Tere õhtust, kallid raadiokuulajad, on taas esmaspäev. On jällegi kätte jõudnud, õhtune aeg on taas kätte jõudnud aeg kuulata idamaa muusikat. Ja täna on just see päev, mil orientaal tunni saatesari alustab oma viiendat ja samal ajal arvatavasti ka viimast hooaega. Kuigi ma olen seda saatesarja tegemas juba viiendat aastat, ei tunne ja Enn siin stuudios mikrofoni ees sugugi kindlalt, sest tänase saate teema pole lihtsate killast. Täna tuleb juttu mitmesugustest hindu jumalustega seotud palvetest, pühadest, siltidest ja eelkõige muidugi mantratest. Mis on mantra? Mingit kindlat definitsiooni selle kohta anda on muidugi ülimalt raske, kui mitte päris võimatu. Aga kirjeldada ja kommenteerida, mantraid saab küll. Seda ongi plaanis täna teha. Esiteks, millest on tulnud üldse säärane sõna nagu mantra? Arvatakse, et see on moodustunud kahest poolest A indoeuroopa sõnatüvi On see tähendab mõtlemist ja traa peaks tähendama vahendit. Seega siis formaalselt eesti keelde ümber pannes saaksime mantra vasteks kas mõtlemisvahend, mõtteinstrument või midagi taolist. Aga tõlkivasteteks on pakutud ka palve ülistuslaul püha värss, maagiline loits ja nii edasi ja nii edasi. Kuid ega need täpsed tõlked meid asja olemuse mõistmisele palju lähemale ei vii. Aga mida siis ikkagi mantra sisuliselt tähendab? Tundub, et sellele küsimusele ei saa vastata üheselt. On mitu erinevat tasandit ja iga tasandi jaoks on mantra mõistel erinev tähendus. Kõige esimene kõige madalam tasand on see et me ei tea ega tahagi teada sellest ainevaldkonnast midagi. Sel juhul on mantra meie jaoks üks tühipaljas sõnadejada ja pealegi veel meile tundmatus keeles. Järgmine tase on see, et me teame mantra iga üksiku sõna tähendust. Sellisel juhul moodustub meie jaoks juba midagi lause taolist, mis küll võib-olla pisut küürakas, sest sageli puudub selles lauses kas öeldis või midagi muud olulist. Mõnikord sisaldub mantras mõne jumaluse nimi või jumaluse epiteete. Lisaks sellele veel mõni tähenduseta ja seega ka tõlkimatu silp. Silbid, kumm, free, Frimm, ramm, pat, nad ei tähenda ju otseselt mitte midagi. Ja nõnda Meie jaoks endiselt paljugi arusaamatuks. Montra mõistmise kolmas tasand on see, et me oleme kas lugenud palju või oleme hankinud mõnel muul viisil asja kohta rohkesti informatsiooni. Siis me saame teada, et mantros sisaldub tegelikult palju enam et man tra on sümbol. Et mantra äärmiselt kontsentreeritud sümbol. Me saame teada, et ka neil nii-öelda tähenduseta silpidel on tegelikult olemas tähendused. Kui meie kasutada on head usaldusväärset informatsiooni allikad siis me võime üht-teist teada saada mantra kasutamise eesmärkide ja tehnikate kohta. Me võime teada saada isegi midagi niisugust, mida sajandite vältel on peetud esoteeriliseks või pooleldi salajaseks. Ja nüüd kuna me teame juba üsna palju, me võime hakata mantraid lausuma ning sooritama muid mantratega seotud rituaale. Kuid oh häda, mantrad ei toimi või pole nende toime vähemasti piisav. Ehk teisiti öelduna mantrad ei hakka tööle. Jah, nii see on. Me võime mantraid küll lausuda, kuid nendes puudub vägi. Järgmise tasandi saavutamise eelduseks on kontakt kuruga. Vahetu suhe õpetajaga. Kuru annab oma õpilasele loa ühe või teise mantra kasutamiseks. Seda muidugi vaid juhul, kui õpilane väärib seda ja on eelnevalt saavutanud vastava vaimse taseme. Siis leiab aset nõndanimetatud mantra transmissioon transmissioon õpetajalt õpilasele. Sellega kaasnevad ka vastavad pühendused ning mõnikord ka vajalikud tõotused. Näiteks hindu istlikustantrismis nimetatakse seda pühenduse või initsiatsiooni duaali sambavi Dixhr, mis tõlkes tähendab pühendumine Šiva enese läbi. Alles selle toiminguga on pandud mantrosse vägi. Kuid loomulikult ei kehti see vägi kõikide olemasolevate mandrite suhtes. Kasutamise luba koos vastavate pühendustega tuleb kurult saada iga