Valgus tuleb idas. Martti Kalda tutvustab idamaade kirjanduse tähti. Ilusaid tänase saate teemaks on islami pühakiri. Koraan. Mis eesti keeles ilmus aastal 2007 ja mille on eesti keelde araabia keelest tõlkinud Haljand Udam. Haljand Udam jaoks oli see raamat, mis ilmus juba postuumselt pärast tema surma. Ja nii huvitav, kui see ka ei ole koraani vastu näis sellel hetkel 2007. aastal. Eesti rahva seas olevat tohutu huvi. Esmatrükk müüdi läbi päevaga. Täna uurimegi, mis raamat see selline on ja millest seal juttu tuleb? Esimene küsimus, mis koraaniga seoses kohe võiks tekkida, on see, et kas sellisele Tekstile saab üldse läheneda nagu täiesti tavalisele kirjandusteosele. Sellepärast et on ju koraan ligi ühe kolmandiku maailma inimeste jaoks ikkagi pühakiri ja sellest otsitakse mingisugust õpetust, mingit tõde, mingit jumala sõna. Meie siiski tänases saates käsitleme koraani lihtsalt tekstina. Sest enamuse eestlaste jaoks koraan ei ole pühakiri. Teine, mis koraaniga kohe esile kerkib, on mõte, et kes on selle teksti autor. Et kui me selles saatesarjas räägime tekstidest, siis loomulikult mõningad neist on anonüümsed. Paljudel siiski on see autor teada. Aga nüüd tekib küsimus, kes on koraani autor. Kas see on jumal nii nagu usuvad moslemid? Kas see ongi jumala sõna sõna otseses mõttes vahetu ilmutus? Või on selleks autoriks siiski prohvet Muhammad, kes siis vahendas seda inimestele, kas need jumala sõnad või ka ingli sõnad edasi andis, inimestele rääkis ja loomulikult, mis teised kirja panid. Ja kolmanda küsimusena, kuivõrd meie räägime eestikeelsest koraanist ja eesti keelde tõlgitud koraanist siis tekib küsimus, kas koraani, kui niisugust üldse tohib tõlkida. Sest. Araabia maailmas, islamimaailmas usutakse, et seda teha ei tohi. Ja täna tahakski põhiliselt rääkida siis nii-öelda koraani tinglikust autorist, Muhamedist. Tema elust, tema eluloost, nendest elusündmustest, mis ometigi lakkamatult koraaniga seotud on nii nagu islamiusulised usuvad. Muhamed sündis mekas tänapäeval Saudi Araabia territooriumile jäävas linnas, mis teatavasti on islamiusuliste pühapaik ja kuhu palverännakuid sooritatakse aastal 570. Ja algselt ei näidanud miski, et temast võiks saada see, kellena me teda tänapäeval tunneme. Prohvet Ta oli suhteliselt vaesest perekonnast, tema ema ja ka tema isa surid siis, kui Muhamed oli alles õrnas eas. Ja seetõttu kasvas ta oma onu hoole all. Nooruses käis ta korduvalt Araabia poolsaarelt väljas koos kaamelikaravanid ega sõitis nii Jeemenisse Süüriasse, tõenäoliselt ka Iraaki. Ja oligi tuntud sellise usaldusväärse kaameli ajajana kaamelikaravanide juhina. Umbes 24 aastaselt abiellus Muhamed rikka kaupmehe lesega ja tema staatus tolleaegses Meka ühiskonnas pisut, et tõusis. See temast vanem naisterahvas sünnitas talle lausa kuus last, nende seas kõige kuulsamana ja islamimaailmas ka austamist. Leidnuna oli siis tütar Fatima. Arvatakse, et tema oli islami heategevuse alusepanija ja kuni umbes 40. eluaastani ei juhtunud Muhamedi elus midagi säärast, mis oleks teda omaaegsetest inimestest esile tõstnud või eriliseks teinud. Aga siis, umbes aastal 610 sai ta oma esimese ilmutuse nimelt Muhamedile, kellest oli saanud täismees ja kes oli hakanud elu üle järgi mõtlema. Oli kombeks käia meka lähedastes mägedes seal koobastes, paastuda, palvetada, mediteerida elu ja selle olemuse üle järgi mõtelda. Ja just nimelt ühel sellisel ööl, nii nagu ta ise kirjeldab, tuli