Ikka pole lahendust leidnud probleem, et akrediteerimiskeskus taotleb taksomeetri nagu kord ja kohus, aga kui reisija sisse istub, siis hakkab taksomeeter kaks korda kiiremini lippama, kui õigus oleks. Ja kui reisija sõidu ajal kabja kurja häält teeb ning lubab politsei kutsuda, siis võib täheldada, kuidas taksomeeter hakkab tagasi kerima. Tallinna transpordi- ja keskkonnaameti linnatranspordi osakonna juhataja Eero Arniste, kuidas niisugused asjad võimalikud on? Võimalikud on nad selle tõttu, et need firmad, kes nüüd kohandavad taksomeetreid põhimõtteliselt nende tööle hetkel puudub järelevalve, teostatakse järelevalvet ainult selle üle, et kas meil on seadmed vastavalt siis adapteeritud annab vastavalt siis mõõteseadusele õiged. Aga nüüd, et peale seda, et kas nüüd sisestatakse sinna tariifid ja kas neid keegi kontrollib tänaval õigeid sellist asutust ei ole veel leitud. Aga kelle ülesanne see oleks, te olete ju püüdnud otsida õigus siit ja sealt, kust täpsemalt? Augusti algul, kui me siin tegime kontrollsõite Tallinna linnas, siis me tuvastasime selliseid huvitavaid rikkumisi arvetega. Et näiteks sellised kõige paremad näitajad on arve peal oli esitatud läbisõiduks 4,3 kilomeetrit ja nüüd see, mille järgi koostatakse siis nüüd rahaline osa oli märgitud, et tariifiks kaheksa krooni läbisõiduks 7,7 krooni ja oli saadud summaks 61 krooni ja 60 senti ning tasuda tuli siis reisi eest hoopis 50 krooni. Et see tekitab, kuidas öelda sellise kõhklused ja kahtlused nende arvete osas. Et mis on õige, mis on vale. Aga mis võimaldab niisuguseid kummalisi tariife lisada ja arveid välja kirjutada? Et tegelikult on nüüd selle taksomeetri kohandamise eeskirja järgi peaksid kohandamis firmad välistama lisatariifide sisestamise et peab olema kõik, mis tariifid on sinna sisestatud. Need peavad olema ka kohandamise tunnistusel. Kohandamist tunnistusel olevad tariifid peavad olema tagaaknal hinnakirjal ja siis ees armatuuri, et kliendil oleks võimalik nendega tutvuda. Aga tegelikult on niimoodi, et taksojuht ise võib sinna taksomeetrisse veel mingeid tariife juurde lisada, mingi imenipi abil. See peab olema välistatud, järelikult kui tal on see võimalus jäetud siis firmad, kes tegelevad taksomeetrite kohandamisega, on rikkunud eeskirju. Kuidas neid firmasid saaks korrale kutsuda? See nüüd ei ole, ütleme nüüd meie ameti kompetents, kuna need firmad teostavad oma toiminguid ja asju mõõteseadusest tulenevalt, need taksomeetrid on ikkagi seadmed, mis tegelevad mingite asjade mõõtmisega väljendatuna, siis ütleme, teenuse osutamisel rahas. Aga mõõteseaduse kohaselt, kes peaks neid firmasid korrale kutsuma? Firmadega nüüd on jah selline huvitav asi juhtunud, et me tegime tehnilise järelevalve inspektsioonile kirja ja palusime tõesti vastus sellele küsimusele ja tänase päevani ei ole andnud Ühest vastust, kes tegeleb nende firmade järelevalvega on küll olemas sihtasutus Eesti akrediteerimiskeskus, kes väljastab neile Vastava pädevustunnistuse, kuid nemad kontrollivad ka seda, ainult et kas seadmed on vastavalt nõuetele nüüd taadeldud või ei ole. Aga mis tariife sinna taksomeetrisse tegelikult sisse pannakse, mida tehakse. Sellist asutust ei olegi veel leitud. Siis on probleem ka selles, et taksojuht või pise taksomeetri oma auto pealt maha võtta, kui tahab ja keegi ei tea, kas ta selle taadeldud taksomeetri sinna tagasi paneb või on tal mingi kiirema käiguga taksomeeter, mille ta asemele paneb. No ütleme niimoodi, see lihtsalt see asi just tõesti ei käi, et taksomeetrid on nummerdatud. Siin on nüüd suvalist taksomeetrit peale panna, see on välistatud, kuigi jah, on võimalus, see inimene ütleb taksojuht ostab omale kaks taksomeetrit, käib mõlemat, kohandab oma autole ära ja faktiliselt ta saabki neid mõlemaid kasutada. Eritariifidega. Just ja kannatajaks on ikka ja jälle reisija loomulikult. Täna koguneb majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumis üks nõupidamine arutama, kas saab taksomeetrite asjus korra majja või ei saa. Millist konkreetsed sammud teie ministeeriumilt, kui riigiasutuselt ootate? Kindlasti on esmane samm, mis me nende poolt ootaksime. Kuna tehnilise järelevalve inspektsioon ja akrediteerimiskeskus on alluvuselt otse majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumil siis tuleks leida ikkagi see asutus, kes peaks teostama järelevalvet taksomeetrite üle. Siis saaks ka sellele vastavale asutusele saata meiepoolsed juba materjalid, et võtta siis ette vastavad lahendused, keda karistada, keda mitte. Teie juhite Eero Arnistega Tallinna taksokomisjoni. Millisel juhul on teie juhitaval komisjonil õigus taksojuhi veoluba kas peatada või üldse ära võtta? Noh, peatada või ära võtta, siis selleks on ühistranspordiseaduses kohe konkreetsed punktid ta ei ole nii vabaks jäetud, et reguleerimata, et võime omavoliliselt teha, mida tahame. Kui ta rikub sõitjate pagasiveo üldeeskirja see tähendab kliendi petmine ja nii edasi, siis loomulikult me võime võtta. Ei, aga igale asjale väärteole tuleb läheneda nüüd. Kuidas öelda üheselt, et ei saa võtta kõiki ühe mõõdupuuga kuigi siin jah, on olnud ka juhtumeid, selliseid, kus tõesti on peal koordistajad ja isegi väga soliidseid kaubamärke kasutavatel taksodele. Kordistajad on siis mis asjad? Taksomeetri tööpõhimõte on impulsside peal, mida siis ta saab, kas need käigukastist või toovad autol kohad, kus impulsid tulevad ja nüüd taksomeeter, kohandatakse taksoga, nii et see kilomeetri läbides või siis tund aega töötades annab ta need riigid, mis on taksomeetrisse sisestatud. Kui nüüd need impulsid lähevad suuremaks, siis vastavalt sellele ka suureneb kilomeeter või tunni aeg. Tegelikule ütleme, kui auto sõidab läbi kilomeetri, siis kui neid on impulsid on kõrgemad, siis taksomeeter näitab tegelikult poolteist kilomeetrit. Aga nagu öeldud, taksomeetrite töö ühistranspordiseaduse alla, millega teie taksokomisjon tegeleb, ei käi ja te ootate ikkagi konkreetset seadusandliku initsiatiivi majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumilt. Sest jah, seadustega tegeleb meil Majandus-Kommunikatsiooniministeerium. Tallinna linnavalitsus ei tee seadusi. Nüüd on siis pall ministeeriumi käes ja ootame, missuguse vastuse nemad annavad.