Tere hommikut olen õpetaja Joel Siim ja teenin Keila ja Harju-Madise kogudust. Täna hommikul loen Matteuse evangeeliumi 25.-st peatükist. Salmid 14 kuni 30. Taevariigiga on lugu just nagu mehega, kes enne võõrsile minemist kutsus oma sulased ja andis oma varanduse nende kätte. Ühele andis ta viis talenti, teisele kaks ja kolmandale ühe igaühele tema suutlikkust mööda ning läks ära võõrassile. Kohe läks see, kes oli saanud viis talenti ja kauples nendega ning sai teist viis. Nõndasamuti ka kaks talenti saanu sai teist kaks juurde. Aga kes oli saanud ühe, läks ja kaevas maasse augu ning peitis ära oma isanda raha. Pika aja pärast tuli nende sulaste isand koju ja nõudis neilt aru. Siis astus ta ette, see, kes oli saanud viis talenti lisas sellele teist viis talenti ja ütles. Isand, sa andsid mulle viis talenti. Ennäe, ma olen saanud teist viis talenti. Ta isand lausus talle. Tubli, sa hea ja ustav sulane. Sa oled olnud ustav pisku üle, ma panen su palju üle. Mine oma isanda rõõmupeole. K2 talenti saanu, ütles ta ette astudes. Isand, sa andsid mulle kaks talenti. Ennäe, ma olen saanud teist kaks talenti. Ta isand, lausus talle. Tubli, sa hea ja ustav sulane. Sa oled olnud ustav pisku üle, ma panen su palju üle. Mine oma isanda rõõmupeole. Siis astus tema ette, kas see, kes oli saanud ühe talendi ja ütles. Isand, ma tean, et sa oled vali mees, sa lõikad sealt, kuhu sa ei ole külvanud ja kogud sealt, kuhu sa ei ole puistanud. Ja ma kartsin, läksin ära ja peitsin sinu talendi maa sisse. Vaata, siin on sinu oma. Tema isand, aga vastas talle. Sa halb ja laisk sulane. Sa teadsid, et ma lõikan sealt, kuhu ma ei ole külvanud ja kogun sealt, kuhu ma ei ole puistanud. Siis sa oleksid pidanud mu raha andma pankurite kätte. Ja tulles ma oleksin saanud oma osa kätte vahekasuga. Võtke nüüd tema käest talent ära ja andke sellele, kellel on 10 talenti. Sest igaühele, kellel on, antakse ja tal on rohkem kui küllalt. Kellel aga ei ole, selle käest võetakse ära seegi, mis tal on. Ja kõlbmatu sulane, heitke wälja kaugele pimedusse. Seal on ulgumine ja hammaste kiristamine. Iga inimene on milleski andekas seal vaieldamatu tõsiasi. Ei ole ühtegi inimest, kes ei oskaks midagi paremini kui teised kes ei oskaks midagi eriti hästi. Kui ka sellele vastu vaieldakse, siis olen kindel selles et too inimene ei ole veel leidnud oma ainulaadset ja erilist andi. Võib-olla ei ole ta teiste arvamust kartes lihtsalt julgenud proovida. Apostel Paulus oma kirjades Rooma ja Korintose kogudusele räägib vaimuandidest jumala püha vaimu andidest koguduse heaks. Ta kirjutab. Ühele antakse vaimu kaudu tarkusesõna, teisele aga tunnetuse sõna sellesama vaimu poolt. Ühele uskuses samas vaimus teisel aga tervendamise armuande ikka samas vaimus. Ühele väge imetegudeks, teisele prohvetlikku kuulutamist, kolmandale võimet eristada vaime, ühele mitmesuguseid võõraid keeli, teistele aga keelte tõlgendamist. Need on koguduses vajalikud annid. Kuid vähem tähtsad ei ole ka kõik muud allid. Keegi on kuulus muusik, keegi hea näitleja. Keegi oskab hästi majapidamisega toime tulla. Keegi oskab joonistada, keegi laulda, keegi tuleb kõikide töödega toim. Andidest mõeldes ei oskagi tähelepanu pöörata igapäevastele headele asjadele mis lihtsalt ja loomulikult õnnestuvat. Martin Lutter leiab, et iga korralik ja aus töö on jumala teenimine. Seal jumala Andidega hoolikas ja vastutustundlik ümberkäimine. Talent see, mille oleme maja isandalt saanud ongi lõpuks see, mida igapäevaelus oleme kutsutud tegema. Kui kellelgi on meeldiv töö ja kõik õnnestub, ongi see tema talent. Ta on leidnud oma koha oma viisi jumalat teenida. Ilmselt oleme liiga tagasihoidlikud seda märkama ja peame talentideks ennekõike seda, mis on eriline ja silmapaistev. Oma koha otsimises lähtutakse liiga palju teiste hinnangust. Riivatud eneseuhkus ei luba teises kohas otsast alustada. Ja nii peidamegi meile usaldatud talendi pigem maasse, kui anname ta pankurite kätte. Kuid taas igaüks on millegi poolest andekas. Kõik ei ole küll saanud viite talenti. Mõni on saanud kaks, mõni ühe kuid meie kätesse usaldatud, kutsutakse kasutama, et see kasutult ei kuluks ega kohtuks. Kui muusika ei mängi oma pilli, siis kaob tema meisterlikkus. Kui laulja ei laula, läheb ta hääl rooste. Apostel Paulus kirjutab küll ühes teises seoses ometi sealt, kuhu oleme jõudnud astugem edasi sama rada. Ma nimetaksin seda pühaks rahulolematusega sest jumal ootab oma teenijateks isiksusi. Paulus võrdleb kogudust Kristuse ihuga ja ihus on palju erinevaid liikmeid ning organeid. Ülesanded ja anded on erinevad, kuid eesmärk on üks. Ärgem unustagem. Majaisand ei andnud sulastele võrdselt talente. Üks sai viis, teine kaks, kolmas ühe. Kuid kõik on talendikad. Mõni anne vaid on silmatorkavam, kuid teisedki ei ole vähem olulised. Nii viie, kahe kui ühe talendiga sulased on jumala jaoks tähtsad. Kuid võimekamatele on vastutus nõrgemate ees. Tegelikkuses ma leian, pidanuksid majaisanda, sulased 11 toetama. Viie ja kahetalendiga sulased oleksid pidanud julgustama viimast oma talendiga kauplema oma osa kasvatama. Apostli sõnadega. Kandke üksteise koormaid, nõnda te täidate Kristuse seadust. Majaisand ütles võimekamatele sulastele. Sa oled olnud ustav pisku üle, ma panen su palju üle. Sest igaühele, kellel on, antakse. Ma ei pea ennast eriliselt andekaks inimeseks. Võib-olla olen see sulane, kelle ülesanne on hoolitseda kahe talendi eest. Kuid ma tunnen, et minu hoolde on usaldatud suur varandus ja suur vastutus sellega ümberkäimisel. Suur vastutus kaubelda Taleltidega, mis majaisand on andnud minule või ükskõik kellele meie hulgast. Sest igaühele, kellel on, antakse. Kuid kelle hoolde on jäetud palju. Sellelt küsitakse veel rohkem. Palvetagem. Kõigeväeline jumal, sa oled meile andnud erinevad annid ja ülesanded. Luba meil täita oma kutsumust sinu riigis ja korraldada meie elu sinu tarkust mööda. Seda palume Jeesuse Kristuse, sinu poja, meie issanda läbi. Ament.