Raadioballetiõhtu. Olgatsiitsi robot. Letti õhtu. Kahel viimasel hooajal. Nägime noort baleriini sellistes juhtivates osades nagu Odetotiili Luikede järves. Aurora uinuvad kaunitarid ja Karmen samanimelises balleti süüdis. Praegu on Olga Serova üks juhtivamaid baleriin. Kui etendus on lõppenud, see on tavaliselt praegune aeg, mida te teete sellel ajal? Tegelikult peale etendust on väga raske magama minna, sest pinge on veel tehas ja uinuda ei saa. Nii et tuleb midagi ette võtta, kas lugeda või kuulata head muusikat ja mõnikord ka hommikuni, nii et see oleneb etenduse meeleolust ja sellest, kuidas etendus on läinud ja. Iga inimese elus on hetk, mil tal tuleb öelda ja sõna ühe elukutse kasuks. Elukutse valiku juhuste keerises on baleriini elukutse vist küll üks juhuslikumaid. Kuna jaa-sõna tuleb öelda päris lapse eas, siis on tavaliselt lapse eest otsustajaks ema, isa, tädi, onu, tuttav balletomaan, kas teie kuulute reegli alla või moodustate erandi? Olin kaheaastane, kui ma püüdsin juba varvastel seista ja juhtus niimoodi, et meie perekond ERA, tol ajal Leningradis ja Meie naaber oli väga hea tuttav Tatjana vičeezlov, aga kes on endine Kiirovi teatri priimabaleriin. Ja ta andiski mulle Tatjana Mihhailova balletisussid ja püüdsime nendega tantsida pärast, kui me tulime, Tallinna ma ikkagi väga tahtsin tantsida ja ema andis mind. Laevastiku ohvitseride majas oli üks balletiring mida juhates illele ise roovitš. Tema oli balletikoolis pedagoog ja ta ütles, et noh sinust võib-olla saab baleriini, et tule balletikooli ja mina läksin, võin öelda, et mina ikka ise valisin seda elukutsed. Pärast, siis viisin sinna ka oma venda. Need tänavu aastaga lõpetab juba balletikooli. Ta tahab olla pedagoog näiteks. Mulle näib, et teil on pedagoogidega vedanud. Mulle väga vedas. Esimeses klassides nali kallinatšernerske Jääravitšanyaske enamus meie balletiartistidest õppisid tema juures, siis oli üks kolm või neli aastat hiljem ise roovitš ja lõpuklassides. Meil oli lifti tehniline õpetaja Liia Leetmaa, kellel on endal väga tugev kool. Ta lõpetas Moskva balletikooli. Ja ta on väga hea pedagoog. Tema juures õppis ka Tiiu Randveer. See lend ja meie olime siis tema teine lend. No ja siis Helmi puurteatris. Ise ma olen käinud mitu kordi Leningradis balletikoolis ja Kiirovi teatris, põhiliselt puhkuse ajal. Ma sain väga palju nelkur katkine juures. Aleksandr Puškin oli ka väga hea pedagoog. Nii et baleriin ikka eluaeg õpib. Te lõpetasite kuule graafilise kooli. Tegelikult mul oli üksainukene neli klaveri eest, ma sain nelja. Kuidagi mul ei olnud aeg eriti muusikaga tegeleda ja kuigi praegu oleks väga tahtnud mängida klaverit koreograafiakooli lõpetatud kiitusega minu teada see on üks nii harvaesinevaid juhtumeid. Nojah, kuigi meie balletikooli ajaloos ikka niisugused asjad, õlid näiteks esimene lõpetaja kiidusega oli. Saalist vaadatuna võib tekkida arvamus, et ega see balletikunst just eriti raske ei ole. Aastast aastasse korratakse põhiliselt ühtesid ja samu samme ja saali nagu ei paistagi kõik need higipiisad. Ja noh, vahelisegi tegemata jäänud sammud, mida te olete püüdnud siis mõne muuga asendada või kuidagi väljapääsu leida. Esimest korda ma vaatasin neid Luikede järve kulisside tagant ja mul hakkas hirm selle eluka sees. Minu meelest oli ikka