Nõiahirm on pärit antiikajast aastal 32 enne Kristust ehk Antoniuse läbidusaia oktav Jaanuse triumfi raadiaegu pagendati Roomast kõige ennustajad, nõiad. Rooma linnaväljakutel põletati 2000 maagilist raamatut, kuna konsul Meetsenas leidis, et neis irvitatakse jumalate tahte üle. Seega ei suhtunud nõidadesse halvasti mitte ainult kristlus. Pahatahtlikult stigmatiseerida annab ükskõik millal ja ükskõik keda. Kui ta erineb peavoolust saatana väidetavaid kurje tegusid, hakkas oma õpetuses võimendama Augustinus hüppast algtõuke. Selleks sai ta ilmutusraamatust, kus muude sündmuste hulgas toimub võitlus saatana koguduse lohe, metsialiste ja Paabeli hooraga kes kõik on saatana kliivalendid augus. Teenus lisas sinna juurde saatan tsentreerib inimese jumala näo järgi loodud olendi kurja-juurega ja inimestes ei oleks ihasid, kui saatan poleks neid kahjustanud. Sellepärast olla võitlus pühadeõest õiglane sõda. Augus teenust on kirikuringkondades tihtilugu valesti tõlgendatud. Sedasama pihtimustes rõhutab ta, et saatan ei kedereeri rängi Maidki patusid sugugi mitte paratamatult. Inimlapse patta on alati võimalus ja mitte paratamatus. Sellepärast satub Augus tiinuse doktriin vastuollu nõiduse teoreetikute ja nõiaküttide õpetusega. Kui viimased väidavad, et nõid, kes on saatana juures käinud tahab tervet küla ja linnatäied inimesi samuti nõidudeks muuta. Kui Augustinus ei süüdistanud kedagi konkreetset, siis kirikuisa ja kirjanik see vilja iso toorus andis oma teoses etümoloogiat negatiivse hinnangu Sibüülidele ja maagidele. Erinevalt paganlike poeetidest ja filosoofidest olite kunstide tundjad neetud sest isa toorus teadis, et nad kahjustavad teisi inimesi. Ja nende süü on suur. Halvad inglid Hollal nõiakunstid andnud otse inimestele, kes on need lihtsameelselt vastu võtnud. Sellest aktist ongi tema meelest sündinud nõiad veega ennustaja, hüdromandid, võlapuhujad, arbujad ning astroloogid ehk need, kes vaatlevad saatus sünnihetke tähtkujude järgi. Kunagisi voolus kasutas sõna nõiakunstid. Magic arum Artjom siis varakeskaegse lugeja jaoks tähendas koolkonda, kus nooremad õpivad vanematelt kuni tõusevad oma hierarhias tippu. Niisamuti on see käsitööliste juures. Poiss tuuakse õige väikesena õppima, järgnevad muretud seljaaastad, reisimine ja hullamine siis vastutusrikas meistrieksam tõusmine väärikate sekka ja lõpuks valgustatus. Selline sammamine mööda ametiredelit ühendab nii vabamüürlasi, käsitöölisi. Ehkki sõnades väljendamata, kajastavad just niisugust suhtumist Eesti nõiaprotsesside protokollid. Sibeülli kunst on nagu iga teinegi ala, kus on ka omad tipud. Vähemsi pill või maag. Võib veel olla vastutustundetu ja maanteede laulda, paun seljas. Otsustaval hetkel on ta meistrile kuulekas. Keskajal võidi sellise inimesega seoses ütelda etalon aartes. See tähendab praktilised oskused. Need vajasid meistri peremärki. Ei ole nõidust ilma peremärgita. Signatuurita. Nõidumistest ja arveteõiendamised nõidadega on Euroopa allikatest sagedamini juttu alates aastast 1000. Sellekohaseid tekste on palju ja enamasti on need munkade käe läbi kirja pandud. Just 13. sajandil süttis nõiahirm nii mandril kui Albionis. Inglise kirjamees šarvaasiust Dilberist on üles tähendanud, et deemonitest juhitud naislaamijad teenivad kuradit. Varastavad hällidest lapsi armulaualt hostjalt tabamis hirmus muutuvad aga hundiks või kassiks. Tuubis deemonile viiakse