konkreetse mantra jaoks eraldi. Nonii nagu ka ennem sai öeldud. Mantra on sümbol, verbaalne, heliline sümbol. Mantra võib sümboliseerida kas mõnda jumalat absoluudi kõiksust mõnda jumala ehk absoluudi aspekti mõnda pühakut või miks ka mitte mõnda püha teksti. Ja mantra mõistmise sellel tasandil, mida ma praegu kirjeldan veel ikkagi säilinud kahesus. Üks asi on jumal, teine asi on tema verbaalne sümbol, see tähendab mantra. Näiteks eksisteerib jumala Shiva ühelt poolt ja teiselt poolt tema mantra on Amošiva ja alles järgmisel tasandil, see tähendab kõrgeimal joogide tasandil kaob vahejumaluse ja tema mantra vahel. Jumal ja teda sümboliseeriv mantra muutuvad üheks. Kui usklik, kui joogi lausub näiteks Homnamošiva ja siis see tähendab juba vahetut kontakti Siivaga. Veelgi enam sel tasemel muutub kogu kõne ja kõik ümbritseva maailmahelid selle joogi jaoks mantrat, eks. Jah, seda on muidugi väga lihtne praegu siin rääkida paari lausega. Lihtne nii-öelda, et kõik helid muutuvad mantrat, eks, ja et jumaluse mantra muutuvad üheks. Ent ma saan aru, seda on palju raskem aru saada. Ja muidugi veel raskem on seda kõike ise teostada. Selleni ise jõuda. Selleks, et jõuda sellise tasemeni, tuleb palju palju praktiseerida, palju harjutada, tohutu arv kordi lausuda mantraid, samal ajal visualiseerida vastavaid jumalusi, sooritada mitmesuguseid rituaale ja loomulikult pidada kinniga vastavatest moraalieeskirjadest. Olenevalt inimese võimetest võib see toimuda suhteliselt kiiresti. Aga see võib võtta ka aega aastakümneid või ei jõuta selleni hoopiski. Kas nüüd sellest tasemest on võimalik veel kuhugi edasi minna või see ongi tandrismi tipp? Jah, ega palju pole enam minna jäänud, ehk veel üksainus samm. Astunud selle viimase sammu, tsentristlik joogi on saavutanud jumaliku taseme. Vahe pole kadunud mitte üksnes jumala ja teda sümboliseerima mantra vahel. Vahe on kadunud ka joogi ja jumala vahel. Joogi on justkui sulandunud jumalas lahustunud absoluudis kõiksuses. Nüüd juba puudub vajadus mantrate edasiseks kordamiseks. Mantra kui vahend on ennast ammendanud. Nii see oli siis minu pikaleveninud, ent ometi veel vägagi lihtsustatud vastus küsimusele, mis on mantra? See vastus polnud loomulikult täiuslik, sest kuidas ma saaksingi rääkida lõpuni, arusaadavalt, asjust või seisundist, mida pole ise kogenud milleni pole ise jõudnud. Ent lohutagem, ent sellega, et joogi, kes on saavutanud äsja kirjeldatud taseme ta ei tule mitte kunagi Eesti raadiosse intervjuud andma. Mantrate kasutamine ei piirdu üksnes hindu või veeda religiooniga. Teatavasti ju lausutakse mantraid ka džainistlikus ja budistlikus kultuse praktikas. Budistlikest mantrotest on meil orientaal tundides varemalt mitmel korral juttu olnud ja eriti seoses Tiibeti muusikaga. Lisaks sellele paljude rahvaste primitiivseteks usundites tuntakse mitmesuguseid loid Itse võlusõnu ja manamisi mis paljuski sarnanevad mantratele. Aga mille poolest siis erinevad hindu mantrad kõigist teistest on siis mõni oluline erinevus? Ma paluksin sellele küsimusele vastust Kai Vassiljeva alt, kes on täna stuudiosse tulnud, palun kai. Tähendab, minu meelest meil tegelikult sisulist erinevust ei ole, kui vaadata üldiselt mantraid, mida kasutatakse religioonides mis on kasvanud välja India kultuurist, hinduism kuulub kahtlemata nende sekka ja on minu meelest täiesti loogiline, et sisulist erinevust nende vahel tegelikult ei ole. Kõik on. Kõigis usundites on mantrad ikka mõeldud. Kõrgema meeleseisundi saavutamiseks. Nii et kui erinevused on, siis need piirduvad peamiselt detailidega. Erinevused on ilmselt vormilised siiski ainult sest ka kasutusviisid on neil enam-vähem ühesugused ja reeglid nende lausumiseks on ka siiski paljuski kokku langevad. Kuigi meie tänane saade on ju põhiliselt pühendatud hindu mantratele tahaksin siiski siinkohas pakkuda