julm elukutse vaadates teed ja teie kolleege, kes te pärast efektselt sooritatud Paad tulete kulisside taha ja ei ole võimeline isegi rääkima. Sesteni hingeldad, te olete läbimärg. Kuidas näeb välja teie puhkus? Puhkus? See on niimoodi, et ma kõige rohkem puhkan üks paar nädalat Teedudele üldse balletiga jah, ikka üldse ei tegele paar nädalat siis tulen tagasi treeningsaali ja hakkan siis kõik algusest peale. Sest vorm läheb päris kiiresti käest ära. Ennist siin vaheajal, kui teist valgest Luigest sai must luik, pöörduti teie kui teatri komsomoli algorganisatsioonisekretäri poole. Teemaja kollektiiv on väga mitmepalgeline, töötab väga erinevatel kellaaegadel ja siit ilmselt ka mõningad eripärad kogu komsomolitöös. Mehed on rohkem selline, et me püüame luua head suhted töötajatega kutsuda rahvast saali. Ja niimoodi, et neil balletikunst LZ teater hakkaks rohkem huvitama ja seda me teemegi, meil päris tihti on šeflus, kontserdit ja head suhted on juba Pöögelmanni tehasega kus on meil väga palju, neid valiti armastajaid. Nüüd me tahame ka lähemal ajal teha sõprusõhtu Kalinini tehasega ja tõesti, see on väga huvitav kohtuda inimestega, kes armastab diaatritki ja pärast võivad rääkida sulle oma muljetest ja oma poolt. Mul on väga huvitav teada saada, kuidas nendel läheb, mis neid huvitab ja. Millega need üldse tegelevad oma vabal ajal? See on alati huvitav. Mida annab konkreetselt teile organisatoorne töö? Noh, see annab oskuse. Suhelda inimestega parimaks suhtlemisvahendiks on keel. Kuidas te küll olete õppinud nii hästi kõnelema nii rasket keelt, nagu seda on eesti keel? Eestlane ja isegi vahel maadleb sellega? Teate ma Tallinnas ikka elanud, aga kaua. Ja ma oleks võinud seda ikka varem selgeks. Hakkasin rääkima alles teatris. Mõtlesin, et hakkan lugema eesti keeles ja hakkan rohkem rääkima. On teil olemas omadus või võime. Mida te väga hindate, mida te tahaksite endas igavesti alal hoida. Ma püüan olla ja jääda inimeseks. Kõige rohkem ma kardan tigedaks minna. Minu jaoks on üks inimene, kes minu jaoks idea Kui Estonia teatrisaalis kõlab pidulik ja elujaatav luigeteema tekib kummaline tunne. Näib, et just just nüüd ilmub lavale meie balletiime. Helmi puur. Jätkub valge luigelegend. Kuid Helmi puure ilmu. Ta istub saalis, jälgib jälgib ballettmeister, repetiitor range pilguga surematut luigelugu Loide lugu uute luikede uute baleriinid esituses. Ja igaühes neist on midagi temast. Meist kõige noorema Olga Tšitšerova juures on see eriti märgatav. See midagi on midagi tema Helmi Puuri pehmest lüürikast. Meie teater on niivõrd väike ja trupp on ka palju väiksem kui teistes teatrites. Ja lihtsalt mõnikord juhtub nii, et ei ole baleriini ja etendus on päris varsti vaja valmistada päris kiiresti. Nii juhtus ka minuga niisuguse suure balleti valmistasin lühikesena. Aja jooksul valmistasin ma ka väga huvitavalt teise ja neljanda vaatuse seal, kus Otete on. Seda ma tegin hommikuti Helmi puuriga ja kolmandat vaatust õhtuti minu balletikoolist õpetajaga ja leidma ka, kes kunagi ka oli tantsinud meie balletilaval Estonia laval, ma mõtlen Odiliat. Ja tulingi leil muidugi suurtes teatrites. Ükskõik kui suur baleriin, sallede, näiteks Natalja Smert nagu kolm aastat valmistas Luikede järve, kuigi tal olid juba teised suured osad käes. Luikede järv