karikaga juua ja kausiga süüa. 18. sajandi valgustaja Christian tomaasius tundis selles jutus ära pisikesed kooboldid keda uskusid nii saksa kui prantsuse rahvad. Eesti mõistes on need ahjualused maa-alused. Siiski oli keskaegne kurat mõõtmetelt väike dominikaani munga Johannes nyderi teoses farmikaarius ehk sipelgaraamat nimetatigi teda väikeseks meistriks ega paisanud Leviathani suuruseks Koljateks nagu uusajal. Kuradi paisumise põhjus ongi just nimelt järjest suurenevas hirmus. Keskaja nõidade ennustajate käsutuses oli mitmesuguseid meetodeid. Alomantia ennustamine soola abil. Müomantia hiirte Ornitomantia, lindude biblio, mandia, krimuaaride ja nõiaraamatute Captot, romantia, peegli, Astrack, alamantia täringu, neuromandia, surnuasjade ja surnusööginõude kehval omandia Alooja bodomantia jalajälgede abil. Klassikalise muinasjutu lumivalgeke kuri kuninganna oli näiteks veendunud Capto tromant ehk peegli abil ennustaja. Eesti, Läti, Põhjala ja põhja-saksa kultuuris ennustas lindude laul tulevikusündmusi kuid ütlemine halbade lindude laulu kuulama on pärit hoopis indiaanlastest. Alamsaksa sõna kukukes love tähistas 15. sajandi lõpul üht paganliku uskumust. See oli või on väga lihtne. Sul on elada nii palju aastaid kui kägu just praegu kukub kukukes laulu. Usute varade esemed on head nõidumis vahendid vitseemes do ja külas Lia Lupe jõe ääres elas 1690.-te aastate paiku sniku Aadama naine verta kellel oli ennustajate muna. Ta oli saanud peremehe käest lehma, mida ta ei tahtnud tagastada. Ta hankis peremehelt juukseid, segas neid mullaga ja põletas. Kiriku. Protokoll ütleb, et seesama ennustajate muna kristallmuna oli tema igapäevase teenistuse tarvis hädavajalik. Ta oli nõus kahetsema, kui tal minna lasti. Olgu öeldud, et talupojal kindlasti kristalli olla ei saanud. Tõenäoliselt oli see tavaline klaas. Neljateistkümnenda sajandi alguses hakkas ilmastik põhja poolkeral aegamööda jahenema. Viikingiaegne ja hilisem soojaperiood oli möödas. 14.-st kuni 19. sajandini väldanud nõndanimetatud väikesesse jääaega jäid tööstus, revolutsioonid, iigaldused, paleepöörded, valgustusaeg ja tehnoloogia hüppeline areng. Ilmastik aga oli märksa kõledam kui eelnevatel ja järgnevatel aastasadadel. Põhiliselt olid selles süüdi karmid talved. Kliimas muutusega kaasnes hulk muresid. Juba aastatel 1315 kuni 1317 tabas kogu Euroopat suur näljahäda. Linnades suri 10 kuni 25 protsenti inimestest. Ikaldus kordus 1321. aastal ja sajandi teisel poolel pärast katku aastaid. Iirimaal Kilkennys alustati 1324. aastal esimese klassikalise nõiaprotsessiga. Aadlidaam Aliis kiiteler oli abiellunud järjest mitmerikka mehega ja kõik need mehed olid surnud. Teda süüdistati nõiduses. Ta põgenes linnast maale ja jäigi kadunuks. Tema asemel võeti kinni tema kodakond Petronellade. Nii piinamisel tunnistas Petra neljanda Liisoli andunud Phili osa Artise nimelisel kuradile. Aga Petronilla käis tema juures suure musta kassi ja krussis karvaga koera kujul. Katk ehk must surm niitis 14. sajandil umbes kolmandikku Euroopa elanikest. Meie maailmajakku jõudis see taud 1347. aastal Krimmi ja Itaalia kaudu Aasiast. 