Tere õhtust, meitel Hiiumaal on vähemalt üks see asi saavada, kus suunas tahad. Eka, oled silmnäoga mere poole just näoga mere poole olemist soovitab ka merekultuuri aasta päemete. Nojah, aga kui ennevanasti kultuur oli enamasti kuus, mis sadade merimeeste merel sõeluvate laevadega saarele tuli, siis nüüd on tarvis üles otsida kõik need, kes ise veel puulaeva valmis ehitavad ja sellega veebel sõita meistvad. Hiiumaal ja nii mitu polegid juttu ajama olen kutsunud ain tähiste ja Marek Rätsepa. Ain, mismoodi sinust Soone Laiva mees sai muudeda, käisid sa ülikoolis koolis õigusteadust tudeerimas ja nüüd tõrvad seal suursadamast taku nöörisid ja triivid plankusid. No eks ikka meri kutsub, midagi pole teha. Ja kaua ühe inimene ikka ainult tööd rühma varsti on ikka elava elama hakata, niisiis kas elamuhakkamise aeg käes, siis on kuskil nõu mere poole nõuga elama hakata? Ma saan aru, et laevaehitus on siin juba mitu aastat käimas olnud, et mis moodi see asi alguse sai? Pole soo, vale emapuu maha halastaja aga enne seda vähem pealinna mehed joonistasid laeva üles ka nii et kõigepealt tuleb ikka mõte tarvis on see laev ega valmis teha üks kord ja või sellest mõttest lahti ei lase. Ja vähe rohkem ka siis ikka sellega tegutsed, kui ainult mõtled, siis küll ta lõpuks tuleb. Neli viies aasta läheb juba ja küll ta varsti valmis saab. Mis sorti laev see siis on? Ma olen kuuldetalulaev. Kaljas kahe mastiga vees, siis alasti, võib-olla peale ei võta, esimeste reisidega kindlasti mitte. Aga selliseid väiksemat sorti purjelaevu need olid hiidlastele ehitamiseks jõukohased 100 150 aastat tagasi, nii et me oleme võtnud sellisest rannasõidu telekast ja mastide. Selle järgi on siis tegemist Kaljasega kahemastiline kaljas ja igast asju ju õieti. Mis aga raha sisse tõi, mida kannatas vedama. Aga ka Hiiumaal üks suuremaid kaubaartikleid oli alupuud ja Tallinna linn oli siit ainult sihukse poole päeva tee kaugusel. Tallinna linnas oli ahjusid Epliidasid palju, et küll need alu moodusele jälle kaubaks läksid. Sellepärast selline hüüdnimi on hiinlaste laevadel tuld. Nojah, aga kus kohas see tahtmine tuli soole, et on see nüüd raamandust võetud või on sul mõni vana tark ka olnud rääkimas, mismoodi see laevaehitus käib? Ega mina olin nii hästi, ei teagi, kuidas see laen selle jaoks on laevameistrid olemas ja üks laevameister kõrval olemas. See on siis Marek. Ma saan aru, Marek, et asi on nii, et sul on üks laev juba vee peale saadud. Et kui sa räägid, mis moodi see välja tuli. No väga hästi, et see kõik, mis sai külge kruvitud, see töötab väga hästi, ja see esimene hooaeg, mis ma neid sõitsime, siis oli väga tore ja laeva uhke saanud. Kui see vedelas, kui see päev kätte jõudis, et kas siis ergud olid vähe krussis ka? No olid ikka krussis, et hulk tööd on tehtud, inimesi palju kallal olnud ja et kuidas nüüd ikkagi vee peal püsiv, mismoodi ta sõitma hakkab ja mis, milline tulevik on, et loomulikult erutus oli ikka suur, mis laev see üldse oli, leian n, iirlasi ja võib-olla ka muid inimesi juba tükk aega sultan kalalaev olnud ehk lestatraal siis kohalikud mehed käisid sellega lesta traalikus ja see oli selline võla ära, et ka tema elus ikkagi otsa. Siis ostsime selle memoseltsiga, arvasime, et tema ikka kohe korda korda tegemine siis tegelikult nägi välja selline, et sest vanast laevast suurt midagi järgi järgi said kõikuvad kaared tekib üks püksis ema puus andma. Ja mis selts ja siis on, kes siukseid vanu laevu uueks teeb. Aini ellu kutsutud sent, ühing, halulaevaselts ja selliseid huvilisi ja teie ees on seal seltsi rohkem kes on koondunud sinna ühingusse. Kui palju mehi on oma käe nende laevade külge panud, olgu siis vabatahtlikuna või raha eest, et kui mitu neid kogu tuleb. Ma ei tea päris palju, isegi mõte loeb niuksed heade soovidega inimesi on ka tükk palju olnud, et noh, minu arust loeb isegi see, et tegelikult on need ikkagi väga paljud Võib-olla need mõtted ongi tähtsamad kui need käega tehtud tööd, mis ain arvad? No ikka päris mõttejõuga see laev valmis ei saa. Aga ma arvan, et üks, neli, 50 inimest, viis 60 inimest võib-olla isegi jääkis aja alla võime kõik need, kes võib-olla ainult korra, tunni või paari või viimasel koristuspäevadel midagi taolist abis oligi. Mis nende laevadega teha, et ega see alu puude vedamine sinna Tallinnasse vist enam suurt kasu sisse ei too? Nojah, aga mõni algkaasa võtta hea tuju ja inimestele sellega sõitu teha, eks see selle mõte on, et et ikka seilamine on tänapäeval ka on väga, väga tore ettevõtmine. Suur tänu mõnusa jutu eest ja toredat merekultuuriaastat.