Maailma muusikali seal leide, paljugi interpreet kes laulavad, tallisid, toonisid, marjasid muusikaalide tipprolle. Maailmas aga räägitakse vaid ühest-kahest, tollist tonist, marjast ja nende publik sügavas sametisest toolis, teatrihämaruses, Eyriski piletihinnaga, sest teab, kelle pärast teatrisse tuli. Ooperimaailma tähed Cyrite Kalava House, Carreras ja muusikal West Side Story. Iga kingsepp läbi oma liistude juurde, kui ta kingi teha oskab. Aga kui ta oskab, julgeb ta neid ka teiste liistude järgi teha? Jah, kui suurt muusikavalikut pakuks näiteks meile tund Cyrite Kanawa, José Carreras poolt lauldud repertuaariga ära arvamata hulk ooperiaariaid soprani ja tenori esituses. Neile veel lisaks eksootikat Uus-Meremaa ja Hispaania laule. Aga eks seda on ka tehtud, kuna lauljad ja nende esitus korduvalt maailma raadiokanalites ja ka Eesti raadios, nii tegijatele kui ka kuulajatele on huvi pakkunud. Põnevam on vast kuulata neid lauljaid muusikali laulmas. Ja kui kellelgi on pretensioone, siis teadku, et maailmas on just see ettekanne populaarseks saanud või on kellelgi mingit muud näidet tuua. Selle muusika saateks valisime meiega veel teisel põhjusel. Vabandata kui mind, kuid vahetevahel, kuulates mõnda kaasaegset heliteost, avastad endi mõtte juurest kas helilooja on kavatsenud uue heliteose asemel hoopis muusika uuesti välja mõelda. Kunstliku muusika ja kuulaja vahele jääb sel juhul põhjatu kuristik ning kes selle esimesena ületama peab? Arvan, et helilooja ei ole ju ühtegi kunstnikku ilma publikuta ühtegi heliteost kuulajata. Vastukaaluks eelnevale on aga maailmarepertuaaris muusikat, mis ei köida ainult esimesel kuulamisel vaid on parim muusika aastakümnete jooksul. Või on maailma muusika loomingus igavene. Kindlasti on sellel muusikal ka palju kuulajaid. Üheks nendest on Bernsteini muusikal Vessaid stoori. Võimalike parimate ooperijõududega, nagu José Carreras, Cyrite Kalava, Tatjana trajanast ja teised. Kuulus plaadifirma maailma nimekad lauljad, viitab see ju, et suurteosele on osutatud maksimaalset tähelepanu, au ja kuulsust. Suurte lauljate näol on leitud parim tee kuulajani. Braavo. Maailmanimed hose Carreras, Cyrite Kanawa täitjana, Trayanos täitsa grammofon ja vestlejaid story. Kõik komponendid on hiilgavad ja eeldavad seega õnnestumist. Seda enam, et dirigendiks on helilooja ise päris teine. See ongi meie tänase saatemuusikavalik juttu aga tuleb marja osa lauljatarist siis Cyrite Kanavast ja tooni osa lauljast hose Carrera, sest nad mõlemad on äsja esinenud ka Eestile kõige lähemas naabruses, Soomes. Helsingi jäähalli ukseava kuse juures betoonseina vastu asetatud laua taga jagab hoolega autogramme väga suurte pruunide silmade, peenete näojoonte ja pulbitsevast kangarohkes kleidis lauljatar Cyrite Kanawa. Lauljana särab tema hääl kõliseb kui kelluke. Vaatamata sellele, et ümbrus ei sobi isegi hokimeestele. Aga inglise stiilis riietud daami ei sega ilmselt miski. Ta laulis 8000-le soomlasele ja kavaakusi. Laulja peab olema rohkem vormis kui näiteks keskmise tasemega ooperi peaosa laulmise puhul. Aga kui ilm on soodne ja kurk korras, on hääl hea. Mida arvas Soome publik? Saamata teade isiklikku arvamust on teada hoopis see, et Soome publik jätnud lauljatarile sügava mulje. House Carreras laulis Soomes käesoleva aasta lihavõttepühade ajal. Jose Carreras on 43 aastane, kuid liialt tõsine, raske haigusi leukeemia surus selle laulja põlvili. Väsinud pehme silmapaar on liigagi lähedalt näinud ilmajäämist sellest, mis on olnud tähtsaim elulaulmine. Kuid laulja ise arvab, et ta siiski ei roomanud lavale, vaid tuli sinna, et tõestada oma paranemist. Tagasitulek on tagasitulek lavale. Kuidas keemiateraapias jäid kahjustamata häälepaelad? Sellele võib vastata ainult jumal. Soome publiku ees