kuulamiseks ka ühe populaarseima budistliku mantra Om Mani Padme homme ning seda eelkõige võrdluseks. Kohe te kuulete. Et kuigi kai just äsja ütles, et mingit sisulist erinevust mantrate vahel ei ole, tähendab budistlikke hindu istlike mandrite vahel. Mõned puht muusikalised erinevused on siiski olemas. Ja kohe käivitame kasseti. Muide, selle kasseti on meile kinkinud Liam tšemgel poorimpotše seondrikum koolkonna ülemvaimulik Taiwan'ilt ja nii siis tema esituses kõlab bodhisattva Avalokides vara mantra Om Mani Padme hum. Me. Kai võib-olla sa räägiksid meile pisut Montrate retsiteerimisel praktilisest või õigemini tehnilisest küljest ma usun, et raadiokuulajatele peaksid huvi pakkuma ka niisugused detailid nagu noh, millal kasutatakse näiteks palvehelmeid, millal mitte millal loetakse mantraid valjusti, millal pomisetakse niisama omaette või täiesti mõttes või millised meditatsioonid ja visualisatsioonid kaasnevad mantrate lugemisega. Nagu sa siin juba mainisid, algab mantra lugemine sellest, et kurult saadakse teatav mantra. Guru peab selle siis tavaliselt kolm korda ette lugema ja räägitakse, et sellega siis inimeses avaneb see energia. Iga mantra kannab endas väge ja räägitakse, et sisuliselt see vägi on tegelikult igaühes olemas, ainult et guru abiga see avatakse. Seejärel peab inimene pikka aega kasutama seda mantrat. Tihtipeale tuuakse reegliks, et mantrat peab lugema iga päev teatud aja jooksul. Ja et kui üks päev lugeda näiteks kolm tundi ja siis nädal aega üldse mitte lugeda, siis sellest mingit kasu ei ole. Nii et nõutakse mantra tarvitamisest teatud korrapärasust. On ka sellised reeglid, et kui mantrat tahetakse lugeda teiste juuresolekul, siis tehakse seda enamasti vaikselt, sellepärast et mantrat peetakse siiski salajaseks. Ma korraks katkestan, sa tahtsid ilmselt sellega öelda, et teiste juuresolekul, see tähendab asjasse mitte pühendatud tähendab mitte hindu istide juuresolekul. Just nimelt enamasti siiski inimeste juuresolekul, kellel ei ole vastavat mantraülekannet kuigi mõnikord ka teiste, näiteks oma usukaaslaste juuresolekul, kui teised näiteks loevad teist mantrat või noh, siin on mitmeid variante. On ka kaks põhjust, mispärast asjasse mitte pühendatud juuresolekul ei lausuda mantraid valjusti. Üks põhjus on selline natuke naljakas, nimelt, et siis teised inimesed peavad sind veidraks, võib olla ja teine põhjus on see, et see näitab üles, et inimene ei austa mantrat. Sellepärast siis ei ole Soovitav kõvasti lugeda mantrat võõraste juuresolekul. Kuule, aga muidugi, kui on olemas teatav grupp inimesi, kes kõik võivad koos lugeda ühte ja sedasama mantrat, siis ka sellel on omad head küljed ja räägitakse, et kui mantra vaikselt lugemine tuleb kasuks ainult lause endale siis mantra kõvasti lausumine võib tulla kasuks siiski ka sellele, kes mantrat kuuleb. Kuidas sa suhtud sellesse, et me praegu raadio vahendusel tuhandetele ja tuhandetele inimestele laseme mantrat, kas ehk see on ka kuidagi vastuolusid ikka ka ja me kuidagi nõrgendame mantra väge või labastame seda. Kuidas sa arvad? Ma usun, et kui need mantrad on juba kord lindi peale või plaadi peale võetud, siis nad ongi mõeldud niimoodi üldiselt kuulamiseks. See muidugi ei tähenda, et nüüd kuulaja, kes raadiot kuulab, saaks kohe automaatselt selle mantraülekande ja tohiks seda kasutama hakata. No minu arvamus on ka sama, sest praegune raadiosaade ikkagi ei ole mitte religioosne riitus, vaid see on ikkagi puhtmuusikaline, informatiivne saade, nii et palun võtke seda kui informatsiooni ja muusikat mitte kui religioosset toimingut. Lõi, kas sina tead, mitu mantrat on üldse olemas? Lõpmatus? Sina arvad nii, näiteks ei, ei tea, mitu mantrat. Ja vaevalt, et see arv on üldse täpselt määratletav. Aga muide, kusagilt ma olen lugenud, et erinevaid mantraid on olemas 70 miljonit? Jah, just 70 