Selle hääle juurde kuulusid särav mustad silmad ja säravvalge naeratus. Niisugusena on ta meelde jäänud kinolinale. Niisugusena vaatab ta vastu ajakirja fotolt. Igavesti noor ja kaunis sest jõudnudki vanaks saada. Meil loeti alles hiljaaegu alla 30 viieaastase lauljaid noorteks. Selle mõõdupuu järgi katkes marjolandsa elutee vaid kolme küpsusaasta järel. Ent küpsuse kuulsus sai talle osaks varakult. Ja seda muidugi mitte tänu meeldivale naeratlusele vaid imeliselt varjundirohkele ja väljendusrikkale, häälele ning näitlejameisterlikkusele. See hääl jääb igavesti nooreks. 1921. aasta jaanuarikuu viimasel päeval sündis Philadelphias elava itaallase Kokozza peres poeglaps kellele pandi nimeks alfa Reedu ameerikapäraselt siis Fredi, itaallasi on USA-s palju ning oma itaaliapärastes traditsioonidest hoiavad nad sealgi põlvkondade kaupa kinni elades koos patriarhaalse kombel suurte peredena vanemad ning nende abielus lapsed ühes majas. Lisaks veel igasuguseid onusid, tädisid ja muid sugulasi. Just niisuguses miljöös möödus ka tulevase laulja lapsepõlv. Emapoolse vanaisa kaupmeest Salvatoorelandsama ajas. Tugeva kiindumuse oma sugulastest ning perekonna traditsioonidesse säilitas ta elu lõpuni. Peres armastati muusikat. Enne Veiko Karusoo oli kõigi ebajumal. Palju oli majas heliplaat tema lauludega ning poiss kuulas neid küll koos teistega küll omaette. Vahel tabati ta suurele Carrosole kaasa laulma. Ja õige meeldivalt. Tema ema, neiupõlve nimega Maria Landsa oli nooruses unistanud lauljaks saamisest. See unistus ei täitunud. Kuid tema unistused tegid teoks poeg, kes võttis endale laulja nimeks ema nimest mugandatud meessoost variandi. Marju Lance. Noormees oli iseloomult uhke, kirglik ja kergestisüttiv. Ent väga südamlik, helde ja truu. Ühendades endas itaallase parimad omadused. Kuueteistkümneaastasena hakkas ta tõsiselt õppima muusikat ja võõrkeeli. Vahelga laulis väljaspool kodukirikus peoõhtutel tuttavate juures. Peagi asus ta õppima Philadelphia muusikaakadeemiasse ja üliõpilaspõlves leidis aset õnnelik juhus, mis tõi ta ellu pöörde. Kordnegisid noormehed klassis klaverit teise nurka ja maarjaohakas juures laulma. Läheduses viibiv tuntud dirigent Sergei kussewitzki kuulis hämmastavalt kaunist häält ja tõttas vaimustunult vaatama, kes nii laulab. Maarjo laulistele ühe aaria teise järel. Need olid õppinud karusooplaatidelt kussewitzki soovitustel osa võtete änglõbudi festivalist ning leidis talle parimad õpetajad. Laiale publikule oli noor laulja veel tundmatu. Kes teda aga kuuluma juhtusid, polnud kiitustega kitsid, nimetades teda uueks Carruusaks ning ennustades peatset hiilgavat karjääri Metropolitan Opera laval. Võib-olla oleks kõik nii läinudki. Ent algas teine maailmasõda ja noormees kutsuti sõjaväeteenistusse. Sealgi laulis ta igal võimalusel ning teenis kaaslastelt hüüdnime lennuväega Ruuso. Kui sõda lõppes, vabanes Kamari Olanza armeeteenistusest ning jätkas lauluõpinguid. Nüüd oli tema õpetajaks Enrico Rosätti, kelle juures omal ajal oli õppinud ka kuulus Benjamin Chilli. Vana maestro ütles Maarjale. Ma olen siin 32 aastat oodanud aga loodus on ise sinu hääle suurepäraselt seadnud. Ometi sai Maarjo poolteist aastat kestnud stuudiumist väga palju kasulikke juhiseid edaspidiseks. Laulja teeks. Marjolanza esimesed kontserdid Chicagos tõid kaasa triumfi. Ta laulis staadionil kümnete tuhandete kuulajate ees ilma mikrofonid ning tema hääl kandus iga kuulajani. Järgnes suur turne USA, Kanada ja Mehhiko linnades trio pelgalt koosseisus, mis kulges samuti väga menukalt. Artur Oscaniini olevat Maarjo Landsad kuuldes hüüatanud. See on 20. sajandi suurim hääl. Lance repertuaari kuulusid itaalia laulud, Ameerika heliloojate meelelahutuslik looming, operetiviisid. Tema eriline armastus