Tere, kallid raadiokuulajad. Täna õhtul jätkame taas Hiina muusikaga. Mäe orientaal tund kannab alapealkirja taoism ja muusika. Ja järgneva tunni jooksul ongi meil nii-öelda võtmesõnaks tao. Mida see tähendab? Enamasti tõlgitakse seda terminit Euroopa keeltesse, kas tee või kulg. Aga tegelikult on sel sõnal palju-palju laiem tähendus. Näiteks konfitsianismi kontekstis on taol eetilist normatiivne tähendus. Ta tähistab inimese kõlbelise teed või üldisemalt öeldes ka saalile rajanevad ühiskonda. Neokonfitsianism samastab tao harilikult ideaalse seaduspärasusega. Fazzia õpetuses on tao kui universaalne loodusseadus, mis on aluseks igale üksikule seadusele aga täna, kuna meie jaoks oluline, mida tähistab tao mõiste taoismis. Ja seda ongi päris raske öelda, kuid pisut lihtsustatult. Tao see on kogu looduse transsentimentaalne algpõhjus ja universaalne seaduspärasus mis eksisteerib kõiges, kuid ometi ei ole mõistusega tunnetatav ja seetõttu pole tegelikult üldsegi defineeritav. Määratleda taoismi see polegi kuigi lihtne. Jah, ühest küljest taoism on legendaarse laod, õpetus, mis on kirja pandud eelkõige taotled sünnis. Tänapäevane taoism on hoopis midagi muud. See on filosoofiline süsteem, mis on kujunenud välja paljude paljude aastasadade jooksul alates juba kolmandast, neljandast sajandist enne meie aega, mil elasid säärased õpetlased nagu jonksu Johns suund, see on või innuenn jah, praegu ma rääkisin turismist kui filosoofilisest süsteemist. Aga umbes teisel sajandil pärast Kristust kujunes välja Taistlik religioon mis ei lange kaugeltki kokku laod filosoofilise õpetusega. Kuid olenemata sellest, kas läheneda taoismile, filosoofia, religiooni või muusikapinnalt. Õpetuse alusepanija, laod söega tasuks tutvuda igal juhul. Ka laod, so eluloos leidub küllaltki palju üleloomulikke elemente täpselt samuti, nagu neid leidub ka buda Kristuse ja prohvet muhamedi elulugude sky. Räägitakse, et tegelikult on laotuse vanem kui meie taevaalune ikka ja jälle on ta erinevate nimede all ilmunud maa peale. Sel korral sündis ta Joe riiki ja tema eesnimeks oli ta on. Aga ta ei tulnud ilmale mitte tavalisel moel mitte nii nagu harilikud inimesed. Ema kandis teda 27 aastat ja sünnitas lõpuks poja ploomipuu all vasema, kaenla alt. Poiss olnud sünnist saati hallipäine ja sellepärast hakatudki teda kutsuma laod. Mis hiina keeli tähendab, vanapoiss, mitte vanapoiss, aga vanapoiss. Ja samuti osanud ta kohe rääkida et tal polnud inimesest isa, siis ta osutanud ploomipuule ja öelnud olgu mu perekonnanimeks lee, mis hiina keeles tähendabki ploomipuud. Nüüd enam-vähem kindlalt on teada, et suurema osa elust veetis laotuse tšau riigis, kus ta töötas arhivaarina. On teada ka see, see on raamatutest lugeda, et laod nägi ette Chao riigi kokkuvarisemist läks erru ning siirdus pikale pikale rännakule lääne suunas. Legendi järgi näinud üks piirivaht idakaarest tulevaid tumepunaseid pilvi ning mõistnud, et lähenemas on suur tar. Piirivaht kutsunud laod oma majja ja palunud talt õpetusi. Ta pani need õpetused täpselt kirja ning nendest kirjapanekutest saigi 5000-st hieroglüüf ist koosnev kuulus taodedsin. Sellest raamatust pole praegu ehk mõtet pikemalt kõnelda, kuna see on eesti keeles ilmunud ja seega kõigile huvilistele hõlpsasti kättesaadav. Ei looduse ringkäiku ega inimeste elu ei suuna taeva tahe. See kulgeb iseenesest loomulikku teed tao järgi. Miski ei püsi paigal, kõik on alalises kulgemises ja alalises muutumises. Kuna need protsessid toimuvad tava järgi, siis inimesel pole mõtet looduse ringkäiku sekkuda. Parim variant on