on vist kõik neli vaatust, mitte vist päris kindlasti kõik neli vaatust äärmiselt ilusad, nii muusika kui ka koreograafia seisukohalt. Aga teile isiklikult, milline koht sealt kõige rohkem meeldib? Teine vaatus. Kuid ette ja prints lahkuvad seal selle vaatesse. Kulminatsioon, milline koht Luikede järves on kõige raskem? Tehniliselt kolmas vaates on väga raske, sest seal on ikka need tage rasked. Teet, miks neid peab 32 olla? Muusikalised fraasid on tavaliselt kas kaheksa takti või 16 takti või 32. Nii, aga kas siin on siis veel võimalik kahjustelised? Noh, võimalik küll. Et mina võib-olla ei oska nii palju, palju te olete teinud? Kõige rohkem ma olen teinud? Jah, 48, olin üks kord proovinud paister teele püüdnud, meil on palju juttu olnud balletitehnikast ja vaadates teid õrnu lõikelaval kõiki neid, kes seal on. Ma tahaksin kangesti kysida. Mida tähendab Teile tehnika, selle sõna laiemas mõttes väljaspool? Teatrilava? Kui raadiokodus läheb rikki, siis ikka parandan televiisorit. Proovisin nii et te võite ka raadio televiisori põrandale endale leiba teenida, võib nii öelda? Ei, nii ei saa. On teil üldse kunagi peas olnud mõtet valida mingi teine elukutse? Kunagi oli. Sest kui mul hakkasid jalad valutama. Balletikoolis minu isa on arst ja mulle endale väga meeldib ravida näiteks mõra viisin hane, mine, hakkasin kuulama teda ja ütlesin, et tal on kopsupõletik. Asutus õigeks tee, diagnoosis hanel oli jalg murtud. Sõnateatri näitlejad väidavad, et roll ei ole kunagi valmis. Iga etendus lisavad midagi juurte vahel võtvad ka midagi ära. Kas baleriin võib sama öelda ikka? Iga etendusega on võimalik midagi juurde pakkuda, midagi juurde lisada. Kas seda lisa võib mõnele etendusele anda ka näiteks dirigent või hoopis publik? Dirigent, väga palju. Ka publik, palju. Näiteks hiljuti ma tantsisin Luikede järve Minskis sinna ma jõudsin varahommikul lennukiga, koe. Läksin proovile. Magamata ja põlved mul nii värisesid, mõõtsin, hakkan tassi kokku panema ja sõidan ära. Aga kui ma tulin välja ja järsku aplaus kohe esimese väljatulekuga aplaus, nii et mul kohe kogu see hirm kadus ära ja tuli see õige tunne, mis pidi seal olema? Kolmas Aurora. Nii on Olgatseitšerovat selle osa järge teatris mõnikord nimetatud. See nimetus on muidugi tinglik ega tähenda tantsulise esituse paremusjärjestust selles rollis. Täpsustuseks olgu öeldud, et kõik kolm aura orat, Tiiu Randviir, Tamara Soone ja Olga Chitherova esitavad oma osa neile omase väljendusrikkuse ja isikupäraga. Igaüks neist loob oma Aurora. Seda võiks võrrelda kolme maalikunstnikuga, kes portreteerib ühte ja sama isikut. Portreteeritav kuju on kõigil üks. Ent kunstilises tõlgenduses on kunstnikud lisanud omapoolse vaatenurga, mis annabki teosele isikupära. Kui Tiiu Randviiru auroras on midagi majesteetlik suursugust, vormi, kindluste tehnilist puhtust nagu klassikalises maalis siis Tamara Soone. Sama kuju esituses tundub midagi graafilist mustvalges ujuvatelegantsi. Olga Chitcherov Aurora mõju paga oma hurmav väljendusrikkuse ja emotsionaalsusega nagu pastellmaal. See endast eriti südamelähedane. Ma väga armastan seda balletti tantsida just sellepärast, et ballekti selle balletimeeleolu nagu minule väga lähedane Mul tulevad meelde meie tol ajal peaballettmeistrile Niinulanova sõnad. Ta hakkas