oli laulja, kes ei tulnud neid valutama vaid laulja otsis sidet oma kuulajaga tunnete kaudu. Traditsionaalselt algavad Carrerrase kontserdid Scarlatti lauludega. Pärast seda on kavas Verdi Putšiini ooperiaariad. Kava lõpetab laulja lemmikhelilooja seon toosti lauludega. Nagu juba mainitud, oli laulmine hose Carrerase elus. Tähtis koht on ka praegu. Kuid nüüd on laulmine talle veel eesõigus. Laulja käest on korduvalt küsitud, kas teda ennast ka elektrifitseerib, tema hääl, kui ta laulab. Olen hirmust kange. Kas noodid tulevad või ei? Hilisemat rõõmu on aga võimatu kirjeldada. Ma olin võimeline, olin võimeline vastama sellele nii-öelda looduse väljakutsele ja helilooja väljakutsele. Sest noodid on ju väljakutse. Kui anti aega elada, anti aega ka eluga tegeleda. Hoseegaadreirasele siirdati luuüdi selleks, et haigusest paraneda. Nüüd tahab ja oskab ta seda hinnata ja mitte ainult heade mõtete ja meenutamistega, mis on tavaline vaid tegudega. House Carreras toetab rahaliselt leukeemiahaigeid esile haiguse uurijaid. Ta on moodustanud isegi hingu, mis toetab luuüdi pankade loomist. Tänu taevale on laulja jõudnud ka tagasi ooperilavadele Hispaanias, Viinis, Tokyos, las skaalas ja Covencaadenis ning paljudes teistes teatrites. Cyrite Kanawa on ooperimaailmas saavutanud kõrge hinnangu ja kindla koha. Ta on laulnud 15 soprani tipposa ja temalt oodatakse aine lisa. Lauljatar sündis 46 aastat tagasi. Minu probleem elus on minu hääl, aga aeg hakkab otsa saama. Ei või enam nii palju laulda kui aastaid tagasi. Laulja repertuaari aga tuli uus roll rehast Straussi ooperist kapridža. Oma kontsertide kavad koostab laulja nii, et ka seal kontserdi alguses ja lõpus oleksid ooperiaariad. Kava keskel aga laulab kirita Kanawa kergemat repertuaari mõningate inimeste šokeerimiseks, nagu ta ütleb, ja mõningate ligitõmbamiseks Cyrite Kanawa kontserti. Repertuaar on šõu muusika, aga mitte ainult selleks, et end kui lauljat näidata. Vaid laulja tahab meelitada kuulajat kauni muusika juurde. Laulan ooperiaariaid muusikale, aga mitte iialgi moodsat ooperit. Mulle ei meeldi see, et pelganto asemel teeb minu hääl kurgus akrobaadid vigureid. Mulle ei meeldi sellega publikut eemale tõugata. Endast. Arvata võib siis, et laulja oma kontsertide kavad suuresti ka ise koostab. Ja valin ise iga noodi vahel isegi orkestri vahepalad. Tahan oma kontserdil esitada ja kuulata muusikat, mis mulle meeldib. Tihti kaldub minu valik vahepalade suhtes balletimuusikale. Ma armastan balletimuusikat. Ja kui dirigent on minuga ühel arvamusel, läheb kõik korda. Cyrite Kanawa on noorena laulnud väga palju muusikale. Lauljatar räägib, et Mozarti asemel on talle Broadway laulud ja muusika lähemal seisnud. Miks kiriti? Kanawa unistus oli saada Broadway täheks ja selleks on ka põhjus. Ta sündis ju Uus-Meremaal ja tema läheduses olid lambad, tulemäed. Maurid ei viita ju siin miski, sellele tytarlaps unistas ooperitähekuulsusest. See oli kauge muusika. Cyrite Kanawa isa oli moor ja ema inglanna. Olude sunnil pidid nädaga oma beebi jäätmeteiste kasvatada. Uued vanemad olid sama rahvusliku päritoluga, niisiis kasuisa, jälle maur ja ema inglanna. Kuna ema oli musikaalne ja kasutütar kauni häälega, oli ema soo, et tütrest saaks ooperilaulja. Ja kõigi asjaosaline oli parajasti teisel arvamusel. Jääb ju elus ikka peale selle soov, kes tagantlikkab ja innustab. Kiri tähendab maoori keeles. Kell ema tõukas tagant ja aitas seda kella helisema panna. Isa andis kasutütrele nime The Kanawa. See on maoori keeles pealik. Isa märkis selle nimega ära tee ja eesmärgi saavutada jõudmaks tähtede juurde ja olla ka juhtivaks jõuks kunsti vallas. Ooperimaailmas. Cyrite Kanawa selles nimes ongi siis taseme ja saavutuste sümbolid. Elus ei ole midagi juhuslikku või on juhus see, mis on just väga hästi ette valmistatud. Cyrite Kanawa nimi andis lauljale kätte tema mängukaardid. Hose Carreras läks aga seitsmeaastaselt ühel õhtul filmi vaatama. See aga ei olnud seiklusfilm, vaid suur karusoofilm lummas ja selle lummus määras Hozeelude. Nüüdsest peale laulnud ta iga minuti kas mängides, riietudes või midagi muud tehes. Ja oli ka päevselge, et hos eest ei saa iialgi liikluspolitseid nägu, oli tema isa vaid laulja. Ema hellitas oma poega, tahtis anda hea koolituse, niiet hose õppis alguses kohalikus konservatooriumis laulu klaverit. 