Käes on teisipäev ja meil on külas Indrek Vainu ja millest siis täna meile kõneled, millega rõõmustavad tehnoloogia ja äpi friike fänne. Täna ma räägiks, meil on veel vähe saateid jäänud, selle hooaja lõpuni, tänam räägiks võib-olla ühest kõige suuremast trendist, mis mobiilinduses on, on tulemas või juba noh, ütleme juba mõnda aega käib, aga ei ole veel oma sellist päris õiget hoogu sisse saanud olnud. Nii et kõik, kes vähegi nagu mobiilivallast töötavad või ka üldse müügi vallas töötavad peaksid tänast saadet nagu tähelepanelikult kuulama. Sest et räägin ma mobiilis müümisest mobiilis, kaupade müümisest ja ja kui siin veel mõni aasta tagasi oli nii, et noh, jah, et äpi nagu kuum teema ja ja võib-olla võiks E-pood olla või midagi, onju, siis, siis täna on selge, et et kui vaadata nüüd siin uuringuid, mis on tehtud 2015 andmetel siis asi on päris päris tihedaks läinud ja olles selles vallas nagu kasutajad, ootavad, et kõvasti midagi toimuks. Aga muidugi, tegu on ka siukse traditsiooni müük on sihuke traditsiooniline valdkond, kus kus ikkagi väga kiiresti midagi muuta ei saa ja et inimesed ikkagi lõpuks harjunud ju raha taskust välja võtma või oma pangakaarti kasutama ja, ja kuigi siin mõeldakse igasuguseid kontakti, vabasey makseid või lähiväljamakseid ja igasuguseid selliseid asju, siis siis siiski inimesed nende uuendustega nii varmad kaasa lähema. Kuid, kuid siiski trendid näitavad, et, et mitte, mitte ei ole see huvi selle ostlemise vastu mobiilis, et jälle natukene tõusnud, vaid ikkagi nagu metsikud metsikult tõusnud jah, et et kui nüüd natukene numbritest rääkija rääkida et siis 37 protsenti inimestest, kes ostab midagi, ütleb, et nende ostmine saab alguse mobiilist see tähendab seda, et et kas siis mobiilist otsitakse midagi, vaadatakse seda toodet, võrreldakse seda teiste toodeteks, on nii-öelda tehakse väikest uuringut, enne kui, kui päriselt raha välja käidakse. Ja ja noh, selle, seda selle alusel võiks, võiks mõelda, et mis siis tuleks selleks teha, et ikkagi mobiilis olla nähtavaid mobiilis paremini müüa näiteks 72 protsenti mobiilis šoppajatest ärme siis ütle, et nad ostavad, aga sopavad seal siis. Või olla ka selline mõiste, et sa lähed poodi ja käid ringi, ega ta ei pea selleks tingimata seda asja koju viima. Window shopping jah, niuke akna akna vaatamine või piilumine? 72 protsenti Schopedest ütleb, et et nad ikkagi uurivad, enne, kui nad midagi ostavad ja seda telefonist, kui nad juba näiteks kohal on või, või liiguvad nagu poepoe suunas või kaubanduskeskuse suunas. Siis 70 protsenti, mida nad uurivad, on hind. Muidugi kas, kas on hea, hea hinnaga? Sest inimesed eeldavad vist ikka seda, et kui veebipoest midagi osta, sest seal peaks metsikute jahile Ja teine asi on see, et kas kui sa, kui sa mobiili, kui sa mobiiliga juba hakkad seda kaupa uurima, siis sa uurid ka, et äkki mõnes poes on odavam, et siin küll veebilehel on niisugune end võisin mobiili mobiililehel on selline hind aga äkki kuskil on veel odavam. Ja, ja see ongi niimoodi, et et 60 protsenti otsib poe asukohta, et see on ka tegelikult üks osa sellisest šoppamisest, et sa tead, ahah, nii, seal poes on hea hind, aga kus see pood asub? Et nüüd näiteks kõik poeomanikud peaksid vaatama üle, et kuidas nende nende asukoht internetis silma paistab, et kui ikkagi kasutaja tuleb lehe peale? Lehtan vana ei ole mobiiliversiooni kuskil väikses kribukirjas, et asume siin. Gonsiori 27 on noh või siis on aastast 2007 seal silt, et varsti avame. Või, või et kolisime, aga pole kirjas, kuhu koliti. Et, et see on väga oluline 60 protsendi jaoks, et leida see poe asukoht, kuhu siis ostlema minna. Ja see on võib-olla Ameerika spetsiifiline, aga 55 protsenti kasutab M sooduskuponge, et on siis Ameerikas väga levinud, on sooduskupongid, igasugused rakendused on selle jaoks ja, ja siis 50 55 protsenti kasutab seda sooduskupongi. 