nõndanimetatud tegevusetuse ehk toimimatuse printsiip hiina keeles vu Väi. Kui seda printsiipi laiendada inimühiskonnale, siis sellest lähtudes puudub isegi igasugune mõte ka ühiskonna reformimisel. Nii nii palju siis ühiskonnast. Aga üksikisiku jaoks on ideaaliks Remm ehk sõnasõnalises tõlkes õnnis inimene. See on inimene, kes järgib vaid taod, mitte aga inimeste poolt loodud konventsioone, mis pole kaugeltki täiuslikud ega kaugeltki igavesed. Kõik mis oli kallisconfoudsusele, see tähendab inimlikkus, õiglus, kultuur, eetika, muusikaharidussüsteem, hästi korraldatud ühiskond ja tseremooniad. See kõik jäi taoismi silmis tagaplaanile. Ei eitatud küll täielikult neid väärtusi, kuid seda kõike peeti ebaküllaldaseks. Seda kõike poleks üldsegi tarvis, kui kogu elukorraldus kulgeks loomulikult tao printsiibi järgi. Muide mõelgem korraks selle üle järele, selles mõttes sisaldub suur tarkus. Ja, aga kuidas siis saada loomulikuks? Loomulikuks ei saada ülespoole pürgides, vaid vastupidi alla langedes. Ehk väljendudes veidi konkreetsemalt. Vältida tuleb karjerismi ja alati tuleb toimida sisetunde järgi tuleb toimida südametunnistuse hääle järgi. Kui nüüd lähemalt vaadata siis need nimetatud printsiibid tegelikult üldsegi ei eita ühiskonda. Nad vaid seavad inimpiirid ühiskondlikest väärtustest kaugemale. Sest inimene pole ju mitte üksnes sotsiaalne olend, vaid osa kõigest olevast osa kõigest eksisteerimast. Aga siiski raames leidub ka palju väärtuslikumaid seisukohti. Võtame näiteks tuntud Hiina poeedi ja filosoofi John, see, kes elas ajavahemikus 369 kuni 286 enne meie aega. Tema õpetuste järgi on tao kehastuseks puhas loodus. Ja sellele vastandub kunstlik ja ebaloomulik moodustis. Nimelt ühiskond. Ta ütleb, et täiusliku inimese jaoks ei saa olla kahte teed. Inimene peab ühte sulama taoga ühte sulama selle ülima printsiibiga. Ning sellest tulenevalt tuleb maisesse ellu suhtuda ükskõikselt, seda ei maksa võtta liiga tõsiselt või veelgi enam. Lõplikku lahendust näeb Johns tsivilisatsiooni täielikus purustamises või vähemalt tsivilisatsioonist põgenemises. Missugune on ta mõistlik suhtumine muusikasse. Kas te teate võrrelgem seda korraks konfitsiaanlusega? Konfitsianistlikus muusikaganonis ja samuti tseremooniate raamatus on öeldud, et muusika, see on justkui universumi eeskujul loodud omamoodi maailm mis loob ühtsuse taeva ja maa vahel. Sellest vestlusest tuleb meil veel täna juttu hiljem. Konfutsius on öelnud, et kui muusika on levinud kõikjale, siis lakkavad vägivald, röövimised, vürstid kuuletuvad taevapojale, see tähendab keisrile. Siis pannakse relvad kõrvale. Rahval pole põhjust rahulolematus eksAga taoismi seisukohad on peaaegu risti vastupidised. Ilusad tõrjumiks, laod selle järgi on lihtsus ja tagasihoidlikkus. Ja ta ristide meelest muusika seda lihtsust ja tagasihoidlikkust ei väljenda. Taoism eitab muusika emotsionaalset mõju. Inimesele. On isegi öeldud, et helide mitmekesisuse tajumine nüristab inimese kuulmist. Ma loeksin kellelgi siinkohal ette Ühe laod, sõltarineva tsitaadi või katkendi. See kõneleb ise enda eest. Viis värvi pimestavad inimese nägemist. Viis tooni kurdistavata kuulmise. Viis maitset rikuvad meele. Eesmärk, mis raske kätte võtta, hukutab inimkäitumise. Seepärast hoolitseb tark enam kõhu kui silma eest ja unustab maailma ilu. Ent vaatamata sellistele seisukohtadele seal pole muusika hiinast kuhugi kadunud. Endiselt eksisteerib taovistlik muusikapraktika tao templites toimub enamik rituaale ikka muusika saatel. Ja pühasid tekste esitatakse endiselt kas lauldes või retsiteerides. Usundi