18 aastaselt ilmnes aga see, mida maailm kogenud, et hoosee on hea tenor. Maailmas kutsutakse tenoreid ka rahahääleks. Nii on House Carreras lugematul arvul elektrifitseeritud publikut. See ooperit romantiline sangar, on Domingo Pavarotti kõrval tõusnud maailmalavade esiritta. Kuid Hoseegaadreiras tuntud oma tumeda hääle värvi poolest loob kujutelma suuremast häälest kui lauljalt. Tegelikult on kauali Hodee Carreras nagu eesmärgita. Tal puudusid lihtsalt Impressaariad. Ja kuna ta oli poolenisti iseõppija, ei suutnud end realiseerida terviklikult. House Carreras laulnud ilusasti, aga mitte kogu oma võimete kohaselt. Kuid ka oma edu ja arenguvõimalused leidnud Hoseegare eras just ise läbi hiinlastatuse arenes hääl edema, ilu tuli kuuldavale, kui laulja laulis lüürilisi laulupartiisid, nagu Alfredo Radolfo, et karda Emorino muide, Rudolf osa ooperis poeem meenutavat lauljale, teda ennast lüüriline ja hiljem spinto tenori osad on laulja arvates kasulikud tema häälele. Õnneks on ka kriitikud samal arvamusel, lauljast ajakirjas avatsiooni magasin kirjutatakse. See hääl on nagu mesi ja samas kirgas, puhas, sensuaalne. House. Carreras on sünnipärane mängur, kellele ei sobi rutiin. Nii arvab lauljaga ise. Ta ei soovivaid igavat karjääri laulda aastate viisi samu rolle. Me kõik vajame õigel ajal õiget sõna või tõuget, et leida iseennast, teha õige valik, leida oma elu eesmärk, eriti kunstnikud. Aga kui oleme õigel teel, vajame juhti, õpetajat, et jalg ei väärataks või lauljate keeles öelduna, et hääl ei veaks alt. Hose Carreras sai lapsepõlves psüühilise süstiga suurelt karuusolt. Tol ajal laulis karusoo osa Maarjo Nansa. Nüüd on aga valminud telefilm, milles suure korra USA osa laulab House. Carreras. Ring on täis. Kuid küsime, kelle armust. Ja lauljat peab väga austama, armastama, hellitama ja hoidma, et kõik võimalik anne maksvusele pääseks. Ja kes selleks on võimeline, kes, kes peab olema see õige inimene, kes kasvatab lauljast laulja hose. Carreras ütleb ise. Meie lauljad oleme ju arenematud tõugud, kes ainult seda on valmis uskuma, et ooperis kõike nendest sõltub. Aga kui laval ei toimida õigesti või vastupidi, laval toimunu on õige ja nauditav. Kellele tänu võlgu? Me jääme. Herbert von Karajan on olnud Hoseega reirasele tema lavaelus asendamatu inimene. Ta saatis mind elus ja laval ning ma järgnesin talle kui vanker hobusele. Dirigent saadab keset etendust sulle naeratuse ja sa lähed tema eest tulle sellesse loomingu tulle, mis on ooperietendus ja väljud sealt õnnelikuna võitjana. Herbert von Karajan on öelnud. Kui minu lauljad onu valmis, tunnevad nad end laval vabalt, aga kui nad end vabalt tunnevad, laulavad nad ju hästi. Oma õpetati dirigendi Herbert von Karajan siiralt, uskudes ja usaldades Onhose Carreras soostunud laulma rolle mida ta poleks iial muidu laulnud näiteks nagu radames ooperis Taeda mis oleks tema arvates võinud kahjustada häälepaelu. Verdi reekviemi plaadistamine, milline oli ka ühistöö ja algatus dirigent Herbert von Karajan iga Karen oskab mind ümber rääkida. Tema eestvõtmisel soostuksin ma vist laulma isegi Mika elat. Kuigi see ei ole mehe roll. Kinnisilmi uskudes inimest riskida ja võita ning esinemiste järgsetel öödel olla