Apteek on teisipäev ja meil on siin külas nagu ikka Indrek Vainu. Millest täna juttu teeme? No täna teeme ühest olulisemast asjast inimese elus toitumisest, ah, väga hea, aga mitte lihtsalt oleme ka ju varem toitumisest rääkinud, me räägime täna toidu pildistamisest. Trend, mis on juba mõnda aega üle maailma levinud ja noh, mitte mitte nii natukene vaid aina kogub tuure juurde ja toidu pildistamine, noh igaüks võib praegu enda telefoni vaadata või mõelda, et millal viimati tegi nii et vaheaja, millal sa tegid viimase. Ma võin sulle isegi kellaajaliselt. See toimus eile õhtul. 19 30 pildistasin ühte maailma kõige ebaseksikamat toiduained, kodujuustu kodujuustu ja avokaadot. Pildistasin, ma eeldan, et sa võid näljane siis metsikult naljana. Toorelt tee. Räägimegi sellest, et miks toitu pildistatakse ja isegi noh, lisaks sellele, et osa sisetohutult häirib, kui keegi toitu pildistab. Aga miks ta hea on? Et siis, kui vanasti inimene ei saanud sööma hakata enne, kui ta oli nagu söögipalve lugenud. Ja võib-olla siin Eestis usuleigus tekitas selle, et enne ison sööma hakata, käed olid pestud. Et siis ja tänapäeval ringi vaadates kuskil restoranis või söögikohas näed, valedate ei bestega palvetada, aga nii-öelda kummardatakse koos telefoniga toidu kohale ja enne sööma ei hakka, kui ikkagi pildid on tehtud ja valgus on õigeks saadud ja ja noh, võib-olla ka see pilt siis on postitatud kuhugi sotsiaalmeediasse näiteks Instagram'i või Facebook'i ja vaatasin ka järgi, et, et noh, kui popp ta siis tegelikult on noh, nii-öelda hashtag järgi, et kui palju siis ikkagi inimesed on toitetoitu pildistanud ja vaatasime seda Instagramist. Ja näiteks selline märksõna nagu food ehk toit 193 miljonit kahtilti. Aga sellele sekundeeris sihuke noh, nii-öelda toidupildistamise põhimärksõna, mis siis nagu viitab sellele, et tegu on nagu eritisekse palavalt armastatud tegevusega Food pool toiduporno siis ja, ja seda siis oli, seda märksõna oli kasutatud kaheksandik 8,3 miljonit korda. See on selline irooniline, läheb. Ka niisugune irooniline, aga on ka sihuke täiesti eraldi termin välja kasvanud või sündinud selle nimi on siis Fudi, kirjutatakse nii nagu puud ja siis on jää lõpus ja seda on siis nagu 31 miljonit korda Fudi, nagu tähendab seda, et sa oledki nagu mingid toidu fänn ja, ja 31 miljonit toidu fännib pilti on siis instagramis saadav muidugi on igasuguseid muid kombinatsioone, aga need on niisugused nii-öelda suurimad silmapaistvamad. Algajad toidupildistajad võiksid nende käega alustada, nendega alustada. Kolm tükki sisse panna omal Food Fulboonia, Foodi võib-olla Foodi siis juba hiljem, kui sa oled nagu professionaalsema teise pildi juures näiteks aga, aga kui, kui nüüd edasi minna, et miks, miks see nagu oluline on või kuidas ta ikkagi nagu selliseks trendiks on saanud, siis juhtus mulle üks statistikat, statistiline uuring kellelegi kätte ja ja vanuses 21 kuni 24 oli tehtud uurimus, et kui palju on siis teinud pilti ja postitanud selle sotsiaalmeediasse ja vanuses 21 kuni 24 44 protsenti vastas, et nad on seda teinud rohkem kui üks kord, kas siis enda või siis kellegi teise toidu pildi postitanud kuhugi sotsiaalmeediasse. Ja noh, muidugi noh, siit võib jällegi võtta võtta siukseid rendi, et et siukse, kahe tuhandendatel sündinud inimesed on ikkagi kõvad toidupildistajad, et ei pese võib-olla enam käsi ei loe seda söögipalvetega, pildid jäävad kindlasti ja sellest meenub ka mulle üks niisugune naljakas meem, kus kus kolm noormeest olid sihukeses odavas sööklas kõigile heid umbes burgerid ees. Ja siis kaks tükki tegid seal nagu pilte, siis kolmas nagu hakkas sööma, lihtsalt. Siis kõik vaatasid viltu, et kuule, mis sa nüüd teed, et võiks nüüd ikka pildi enne ära teha, kui sööma hakkad, kumise jamada, nii et noh, neid mind muidugi huvitaks rohkem see liikumine, kes nagu pärasteks pildi sellest Tühjast tühjast taldrikust või sellest toidust, mis alles jäi midagi nagu ei tasuks, oleb siis kuulane, ilmselt siis hashtag leht, õuer või midagi sellist. Hendrik salede seda statistikat uurinud, kas inimesed pigem pildistavad häid ja maitsvaid toite või selliseid