või religioonivormi võtab taoism teisel sajandil meie aja järgi. Teatavasti tehniliseks teoseks religioosses taoismis peetakse samuti laod, taotled synni, kuid nagu ma juba varem kord ütlesin, ei langeda kristlik religioon siiski kokku laots filosoofilise õpetusega. Ja siin on erinevusi nii väliseid kui olemuslikke. Esiteks tao religioon on üsna tugevasti mõjustatud šamanismi-ist ja budismist. Ja muide omakorda on ta märgatavalt mõjustanud budistlikud koolkonda ja selle tekkimist. Religioosse taoismi üheks tähtsamaks eesmärgiks on surematuse saavutamine. Kuidas seda siis saavutatakse? Saavutatakse inimkeha täieliku temate realiseerumise abil. Ja vahenditeks on siin dieet, hingamisharjutused, maagia, alkeemia ja muud salapärased hina kunstid. Mitte üksnes usklike müstikute hulgas, vaid täiesti tõsimeelsete teadlaste Synoloogide hulgas on inimesi, kes väidavad, et kalad söö, valdas elu pikendamise kunsti. Täpselt ei teatagi, kui kaua ta elas, mõnikord oletatakse koguni, et 160 või isegi 200 aastat. Kuuendal sajandil tunnistati taoism teiseks ametlikuks religiooniks Hiinas. Ja kuigi alates 13.-st sajandist on taoismi mõju Hiinas tunduvalt vähenenud, on tal siiski hiinlaste maailmapildis kuningana laevani säilinud. Küllaltki tähtis roll võib olla praegused. Kommunistliku Hiina statistilised andmed pole päris usaldusväärsed, aga on teada, et meie sajandi alguseks oli Hiinas üle 100000 tao. Vaimuliku. Ja selle preestrite hierarhia eesotsas seisab team ši tõlkes taevane õpetaja, kelle dünastia ulatub tagasi teise sajandisse. Nendele nõndanimetatud taevastele õpetajatele allusid mitte üksnes teised preestrid, vaid ka mitmesugused vaimud. Väidetavasti vaimud külastasid taevast õpetajat tema residentsis, mis asus draakon tiigri mägedes. Ei taevase õpetaja residents ja Draakon Tiigrimäed ei ole mingid mütoloogilised paigad kusagil taeva ja maa vahel. Need eksisteerivad päris reaalselt Hiina kaguosas. Nüüd Puna-Hiinas pole tavalistide käsin käinud just kõige paremini. 1927. aastal hõivas Hiina punaarmee taevase õpetaja residentsi ja viimane Dianši oli sunnitud põgenema vana mehena 63 aastasena residentsist vallutajate eest peitu. Jah, tänapäeval on muidugi Hiina võimude suhtumine religioonis ja sealhulgas ka taoismi pisut liberaalsem. Kuid loomulikult vara rääkida täielikust usuvabadusest. Minu külaskäigu ajal Hiinasse paar aastat tagasi oli üheks minu sooviks külastada ka mõnd tegutsevat taoismi templit ning näha sealset templiteenistust. Minu võõrustajad Leanini provintsi valitsusest, kes olid muidu väga meeldivad inimesed, tegid kõik selleks, et minu soovi täituks. Kord öeldi, et tempel asub liiga kaugel. Et täna ei toimu teenistust. Siis oli V porine või läks auto rikki ja nii edasi. Ja ongi kujunenud nõnda, et ma siin raadiomaja stuudios demonstreerin teile salvestasid autistlikest rituaalidest ja isegi püüan neid kommenteerida. Ent ise pole midagi niisugust oma silmaga näinud. Kuuldud lugu, õigemini rituaali fragment oli salvestatud aastal 1969 taiwani loodeosas ühes mõistlikus templis. Vokaalosa esitas eakas preester nimega John Chen. Ta muide kõik oma oskused ja võimed pärinud oma vaarisadelt, sest tema esivanemad on juba 38 põlve järjest olnud tao preestrid ja Johnseni peetakse tähtsuselt tao religioonil, neljandaks ierarhiks. Ka järgmises rituaalis, täpsemalt matusetseremoonias või matuserituaalis on seesama preester tšjom tšemm kesksel kohal. Nüüd on teda abistamas neli pillimeest ning kaks assistenti. Need kaks assistenti on ka loomulikult tao preestrid, kuid kuuluvad pisut madalamasse