See meloodia Jerry Bocki muusikalist viiuldaja katusel on kõige enam tuntud. See on otsekui visiit kaart teosele, mis lõi Broadwayl absoluutse rekordi kaheksa aasta jooksul 3242 etendust ja ikka täissaalile. Jerry Bock, kodanikunimega Cherold Luvis sündis 1928. aastal Connecticutis. Lapsepõlve veetis aga juba New Yorgist. Poisikesena õppis hoolega klaverit, gümnaasiumiikka jõudnud oli ta harjutamisest. Nii põhjalikult tüdinud, et jättis muusika sootuks sinnapaika. Seda asendas kooli ajalehe toimetamine värsside ning proosa sepitsemine. Kooli ajal tegi ta ka teksti ühele muusikalile, mis heategevuspeol ette kanti. Siis korraga tärkas muusikahuvi taas ning Jerry Bock jätkas õpinguid Wisconsini Ülikooli muusikakoolis. Seal etendati ka üht muusikali, millele tema kirjutas muusika. Viiekümnendail aastail tegid arvukalt laule teleshowdele, filmidele, rebüüdele. 1956. aastal etendus esimene tema muusikal Broadwayl. Ent erilist tähelepanu see ei äratanud. Viljakas aastatepikkune loominguline liit sõlmus kohtumisest Sheldon Haanikega tooli Pokist kuus aastat vanem lõpetanud ülikooli muusika bakalaureusekraadiga ent ka suurte kogemustega sõnameister sõna- jäigi nende edasises koostöös Harniki hooleks. Muusika kirjutas alati Pokk. Esimene ühine muusikal kukus Broadwayl läbi. Järgmine 1959. aastal esietendunud seeerrello võitis Pulitzeri draamaauhinna. 1964. aastal esietendunud viiuldaja katusel saavutas aga plahvatuslikku menu tõi autoritele ohtralt mitmesuguseid auhindu ning vallutas kiiresti ka paljude teiste maade lavad. Libreto aluseks on juudi kirjaniku Solomaleichemi romaan piimamees Stevie. Muusikas on vokk kasutanud rohkesti juudi folkloori. Nii tekst kui muusika loovad suurepärased eredad karakterid ja olustikupildid ühest omanäolisest traditsioonilisest ühiskonnast mis nii sisemiste kui väliste jõudude survel kokku variseb. Sele tükati koomilise, tükati kurva ja traagilise loo toovad teieni tänases saates seerumustel ja Marie karniilova Devie ja ta naise kolde rollides. Teistes osades laulavad Joanna Merlin, Julia maisenes, Tanja Everett, seobeibell Kärol soojer, Maicel käinse ostin pendalt on ja pöördconvy. Orkestrit juhatab Milton kriin. Ja nüüd siis, 1905. aasta ühes Lääne-Ukraina külas nimega. Reseni piimamees teeb, ise ütleb, et ATF, kas on igaüks omamoodi viiuldaja katusel, kes näeb vaeva, et oma lihtsat ilusat meloodiat välja saagida, kuid aga seejuures kaela murraks. Anadevka rahvas armastab oma kodupaika ega taha sealt lahkuda. Elu hoiavad siin tasakaalus traditsioonid. Nende soni jõud. Traditsiooniline on piibliloo õpetus koolis tradid. Missioonile tuginedes valmistavad emad tütreid ette abieluks. Traditsioonidele vastavalt paneb noori paari kosjasobitaja Jente. Aga kas on ikka elanud kõrvuti juudid ja venelased, aga traditsioon on niisugune meiei, tülite, neid, ega nemad meid. Ja nii saame omavahel hästi hakkama. Me armastame oma traditsioone nagu viiuldaja katusel. Kosjasobitaja Jente lubab koldele, et leiab igale tema viiest tütrest mehe. Liiga valiv ei maksa olla, sest parem pool muna kui tühi koor. Vanimale tütrele saitelile on silma heitnud lihunik Lazar Wolf. Temast saaks hea partii jõukas leskmees, mis sellest, et 62 aastane kui vanim tütar on tanu all, küll siis tuleb järka nooremate kätte. Nooremad tütred Hoodellijadžaava meelitavad kosjamoori, et see leiaks neile ilusad ja armastusväärsed mehed. Saite lill on aga oma juba valmis vaadatud. Ta läheks meeleldi Rätsep muutelile. Enton vaene. Kes sellega lepib? Nüüd astub esile Devia. Armas jumal, sa oled loonud palju vaeseid inimesi. Vaesus pole muidugi häbiasi, aga siiski oleks hea omada väikest varandust. Miks on jumal karistanud teda viie tütrega? Järgnebki kuulus laul. Kui ma oleksin