raamatusse ka neid ei pannud, vaid just seda muistsed šamaanid, tarkust, kuidas hoida maailma tasakaalus toimimas peale selle, kui ruuni aeg lakkas, kui jumal loodin tikkus unustusse vajuma, siis sellel olid konkreetsed põhjused. Need põhjused olid sellised, et pealetungis üks, teine usk, mis hakkas muistseid usundeid tõrjuma. See oli paratamatu ajastu märk sest ruunide ideoloogia on selline. Inimene loob ise oma tahtega oma matuse, kui sinna lööb sisse ka välk näiteks tema kõrguse juhused näol, mis kõik segamini lööb siis pärast seda välgulööki on jällegi saatus inimese enda taht ehk kaine mõistuse ja loogika kontrolli all, selle tõttu oma elu lõpus inimene võib öelda, ma elasin sellist elu nagu ma tahtsin elada oma tahtega, lõin elu. See ei lubanud teha väga suurt ühiskonda, sest sellisel kombel igaüks seisab oma isikliku vabaduse eest viiking, vabad mehed ja kui kuningas tahtis neid alistada, Nad hakkasid vastu. Nad läksid niimoodi, nad jõudsid Ameerikasse isegi välja, et nad lihtsalt läksid minema siis kui keegi suurem kuningas tahtis alistada. Selle tõttu jääb maailma üks suur segadus. Maailm on sõjad, võideldi üksteisega kaose ääre peal siiski kuigi oodini märgid seal neid seda üldkorda hoidsid on üks, teine õpetus, mis räägib, et me oleme kõik ühe jumala lapsed. Me peame alluma kellegile. Me oleme jõuetud ja saamatud, jumal juhib meid, sellest on üks laul, oh võta mind, mu jumal, käekõrvale Teemul jõuetumal viiks taevasse, see võttis osa ära inimesed sellesama viikingihingest, sest tegi ta jõuetuks ja saamatuks, ta pidi alluma kellegile preester, kelleks muutus šamaan siis, kui ta hakkas kuninga eest seisma, siis ta ei seisnud enam inimeste huvide eest. Preester annab talle suuna, tema täidab käsku. 10 käsku hakkavad käsutama ja kuningas valitsema. See võimaldas luua sellise ühiskonna, kus tekkisid riigid ja seal enam voodi, nuusk seal tekitas lihtsalt segadus. See oli lihtsalt selline ajalooline periood, see võib nimetada seda kurjaks, võib selle vastu võidelda, aga kas on mõtet, sest sellel oma pluss küljed, kui ei oleks riiki, kui oleks kuningriiki, kui oleks ülemaid ja alamaid näiteks ise tekiks kõrgkultuuri. Sest selleks, et kultuuri peab osa ühiskonna liikmeid olema sellest tavatööst ja võitlusest vabad ja tegelema selle kultuuriga. Räägin nagu Karl Marx, inimene kui liigiolend arenes valitseva klassi raames rõhumis, ühiskondades. Jah, sest osa pidi töötama selleks, et osa, et Michel Angelo saaks luua, selleks pidid töölised tööd tegema. Aga ma võin nimetada seda halvaks või heaks. Mina ei, mu keel ei paindu seda tegema, sest lihtsalt iga asi oli omal ajal otstarbekas. Tuli seesama kristlik kultuur, mis on võib-olla inimeste suhtes vägivaldne ja teeb ta nõrgemaks, varastab ta hinge, aga samal ajal ühiskonda hoiab, koos lubab moodustada suurtel kogumitel ja selle tõttu inimkonnal tervikuna võib-olla teatud määral, kas me seda heaks või halvaks peame ikka küsimuseks, aga progressi rõhutada. Noh, see aeg lihtsalt tuli, minu mõte oli siis, kui ma selle peale niimoodi mõtlesin, selline, et eks 21. sajand peaks olema niisugune aeg, kus ükskord inimene lõplikult vaimselt vabaneb. Vaat sellest möödunud aegade saastast hakkab tegema õigeid otsuseid, mitte pärast et Ta tahab sellega midagi saavutada, vaid lihtsalt, et ta peab seda eetiliseks ja õigeks. Kahjuks ütleme seda, ma arvasin nii ka ühe aasta 11. septembrini, kui tuli üks