Öelge siis väike kogu saate kahe otsaga. Öelge siis, väike see otsekohe, otsekohe. Milles on seal otsaga otsaga, milles on see väike konks? On? Minu. Teada ei ole. Teada. Ei pea olema kokkulepet veel ei vasta, kokkulepet veel ei võta, aga mul on kokkulepet välja arvutanud, Kokkulepet veidi murda. Toomas kapten on praegusel hetkel Eesti raadio segakoori peadirigent. Kuid Toomas, kapteni nimega seostuvad väga mitmed kontserdisalvestused meil raadios, kus mängimas noortega orkester või siis laulmas ja mängimas Vanemuise teatri orkester ja Vanemuise teatri solistid. Vanemuise tööaastad. Neid oli päris mitu. 83.-st 87. aastani. Palusin täna stuudiosse Toomas Gateni, et meenutada nii neid aegu kui rääkimaks seda, mis praegu siis käsil. Millised pärit olid tol ajal mängukavas Vanemuise teatris, kui sa seal dirigenditööd tegid? Kõigepealt oli see üks suur ja õnnelik juhus, et ma sattusin Vanemuisesse ja eelkõige tänu sellele, et kuskilt oli puutunud Eerik kõlari kõrvu minu nimi ja ta lihtsalt otsustasime proovida sümfooniakontserdiga. Ja kuna see läks hästi, siis tehti mulle teatri poolt ettepanek valmistada ette Raimo Kangro ooper ohver, mis oli siis minu esimene suur ooper, ma olen küll enne juhatanud Estonia teatris Me nutitelefoni aga niisugune esimene suur ja tõeline operali siis Kangro ohver, mis oli väga huvitav, väga raske töö minusugusele, algajale dirigendile, aga mis oli ka esimene õnnestumine ja sealt juba jätkus niisugune pidev töö teatris. Minu jaoks oli see pisut raske, sest pere elas Tallinnas ja. Ma õppisin Leningradis ja tegelikult minu põhitöökoht oli hoopiski Hagudi kaheksaklassiline kool, kus ma olin nõukogude armee eest varjul. Aga selle aja jooksul sai siiski päris palju oopereid tehtud, ma nimetaksin võib olla Leningradi helilooja juurifaliku ooperit, scapeni kelmused. Mis oli samuti koostöö Ago-Endrik Kerge ka väga südamesse läks mul. Carlo menotti ooperiga konsul. Ja ma arvan, et vist kõige parem. Koostöö oli lõpuks Ülo Vilimaa ja Jaan Tooming aga koostöös tehtud Karl orgi kuu. Sul jäi nimetamata ooper mille muusikat just tänases saates kasutama, see on Rossini, abiellud eksel. Jah, see oli ka üks selline tore tööd on väga lühikene ja selline omamoodi täiuslik ooper, farss. Kus ma leidsin, et, et on palju võimalusi just Vanemuise solistide rakendamiseks? Heiki Oravega koostöös sai sellest päris kena asi, nii et me mängisime seda ooperid väga palju. Kui ma ei eksi, siis üle 40 korra. Krosseni muusika on juba iseenesest rahvale läbi aegade olnud väga vastuvõetav. Vanemuise ooperilauljaid on nimetatud ka heas mõttes. Laulvad näitlejad. Kass, laulvad näitlejad tekitavad dirigendist mingisuguseid erilisi vajadusi teatud vaoshoitusele. Ei, ma ei ütleks seda sellepärast, et ooper on kord selline žanr, kus tuleb, tuleb maksimaalselt välja kõik mängida nii muusikaliselt kui ka näitleja poole pealt ja ja selles mõttes tõesti Vanemuise teater on erakordselt huvitav teater. See teater ei ole kunagi käinud niisuguseid Stampe mööda on alati püütud leida midagi uut ja, ja inimestel põnevaks teha ja publikule teha põnevaid etendusi. Ma arvan, et Need ideed, mis sünnivad Vanemuises ja, ja kuna seal tõesti on minu meelest väga huvitavad lavastajad nagu kerge Tooming neli maa, ka minu meelest Irdil oli mitmeid-mitmeid häid lavastusi siis on see on see üks väga põnev teater. Ma arvan, et Vanemuise perioodi elutingimuste eest sa peaksid täna ütlema ka Tartu linnapargi hotellile. Ja selles hotellis elasin ma nendest viiest aastast neli ühes toas ja ja see on tõesti väga sümpaatne hotell, aga inimene tavaliselt nõus elama lõpuni ainult hotellis ja kui selles hotellis puudub võimalus ka näiteks selleks, et, et perekond saaks sinna sisse tulla ja seal ennast liigutada, siis siis oli ta muidugi pisut ebapiisav. Jah, nagu ma mäletan, suladeks imeväikene toakene kuhu vaevalt sa ise oma nootidega ära mahtusid. Jah, ja vahetevahel, kui, kui ma kodust tulles avastasin, et mul ei olnudki pärast numbrit