rikas mees, kus vaene piimamees unistab, mis ta sel juhul kõik teeks? Ehitaks keset küla suure ilusa maja, peaks rohkesti kodulinde ja loomi ja rasket tööd ei tuleks siis enam päevast päeva teha. Tema naine kannaks kuldehteid nagu rikkade emandad. Temast endast peaksid inimesed lugu ja sünagoogis oleks tal koht prakate härraste kõrval. Ning kui sa oled jõukas, siis usutakse sind olevat ka nõukas ja tullakse nõu küsima nagu targa saalomoni käest. Aga kahjuks pead sa olema see, kes sa just oled. Anadeff, kas see tuleb Kiievi üliõpilane, Bertsik, vaene ja näljane. Ta seletab, et ühel ilusal päeval saab kogu rikaste varandus vaeste omaks. Kuni selle ajani peab ta ka endal tundide andmisega hinge sees pidama. Ta lubab Devie tütarde mõistuse suurtele mõtetele avada ja on nõus seda tegema kasvõi kõhutäie eest, sest raha Devieldale maksta ei ole. Nii jääbki Bertsik majja. Saitalile on õppimisest suuremad mured, ta manitseb külla tulnud mootorit Toometi isalt kätt paluks. Kosjasobitaja Jente juba käis ning teda tahetakse tõesti vanale lihuniku le mehele panna. Noortel on aga liiga uje. Devie karune olek võtab talle alati sõnad suust. Et on reede sabati õhtu, kus igasugused tööd traditsiooni kohaselt keelatud jäävad noormehedki mõlemad koos Stevie perega aega veetma. Tähendab Deviega säiteli suhtes asjad ühele poole rääkida. Te veel ei oleks küll enam meeltmööda mõni õpetatud mees oma esiklapsele kaasaks võtta. Ent mis teha? Ja nii ta annabki oma nõusoleku. Tema teeb mu tütre õnnelikuks ning kolihunniku kõrvaltuledel kunagi tühja kõhtu kannatada. Et sõna selle peale. Konstaabel annab Deviele mõista, et lähemal ajal on oodata üht väikest mitteametlikku demonstratsiooni. Teiste sõnadega on ähvardamas pogramm. Devie tunneb eelseisva ees hirmu. Piiblis öeldakse küll, et juudid on välja valitud rahvas. Aga kas ei võiks jumal vahel ka teisi välja valida? Mis tulema peab, eks see tuleb. Elu läheb aga oma rada ja seni tuleb seda elada. Devia teeb teatavaks, et lubast saitali Lazar Wolfile. Kolde on rõõmu pärast arust ära. Nii rikas kosilane Bertsikaga keeldub saite lit õnnitlemast. Rikkus ei ole see, mille järgi meest valida. Ja üleüldse on raha kogu maailma needus. Katzaitele ise lubab pigem hakata teenijatüdrukuks või minna kivimurdu tööle. Kui minna sellele vanamehele Devion õnnetu. Ta ei tahaks tütart vastumeelsele mehele sundida. Nüüd leiab lõpuks ka Mootelendas julguse ja avaldab Deviale, et nad on sõit, oli ka juba aasta otsa salaja kihlatud. Devi on nördinud kõiki niiviisi tema selja taga. Ootel kinnitab südilt, et säitelile ei tule tema kõrval tühja kõhtu kannatada sest varem või hiljem saab ta ometi endale isikliku õmblusmasina ja siis lööb äri õitsele. Deviele avaldab see sügavat muljet. Lõpuks ometi on hakanud muutel mõtlema, nagu tõeline mees. Ta annab oma nõusoleku. Aga kuidas naine selle uudise vastu võtad? See on tema mure, noored igatahes on õnnelikud. Kaob. Et naist nõusse meelitada, mõtleb välja kavaluse. Ta jutustab koldele oma unenägu ja teeb seda nii elavalt, et unenäokujud ilmuvad otse lavale. Unenägu on niisugune talle ilmutanud end unes kolde vanaema. Ja küsinud, kas on õige tema lapselapselaps abiellub rätsep Mooteliga. Kuulnud Lazar Wolfi nime saanud vanaema maruvihaseks ja hakanud kisama ka lihuniku esimene naine, tulnud hauast välja ning teatanud, et andsayta liia Lazar Wolfi abielu vastu ähvardanud veel kolm nädalat järjest saitelile Luubainajaks käia. Kolde on kohutavalt kohkunud ja leiab, et säitel peab kindlasti teise mehe saama. Olgu see või rätsep Mootel. Paar vene noormeest kimbutavad küla vahel Devie tütart saavat hetk astub vahele ja peletab huligaanid minema. Ta tütarlast ammu tähele pannud, tahaks temaga lähemalt tutvuda, juttu ajada. Ent