oli aga ooperimuusika. Tema kontserdikavade ei olnud vahest alati kõige stiilipuhtama ülesehitusega. Ent kõike, mida ta laulis, laulis väga hästi. Tasu oli soliidne ja noor, õnnelik pereisa. Ta oli abiellunud kohe pärast armeest vabanemist oma sõjasõbra õe peti yksiga kirjutas lepingule alla. Esialgu oli kõik väga tore. Ta esines muusikafilmides, milles tema soovil oli alati võimalikult palju ooperikatkendeid. Nii saida, täita oma missiooni, tutvustada ooperimuusikaga miljoneid kinokülastajaid paljudes maades avades selle zhanri võlu inimestele, kes ehk iialgi polnud ooperis käinud ega sellest huvitunud. 1951. aastal saabus maailmakuulsus. Selle tõi film suur karusoo, kus ta kehastas oma noorpõlve ebajumalat. Karu, sa ise jõudnud terve oma elu jooksul laulda nii suurele arvule kuulajaile kui moodustasid filmivaatajad ühe ainsa nädala jooksul. Filmi linastati ligi 100. riigis. Heliplaadialbum filmimuusikaga müüdi läbi miljonilise spiraažis. See oli tollal ainulaadne juhtum. Laual. Film Suur karuuso jäigi Marju Orleans kinokarjääri tipuks. Selle järel tuli talle pakkumisi maailma parimate ooperiteatrite poolt. Ta oleks mitmed nendest vaimustusega vastu võtnud, et pühenduda tervenisti armastatud alale. Ent leping Hollywoodiga osutus ületamatuks tõkkeks ooperikarjääriteel. Landsa pidi kaasa tegema aina uutes uutes filmides ega saanud ühegi teatriga end siduda. Filmidega muutusid üha kerge kaalulisemateks. Kommertslikumateks jäid harvaks ooperikatkendid, milleks ta nii suure hoolega valmistus, mille jaoks ta armastas ise oma rolli grimmi ja kostüüme Skitseerida. Muidugi andis tema talent ja isiklik sarm sära ring võluga lihtsa kohelistele laulukestele. Ent see ei pakkunud lauljale loomingulist rahuldust. Stuudio oli huvitatud vaid tema kuldse hääle võimalikult kasulikum osta Expluateerimisest. Tekkisid konfliktid stuudio juhtkonnaga. Omajagu kibedust lisasid laulja ellu ka ajalehed. Ajakirjad, mis kuulsuse elust agalans oli nüüd väga kuulus pidevalt kirjutasid, et lugejaid köita algul fantaasialennusiirupiga üle kallatud tõtt seejärel sugenes artiklitesse aina rohkem väljamõeldisi ja lausvalet. Sedamööda, kuidas teravmeelsed suhted stuudio juhtkonnaga hakkas ka trükisõnasse imbuma laimu ja mürki. Sel raskel perioodil oli lauljale suureks toeks tema tugevasti kokkuhoidev ja kindlate traditsioonidega perekond. Südi ja abikaasa Janeli rõõmsalt mudilast vanemad tütred, nooremad pojad oma kuulsa Maarjo võitudele ja kaotustele sügavasti kaasa elavad vanemad lähemad ja kaugemad sugulased. Plaanis oli film Rumbergi operetist üliõpilasprints ja tundus, et kõik saab jälle korda. Stsenaarium meeldis lantsele ja ta asus innukalt tööle. Ent režissöör tekitab pidevalt solvavaid toonis märkusi, kuni viis laulja täiesti endast välja, nii et ühel päeval keset võtet stuudiost lahkus ega näidanud ennast seal, mitu päeva. Bossid otsustasid mässavad staari õpetada. Leping katkestati. Kogu filmimuusika oli juba salvestatud. Nüüd võeti osa peale teine näitleja, kes pidi mängima. Samal ajal oleks fonogrammilt kõlanud ikkagi Lanza hääl. Eneseõigustuseks, ütles üks Hollywoodi magnaatidest. Lõpuks on julanza ikkagi ainult meie vabriku produkt. Nüüd oli Maarjale Ansa vaba kuid sellest vabadusest oleks kergesti võinud saada Lindprii jus. Hollywood on Ameerika Ühendriikides suur võim ja suhete katkemine. Sellega võib üksiti sulgeda kati ooperilavale ja kontsert turneedele, plaadistuudiotesse ja ringhäälingusse. Pulber ja ajakirjanikud püüdsid 11 väljamõeldis tega laulja aadressile üle trumbata. Alati elurõõmsast Maarja olentsest, kes kodus kirja aina laulnud sai mõne nädalaga otsekui haige täiesti ummikusse aetud inimene. Ta otsustas koos naise ja lastega lahkuda USAst ja minna oma esivanemate sünnimaale