1348. aastal jõudis katk Londonisse ja Pariisi ning 1349. aastal Skandinaaviasse ja Venemaale. Vilets kliima ja katk oli saabunud, et jääda pikaks ajaks. Nüüd tõid lisaks ulatuslikke õnnetusi kaasa ka järgmised väikese jääaja sajandid. Mõistagi oli selle maailma vägevatel tarvis leida süüdlasi ja issanda. Aastal 1321 pöördus nende raev juutide ja pidalitõbiste last. Ent seda vaid esialgu, mida ägedamaks muutus ühiskonnas võitlus ressursside eest ja mida enam süvenes süüdlaste otsimisel vajadus. Seda ennastunustavalt otsiti ja leiti kurjategijaid uskudes, et kõige rohkem pahandust saab tekitada distantsilt ja üleloomulikke võtteid kasutades. Akkadi muuhulgas kõneleme kurjast tuulest, millega haigusi tekitada. Joan Rosen, Blender on 1832. aastal maininud haigusetekitajat Curry tuul kuid sellega seotud uskumused on veel palju vanemad. Meenutagem ilma nõidu ehk Kreutzwaldi pruugis tuuslareid. Eesti kuulus samuti keskaja Euroopa kultuuriruumi ja osa sealt levinud tendentsidest. Ehkki hilinenud, kui 13. sajandi alguse sõja möödasaid hakkas rahvastik Eestis vaikselt kasvama. Siis aga järgnes sajandeid kestnud mõõnaperiood, mil võitlus olemasolu eest muutus karmimaks. Aastatel 1315 kuni 1317 tänas Eestit põllumajanduskatastroof. Esimene mida mainiti kirjalikes allikates. Kui kevad oli hiline ja suvi vihmane, siis teravili ikaldus. Suur talupere ei elanud ära, kui kõlvatu ja lõigatu vaheline kordaja oli üks. Ehk kui talumees pani maha vaka rukist ja sai vastu kaks vaka et leevendada ilmaoludega seotud riske, toita ära lapsed ja sulased, oli tarvis kordajat. Viis. 14. sajandi parimatel aegadel võis see kordaja olla seitse ja tänapäevases põllumajanduses on see kuni 30. Katsugem panna end olukorda, kus oli uusaegne põllumees, kes pidi elama kindla varuga et kindlustada nii järgmise aasta seeme kui ka sel aastal leivavili. Oletagem, et maapind sulas alles aprilli keskel. Nagu mainitud nälja-aastatel ilmselt oligi. Kuna tol ajal kasvatati ainult talirukist, siis see tähendab, et vili võrsus vaid osaliselt. Hiljem kevadel oleks rukkis väga vähe pead loonud. Samuti ei saa külma aprilli ilmaga loomi välja lasta, nad peavad pruukima möödunud aasta heina ja haljassöödavaru. Mis aga veel halvem. Uusajal oli korduvalt aastaid, mil vihmane suvi, see tähendab hein läheb mädanema või jääb loole pikk sügis ja külma prill, see tähendab loomad ei saa lume alt rohtu kätte. Juhtusid korraga võib-olla elanuks vanale sellise olukorra üle aga kevadtalvel sündinud vasikad, mitte mingil juhul. Veiste kahjustamise hirm on meil kordunud ühes nõiaprotsessis teise ning see näitab, kuivõrd haavatav oli talumees, mis puutus tema loomalauda asukatesse. Üks levinumaid haiguse põhjustajaid uusaegses viljas olid tungal teras sisalduv ergutamiin. Keskajal nimetati selle tagajärjel inimeste tabanud ergotismi. Püha Antoniuse tuleks tungaltera niiskel ja vihmasel suvel vilja pealekasvav rõngast või kukekannust meenutav tumeseen mida esineb mõnikord harva. Ka tänapäeval. Sisaldab lüsärgiin happe derivatiivi ehk LSD-d. Kuna eeltehnoloogiline maailm keemilisi taimekaitsevahendeid ei tundnud, siis tabas toona paljusid ka Püha Antoniuse tuli. Kõrbeeraku roniuse ehk Tõnni järgi nimetati see tõbi Andoniust vaeva rahutuse ehk kiusatuse tõttu. Tavaliselt nõidade ja šamaanide nägemusi seostatud tungalterast sisalduva LSD-ga sellesamaga, mida tänapäeval toodetakse hoolsünteetilisena kreeka pähkli Sclerootsiumist. LSD hallutsinatsioon nihestab maailmapilti kui teie mürgista aju. LSD ei tekita väidetavalt sõltuvust ning sellel oli 1960.