Täna on autorikontsert on pühendatud F Aarne loomingule. Elitaarne on meie üks viljakamaid heliloojaid kes on aga ka teoreetikuna ja asjaliku muusikakriitikuna ajalehtede veergudel aidanud üle saada muret tegelevatest probleemidest muusikaaladel. Ta on väga mitmekülgsete huvidega. Seda tõendavad kas või loonud ning žanriline rikkus teoreetiliste tööde teemad, interpretatsiooni line tegevus, rääkimata aastaid innukalt täidetud ühiskondlikest ülesannetest rahvasaadikuna ja praegugi Ministrite nõukogu tavandite komisjoni liikmena. Aga kõigest sellest vast juba lähemalt Elsarnelt eneselt. Ega me tänases saates kõike jõuagi puudutada vast põgusalt olulisematest loomingu probleemidest. Te alustasite oma õpinguid klaveri erialal, hiljem lõpetasite aga kolmel erineval erialal. Mürsk juhus isegi peaaegu mõlemal juhul teise erialana õppisin muusikapedagoogikat ja see algas lihtsalt, nii et tol ajal veel üsna noor õppejõud Gustav Ernesaks Saimu konservatooriumi koridoris kinni ja ütles, et kas te ei sooviks hakata seda ala õppima. Ja minul vot eluaeg niisugune viga küljes, et ma kõike võimalik, soovin õppida alates ütleme siis klaverimängust ja lõpetades kasvõi balletiga. Ja nii ma muidugi olin nõus. Samas aga oli mul täiesti kindel veendumus, et õpetajat must küll kunagi ei saa. Nixis õpilasena teadsin ma, kui raske on nendega toime tulla ja soovisin endale lihtsalt kergemini elust läbi saada. Aga peab ütlema, toimus siiski selline kurioosum, et niipea kui ma muusikapedagoogika eriala olin lõpetanud sain ühtlasi kutse tulla õpetajate seminari muusikaõpetajaks. Kuidas oli? Esialgu oli hirmus, aga nüüd, kus sellest on möödunud juba kaugeltki üle veerand sajandi, nüüd hakkangi Gabräharjuma. Te töötate praegu õpetajana? Jah, seda küll. No ja kompositsioon, see oli võrdlemisi huvitav seik. Adolf Petro juures õppejõud haigestus kord ja teda asendas professor Opmann. Ta andis meile harmoniseerimiseks tollal Populaarse rahvaviisi mitte eesti rahva küll. Ja harmoniseerisin selle võrdlemisi omamoodi. Peab ütlema, et, et hiljem. Kaunis paljud kuulajad ei ole selle harmoonia põhjal sedaviisi ära tundnud. Tahaksin mind kakovida. Proovime. No siis on täitsa totu, tõmbab kaasa laulma ka tõepoolest jälgi. No nagu näete seadel klassikalistele alustel ja laul ei tohiks olla vist võõras Kohe pärast harmoonia tundides, kui see ülesanne oli lahendatud tuli professor minu juurde ja seesama noodipaberit käes ütles. Kas te ei tahaks hakata kompositsiooni õppima? No loomulikult, ma tahtsin ainult, ma ei olnud seda kunagi söandanud, kõvasti väljendadagi ja nii ta siis võttis mu lihtsalt käe kõrvale ja viis professor Artur Kapi juurde. Nii see algas. Teil on olnud haruldane võimalus õppida kahe suur õpetaja helilooja juures Artur Kapi ja Heino Elleri juures. Ja pärast Artur kapis surma. Mida teil on meelde jäänud nende õpetamisest? No kui neid tagantjärgi ütleme kas või võrrelda kadrit võrdlemisi erinevad isiksused ja mõlemad andsid mulle väga palju, Artur Kapp oli väga suure entusiasmi ja laia haardega ja veel enne, kui üldse töö juurde asudegi, siis tema jutt ja, ja tema innustus see kuidagi haaras, järgnevad Kalad tervikuna kuulama täise muidega sageli pööranud detailidele tähelepanu. Aga oli väga huvitatud sellest, et baland tervikuna oleks kantud inspiratsioonist. Professor Eller seevastu ei unustanud kunagi pisiasju. Ja missuguseid töid hakkasite kirjutama? Ma lõpetasin kahe tööga klaverikontsert ja klaveritrio Te olete üldse kirjutanud väga mitmes žanris. Mis on seda tinginud? No ma arvan, et seesama huvide mitmekülgsus ehk õigemini huvide killustatus, mida ma pean enda juures võib-olla võrdlemisi suureks iseloomu veaks, koguni see on huvi liiga paljude asjade vastu Aga samal ajal olete Te kirjutanud teoseid niisugustele pillidele millel on vähem muusikat. Ma olen väga palju huvi tundnud kooriloomingu vastu ja kirjutanud kõikidele kooriliikidele. Aga viimase koorilaulu kirjutasin küll hästi mitu aastat tagasi. Ja siis on olnud kaunis kaua aega eriliseks huvialaks just sümfooniline muusika. See aga nõuab