miljonit. Aga, ja muidugi sellesse arvus ärgem suhtugem, eriti täppisteaduslikult, sest vanaindia poolmetoloogilises kirjanduses on peaaegu kõik sedasorti arvud tugevasti liialdatud. Selline on lihtsalt kirjanduslik stiil. See 70 miljonit tähendas pigem seda, et mantraid on väga palju, peaaegu võimatu loendada. Neist väga paljudest Montrotest. Mõnikümmend mantrat on eriti populaarsed ja eriti olulised. Ja nendest eriti olulistest on veel erilisel kohal pomm. Ta on üks vanimaid lühemaid ja universaalsemaid mantraid. Kohe selgitan, milles seisneb pommi universaalsus. Kuigi on, koosneb vaid ühest ainsast sanskriti kirjamärgist. Homu kui heliline sümbol koosneb kolmest häälikust, sest tema traditsiooniline õige hääldus peaks olema aum. Niisiis kolm häälikut A U ja n. Igale neist häälikutest vastab üks jumal. Näiteks A sümboliseerib Brahmad. Kolm nimetatud jumalad moodustavad kokku nõndanimetatud hindu istliku trimorti ja on aluseks kogu hindu istlikule maailmavaatele ja religioonile. Brahma. See on maailma looja Višnu säilitaja ning Šiva hävitaja. Need kolm jumalat on justkui kosmilise energia kolm aspekti, justkui kõiksuse kolm aspekti. Ning kosmogooniliste protsesside kulgemiseks on kõik need aspektid olulised ja man Tra aum siis ühendab endas kõik need kolm aspekti. Mitte ainult hommis ei, ei sisaldu kolme jumala ühendus. Omm justkui ühendaks ka nende kolme jumala naiskaaslased või naispaarilised Sarasvaati, Laksmi ja turga. Samuti hommis ühineb aegruum ja põhjuslikkus, samuti minevik, olevik, tulevik, algus, keskpaik, lõpp, ja samamoodi ka vaim, mõistus ja mateeria. Nii et OMON, kõige universaalsem, kui teised mantrad on seotud mõne väga konkreetse jumalusega ning on piiratud mõjuulatusega, siis Amman kõige haarav. Enne kui me läheme oma jutuga edasi, kuulame, mantrad sai, sai Ramsay sai ramm, esitab prahlada Chandra kumaar. Teda saadab ansambel Lauranga Indiast. Hare Krishna Hare, Krishna Krishna, Krishna Hare, Hare Hare, Rama Hare Rama Rama Rama Hare Hare. Ma usun, et see mantra on sedavõrd tuntud, et seda on peaaegu igaüks kuulnud. Kai, mis asi see nüüd oli, võid sa seda kris näittide tuntuimad mantrat kuidagi kommenteerida. See oli siis niinimetatud Hare Krishna maha mantra mida Chrysnaiidid kasutavad kõige rohkem. Chrysnaiidid on nimelt üks hindu istlik sekt, kes jumalana austavat Kristiinat. Hare Krishna mantra on selles mõttes huvitav, et räägitakse, et see kuulub nende väga väheste mantrata sekka, mille jaoks ei ole tarvis õpetajalt luba saada. Seda võib korrata igaüks. Jaagrisnaiitidel on ka omad reeglid, et mitu korda päevas nad peavad seda lugema. Nemad arvavad, et see mantra annab neile õndsust ja rõõmu ja kaotab kõik takistused ja teeb igatpidi kõike muud head. Ja nad ka arvavad, et selle mantra aga on võimalik praeguses niinimetatud kaali juugas ületada see kannatuste ookean, milles me kõik oleme uppumas. Hindu istlikes tekstides on olemas selline väike legend selle mantra kohta. Nimelt olevat kunagi parajõuga lõpul suur tark Narada küsinud Brahmalt kuidas on kali jugaajastul võimalik ületada pimeduse rumaluse ookeani sel vaenulikkuse ja petlikkuse ajastul. Brahma vastas, et seda on võimalik ületada jumala nime abil, mida ka pühakirjades on siiani varjatud. Norra ta küsis, kas ta tohiks selle nime teada saada ja Brahma vastas, et see nimi on Hare Krishna Hare, Krišna Krišna, Krišna Hare, Hare Hare, Rama Hare Rama Rama Rama Hare Hare. Ja et need 16 nime hävitavad kaali ajastu laastava mõju. Narada küsis seejärel, et milliseid reegleid on tarvis järgida selle mantra kordamisel Rahma vastas, et reegleid ei ole. Seda võib korrata ükskõik mis olukorras, ükskõik mis kohas ja ükskõik mis ajal. Lõpetuseks tahaksin ma tänada kaivassiljevad huvitava vestluse eest. Raadiokuulajatega kohtume me taas kahe nädala pärast, esmaspäeval kell 22. Null viis kuulmiseni.