erinevaid kurioosumeid, nimelt mul endale üks sotsiaalmeediasõber? Või Frenud? Kui soovite, pani eelmisel nädalal väga ilusa pildi üles poest leitud külmast viinerikastmest. See nägi väga kole välja, tulevad ei tekkinud üldse mingisugust isu. No vaata, siin on üks huvitav nähtus on selle asja juures, et kui inimene on näljane siis igasugune käkk tundub maitsev ja, ja, ja siis on ka paljud toidupildid on sellised, et inimesel on kõht tühi, istub oma selle toidu ees ja siis sa vaatad, et noh, ikka on hea toit ja teeb pildi paneb üles, võib-olla pärast, kui kõht täis on, vaata tegeleda ei olnud tegelikult ikka nii hea. Aga, aga noh, jõuame ka selleni, et on neid rakendusi, millega toitu pildistada, ta väga-väga mitmesuguseid. Aga vaataks, miks ta, miks ta nagu kasulik on, et noh, lisaks sellele, et sa saad näidata noh peamine motivaator, pildistamisel tõenäoliselt on ikkagi edevus. Muidugi Ede vaagida, kui ägedat asja. Või ägedat asja ma söön, kui ägedas kohas ma söön ja võib-olla ka kellega koos ma söön. Ja see põhjus, miks, miks, miks see kasulik on, on näiteks see, et kui sa tahad oma kehakaalu vähendada või, või tahad nagu oma söömiskontrolli alla saada, siis mitte sa ei ole enam kaalujälgija või sa oled toidujälgija ja, ja teed pilti kõikidest oma söögikordadest, selleks on jällegi rakendused olemas nii-öelda toidupäeviku rakendused. Sa teed pilte pärast sa vaatad nii, mis ma siis see nädal sõin kasu ja saad ära markeerida, millised need toidud olid, mida tegelikult peaks vältima, et teinekord enam enam seda suhu ei pista, et ikkagi noh, sul on seal kolmest Big Mäkistan pilti, sa oled need kõik omale sisse ajanud teisipäeva hommikul siis siis võib-olla reedel tuleb sihuke selguse hetk kätte, kui see uuesti seda Big Maci pilti vaatad, et võib-olla oleks pidanud, poleks pidanud just nimelt ja muidugi on huvitav on ka see alati, mida inimesed nurisevad, et kui sa kuskil söögikohas oled ja seal on toidupilt väljas. Ja siis, kui sa toit päriselt tuleb, siis nad enamasti ikkagi toidu ei vasta nagu sellele, mis, mis ta nagu päriselt nagu serveerituna on. Ja noh, et lisaks sellele nii-öelda kalorite või toidujälgimisele ja toidupäeviku pidamisele on ka tekkinud täiesti omamoodi trend on mõjutajad või inglise keeles influencer-is. Et on inimesed, kes siis käivadki restoranides, teevadki, söögikohtades teevad, teevad pilti ja saavad tuhandeid-tuhandeid võib-olla isegi kümneid tuhandeid laike. Ja Ameerikas on see täiesti eraldi ametiks kujunenud. Et on inimesed, kes ei olegi võib-olla nagu kuude viisi toidu eest enam maksnud, sest nad käivad ühest kohast teise, nad on nii popid, neil on sadu tuhandeid jälgijaid ja kui nad siis mingisuguse Ponzicu või, või mingi suvalise käkistele pilli teevad, siis inimesed löövad ligid alla, lähevad sinna kohtadesse. Ja sellest on saanud eraldi reklaami vorm. Et on näiteks vaatasin New Yorgis on mitu agentuuri, kes pakuvadki sihukest teenust, et sul on oma restoran, me oleme sinna ja teeme, ei saada mitte mitte meie tuleme, vaid me saadame nii-öelda selle mõju, mõjutaja inimesed sinna pildistama edasist teenindagi igat moodi. Vanasti ja siis võib-olla, kui talle see toit maitseb, teeb ta pildi ja noh, muidugi maksab rasket raha, aga on ka noh, nii-öelda super super niukseid näiteid, kus näiteks üks väike pagaritöökoda tellis omale toidupildistaja. See tegi pildi ära ja järgmine päeva hommikul kella 10-ks nad avasid kell kaheksa hommikul kella 10-ks oli kogu pagaritöökoda tühjaks müüdud, järjekord ikka lookles ukse taga, midagi polnud enam inimestele hambu visata ja kõik selle ühe toidupildistaja pärast siis need reklaam töötas ja reklaam töötas ja ja nüüd on läinud see trend veel nii palju edasi, et näiteks paljud restoranid vahetavad oma laudasi välja, sest et inimesed teevad pilti ja see taust ja siis ilusale Ja vastulaua taga kole oleme selle puiduimitatsiooniga laud, siis sealt ei tule. Saepuru veel, võib-olla näha on, siis näiteks oli siin üks restoran andis väikse intervjuu, mis ma lugesin, et nemad nendel oli olnudki niuksed noh, mitte kõige kenamad lauad, aga nagu, et see toidu pildistamine