tões avatud silmadega. Nii valvab hose Carreras oma voodis. Keegi ei maga ju esinemiste järgsetel öödel. Need öötunnid on ju nagu õppetunnid. Probleemiks ei ole, vaid see, kas laulsid õige või vale noodi vaid tähtsam on see, mis liitub kunstide õega. Kas ma valmistasin publikule vaid lõbu või olin aus iseenda suhtes ja oleneb ju kõik sellest, missugune sinuga interpreedi, kunstitõde vallatleda ja flirtida publikuga, või olla laval, et realiseerida maksimaalselt iseennast. Tutvusin oma lauluõpetaja Veera roosaga aastaid tagasi. Tänu talle suhtun oma erialasse väga tõsiselt. Muide, vere roosa töötab praegu lauluõpetajana Helsingis. Praegusel momendil saan tema vahendusel tehnikat, mida kipun kaotama. Vahel juhtub nii, et pean mitu kuud pausi ja seda kuuleb ennekõike minu häälest. Minu õpetaja, kes on mulle kui masseerija ta mitte, ei masseeri mind füüsiliselt vaide läbi emotsiooni, masseerib ta ja suunab mind ning minu häälepaelu õigele tööle. Kui on antud kaunis hääl. Jumala poolt, on vaja leida ka hea õpetaja, et see hääle kaunidus, värskus püsiks. Veera Rosa on selles osas minu laulja elus ainulaadne. Ta ei ole ainult hea õpetaja, vaid Veera Rossan. Minu õpetaja. Ese märgib palju. Cyrite Kanawa oli 21 aastaselt täht Uus-Meremaal ja Austraalias. Ja kui ta Londonisse end täiendama läks, avastas ta endale kurvastuseks, et oli veel algaja ning pealegi veel selline, keda sõimati laisaks. Kas selles suures kurvastuses või rõõmus Cyrite Kanav abiellus. Nii on tema elus kolm olulist osa laulja, abikaasa ja ema osa. Maailmakuulus ooperilaule Cyrite Kanawa aasta kaheksa kuud mööduvad reisides ühest reisilennukist lavale ja jälle lavalt järgmisse reisilennukisse. Jälle maandumine lennujaamas ja siis tõusmine ooperitähe kõrgustesse. Aga seltskonnaelu küsimärk, see luksus ei ole talle võimalik. Cyrite Kanawa ja tema abikaasa adapteerinud kaks last. Üks neist on praegu 11 aastane, teine 14 aastane. Kui Cyrite Kanaval on laulja elukutsest vaba aeg, keskendub ta oma perekonnaelusse. Kuid ka sellele inimesele on nõrkusi. On Cyrite Kanawa on teadlik dieettoitude suhtes, mis peegeldub tema välimuses. Niisiis ilus olla on ju naiselik nõrkus ja veel teinegi naiselik nõrkus, ostmine ja kauplemine. Cyrite Kanawa lausa hasardiks on kujunenud kauplustes hinna tingimine ja kui ta sinna võimalikult alla kaubelda saab, ei tähenda see sugugi koonerdamist. Kui Cyrite Kanawa 10 aastat tagasi Soomes esmakordselt kontsertturneel käis ja kui need tema käest küsiti, mis tal meeles, on see midagi muud kui loomulikult lennujaam, lava ja turg. Jah, kui muud ei jõua primadonna teha, siis turule jõuab ta ikka. Ostude tegemine on siis lemmiktegevus, ainult mitte kallid karusnahad. Nende sulgedega kirita Kanawa end ehtida ei või. Nimelt tema sõbrad on nii metsikud loodusearmastajad, et nad ei luba kanda karusnahku vist siis ka paabulinnusulgi kübaral, mis primadonna televäga hästi sobiksid. Helsingi spordihallis oli ebamugav laulda, kuid Cyrite Kanawa tunnetab võimendeid, seadmeid ja kogu tehnilist õnnestumist. Ja tal olid kaasas ka spetsialistid. Nimelt kontserti. Helitehnikud olid samad, mis evolutsianabava rotil Helsingi spordihallis esinemiste aegu. Primadonna oli end Soomes hästi tundnud ja niivõrd hästi, et teda spordihallist meelitati kahe aasta möödudes Helsingi uute ooperimajja külaliseks. Soomes olles tulid kirita karaval vastata ka sellele, millele ta on 1000 ja 1000 korda vastanud. See tähendab, kui kerge on vahetada tualette, olla kuulus ja kogu elu laulda. Väga raske. Abielu võib puruneda, hääl kaduda. Ja tütarlapsele, kes valib laulja elukutse soovitab Cyrite Kanawa leida ennekõike hea õpetaja suurepärase arsti ja väga mõistva abikaasa. Kui vanemaid sugulasi valida ei saa, siis ülejäänute suhtes on see õnneks võimalik.