broneeritud, siis püüti jällegi leida kusagil mingisugune varjualune, kus, kus pidi seda. Selleks, et etendused toimuksid. Et Toomas kapten saaks kusagil olla. Saad töötlesid pingsalt ja rõõmuga ka Vanemuise teatri orkestriga andes omaette kontserte. Ja Vanemuise aeg oli selles mõttes niisugune väga töörohke, aeg-ajalt. Kuna mul ei olnud seal elamistingimusi, siis kõige parem aja sisustamise vahend oli teha kõvasti tööd. Ja Ma olin hommikust õhtuni teatris ja rakendasin kõik oma energia selleks, et tõsta solistide ja orkestriga mida mulle ka vahel ette heideti. Ta läheb võib-olla liialt paljuks, me tegime regulaarselt kontserte ja ma pean ütlema, et praegult, kui ma kuulan neid kontserdilindistusi, et ega ei ole häbitunnet Eesti Raadio segakoori kutsutakse akadeemiliseks kooriks. Selles kutsumises on väga palju tõtt. Kuidas sina tunnetad ja näed akadeemilise koori mõistet? Ma ei olegi seda kunagi lahti mõtestanud, et me oleme akadeemiline koor, sellepärast et ma arvan, et eelkõige. Elukutselise koori niisuguse taseme määrab eelkõige see repertuaar, mida see koor laulab mida ta on võimeline laulmine ja see peab olema tõesti selline tipprepertuaar. Sellel aastal oleme tõesti pidanud laulma selliseid suurvorme ja selliseid kavasid, mis on olnud kogu aeg meie võimete piiril ja, ja isegi pisut üle meenutaksin siin hoone keri oratooriumit randark tuleriidal. Ja näiteks Tarmo Kangro missat süütult hukkunute mälestuseks mis olid väga komplitseeritud teosed. Samuti on viimasel ajal muutnud meid oma kooriks Kuldar Sink, kes kirjutab selliseid mammut mammutteoseid. Aga me oleme siiski püüdnud mitte kanda ja see pakub meile väga suurt rõõmu. Raadiokuulajad on kindlasti harjunud sõnapaariga eesti Vadja segakoor. Ja võib-olla ei süvenegi sellesse sisusse ja mõttesse, mida tegelikult see kuu endast kujutab, mida ta peaks olema? Kui sa püüaksid nüüd lühist tegelikult sõnadesse vormida mõtet. Eesti raadio segakoor, missioon. Raadio segakoor on esiteks kutseline koor, mis töötabki viiest kaheksani õhtul. Väga paljud inimesed paljudele inimestele on see teiseks tööks. Näiteks sellel hooajal oleme me keskeltläbi üle iga kolme nädala kandnud ette uue suurvormi. See tähendab seda, et. Pinge on viimasel ajal kasvanud mitmekordseks kuna me täidame filharmoonia Abunementi suurvormide Aponementi ja kuigi meid kritiseeritakse, et meie kool on päike olemas, kuid nüüd selle ülesandega toime tulla ja viimasel aastal on just olnud eriti suur nende suurvormide maht ja selle tõttu me oleme saanud minimaalselt lindistada Eesti raadiole. Lihtsalt me ei jõua seda tööd nii palju teha. Nii lõpetame nüüd jutud segakoorist, sest meie jutuajamine tegelikult läheb rubriigist lauluteatrite hääli dirigeerib. Pöördume mõttes tagasi Rossini ooperi Abielu veksel juurde, mille muusikat me siis täna kuulame. Kas publik aplodeerib selle operfarsi etendustel sobilikel kohtadel? Ma arvan küll publikul on, publik otsib alati seda kohta, kus on võimalik kaasa elada ja ennast välja elada ja eriti sellise ooperi puhul, mis millel ole ini komplitseeritud sisu, vaid vaid, kus väga palju põhineb teksti mängul ja, ja, ja näitlejate mängul. Ja ma tean, et on väga palju inimesi, kes, kes käsitseda ooperit mitmeid kordi vaatamas. Tartut peetakse õigusega Eesti kultuuri- ja vaimuelu südameks. Kuidas see avaldus näiteks ooperietenduste külastatavus seal üldse? Kui mina olin Vanemuise teatris dirigent siis oli selge publiku ülekaal operetis Pole. See oli ka minu viga, et ma võtsin repertuaari väga tõsiseid ooperit kaasaegseid oopereid, mis ei olnud publiku poolest sellised täissaalidele. Aga tõepoolest klassikaline ooper ja operett läks väga hästi, ma tooksin näiteks Mozarti ooperis Figaro pulma, samuti abielu, veksli ja kuuga. Ülo Vilimaa ja eri kõlari koostöös olnud purgia pess mis oli alati täissaalidele. Tänan sind, kuigi sa praegusel hetkel dirigeeridele pealinnas, siis soovime selle väikese saatega kena tuult tiibadesse ikka ja alati Vanemuise teatrisse.