53 protsenti uurib reviusi või siis nagu teiste poolt jäetud igasuguseid kommentaare ja kaubakirjeldusi, et kas oli siis ikkagi hea toode enne kui oma ostu sooritab. Ainult noh, ma ei tea, kas siis andsin ainult, aga, aga ainult 21 protsenti ostab mobiilist selle asemel kohale minna, teebki selle ostu siis ära. Aga kui nüüd mõelda natukene ajas tagasi 21 protsenti ei ole nii suur number, aga kui jällegi teistpidi mõeldud tõenäoliselt siin paar aastat tagasi võis see number olla võib-olla 10 11 protsenti, see on päris suur edasi ja see on edasiminek, on, on tegelikult ikkagi märgatav ja tõenäoliselt see asi ei, nagu nagu seisma vaid aina kasvab, sest et kui vaadata, kui palju inimesed oma telefoni kasutavad et hiljuti Ameerikas läbi viidud uuring näitas, et enamus mobiilikasutajaid on sõltuvuses ja sõltuvuses hullemini kui, kui selle seda näiteks mingisuguseid narkootikumid, alkohol või, või suits ja nii hullusti, et keskmine on praegu Ameerikas viis tundi päevas nagu mobiili kasutamist. Ai, see on päris-karssen juba, noh, arvestades seda, kui palju inimene, eks ju üleval on, jah. See on umbes. Kolmandik päevast oled sa meedet elektromobiili küljes ja noh, muidugi sinna lähevad kõik mängud, teavitused, Essemmessid, kirjad ja kõik muu selline vaatamine. Aga noh, selge on see, et rahvas on, on nagu nagu kimpus oma telefoniga ja siit veel edasi, kui mõelda, et väsib, kui karmiks asi on läinud, siis arstide hulgas levib selline mõiste nagu haihant ai Hansch ehk siis i küür. Et tänapäeva noorel põlvkonnal on hakanud tekkima küürud, mis omal ajal oli ikkagi vanema põlvkonna vanamemmed ja vana daatide nagu teema sihuke kudumise teema. Sihukese kuidagi käsitada ja vahid, aga see siin on ikkagi peamiselt sellepärast, et inimesed vahivad alla, nad hoiavad telefoni, kuskil võib olla rinna kõrgusel või madalamal ja siis vahivad pea küürus alla ja selle tulemusena on tekkinud siis ihanš i küür arstide, arstide nimetuses. Sama teema on tõsine, aga see ka näitab seda, et mobiilikaubanduse jaoks ainult 21 protsenti ostab telefonis tänasel hetkel siis mobiilikaubanduse jaoks on nagu ruumi küllalt areneda. Ja neid, kes tahaksid, võib-olla seal tegutseda on, on päris palju. Aga on ka väike lihtne nipp neile, kes liiga palju telefonis istuvad. Ütlen kohe siia ära pange omale väike taimer, telefonides on ju kõikides kella kella rakendus ja on ka taimer ja äratusrakendus. Ja pange peale taimed näiteks 20 minutit, kui te hakkate mingit rakendust pikemalt kasutama või telefoni pikemalt kasutada. Ja siis taimer hakkab sulle helisema ja siis sa tead, et tegelikult nüüd sai aeg otsa. Nüüd on aeg ära panna. Tegeleda millegi muuga taimerit saab edasi lükata. Seda ka, aga, aga noh, ikkagi see võib-olla siis on märguandeks, et äkki nüüd teeks mingeid õlaringe või selge võim vennadege, sest tegelikult jah seljaga seotud ja kaelaprobleemid on, on plahvatuslikult kasvanud viimasel ajal. Ma toon siia selle ühe võrdluse, et see oli üsna üllatav, kui Nintendo mängukonsool aastate eest minu koju jõudis, siis mingil hetkel, kui sa olid tund aega mänginud, siis tuli kiri ekraanile, kõik seiskus, nii. Kuula nüüd on aeg minna äkki õue. Aga