Meil on taas rõõm öelda tere tulemast saatesse kontserdisarja diplomaatilised noodid korraldajale Heili vahus Tammele tere päevast. Tervist, seekord jätkame oma eksootiliste kaugete maade rida ja, ja tuleme Iisraeliga, aga see on ikka väga tihe ring, mis meil siin kokku saab, sellepärast et et helilooja, kes Iisraelis tuleb, on Eestis sündinud, kasvanud ja konservatooriumi lõpetanud. Ja teos, mille põhjal on tema muusikal loodud Bulgakovi Meister ja Margarita on ka esimest korda ja ilmavalgust näinud trükist siis Eestimaal. Nii et Iisraeli ja, ja Eesti ja selle libreto suhted on väga tihedad. Ja mul on rõõm pakkuda publikule seekord muusikali, mis põhineb tõsisel filosoofilisel tekstil ja järelikult on ka muusika ise mitmeti vastuvõetav ja komplitseeritum ja põnevam kui nüüd ütleme selline tavaline muusikali heli. Nii et Bulgakovi meister ja Margaritat Iisraeli helilooja Navy Benjamin, meil siin tuntud awynetretski nimel nimetab ise nimetab seda teost nimelt polistilistiliseks. Et sellest on alguse saanud ka tema muusika, mis on, on samuti siis polistilistid, nii et noh, mõned näited näiteks, et et Moskva stseenid on kirjanduslikud paroodiavõtmes muusikas, multifilmi esteetikaga, samas kiires muutumises, actionilaadsed voolandi saatanaga seotu on igavikulised traditsioonilises laadis tšembalo esitab seda armastus romantilises laadis, millest me kuuleme ka Margarita aariat. Siis Pontius, Pilatuse, Rooma valitseja ka seotu on kristlus, orel, pointidesse, peatse peavalu ja Rairuusalema plokk on rokk, bluus, karmim helikeel. Nii et see on muusikaline draama, milles on ooperiroki avangardi ja, ja muusikalielemente ja Iisraelist tulevat seitse muusikut, seal on siis nii lauljad kui just nimelt selle rokkgrupi esindajad. Ja Eesti poolt on meil solistid Leonid Savitski, Andres Ots, näitleja tekstilugejana, Ivar Kannelmäe, bluusilauljana, Tallinna kammerorkester ja kõike juhatab suure muusikalikogemusega noor dirigent Erki Pehk. Ja samas on ka valgusrežiim, et kõik peaks olema piisavalt huvitav ja, ja põnev kuulata ja vaadata. Ja kuna enamus publikust heebrea keelest, milles muide kogu esitus toimub, ilmselt aru ei saa, siis Andres Ots loeb vahele ka eestikeelseid tekste. Kellel ka Bulgakovi Meister ja Margarita just peas ei ole. See peaks saama täiesti kõigest aru. Ja Avi Benjamin ütleb ise selle teose kohta, et ütleme esmapilgul, ta on ju nõukogudetemaatikaga seotud. Tan osalt toimub tegevus Jeesuse kannatamise ajal Pontius Pilatuse all ja osa tegevust on Moskvas ja ühendavaks liiniks on just tähendab ohvri kannatamine võimu all. Niisiis Jeesuse kannatamine seal Rooma võimu all kui ka meistri. See on siiski kirjaniku looja kannatamine nõukogude võimu all ja eks seda võimu all kannatamist on, on ju edasigi maailmas, nii et selles mõttes on see väga aktuaalne teos ja samas kogu see kujundlikusse huumor, paroodia grotesk on äärmiselt põnev, nii et et see peaks olema niimoodi tõesti mitmes mitmes liinis jälgitav. Noh, sellele lisaks on veel armastuse teema ja tõesti vähemalt töö sellega, mis me oleme nüüd siin paar aastat võidelnud mingi väga mitmete instantsidega ja, ja kaugete maade ja nende fondidega, et seegi on, on juba täiesti omaette romaani väärt. Nii et, et loodame, et publikule saab see mitte vähem põnev olema, kui, kui tegija Kuulame nüüd siinkohal katkendit Margarita aariast kissellisid. Selle esitab Tel Avivi ning Eicher teatri noor särav vokalist, limor, omeet, ja see teater on ka multimeediateater, seal on olulisel kohal nii sõnalavastus, muusik ka valgusrežiim. Ja New York Times nimetab seda omataoliste teatrite hulgas esimese viie hulka, nii et need näitlejad on kõik väga mitmekülgsed ja jälimoro vett on üks kaunimaid ja võimekamandist. Kus Avi Benjamini muusikali Saatan Moskvas maailmas veel on mängitud? Ta on olnud laval Gescher teatrisse, on siis Tel Avivis ja on seda lühendatult tehtud ka Moskva suures teatris siis samade esindajatega, keda nüüd siin Tallinnaski näeb, et on võimalik, et, et mõned on seal olnud erinevad, sellepärast et vaata, alati on ju raske saada. No konkreetselt neid inimesi kohale, aga näiteks vanematest härrasmeestest sassi keset on selline maailmamõõtu staar, kes ka Eestisse tuleb ja kus siis abi Benjamini muusikali Saatan Moskvas, Eestis, nähandeinark. Neljapäev alles 20. mail Estonia kontserdisaalis kell seitse, ise olete seda varem näinud, ma olen näinud videosid ja kuulanud jah, neid on, meil tuleb muidugi lühendatud siin kõike seda ei tule, siis nad on ikkagi lavastus, eks ole, lühendatud ja minul seda Moskva liini põhiliselt ära võetud, et noh, et nagu see Jeruusalemm ja armastus ja Jeesuse siin siis eetion teema, sest noh, Moskva ei ole paraku nii aktuaalne enam kui need üldinimlikud momendid. Ja tegemist on siis kontsertetendusega ilma kostüümide, tantsude jääsekratsioonidesse tulevad aksessuaarid. Teatud andis seal pargipingid-lauad, kirjutusmasin ja, ja tulevad ka kostüümid Iisraelis ja kuulame veel katkendit muusikalisest saatan Moskvast.