Tere eetris on portaal, tehnoloogia kommentaari esitab Kristjan Port. Oletame, et oled lambakasvataja, aga sa ei tohi lambaid lihaks teha, vaid pead piirduma neilt villapigamisega. Siis on veel reegel, et lambad peavad saama vabalt liikuda ja võivad minna teise kasvataja juurde, kui tema muru on rohelisem või neile meeldib mõni teine naabri pakutava eluline tahk. Järelikult pead jätkuvalt oma karja eest hoolitsema, neid toitma. Lambad osalevad iseenda toitmise stimuleerides muru kasvu ja seda pügades. Ning väetades lisaks tuleb kasuks, et lambad ise ei saa aru, kuidas neid pügatakse. Loodetavasti nüüd keegi ei pahanda taolise võrdluse kasutamise pärast, sest tähelepanu ei ole. Lammastel vaid karjahooldajal. Pealegi kaitseb Boonasid reegel, et neid ei tohi kinni hoida ega tappa tohib vaid sugeda ja meelehead pakkuda. Võrdlustan vaja mõistmaks Facebooki olukorda. Firma hoiab enda juures ühte koma kuut miljardit inimest, kes võivad vabalt lahkuda. Neid hoitaks enda juures infotoiduga, mille loomises kliendid ise osalevad. Facebook on olnud teistest analoogse teenusepakkujatest edukam ja on meelitanud mais pessi Orkuti piibow. Flickr. Chaneli võit Brentsleri koplitest enamuse kliente enda juurde. Maailmas elab üle seitsme miljardi inimese, aga paistab, et kõikidest ei saa sotsiaalvõrgustikke kliente. Kuute klientide juurdekasvu lõppemine mis toob esile suure ja jõulise ettevõtte nõrkused. Üheks taoliseks klientidelt pügatav info, millest kootakse erinevaid tooteid peamiselt turunduse tarbeks. Klientidelt saadav abilanoosega langeb senise langust ignoreerida uute pügatavate klientide juurdevooluga. Nüüd aga peab mõtlema, kuidas vanadest Piledatest kasukatest rohkem kätte saada. Nähtuse sümptomaatika on huvitav. Sellele osutas, uurib oma põhjalikkusega infotehnoloogiat kirjeldav veebileht. Information. Kujuta ette, õigemini enamus vist ei pea selle koha peal fantaseerima. Piisaks, kui jälgid iseennast. Aga oletagem illustratiivsed Facebookiga liitub uus inimene. Pakutav keskkond teeb teda väga rõõmsaks ja sotsiaalvõrgustikus saab tema ärkvel oldud aja viimane mälestus. Ning see on ka esimene asi, mida ta ärgates kontrollib. Teda rõõmustavad uued kontaktid ja vanade kontaktide ülalpidamine ning jätkub infovoog. Ta üha uuesti vaatama, mis tema mikro ja selle kaudu siis päris maailmas juhtub. Loomulikult lisata meedia merre omapoolseid infopalakesi. Ühesõnaga süsteem töötab nagu igiliikur, pakkudes liikmeskonnale seda, mida liikmed ise tekitavad. Paraku ei ole igiliikurid päris maailmas olemas ja aja jooksul muutub iga klient natukene jutumärkides laisemaks. Eriti iseenda originaalmaterjali sisestamise osas. Lihtsam on ju edastada kellegi teise kassi pilte, naljavideoid või aborism. Aastatel 2000. 14 kuni 2015 vähenes Facebookis taolise originaalmaterjali vahendamise määr 21 protsenti. Langus jätkub umbes 15 protsendi tempos. Isiklike piltide, videode ja tekstide asemel kasvat professionaalselt loodud materjalide osakaal iseenesest on ju kvaliteetse sisu olemasolu hea, kuna. See on just üks nendest hüvedest, mida selles keskkonnas omavahel tasuta jagada saab. Ainult just taoline professionaalselt loodud materjal muudab Facebook'i vähem eriliseks keskkonnaks. Sest sama materjali leidub kõikjal internetis. Facebooki teeb eriliseks selle liikmete elus tekkiva informatsiooni magnetism. Tore, kui see materjal on hästi tehtud, aga samas pole hullu, kui pillid on udusamad või tekst kohmakas sest inimesed ongi just sellised. Pealegi leiab sellist materjali ju ainult Facebookis kui vaid selle hulk nüüd ei väheneks. Võib karta, et nähtuse tagana laiskusest suurem probleem kui sotsiaalset loodud meediat pakkuvast keskkonnast väheneb liikmeskonna loodud intiimsemat plaadi sisu osakaal. Asemele tuleb formaalsem professionaalselt loodud materjal või tegeletakse vana ainese levitamisega langeb isiklikust elust uue materjali avaldamise lust. Täna sisestab süsteemi originaalset sisu nädala jooksul 39 protsenti Facebooki kasutajatest. Järelikult ähvardab koplis elajaid igavus ja karjus, peab midagi uut välja mõtlema. Mida sina lambakarjasena teeksid? Kas aitaksid otsida neid, kes toodavad rohkem väetist stimuleeriks, kunsttoiduga, originaalmaterjali tootmist või paneksid kõik koplisse kinni. Ja mõttest?