ka seda ei läinud, eks mitte alati. Aga kui nüüd veel nii-öelda emmkaubandusest või mobiilis ostlemisest rääkida, siis mida peavad kasutajad või, või need šoppajatis kõige olulisemaks? Kõige olulisemaks peetakse, et 62 protsendi vastanute arvust on kõige olulisem toote pilt ja mitte siis üks pilt või noh, hea oleks, kui, siis iga nurga alt ja võib-olla ka mingisugune video, korralik galerii ikka korralik galerii ja see peab olema esikohal ja suurelt, et kui ikkagi kasutaja tuleb sinu emm kaubamajja tuleb mobiili sinu sinu poodi shoppama, siis siis tootepildid suured selged, ilusti aru saada, mis seal toimub. Järgmine on, 44 protsendiga on tootekirjelduse olemasolu see misse, toote nimi on nii palju, kedagi ei huvitagi, aga et oleks korralik kirjeldus piltide just jaa, sellele samasse sammas protsendis on 44 protsenti pea oluliseks seda, et oleks teiste hinnang ka selle toote juures, et on näha, et ikkagi teised on ostnud, teised on midagi kommenteerinud. Et seda, seda peeti oluliseks ja peetiga oluliseks hinnavõrdlust. Et sa saaksid võrrelda kaupade hindasid. Aga noh, jällegi ka rakendused olemas, noh Eestis näiteks tehnoloogia kaupade jaoks on hinnavaatlus tõenäoliselt see koht, kus sa näed ära, kus, kus on kõige parema hinnaga mingisugune toode, mida sa tahaksid. Tehnika, toode peamiselt siis. Ja muidugi 48 protsenti eeldab, et et poel On ka mobiilileht olemas, et kui sa ikkagi sinna tuled telefoniga, et siis ei hakka seal kuskil kribukirjas ringi uitama, vaid ikkagi kõik asi on selge ja mobiili jaoks kenasti tehtud, et et need, need asjad, et oleks toote pilt, tootekirjeldused teiste teiste nii öelda kommentaaride juures, see on ikkagi ostleja jaoks kõige olulisem, kui te tahate midagi müüa mobiilis. Kas sulle, Hendrik on selle kohta ka infot olemas, ameeriklased on kõvad kauba tagasi saatjat, kui palju sellest mobiilist ostetud kraamist üpris pea poodi tagasi saadetakse? Sedasi ei uurinud, et kas seal on mingid erinevused näiteks mobiilist taga tagasisaatmisel ja ütleme siis arvutist tagasi saada. Seda võib-olla ei ole, aga ma usun, et võib-olla vahe sees sellest, et kas ostad tavalisest poest või mobiilipoest kunagist tavalisse poodi. Tagasiminek on lihtne võtta tosina kaenlasse. Aga kui sa tellid selle mobiilist endale ja siis pead hakkama tagasi saatma, see eeldab ju mingit pakkimist ja posti kontorisse minekut või ma ei tea mingit kullerit midagi. Pärast öeldakse, et tagasisaatmise põhjus ei ole piisav, saad uuesti oma kauba jälle tagasi. Nojah, et, et see on ilmselt olulised. Keerulisem just, et aga see trend igatahes on praegu täiesti selgelt hoomatav ja kõik, kellel kauplemisega tegu või, või oma mingi e-pood on olemas või plaanis, siis võib-olla ma isegi soovitaks, et kellel veel e-poodi ei ole siis alustada ikkagi kohe mobiili e-poega ei ole mõtet tavaliselt vaja ei ole võib-olla enam mõtetki teha, vaid võtta seda, seda sihtrühma, kes see, kes see 21 protsenti seal olid, kes olid valmis siis kohe mobiilist asjad ostma. Kuidagi ju peab helistama ja võib-olla siin veel väike hoiatus ka, et ei ole mõtet võib-olla kohe mobiilirakendust hakata suure hurraaga tegema, et see on ikkagi üsna kallis lõbu. Võib-olla alguses saab ka siukse mobiilidele kohanduva veebilehega hakkama. Et proovid ära ja siis näha, mis, mis juhtub kaupade kõigepealt muidugi võib-olla oleks mõistlik mõelda väljaga, mida seal poest müüjat müüma hakata, aga ma arvan, et, Või see ei ole tähtis, see ei ole nii. Pildid on olemas mujalt mingit kraami ja nii edasi ja see