uus vägivalla lööks siia sisse. Ja nüüd ikkagi pilt kujuneb 21. sajandil minu arvates kahjuks teiseks, eks näe, kui kaua Asatud lubatakse siin üldse veel või siis minu tegevust lubatakse siin. See paanika suundumus just vabanemise poole ja just niuksed raamatud, ilmu. Mina olen vaba aja, mina olen mina ja rämmar vabaneb läbi ja. Näiteks riigijuhid, Rüütel, kus ta käib Jõelähtme kirikus, kus kirikus käib Juhan Parts. Üks käib, meie sõjaväes on ametis plaanid, need pidid olema ka kuskil juba sadamates ja igal pool ühesõnaga jällegi surub ennast peale üks riigiusk muidugi ütleks, et ma ei pea seda ka heaks ega halvaks. Sest teine pool on ka olemas. Arhonid ei ole kuhugi kadunud, seal korra nimetasid, saate alguses Arhoneid minu arvates arh on alla, kes vaimustab inimesi tegema enesetapurünnakuid. Nii nagu need 11. septembril olid, on ühel pool arh, on Jeesus, kes lubab baptist Bushil oma vägesid kuskile sinna saata on teisel pool. Nad segavad metallist push. No ma ei tea, kumb ta on, palju neil vahet on, ma seda ka, ma ei ole jälginud neid asju, eks ole. Ühesõnaga, see võitlus jällegi käib, kuhu tiritakse, aga inimesi muidugi siin võib ka teisiti vaadata, võib vaadata maailmaressursside seisukohast, see võib õige olla, et nafta on see, mis tõmbab võimu ligi, ainult et selle võimuhaaramise vahendiks on ikkagi ka ideoloogiad. Vaatame kaua me suudame siin sedasama vabadust propageerida, sest no ja selline ühes suunas võta või ühiskond nagu näiteks on islamis, kus üldse midagi ei tohi muud teha, on ta kogub ja kogu selle jõu kokku ja seal tohutu võimsusega rünnak, mis siis, et ta on vaene, eks ole, otsustab ka rikkaks saada, viimane kokkutulek, seda hullemini see asi läheb. Et võitlus käib edasi ja käivad meil edasi. Nii maagia, sest mis on usk? Mitte midagi muud kui maagia, laagija, kui Arhonid, vaimudki sellel inimene on ükskõik ja kes maailmas tahavad oma sihte saavutada ja selleks kasutati inimlikku energiat, sellepärast loodakse koguduse ükskõik islami kristluse. Vaat need kogudused siis võitlevad, sest võitluses, kui inimene läheb surma, enesetaputerrorist läheb surma, siis vabanevad kõige tugevamad tema emotsionaalset energiat, mida näiteks arhol saab omale selle tõttu soodustatakse. Aga ega teine pool vastab võib-olla enam-vähem sama, aga ühesõnaga, see vastuolu on jälle ilmas olemas ja selle tõttu ma natuke murega vaatan tulevikku. Päris kindel ei ole nii nagu 2000. aasta alguses oli. Aga uus šamanism ütleb nii, maailm on objektiivne nähtus, ta on selline, nagu ta on ja me võime igatseda taga vana metsas elamise aega, ainult et kas on mõtet, seda ei tule tagasi, sest mis on läinud, see on läinud. Selle asemel tuleb keskenduda sellele, et tuleb hakkama saada seal, kus me just praegu oleme. Me oleme objektiivselt siin, need ajaloolised asjad on head tundma õppida ja teada, sest nagu öeldakse, kui ei ole minevikku, ei oska tulevikus ka midagi tarka teha. Aga nad on minevik, käsitleme neid nagu minevikku, sealt, mis on head, võtame kaasa ka tuleviku inimeste aitamiseks ja sisustamiseks, aga see on ka kõik. Nii et me oleme sellisel piiril, kust me kuhugi läheme. Ma ei tea, kuhu, aga ma lähen kaasa, sest mis mul muud teha. Võib-olla siis sellega täna lõpetamegi, nii et suur tänu veelkord sulle, Tiit ja suur tänu teile kuulamast, kallid kuulajad ja jälle kuulmiseni. Stuudios olid Tiit Teras ja Peeter Liiv. Saate toimetas Marge-Ly Rookäär.