-te aastate alternatiivkultuuris oluline roll. Ent hallutsinatsioonide sagedane kordumine võib siiski tekitada paranoiat ja ärevushäireid. Kuradi kiusamine näikse olevatki paranoia, klassikalisi vorm. Sind kiusavad mingid võimsad jõud, keda on võimatu kontrollile allutada. Vana aja inimene ei pruukinud alati täpselt teada, milliste vilja ta tarbib. Siis esines alatasa laialdasi ergotismi epideemiaid. Meil pole otseseid tõendeid, et need hallutsinatsioonid oleksid kuidagi seostatavad nõiaprotsessidega. Jäite õnnetuste initsiaatoriks oli just tungaltera. Ent halval aastal võis tungalt lai levik kindlasti olla üks põhjustest. Keskaeg oli võrdlemisi soe ja põllupidamiseks soodus. Enim populatsioon kasvas kogu maailmas. 1348. aasta katk tõmbas aga sellele kasvule kriipsu peale. Inglismaal oli olnud pidev rahvastiku juurdekasv alates aastast 1100 ent alates 1348.-st aastast langes rahvaarv mõne aastaga ligi kuuelt miljonilt kahele ja poolele miljonile. Norras suri üle poole 64-st 1000-st elanikust. Põgeneti katku eest ja pärast katku, muuhulgas Islandile. Mitmes Ladina rahvastega asustatud Euroopa piirkondades vähenes elanikkond samuti poole võrra. Näiteks Savoyas 50 protsenti. Ka Saksamaa elanikkond kandis suuri kaotusi eelkõige ranniku lähedale jäävad piirkonnad. See tähendab, et pandeemia ei saanud jätta puutumata ka Eestit. Seesuguses kindlusetuse olukorras Lewis vastastikku süüdistamine. Kõikjal hakati nägema kuradit. Kusjuures kuradi piibellik tähendus veidi teisenes. Saatana nime üks algne interpretatsioon viitab ju inimesele endale. See on inimese ennast süüdistav pahupidi peegelpilt. Jeesus siirak ja see ei olnud rahul asjaoluga, et inimesed on harjunud needma oma pahupoolt, kirjutas. Kui jumalakartmatu neab saatanat, siis ta neab omaenese hinge. Keskajal kulgesid tumemeelsed deemonid kusagil kaugemal ja ehkki nad tegid tihtilugu pesa inimese sisse tundnud ajju inimhulki ometi suuremat kahjustada sest halli talupojamassi, seestumus või usutunnistuse üksikasjad kirjatundjad ja eriti ei huvitanud. Ketseritega võideldi sellepärast, et need kujutasid suurt ohtu doktriinile. Näiteks mis puutus Katarite ususekti, langes arvete õiendamise ohvriks igast seisusest inimesi. Seda ka põhjusel, et katoliku kirik otsis taga eelkõige Nende kirjaoskajaid juhte. Et sellest samast ajast on pärit stereotüüp luuaga nõiast, kes korstna kaudu majast väljub pole samuti juhus. Luudoli asendamatu korstnate pühkimise ja sellega tegutseti nii ahju ees kui ka ahju sees. Seegoli luual roll tuleõnnetuste ärahoidmisel. Luuaga töötades Saidaga niigi tahmased tared seestpoolt veel tahmasemaks. Tahma. Toomas aga oli kuradi prototüüp, sest kurat ei käinud saunas ega hoolitsenud oma ihu eest ristiinimese kombel. Aastal 1429 algas Savoia hertsogiriigis valee ümbruskonnas Euroopa vanim nõiaprotsesside seeria milles ajaloo allikate järgi jättis oma elu 467 inimest. Neid süüdistati libahundiks jooksmises. Neile heideti ette, et nad võisid otse veinikeldrisse lennata ja seal veini ära juua. Nad olevat muutunud nähtamatuks, söönud oma lapsi ja pidanud plaani hävitada saatana käsul kogu ristirahvas. Seeria alguses põletati inimesi iga päev nõiakohtuda algasid esmalt valee prantsuskeelsetel aladel ja levisid siis üle piiri saksa poolele kohta, mida valliseks kutsuti. Mäletatavasti oli rohkem kui inimpõlve enne neid sündmusi just selles piirkonnas möllanud katk mis hävitas peaaegu poole elanikkonnast. Valeen nõiaprotsessid toimusid eraldatud piirkonnas