Eesti meremuuseumi Paksu Margareeta tornis avatakse täna kell 15 Soome meremuuseumi näitus sõjaeelsest salapiirituseveost ja see näitus kannab pealkirja tuli vett toomas muuseumi teabejuht Katrin Sepalaan, teie olete näitusega nüüd tutvunud, mis seal väljas on? Näitus valmis koostööprojekti raames Eesti ja Soome meremuuseumi vahel, kus siis mõlemad muuseumid esitasid oma nägemuse samal teemal ja nüüd meil avataksegi Soome meremuuseumipoolne nägemus sellest salapiirituseveost Eestist, Soome ja mujalt ka Soomes kehtestati keeluseadus 1919. aastal ja see oli üks radikaalsemaid kogu maailmas. Aga nagu ikka iga radikaalne keeldu kaasa tihti oodata. Vastupidised tulemused ja nii näiteks Toomest laienes keeluseaduse ajal alkoholi tarbimine mitmekordseks lausa. Ja nagu ikka, tuli appi kõige lähem naaber. Esialgu veeti siis kahekümnendatel aastatel Eestist põhiliselt alkoholi Soome, hiljem Peeti piiritust ja muud alkoholist Toomega, Saksamaalt antigi. Ja nüüd, kui rääkida, millised huvitavad esemed on meil näitusel väljas, siis võib öelda, et piiritusevedamiseks inimeste leidlikkus läbi töötati välja spetsiaalne piirituse torpeedo, mille ehitus oli väga lihtne. Torpeedo suurus olenes Pedapukseeriva paadivõimsusest. Tavaliselt oli torpeedo 92 kümneliitrist kanistrit. Seda peeti paadi järgi ja puksiirtrossi otsas ja seda oli Kerde puksiirtrossi otsast lahti haakida ning torpeedo lahti lasti merepõhja. Aga samas oli väga taibukad selle torpeedo külge kinnitatud suhkru või soolakotid ja Boy. Ning kui need v sära lahustasid, Berge seda torpeedot jälle üles leida, hiljem nüüd näitusel väljas olev torpeedo, tema metalli Otson, ehtne kanistrit, sinna sisse pandud koopiad, siis väga huvitavad esemed on veel väljast sellised kehanõud, mis on salakaubavedaja ta võetud ja neid kanti ümber keha, nad olid kehakujulised. Õmmeldi neid ka naiste, pihikute ja muude esemete sisse. Samuti on teada juhtumeid, kus isegi salapiiritusevedamiseks kasutatud jala, dieedi ja ja muid esemeid. Samuti on kaks toredat filmi, mida saab vaadata üks, mis näitab siis salapiirituseteed. Kuidas siis piiritus hakkas liikuma, ütleme näiteks siit Eestist, jõudis välja Soome viimase tarbijani ning teine film näitabki, kuidas piirivalve ajab taga salapiiritusevedajad nad lõpuks kätte saab, vangistab, on isegi tehtud kerge selline vangikong, kus on siis näidatud, kuidas võib lõppeda salapiiritusevedaja teekond. Need kõik need esemed, mida te kirjeldasite ja need kaks dokumentaalsele materjalil põhinevat filmi on siis seal näitusel näha. Ja ja lisaks on veel mitmeid muidki huvitavaid esemeid ja näitas, on üldse väga huvitavalt üles ehitatud, ongi nagu salapiirituseteekonnal on tehtud, mis on alati selline keeruline ja seal vahel tuleks heegeldada, on selline hämar nagu ka selleaegse tegevus oli. Kas on teada mitmekraadist piiritust enne sõda üle Soome lahe veeti. Piiritus oli ikkagi üpris kange, ma arvan, et ta võis olla seal kuni 80 90 kraadi aga veeti ka mitte ainult piiritust, näiteks on meil väljas ka üks MS-i konjakipudel, mis on leitud samuti merepõhjast ja, ja mille ümber on siis kastid ja veel mitu sellist pudelit, nii et mis on samuti ilmselt vahelejäämise hirmus visatud merre, nii et Pirita ja lisaks ka igasugust muud alkoholi Velveti üle. Põhjarannikul on teada ju suured piiritusekaptenid, kes üleveoga endale suure varanduse kokku ajasid. Kas kas salapiirituseveoga tegelesid ka Soome kaptenid? Salapiiritusega tegelesid ka Soome katteid ja üks tuntumaid soome kaptenid on alkot niiska ütles oma salakaubavedu karjääri kohe peale, seal keeluseaduse jõustumist hankis mitu piiret. Kuigi ta jäi kahekümnete aastate alguses mitu korda ametiisikutele vahele ning sattus lõpuks vanglasse. Siiski jõudis ta üpris palju salapiiritust Soome vedada ning teda tegi kuulsaks, kuna ta sattus vangi ja ta kirjutas trampis raamatu ning hiljem ta põgenes vangist ning temast sai nagu Soomes selline, kuidas ma ütleks, elav legend või? Kas salapiirituseveod tõkestamisega tegeles põhiliselt Soome piirivalve ja politsei või oli see ka Eesti ametiisikute mure? See oli ka Eesti ametiisikute mure, aga küsimus oli selles, et nagu ikka salapiiritusevedajad jõudsid oma paatide kiiruste ja kõige muuga. Et kuidas ma ütleks siis merepiirivalvest ja kõigist, kes neid taga ajasid ja nendega tegelesid. Sest nagu öeldakse Soome näituselt, Soome esimesed tegelikult valve mootorpaadid said valmis keeluseaduse kehtivuse ja viimastel aastatel alles, mis olid siis nüüd nii kiired ja, ja hästi varustatud, et nad suutsid nagu salapiiritusevedajatega puidu köita, neid taga ajada? Ja salapiirituseveole tegi lõpukeeluseaduse lõppemine Soomes. Ja oli rahvahääletus ja rahvas hääletas keeluseaduse lõpetamise poolt ning keeluseadus lõpetati 1932. aastal ja kuigi piiritusevedu keskaega veel edasi kogused vähenesid, aga tegelikku lõppu selle salapiiritusega ei ole. Tekki teise algust. Kas Eesti või Soome meremuuseum kogub mingeid materjale ka meie tänapäevase salaviinaveo kohta üle riigipiiri? Praegu meie küll ei koguvat, soomlaste kohta ma nüüd ei oska otseselt öelda. Aga kui kellelgi juhtub olema meie kuulajatest mälestusi, fotosid või mingeid esemeid sõjaeelse salapiirituseveo kohta, siis ma usun, et muuseum on nendest väga huvitatud. Me oleksime väga huvitatud ja väga tänulikud, kui kui midagi sellist leiduks ja ja oleks meile veel võimalik tuua. Aga näitus avatakse siis täna kell kolm ja kui kauaks lahti jääb? Ta jääb lahti, kuni 12. septembri samast läheb ka Eesti meremuuseumi näitus Soome meremuuseumi. Seal Helsingi meremuuseumis kolmandal juunil. Aitäh teile intervjuu eest, Katrin sepalal. Aitäh.