tema juurde peaingel Gaabriel koos riidetükiga mille peale oli kirjutatud mingisugune tekst ja käskis Muhamedile seda lugeda. Muhamed, kes teatavasti oli kirjaoskamatu, seda teha ei osanud ja Gaabriel siis piinastada natukene, surudes seda riidetükki tema näole, nii et tal oli tunne, et ta lämbub. Ja seejärel ütles talle selle esimese ilmutuse ise ette. Loe isanda nimel, kes loonud, kes loonud inimese vere mügarest. Loe, sest sinu isand on õilis ja on õpetanud kirjasulega inimesele tarkust, mida ta ei teadnud. Aga ei, inimene on kuri, näeb endal olevat kõike küllalt. Kuid ta peab naasma oma isanda juurde. Ja hoolimata sellest, et Muhamed oli saanud selle Esimese ilmutuse ja hoolimata sellest, et see kogemus ilmutusest oli väga võimas ja ilmutus väga konkreetne, rääkis ta jumalast, kes on loonud inimese ja kes on ainus ja kõikvõimas. Esialgu Mohamed suhtlus ettevaatlikult sellesse saadud ilmutusse kahtles, võiks isegi öelda. Tahtis isegi korraks teha enesetappu. Ja seejärel tuli Gaabriel taas tema juurde ja andis. Talle teise ilmutuse, sellesama teksti teise poole Kas sa näed, et ta takistab mu sulasel palvetada? Kas sa arvad, et ta käib õigel teel või käsib olla jumalakartlik? Näidetes algab ja pöördub ära. Kas ta ei tea, et jumal näeb? Aga ei, kui ta ei lõpeta, siis Me kisume teda juukse salgust valelikust ja patusest juukse salgust. Siis ta kutsugu oma abilised. Meie kutsume põrgusulased ära kuuletu talle vaid kummarda ja tule lähedale. Nüüd skeptikud räägivad loomulikult, et selline kogemus Mohamed kirjeldab ja kogemused, mis teda hiljem valdasid, meenutavad mitmeid meditsiinilisi seisundeid. Sellest hoolimata Need ilmutused Muhamedi jaoks jätkusid, jätkusid päris pika aja vältel. Esialgu Muhamed ei rääkinud nendest ilmutustest ilmutuste sisust, peaaegu mitte kellelegi. Tal oli umbes kaheksa lähikondlast, keda ta siis pühendas sellesse saladusse, kellele ta rääkis nendest ilmutuse sõnumitest ja neid kordas. Ja läks tervelt kolm aastat aega. Ennem kui Muhamed võttis vastu selle ilmselt suhteliselt keerulise otsuse asuda avalikult jutlustama seda, mida talle hingel siis jumalalt vahendas. Ja esimese asjana hakkas ta eitama tollel ajal Araabia poolsaarel levinud mitmete jumalate jumalannade kultust. Ja hakkas rääkima sellest, et on olemas. Ainult üks jumal. Title tema on ainus jumal. Igavene jumal. Ta ei ole sigitanudega sündinud ja väes ei ole talle võrdset. Loomulikult lisaks sellele absoluutsele Monotismile rääkis ta ka paljudest teistest asjadest, mida jumal ja ingel olid talle edasi öelnud. Üritas kohendada tolleaegset araabia hõimuühiskonda, noh, näiteks keelata ära sellised asjad nagu veritasu või tütarlaste tapmine, juhul kui see tütarlaps ei olnud perekonda soovitult sündinud. Ja ühtlasi seadis sisse ka heategevuse kohustuse. Sellest hoolimata see, see algne Muhamedi usk oli suhteliselt lihtsakoeline. Nende jutluste vastuseks, mida Muhamed pidas Meka turuplatsil sai ta enamasti siiski vastuseks ainult mõnitusi. Teda mõnitati, teda kiusati, ainult üksikud inimesed pöördusid Muhamedi ja tema kuulutatud uue religiooni poole. Väidetavasti oli kõige suurem põhjus, miks nad muhamedi usku vastu ei tahtnud võtta. See, et see nõudis kõikide teiste Meka jumalate kõrvaldamist ja see tõi mekale kui palverännaku paigale ja sellele kaaba templile, mis juba eksisteeris selles linnas ja mis tänapäevalgi islami usukeskus on üsna palju sisse. Ja ei tahetud sellest kasulikust