vaimulikuseisusse. Mõne sõnaga tahaksin tutvustada ka neid muusikainstrumente, mida te kohe kuulete. Lisaks laulmisele mängib peapreester ise taldrikuid. Need taldrikud on üsnagi suure kumerusega ja tekitavad päris lärmakad heli ja selles mõttes on nad väga sarnased vanaaegsetele, Lähis-Ida-tüüpi taldrikutele. Kuigi selliseid taldrikuid kasutatakse Hiinas praegu palju pole Hiina siiski nende kodumaa. Arvatavasti jõudsid need kunagi Hiinasse lääne poolt koos budismi levikuga. Ja ka kriiskavaid oboe tüüpi puhkpille ei kasutada Hiinarituaalses muusikas ilmselt mitte väga ammu. Need pillid olid rohkem omased tsentraalasjale, kus neid kasutati ohtrasti mitmesugustel vabaõhuüritustel nende valju heli tõttu. Ja võimalik, et just sealt levisid palju kõlalised poed Ming dünastia ajal ka Hiinasse. Väga oluline instrument. Ta võistlikus rituaalse muusikas on suur rituaalne trumm ehk nõndanimetatud seadmuse trumme hiina keeles faku. Selle trummiga reguleeritakse sageli muusikatempot. Antud rituaalis mängib seda trummi, mitte preester. Kuid kõik tempomuutused toimuvad siiski kooskõlas peapreestri märguannetega, sest ainult kõrgema astme vaimulikud võivad otsustada tempo üle. Ja siis veel vasest või pronksist kell. Niisugune justkui tagurpidi pööratud uhmer peapreestri assistent annab sellega märku laulu alustamiseks ja laulu lõpetamiseks. Kella heli sümboliseerib nii käesolevas rituaalis kui ka Hiinas üleüldse meheliku aspekti või printsiipi taevast taevast aspekti. See on Jan printsiibi heliline kehastus. Tema vastandiks on naiselik maine in printsiip. Seda sümboliseerib kalakujulise puudrumi heli. Seda nii-öelda puu. Kala mängitakse tavaliselt väga monotoonselt võrdse pikkusega löökidena ja enamasti retsitatiivide saateks. Järgnevas rituaalis kõlavad mõlemad nii kell kui ka puukala. Ja see sümboliseerib Jani ja enni ühtsust, meheliku ja naiseliku ühtsust. Taeva ja maa abieluliitu. Jan ja in on üldse ühed kõige olulisemad mõisted Taismis ja ka laiemalt Hiina filosoofias. Ma muidugi loodan, et enamik oriendalduni kuulajatest teavad, mis on nii, on ja mis on in. Nende vahekord Ta on liiga keeruline selleks, et seda mõne lausega praegu selgitada ja liiga lihtne selleks, et seda iseenesest mõista. Üks väga tähtis rituaal on Chao mis tavaliselt kestab kolm kuni viis päeva ja mõnikord isegi veelgi enam. Järgnevalt kuulete taotšangi, mis on salvestatud Chao rituaali viimasel päeval. Veidi aega tagasi ma rääkisin taevasest õpetajast. Ja see muusika, mis kohe varsti kõlama hakkav ongi kolmeosaline palve või kutse taevasele õpetajale hiina tavalistlikule kiriku peale. Preester talub kolm korda taevast õpetajat, et see osutaks seda au ning tuleks nende templisse. Altari juurde. Järel lauldakse hümn, mis on tegelikult palve viiele suunale ehk viiele taevakaarele. Siis lausub preester jaagu seadmise trumm 24 korda seejärel lüüaksegi suurt trummi algul kaheksa korda, siis kellalöök veel kaheksa korda ja kellalöök ning veel kaheksa korda ja kellalöök. Niisiis 24 trummilööki grupeeritakse kolme gruppi. Ja see grupeerimine kolme ossa sümboliseerib makrokosmose ja mikrokosmose kolme aspekti. Teatavasti makrokosmose kolm aspekti vastavalt Hiina arusaamadele on taevas ja kõik veed. Mikrokosmose kolm aspekti ehk inimese kolm aspekti on pea, rindkere ja alakeha. Ja ongi aeg teiega täna hüvasti jätta. Tuletan meelde, et orientaal tunnid on regulaarselt eetris Eesti Raadio esimeses programmis iga kuu teisel ja neljandal esmaspäeval õhtuti kell 22, null viis. Kohtume siis taas kahe nädala pärast esmaspäeval ja räägime sel korral Hiina pillidest.