ikkagi nii trendikas, et nad vahetasid need lauad siis marmorlaudade vast välja, et noh, et ikka oleks taust, oleks ilus ja, ja, ja inimesed siis, kes pärast kuskilt sotsiaalmeediast vaatavad, näevad, et no ikka, see on hea koht, et sinna peaks minema ilusaid pilte, seal saab ilusaid pilte teha, samamoodi on ka lauanõud, on, on vahetusse läinud ja ja võib-olla ka siin Eesti restorani Lähed või kokad peaksid mõtlema, et lisaks toidu maitsele on nüüd noh, nii-öelda toidu maitsele ja lõhnale on nüüd ka lisandunud see toidu väljanägemise mitte ainult toidu väljanägemises, vaid ka lauanõude ja ka laua enda väljanägemine. Ja, ja noh, võib-olla siis vaadata üle, et mis, mis kuskil on ja võib-olla mõni laud siis välja vahetada. Aga ja see kõik muidugi sunnib toidukohti pingutama, et luua lisaks maitse teoselega siis visuaalne pilt visuaalne teos ja noh, näiteks et noh, kui sa teed ikkagi mingisugusest burksist pilti enne, siis ei tule ta nii kena, aga kui, kui seal seal seal on sättinud natuke ja ja sobilikumaks muudad, on, on palju varem vaatasin ka veel siukseid veidrusi, mis selle toidu pildistamisega on ilmnenud internetti. Näiteks ajakiri Pipol, väga-väga kuulus ajakiri Neilano eraldi rubriik juba pikemat aega olnud VPS fotos. Sellepärast ei food. Et, et siis nagu kuulsuste nädala niuksed toidupildid on siis kokku kogutud sinna rubriiki ja näiteks veel huvitavaid asju, on üks saksa kunstnik, johtim, Smit on teinud teiste teiste inimeste pilte kogunud ja neist siis raamatu teinud ja siis üks raamat on, ongi toidupiltidest. Et saad osta, saad osta omale raamatu, kus on siis teiste inimeste tehtud toidupildid kenasti kunstniku poolt kokku pandud ja müüb, nii et mühiseb. Ja muidugi leidsingi ühe väga huvitava saidi, kelle, keda, keda sihuke võib-olla see on niisugune nishi teema toidu pildistamiseks, aga siiski on juba aastast 2001 on tegutsenud niuke selline lehekülg nagu R-Line, miilse äkki või? Lennukitoidud punkt com on ju. Ja, ja neil on seal siis 30, üle 35000 pildi. 700-st erinevast lennukifirmast jaga, kontrollisin vana hea, Estonian Air oli seal oma toitudega sees, vist oli seal kuskil 20 pilti Estonian Airi või pluss need kommentaarid muidugi on alati päris head sealjuures. Ja jah, et kes siis huvitatud on, et siis vaadake need pildid üle. Aga nüüd siia lõppu siis, et ikkagi saastet, toidupildid, väga ilusad. Mõned rakenduse soovitused, et esimene siin sammas varem hästi mainitud pudi ongi selline rakendus olemas nagu food'i ja, ja see on nüüd ütleme Instagramis tuttavate filtrite rakendus, et sa teed selle rakenduse lahti, suunad oma toidule, kõige kaunimat Kalareerid, jah, ja siis on seal vastavad filtrid näiteks barbeque grill-lihale magustoitudele filtrid, makaronide filtrid, supifiltrid, et kas näiteks tahad lisada krõbedust toidule, noh kõik siuksed, filtrid on olemas, et kellel huvi head head toidupilti saada, siis peaks tõmbama omale rakenduse Fudi. Aga, aga kui rääkida toidu päevikutest või sellest nii-öelda toidupildistamise kasulikust osast on siis näiteks CHI iit on, on üks niisugune rakendus, teine rakendus võib-olla, mis, mis võib-olla isegi niuke natuke dieedipidamise valda läheb, on tsemendi fotodžanendus ehk siis seitsme päeva pildistamise võistluse ja muidugi kes tahab ikkagi nagu kõigile ära teha, see peaks tegema pilti sellise rakendusega nagu kolmdee around. Et sa saad niimoodi kergelt õieti õieti liigutades omaltkaamerat või seda telefoni saad teha siukseid kergelt nagu 360 kraadise toidupildi oma viinerites näiteks. Et siis sa saad nagu liigutada telefoni ja siis jääb niisugune mulje, nagu, nagu see oleks nagu mitme nurga alt pildistatud siuksed, siuksed, vägevad rakendused on olemas, et kes, kes ikkagi toitu siis neid sööma hakkab. Ja käed on pesemata ja palve lugemata, sinna pildi võiks ikka teha. Väga hea muidugi, käed oleks ka ära pesta, sellest on ka palju räägitud, et telefonid on bakterite suurimad edasikandjate rahvas on, aga jah. Indrek, aitäh sulle ja loodame, et oma söögi ka teed, nii et kõigepealt ikka pilt ära ja alles siis hakkad sööma. No proovime muidugi väikse pildi ikka tahtele kõike head.