mägede vahel ja just seetõttu, et sealse kergeuskliku rahva hulgas ei leidunud ühtegi skeptikud. Seed, nõiad tekitavad kahju, oli aksioom. Ning skeptikud võisid ise väga kergesti nõidade kilda sattuda. Saare-Lääne piiskopi Johannes Kiiveli 1519. aasta visitatsiooni aruannetest selgub, et nii Saaremaal kui Läänemaal tegeldakse laialdaselt lausumisega, ravitsemisega ja viljale sõnade peale lugemisega. See kõik vihjas vohavale, ebausule ja nõidade kultusele ning sellest tuli teha järeldused. Esimene vihje võimaliku nõiapõletamise kohta Eestis pärineb aastast 1529. Maardu ja saha mõisate maa ning Birgitta pühade õdede maa piiril öeldakse olevat Ristikivi ja mingi auk sütega ja süteta. Aastal 1519 oli püha Saksa-Rooma riigi imperaatoriks saanud Habsburgide soost Karl viies. Tema imperaatorliku eestkoste all leppisid Saksa riigid 1530. aastal Ausboriks kokku Bambergi kaela kohtu korraldusele põhinevas seadustikus. Konstituutsio kriminaalis Carolinas. See sai edaspidi saksa õigusruumis kriminaalõiguslikuks normiks. 1532. aastal ratifitseeriti Karoliina räigensburgi riigipäeval. Seejärel see jõustus. Karoliina kaotas aegapidi kehtivuse kaks sajandit hiljem. Eesti- ja Liivimaal kadus lõplikult koos pärisorjuse kaotamisega. Karoliina 21. punkt lubas nõidadega karmilt talitada. Neid võis varast ilma jätta, ahistada ja kiusata ülekuulamisel või ülestunnistuse saamiseks valu teha. 40 445. punkt rõhutasid, et piinamisele tuleb allutada kõik, kes nõidusega ähvardavad, seda õpivad. Õpetavad. 100 üheksandas punktis anti veel karmim käsk. Kui nõid on kõik kurja üles tunnistanud, tuleb ta lõpuks põletada. Legendi järgi läinud Riia kannuvalaja valsi sburghard 1531. aastal oma naisega tülli. Ta nõidunud oma naise ära ja otsustanud siis laevaga koju Preisimaale purjetada. Solvunud naine öelnud talle jää koos laevameeste ja teiste kauba sakslasega merre ja pesku meri seal sõi jalgu. Meeste väljasõidul düüna suudmest tõusnud hirmus torm, mis kolm päeva kestnud ja mille lained laeva kahjustanud. Nüüd saanud kapten valdi seal asuvast needusest teada. Valdise naine seotud selgapidi oma mehe külge ja mõlemad visatud mässavasse merre. Ent torme jäänud ikka veel rahule laevamees nimega Barthald leidnud vajalikku abinõu ja võtnud kasutusele vastu nõiduse. Ta pannud vasaku kinga paremasse jalga ja vastupidi. Samuti pööranud ümber oma riided. Murdlainetus lakanud ja tõusnud nii hüva pärituul, et laev varsti Gotlandil väljas olnud. 1542. aasta nõiaprotsessis Rakvere lähistel kaotasid Rakvere timuka käe läbi eluviis Põlula talupoega nende hulgas mölder, nano ja naine. Else. Sündinud soige tahtnud oma meest ära mürgitada ja võita hoopis teise mõisa saksa Jürgen von Meideli armastust. Ta palus oma teenija, vana Margarete ehk krõõda abi. Krõõt oli soola kolmekordselt ära lausunud ning käskinud proual selle mõisahärra ja selle isa jalgade ette visata. Vana mõisnik surigi mürgitamise tagajärjel. Annad sa haige olnud, selles nõualdas nii vaimustunud ettegi kalleid kingitusi marga, reedele ja teistele talupoegadele tänu sõpradele, kes Meideli armumaagiaga töödelnud, nii et see juba päris küpse olnud. Vana nõid sai kaks Killinget ja hea kõhutäie süüa. Tulevikus lubatud anda ka villane seelik. Peasüüdlasele nõial õnnestus Virumaalt põgeneda. Kaks Killingid, mida nõid teenis ja mille Väo mõis välja maksis oli mõni aeg varem olnud käivilise tüdruku päevara.