Itaaliasse teadmata, kuidas teda sealgi vastu võetakse. Vastuvõtt ületas aga julgemadki ootused. Itaalia tervitas suurt lauljat kui rahvuskangelast. Itaalia tervitas marjule antset kui rahvuskangelast Benjamin Chilli. Jäime Rico karuuso, kuulsuse, jätkajat ja edasikandjat. Orkestrid, kellega ta koos plaadistes või kontsertidel esines aplodeerisite kaua koos publikuga. Uued heliplaadi haarati lennult. Tohutu menuga kulges turnee paljudes Euroopa riikides. Tulid uued filmid rooma seitse küngast ja esmakordselt gigantsele afissid reklaamisid tema kontserte kuid piletid olid nädalaid ette viimseni välja müüdud. Lantsade pere elas suures luksusvillas, mille aiast kostsid laste elavat kilkeid. Ja isal oli jälle alati laulutuju. Ta oli täis töötahet ja elujõudu, tegi aina uusi loomingulisi plaane. Kahe aasta jooksul, mis Lanza oli Itaalias elanud, polnud keegi kuulnud teda haige olevat ega tervisele kurtvat. Ja seitsmendal oktoobril 1959. aastal keskpäeval oli kogu Rooma äkki leina lippudes. Teatati, et Maarjolandsa on surnud infarkti. Järgmisel päeval liikus lõputu rahvavool mööda Sargast, milles lebas kogu Itaalia lemmik. Kõik see oli nii ootamatu, et ei jõutud isegi imeks panna kiirust, millega kõik toimus. 38 aastane, terve mees suri. Hüvastijätt oli järgmisel päeval ja kohe seejärel viidi kirst erilennukiga, millel nimi Maarjolandsa Ameerikasse. Perekond otsekui põgenes Itaaliast. Lein ja kurbus olid liiga suured, et anda mahti loogilisteks arutlusteks. Möödus üle 20 aasta. Alles 1980. aastal avaldasid Mario Lance, lähim sõber Cherry Robinson ning tema kaasautor Raymond streik. Raamatu, milles usaldasid tuua päevavalgele suure laulja hukkumisega seotud üksikasjad. Osutus, et eellugu algas juba USAs Hollywoodis. Marju oli tutvunud poksi maailmameistri rokkimardžaanuga, kes teda aeg-ajalt külastas. Kord astus sportlane Maarjo juurde sisse koos kahe kaaslasega. Terri Robinson viibis samuti seal. Ja ta tundis ajalehtedes vilksatanud fotode järgi ühes neist kaaslastest ära trummi Lockeese kes oli USAst Itaaliasse välja saadetud mafiooso luts ja no parem käsi. Terri nagu ka Maarjo ise oli väga ebameeldivalt üllatatud faktist, et majas oma inimeseks muutunud sportlane on maffiaga seotud. Lugese asus kohe asja juurde. Me teame, et sul on Hollywoodis ebameeldivusi. Kui sa hakkad meiega koos töötama, siis unustad otsekohe kõik ebameeldivused. Sul pole vaja mitte midagi teha, ainult laula, usaldasite meie hoolde ja laula. Ning me garanteerime sulle sissetuleku, mida kirjutatakse Seitsmekohalise numbriga. Tähendab, te arvate, et ma tulen teie käest abi paluma? Küsis Maarja hämmastusega pöörduses Lukese poole ning surus aeglaselt läbi hammaste. Sa tahad mind ära osta? Äkki röögatas laulja kõrge häälega, kasi minema. Kas sa arvad, et ma ei tea, kellega on tegemist? Ma olin alles väike poiss, kui mu onu lasti otse tänaval maha ainuüksi selle eest, et ta ei tahtnud sinusugustega säikeldada, kaosid. Saveld, tuletad meelde, ähvardas Lockeese lahkudes. Maarjo vihkas maffiat nagu kogu tema sugu Seltski. Ta teadis, et mafioosode ja andesta midagi. Võib-olla oli ka see üks põhjus, miks ta perekonnaga Ameerikast lahkus. Maffia leidis lauljad Roomas üles. Seekord oli see õnneseeneks hüütav lutsiana ise, kes hakkas tema majas käima. Kord kuuldi toast, kus nad viibisid ägedalt vaidlevaid hääli ja seejärel Maarjo raevukat karjatus välja. Naise pärimistele jäi Maarjo vastuse võlgu. Tema ema ja vanaisa, kes olid pojale külla sõitnud, tundsid suurt muret. Ema keelitasin teda lutsjäänu taolistest eemale hoidma. Neilt pole midagi head oodata, ära muretsema, mina end ei müü, rahustas Maarjo. Ei tea, mil moel, kuid õnneseenel läks korda saada siiski Maarja olnud nõusolek võtta osa ühest kontserdist mis pidi toimuma