jutustama mulle, et kunagi Kiirovi teatris oli uinunud kaunitari juudile etendus ja Kaurat olid kolm baleriini. Esimeses vaatuses, nimelt tantsis see ballaadina väga hea tehnikaga. Väga vallatu ja nooruslik laval teises vaatuses. Tuses marinasin õnneva nagu tema ikka, tõeline lavakuninganna valitseja. Ma hakkasingi mõtlema, et Aurora teab igas vaatuses väga erinev olema ja töötsingitest niisuguse kuju teha. Meil oli väga palju juttu nüüd muinasjuttudest ja balletiklassikast aga see ei tähenda seda, et ma eitan kaasaegset koreograafiat. Väga tahan tantsida ja taga armastan kaasaegse teemaga balletti. Mind kuidagi tõmbab kaasa inimeste suhted. Nende. Võib-olla isegi tragöödia mulle väga meeldib endal vaadata ja tantsida ka, kus. Vaataja ei jälgi just tantsutehnikat. Ja jälgib just tantsumõtteid. See ballett on võib-olla juhuslik minu jaoks. Pidin ükskord seda etendust päästma sest ühtegi Carmenit ei jäänud. Et see oli välismaal, teine oli haigeks jäänud ja kas trollitalid ees? Nädal aega õppisin ära ja. Ma tegin seda etendust ka Moskva kastrollides. See pakkus mulle võib-olla kõige suurema pinge. Sest kõiki esimene Carmen oli ka vaatanud seda ette, nendest pabistasin õudselt. Aga tulin sellega toime. Võib-olla ainult see, et ma ei ole päris see tüüp, aga ma olen väga õnnelik, et ma sõin seda tantsida. Teie lavastust ütlus erineb kohutavalt. Moskva suure teatri lavastuses ka, kes on konkreetselt teie karonen, missugusena te teda kohtate? Meie karnen, tähendab, ma mõtlen, mitte meie, vaid just nimelt teie info kärvel? Jah, no ta on ikka palju erinev, kui Alonso ja Maya Plizetske Garmin, sest lavastus ise on rohkem niisugune, mitte väga kaasaegne, kuigi ka mitte klassikaline. Seal on. See ballett nõuab rohkem näitlejameisterlikkust kui näiteks suure teatri lavastus. Ja minu Karmen on, muidugi. Ma olen nelise nooria. Minu Karmen on ka rohkem nooruslik Carmen, kes väga armastab elu ja. Armastab armastust. Ma väga armastan phose, et ma tõesti väga armastan Doreeruvat. Karmen armastab elu ja lill rohkem. Ta armastab armastust. Ja sellepärast ta võib surra. Ja need kolm partiid kodetotiilie luikede järves. Aurora uinuvad kaunitarid ja Karmen Carmen süüdis hinnati noorte lavajõudude ülevaatuse vabariiklikul etapil kõrgeima preemia vääriliseks. Mul on väga hea meel, et kõik need osad, ka Carmen, on sealjuures. Ma valmistasin helmiga täiesti, temaga on väga tore töötada. Ta on ise väga pehme, väga tark. Väga hea tunne tekib proovi ajal, kui. Ikkagi ütlema. Ja ta ei tee isegi mingisuguseid poosi. Aga järsku ma tunnen ja ilma sõnadeta ma saan temast õieti aru, et see on minu minu arust väga hea. Niisugune juhus või? Kui Estonia teatrisaalis Politsei ja elujaatav luigeteema. Luigelugu uute luikede. Uute baleriinid esituses. Ja jätkub valge luigelegend. Neist kõige noorema Olga Serova juures on see eriti märgatav. See midagi on midagi tema Helmi Puuri. Millal te alustasite teatrikarjäär? Ma alustasin 66. aastal, nii et praegu juba seitsmes hooaeg käib. Ega see ei ole saladus, kui noortesse sulat veel ei ole? 24. See oli lugu inimelu kevadest tärkamisest, sirgumisest ja suvest küpsemise ajast. Sügisest, mil saab saagi rikkalikkusest ülevaate on veel vara rääkida, sest uus baleriin alles sündis nii teatri kui publiku jaoks. Saate seadis Helle Tamm.