on ka väga kureerida. Nime nimistud on niimoodi, et lähed vastavalt siuksed, poed on tekkinud näiteks isale ja siis on kõik tooted, mis võiksid isal osta. Aga need, kes selliseid lehti teevad niukseid kureeritud listinguid või kureeritud nimekirju, kus kaubaartiklid siis järjest koos. Salongi kaubandus, nemad saavad sealt mingist vaheprotsenti siis tehaksegi, näiteks, on on sinnamaani trend läinud, et igasugused need samad tüüblid, Taxify teinud seda on ju. Et on olemas näiteks üüber stardipakett, mis tähendab seda, et sa näiteks süüberi sõitjana tellid koju kasti, kus siis on veepudelid, Maide, salvrätikud, asjad kõik olemas juba karpi pandud, mida ühel korralikul hüvery juhil on vaja või siis näiteks seesama RB, mis seal oma kodu väljarentimine siis teistele nagu nii-öelda hotelli madu, jagamine, jagamine just et on ka nende nii-öelda stardipaketid olemas juba netis koheselt tellitavad ja jah, niimoodi teenitakse raha, omamata ise mingisugust otsest poodi või, või asju. No see on juba vana tõde, lahendusest saab kõige rakendamata. Küsin kohe otse, kuidas seda mobiiltelefoni poodi tegema akt, mis on, kas ma saan ise, mina saan selle ise kodus valmis teha. No kindlasti on väga palju võimalusi selleks, et teha mõni koduleht, mis mobiilis enam-vähem normaalselt toimib. Jah, saab küll, aga neid ütleme, et täna veel ei ole turul niisugust nagu noh, ütleme, et kui tahad otsingut, siis guugel, kui tahad, sõprumine Facebooki ei ole niisugust asja, et et kui sa tahad mobiilis ja vaat siis kasuta seda rakendada. Aga kui ma peaksin tellima, siis ikkagi otsima sinuga endale koju meelitama ja laskma sul siis endale selle valmis progeda? Ma ei tea, koju ei tuleks. Kui vähegi võimalik. Põgenemisteeks ikka distantsilt, aga, aga eks ta, eks ta vist nii ole, et lõpuks selle peab keegi arendaja valmis tegema. Võib-olla lõppu veel, kui me siin mainisime, siis siis Google on astunud ka siis sammu sõidujagamise suunas ja see on ikkagi nüüd nagu päris sõidujagamine. Et kel huvi, see otsib, on võis Raider veis on ju teada-tuntud liiklusrakendus. Ja nüüd Google on USAs andnud välja niisuguse asja nagu võis Raider, mis on siis inglise keeles Karpooling või Raišeering sõidujagamine siis kõige otsesemas mõttes, kus inimeselt inimesele käib see asi, mitte ei ole nii-öelda takso sarnane toode, vaid ikkagi inimesed jäävad inimesi. Ja, ja see on nüüd puugli poolt astutud samm ja noh, ütleme nii, et takso ja nende plaan on veel panna isesõitvad autod mängu. Aga mind huvitab muidugi see, et kuhu need taksojuhid siis nagu, kelle vastu nad siis hakkavad protesteerima kui on, nagu tänaval vedeleb auto saav teed oma nutiseadmega selle autoukse lahti, istud sisse, sõidavad minema. Siis taksojuhid peavad protesteerima. No kompanii vastu endiselt autode vastu. No eks näis, eks näis, kuidas see asi läheb, jah, igatahes eks tulevikku me oleme kõik sammume ja uued uued lahendused vanade majandusmudelitega põrkuvad, see on paratamatu. Aga kuidas, kuidas asjade lõpliku lahenduse saavad, näeme? Teisipäeval tulevik hakkab juba kahe tunni aja pärast. Indrek, suur aitäh sulle ja aga ma. Nädalast, ütleme, meil on siin ikkagi analoogmaailmas, oleme mäng ja meil on üks objekt siin Indrek tassis kohale, ütle, mis on, teadis või aa, sa teadsid, mis tegelaste või mis haigus teesklasse tüüp seal polaarpoisis, kas sa tead A B või C Saabe piibolaarset häiret, kindel või päris kindel, okei, no see on sinu arvamus, aga vaatame siis, mida arvavad meie kuulajad. Aitäh sulle järgmise nädalani. Raadioga.