haava on väga tagasihoidlik ja tõrjuv. Traditsioon ei luba ju vene noormehega käia, olgugi too sümpaatne. Peetakse, et saite liia mootori pulmi. Noored lõbutsevad vanemad vaatavad seda helge nukrusega pealt. Lazar Wolf ei kanna viha noorte peale. MTV peale on ta Küldige, sest too murdis sõna ja tegi ta koguanaateff ka naerualuseks. Bertsid kinnitab tuliselt. Tütarlaps peab ise otsustama, kellega abielluda ja saab seetõttu anarhisti hüüdnime. Traditsiooni kohaselt on ikka vanemad laste eest need asjad ära otsustanud. Bertsid rikub veel üht traditsiooni, tantsib pruudi jõe Hoodeliga. Seegi on patt. Siis lähevad tantsima saitel ja muutel, teised järgivad nende eeskuju ja varsti tantsib kogu ana Devka. Peo haripunktile ilmuvad keppidega relvastatud venelased eesotsas konstaabliga, kes levi ees vabandab selle pärast, mis nüüd kohe sünnib. Laud lükatakse ümber, pulmakingid lõhutakse ära, lauanõud pekstakse puruks, Bertsik püüab hävitustööd takistada, ent paisatakse põrandale pikali. Siis lahkub märatsev kamp. Persik ütleb, et see, mis pulmas juhtus, oli vaid kerge vihma. Valing. Vägivald valitseb kogu maal ja tema lahkub nüüd anaateff, kastet sellega võitlusse astuda. On oodata suurt poliitilist murrangut ja temagi peab andma oma panuse. Ent enne lahkumist on tal lahendada veel üks tähtis poliitiline küsimus. Ta palub Hoodilil oma naiseks saada ja Hoodel on rõõmuga nõus. Bertsik jätab teiega hüvasti ning teatab talle sõlmitud kihlusest dev Jaan vastu ei luba. Ega nad luba ei küsigi, Nad paluvad vaid tema õnnistust. Hoodel tuleks talle siis hiljem järele ja nad abielluksid. Devion nördinud, mis saab niimoodi traditsioonidest. Ent noori nende valitud teelt tagasi pöörata, ta ei suuda, annab oma loa ja õnnistuse. Elle on vana piimamehe ees probleem, kuidas teatada seda uudistama naisele. Kas jälle uus unenägu välja mõelda? Ei, seekord haarab ta härjale otse sarvist. Tuletab koldele meelde nende oma armastust, millest nad vist kunagi eriti rääkinud ei ole. Aga mis on ju kogu pika elu neid saatnud. Niisugune jutt võtab kolde esiotsa mehe mõistuses kahtlema. Aga lõpuks jõuavad nad üksmeeles järeldusele, et ju see elu siis kõik ongi olnud. Armastus. Hoodel saab kirja Bertsikon Kiievis vanglas ja ootab Siberisse saatmist koodel lahkuma Latif, kas, et minna talle järele ja seal kaugel külmal maal siduda oma saatus igaveseks armastatuga. Devion kurb, kuid ei suuda teda tagasi hoida küll vastu traditsioone. Aga jõuan see siis tütre saatus. Isa õnnistab tütart ja ta tulevast ning palub oma jumalat valveta end seal kaugel maal küllalt soojalt riidesse paneks. Ka kolmas tütar Chava on otsustanud mehele minna jälle omapäi. Nad on kokku leppinud Fedkaga tollega, pole julgust Deviaga kõnelda. Seava teeb seda siis ise ning kohtab loomulikult isa vastuseisu ka on ju teiseusuline. Chaava jääb kindlaks ja lahkub kodust, et minna koos Vetkaga preestri juurde. Selgub, et kolde on seda asja silunud sokutanud kolde alati traditsioone austav kolde. Nüüd ei saa enam millestki aru ning täielikus segaduses. Ta ei saa ju end lahti ütelda oma lapsest. Aga ta ei või maha salata ka oma jumalat ja oma rahvast. Konstaabel toob teate, et Peterburis on välja antud määrus, mille kohaselt kogu see piirkond tehakse juutidest puhtaks. Ninganaadif elanikud peavad oma külast lahkuma. Kolme päeva jooksul olgu majad maha müüdud ja plats puhas. Nüüd on Devie valmis isegi oma jumalaga nurisema. Kogu eluaja on ta Messijast oodanud. Nüüd oleks aeg ilmuda. Aga ei ilmu. Rahvas peab paratamatusega leppima, sõjaväe vastu ei suuda nad võidelda. Armastatud kodu paikanaatevka tuleb alatiseks maha jätta. Omaenda koduküla peab muutuma võõraks. Ei. Kuigi ise oleme varsti võõrsil, jääb tõeline kodu siiski anaateff kasse.