Napolis. Hästi, aga ainult üksainus kontsert ja ainult heategevaks otstarbeks ja sisaldab. Ent kontserdi proovile ta siiski ei läinud. Järgmisel päeval olid Luciano mehed kohal. Diad, noormees, kui sa kontserdile ilmu, siis meie sinu elu eest ei vastuta. Nii et sõida kohale või muidu ei näe publik sind enam iialgi. Kui nad olid lahkunud, rääkis Maarjo kogu sellest loost naisele. Petsim mõistis kui sügavalt oma antud nõusolekut, kahetses. Et ta ei sõida, tunneb ennast halvasti, läheb parem haiglasse. Ise surnukahvatu hakkas ta oma heliplaatidele autogramme kirjutama. Sõitku peti tema asemel Naapolisse jada, kui publikule need plaadid välja. Kas sa mõistad, et kirjutad praegu alla oma surmaotsusele? Karjatas peti. Need inimesed ei kohku millegi eest tagasi. Jumal küll, peti, ega ma ometi kinos ei ole? Minu nimi on liiga tuntud, nad ei julge. Ja kui midagi juhtuks, algaks põhjalik uurimine. See oleks ülemaailmne skandaal. Milleks meile niisugust reklaami vaja oleks? Mõne päeva pärast haiglast välja ja kõik on jälle hästi. Laulja pandi üksikpalatisse et kaitsta teda kutsumata külaliste eest pidi tema autojuht magama kõrvalruumis. Järgmisel päeval helistas arst petile ja üllatas teda halva uudisega. Marjul on südamehäired. Peaaegu kohe seejärel oli kõne autojuhilt, kes teatas sosinal, et sai õelt teada saladuskatte all. Marjul on kopsupõletik. Need vastukäivad teated hirmutasid naist. Järgnesid mitmed telefonikõned Maarjult endalt, kes kurtis, et teda piinatakse pidevate süstidega. Kallis kuula, arstide sõna- ja kannata veel pisut, püüdis õnnetu petimeest lohutada. Ise pidi ta sõitma Naapolisse mafioosode juurde, kes muidugi juba kontserdi ärajäämisest teadsid. See, mis kuuendal oktoobril Napolis toimus, oli kohutav. Vaene peti pääses vaevu eluga. Maarjo Lääntsa talendikummardajad, kes olid seda kontserti nii väga oodanud, ei tahtnud loomulikult rahulduda vähest autogrammiga plaatidega lõunama. Tuline temperament lõi välja kohutavas möllus. Autojuht polnud teda iialgi näinud niisuguses meeleheites. Too kiiresti mu asjad, põgeneme siit, nõudis ta minu ümber, sepitsetakse midagi. Nad tapavad mu oma süstidega. Naasnud autojuht leidis Maarjo meele märkusetuna. Nõel oli veeni torgatud, ent sellega ühendatud ampull tühi. Ainult õhk läks veeni. Autojuht tormas otsima õde, kes oli just nüüdsama siin olnud. Äkki oli too otsekui maa alla kadunud ja rohkem teda enam ei nähtudki. Palatisse tagasi jooksnud, leidis autojuht Maarjo Landsa juba surnuna. Samas saabus lantsade perekonnaarst ning autojuht jõudis talle juhtunut kiiresti seletada. Pisut hiljem vaevu haiglaste väljunud, kadus ka autojuht jäljetult. Sellepärast siis kiirustaski perekond nii pakiliselt Itaaliast lahkumisega. Kui sünnilinn Philadelphia lauljaga hüvasti jättis avaldas peti terrominsonile oma kindla veendumuse, et maffia tappis tema mehe. Mõni kuu hiljem suri Kappeti seletamatutele asjaoludel. See selgitab ka, miks Maarjale Ansa perekond ja tema parim sõber hirmsat saladust nii kaua hoidsid. Kardeti uusi kättemaksuakte, mis oleks nõudnud uusi ohvreid. Ent viimaks tulevad saladused siiski päevavalgele. Koome laaga Aska. Marion Lancet ei unustata. Philadelphias on temanimeline tänav ja bar. Noortele lauljatele makstakse Lance Fondi stipendiumi. Sünnilinn tähistab seitsmendal oktoobril marjulandsa päeva mitmetel maadel Inglismaast. Jaapanini on 17 Lance ühingut, mis annavad välja raamatuid ja heliplaate. Neid ilmub ka meie kodumaal. Marjolanssa elust. Tenor rite kuningas Luciano Pavarotti ütles hiljuti poisipõlves jooksin ma Maarjo filme vaatama, pärast püüdsin kodus peegli ees teda matkida. Nüüd unistab Pavarotti võimalusest kehastada filmis marjulantset lauljat, kes jääb igavesti nooreks. Sest vanaks ta ei jõudnudki saada.