hästi palju aega, aga muidu, tõsi, olen püüdnud väike vormides täita lünki, nii nagu see meile on kohustuseks isegi kõigile helile hoiaile. Kuidas teosed valmivad vormiliselt teosed, need tulevad sageli otsekui muuhulgas sageli tingib neid tekst näiteks laulude juures, milline huvitav tekst istud ja ja püüad teda muusikasse üle kanda. Suurvormidest rääkides tahaksin teatada sellel, et need minu juures nõuavad tingimata tervikliku töö juures olemist. Ma mõtlen nimelt seda, et suurvorme ma ei saa töötada Tallinna tingimustes Tallinna meres. Müra mürage saab hakkama, aga eriti naisena perenaisena on ju 1000 tegemist, niisugune tingimus minule ei sobi. Olen väga tänulik sellele võimalusele, mis meie maal just esineb ja ta on loomingulised, puhkekodud, õigem töökodud mida ma olen külastanud võrdlemisi regulaarselt ja kus siis juba ette teades, et on kuu aega ainult loomingu tegemiseks. Tööga laabub suurvormide juures Lähen kindlasti tervikut juba enne kirjutamisele asudes isegi võib-olla konkreetset teemat kuulmata siis selle iseloom, selle läbi inimene, selle kulminatsiooni oht, isegi see peab olema mul enne juba olemas. Ja kui ma saan tegeleda temaga vahetult, siis ma tajun ka kui tervikut ja kirjutamine läheb hästi jõudsasti, ma olen enamasti näiteks kaks sümfooniat, need on võrdlemisi suured teosed kirjutanud mõlemad selle loomingulise kodu vältel tähendab nelja nädala vältel algusest lõpuni. Aga niipea, kui ma olen püüdnud seda teha oma kodus korteris, kus mul küllaltki on nii vaikust kui kui ka aega siis kõik need paratamatud katkestused, need sageli niivõrd segavate töö tahtmise juures sky ei tule välja, vaid jääb pooleli. Jääb ootama paremat võimalust, kus te olete teinud loomingulisele puhkusele kõige sagedamini roosas seal Moskvast umbes 150 kilomeetrit eemal Moskva jõe ääres. Aga olen olnud ka karjala soomes sorte valla puhkekodus kuradi lähedases kodus ja ükskord ka Armeenias tüliseni loomingulises majas. Ühtviisi vaat tööks on nad kõigi, seal saab loominguga tegeleda kasvõi kaheksa, 10 ja isegi kui vaim peale tuleb enam tundma. Kindlasti nende kohtade ilus loodus on mingil määral etendanud osa teie huviska filmi- ja fotograafia vastu. Küllap vist seal on alati võimalus ka väikeseks puhkuseks sportlikuks mitte, küll joot teeks, võib-olla, aga suveti aerutamine ja ujumine ja talvel suusatamine. Mil määral elab kuulaja kaasa teie teose sünni juures? Näiteks kui ma oma poistele kirjutasin laulu, siis ma tahtsin, et see laul oleks neile. Jäta, neile meeldiks, ma lihtsalt arvasin päris kindlat kuulajat. Sama võin öelda näiteks tšellopalade tsükli kohta mis oli kirjutatud pojale Peetrile, kui ta oma õpinguid alustas. Väikevormide juures on sageli olnud kuulaja täiesti konkreetne aga samal ajal mõningaid asju, kus ütled trotsivalt, et nüüd kirjutan, peaasi, et mulle endale meeldib näiteks kas või tšellopala uruna. Siin ma ei ole kindel, et see kõigile kuulajaile meeldib. Täna kuuleme veel teistki pala mis on arvatavasti kirjutatud rahvaviisi ainetel. Missugust osa on rahvaviis üldse etendati loomingus? Teoreetikuna just alles hiljaaegu lõpetasite oma uurimuse rahvaviiside laadikast. Aga kuidas rahvaviisid on jõudnud teie loomingusse? Ma olen rahvaviise tõtt-öelda veel liiga vähe uurinud. Tean seda oma loomingus, miinuseks ma väga imetlen neid toredaid võimalusi, mida rahvaviisi puutu, Loomingu rikastamine on andnud näiteks Ellerile tema loomingust siis Veljo Tormi, selle kui huvitavalt rahalisi käsitleb Anti, Marguste Tubin ja mitmed teised minu loomingus raha viis siiski jäänud kuidagi mõnevõrra liiga taga mannile, kuigi ta esineb siin-seal dissertatsiooni TÖÖ raadilisus eesti rahvaviisides nii-öelda oma teemaga, kohustas neid rahvaviise õige hulgaliselt läbi uurima. Ja siis nende, kusjuures ma alles tegin enda jaoks terve hulga lavastusi. Peab ütlema, et enne seda ma suhtlesin rahvaviisi mõnevõrra liigse üleolekuga, nagu me seda sageli Me teinud, aga rahaviisis on siiski ääretu, palju huvitavat ja ainult tema rikkused tuleks leida. Ma loodan, et, et see edaspidi ka mul õnnestub.