Tere eetris portaal tehnoloogia kommentaari esitab Kristjan Port. Inimesele Me võime on puudulik vähemalt võrreldes lindude, isegi lendoravatega. Omedy kavatseb lennuvõimetu homo sapiens sooritada teadaoleva eluslooduse suurima lennuseda suuresti tänu oma kujutlusvõimele. Lend ise on aga reaalne, kuid kujutlusvõimet on vaja lennu teoks tegemisel. Omamoodi märgiliseks on seegi, et evolutsiooni kõige lihvitumaid lendajaid kahvatama paneva lennu üheks juhtfiguuriks on ratastooli aheldatud ja iseseisva liikumisvõimeta stimanud hooking. Siin tulebki esile reaalse liikumisvõime kõrval kujutlusvõime. Ehk nagu professor ise tõdes, teeb inimese ainukordseks tema võime üle saada oma piiratusest. Selleks on tal kasutada just kujutlusvõime ja tema masinad. Gravitatsioon surub meid küll vastu maad, aga ometi lendasin just äsja Ameerikasse, märkis kuulus astrofüüsik. Maistes mõõtudes vahemaainimesele hõlpsasti lennatav. Hoolimata kunagisest veendunud seisukohast, et õhust raskemad lennumasinad ei hakka kunagi lendama. Kes julgenuks on aastaist vastu vaielda, meie teadvustab kadeemiale vastava Briti Kuningliku Ühingu presidendile loolt Kelvin neile kelle arvates oli õhust raskem lennumasinat füüsiliselt võimatu. Ometi murenes seegi seisukoht, nagu paljud hilisemad jutumärkides siis kindlad teadmised. Nüüdsest on uueks võimalik Tunaneivaksja ületamist ootamaks piiriks siis meie ja lähemate tähtede vahele jääv vahemaa. Teadmisterikka hoogingu IT-ettevõtmistega raharikaksunud Mark Zuckerbergi, Juri Milner Star Šoti eesmärgiks on saata inimesed taju kombitsad maast 40 triljoni kilomeetri kaugusele. Ühegi maalt kaasa pandud kütusega nii kaugele ei reisiks ja see olnukski varasemate universumi sügavuste sondeerimiste unistuste lõpp. Seega oli vaja natukene kujutus võimet, et näha energiaallikana päikeselt hoovavalt valguse energiat, kui jutumärkides, siis kosmilist tuult, mis kannab edasi purjekalaadset. Kosmoselaeva päikesetuulepurjede kasutamise idee pole sugugi uus. 1610. aasta aprillis kirjutas Johannes Kepler kirjas Galileo Galilei eile et kes oleks uskunud suure ookeani rahulik kuninga mugavat ületamist nagu sõidaks üle kitsukese Aadria võib balti merede ületaks Inglise kanalit. Kindlustavaid taevasid, tuuli püüda oskab laev võib puri ja peagi ilmub keegi, kes ei karda ületada sedagi taevast tühjust. Noh, 400 aastat hiljem ongi taoline laev, õigemini puri vähemalt lubadusena loodud. Ning kohe on siis platsis ratastoolis hulljulge reisikorraldaja. Hooging siiski ise reisile ei pääse. Sõiduvahendiks on plaanitud ühes mõõdus nanoskaalal ja teises mõõdus inimmõõtmetes jutumärkides Sis purjekas mis kasutab edasiliikumiseks valguskiirguses quote footonite tõukejõudu analoogne tuule mõjul sõitvale purjekale. Ainult et footonite tõukejõud on väga-väga nõrk. Seetõttu peab kosmosepurjekas olema ülikerge ja samas püüdma kinni võimalikult suure hulga valgusallikast väljuvaid puhta neid. Seetõttu on kavandatava purjeka valgust peegeldav Purivaid mõne aatomi paksune, aga samas paari meetri suurune. Kosmosepurjeka pagasiga miniatuursed mõõteriistad fotokaamera pidamisse. Blokia akuplaan näeb ette tõugata kosmoselaeva edasi Maalt pikki teekonda suunatud sadade laserkiirte tekitatud jõul. Sõiduk tuleb esmalt aga viia väljapoole maa atmosfäärist ja jätta ta sinna hõljuma. Erinevad laserkiired koondatakse ühtseks piisavalt tugevaks valgus Vooks, mis peaksid tungima läbi atmosfääri ja andma sõidukile liikumiseks vajaliku tõuke. Liikumiskiirus sõltub laevukese massist ja polgus kire energiast. Esialgse plaani järgi peaks kiiruseks kujunema umbes viiendik valguse liikumise kiirusest. Juhul, kui mõne aatomi paksune puri peab tõukejõule vastu ega siis purune. Samuti pole veel kindel, mis saab üha kaugeneva objekti sidepidamisest, kui vahema hakkab ulatuma valgusaastate kaugusele. Sest lähim sihtpunkt asub nelja valgusaasta kaugusel. Järjekord kulub reisile vähemalt 20 aastat mistõttu peame motivatsiooni elushoidmisel taas kord lootma inimese kujutlusvõimele ja tema rahakotile. Igal juhul on hoking optimist, tõdedes, et oleme otsustanud teostada järgmise kosmilise hüppe, sest oleme inimesed ja lendamine on meie loomuses.