palverändureid ja raha sisse toovast allikast sugugi mitte loobuda. Ja korduvalt pinnisid Muhamedi vastasest teda. Kas äkki siiski on mõned teised jumalad või jumalannad seal tema kuulutatud Allahi kõrval. Ja ühel hetkel mida Muhamed ise nimetab selliseks nõrkuse hetkeks, olevat saatan talle pannud suhu niinimetatud saatanlikud värsid, kus ta siis tunnistas kolmejumalanna olemasolu. Neid värsse koraanis küll ei leidu, sest olid need saatanlikud värsid. Küll aga on värsid. Milles siis Muhamed järgmisel päeval ilmutas? Kaudu eitab oma eelmisel päeval öeldut. Kas teie meelest oli seal alllaat ja kui sa ja veel see kolmas manaat kas tõesti on teil poisslapsed ja temal tütred? Niisugune jaotus oleks ülekohtune. Nad on vaid nimed, mis teie ja teie isad nendele panid. Jumal ei ole nende kohta tõendeid ilmutanud. Nad käivad vaid oma meelekujutuse ja hingehimu järel. Kuid nende isa vähemalt oli juba tulnud juhatus õigele teele. Sellest hoolimata tagakiusamine mekas muutus nõnda karmiks, et aastal 622. Juunikuus võttis Muhamed kõik oma pooldajad kokku ja põgenes Mekast umbes 200 kilomeetri kaugusel asuvasse Mediina linna. Seda hetke tähistatakse islamimaailmas ühtlasi islami kalendri algusena. Aga võiks öelda ka, et see meid Hiinasse ümberasumine tähendas islami koguduse tegelikku teket sellepärast et alles Mediinas ja ka seal mitte algusest peale sai Muhamed hakata üles ehitama tõelist enda mudeli järgi üles ehitatud islami kogukonda. Muidugi selleks tuli tal alistada Mediinas elavad hõimlased, nende seas muide väga palju juudi usku klann. Ja teine, mis Muhamedi kimbutas ja tema kogudust kimbutas Anis pidev vaen Medina ja Meka elanike vahel. Ega korduvad rünnakud, mida siis Meka inimesed sõjaväed Mediina vastu tegid jääga Muhamed ise ka sugugi vastust võlgu ei jäänud. Need võitlused olid ka põhjuseks, miks 623. aastal Muhamed hakkas rääkima asjast, mis on tänapäev nii islami usus väga palju sellist poleemikat ja vastukaja tekitanud eriti suhtes teiste religioonidega. Ta hakkas rääkima pühast sõjast Kui sõjas on teie vastas uskmatud raiuge neilt pead. Kui olete nad täiesti puruks siis köitke vangid ahelatega pärast, andestage neile või siis nõudke raha, kuni sõda on lõppenud. See on niimoodi. Kui jumal oleks tahtnud, siis oleks ta karistanud neid ise, kui ta tahab ühtesid läbi katsuda teiste kaudu. Ta ei lase iialgi kaotsi minna asjatult nende tegudel, kes tapeti jumala teel. Ta juhib nad õigele teele ja teeb kergeks nendega käekäigu Jewiiblanud paradiisi, milles ta on kõnelnud. Loomulikult algselt oli see püha sõda araablaste endi vahel toimunud konfliktid. Ja algselt oli vaja Muhamedile oma pooldajaid õhutada lahingusse Meka vägedega. Mõned lahingud olid Neile edukad, teised lahingud jällegi mitte. Teine, mis Muhamedile vaja oli, oli väga selgelt defineerida. Kes on usklik ja kes ei ole, kes kuuluvad kogudusse ja kes mitte. Ja ta seadis tõelistele moslemitele mitmeid käske-keelde. Näiteks käskis neil palvetada viis korda päevas paastuda ramadaani kuul. Ja lõpuks mõtles välja ka palverännaku mekasse. Ja loomulikult selle, et kõik islamiusulised palvetavad Meka suunas, ükskõik kus nad ka ei ole, õieti siis oleks kõige täpsem öelda. Palvetavad Mekas asuva Kaaba templi poole. Kui ta on üksnes need, kes hakkasid uskuma jumalat ja tema sõnumitoojat selles pärast kahtlema kes jätsid oma vara ja elu jumala teel, nemad on siiralt uskujad. Mina olen üksnes samasugune inimene nagu teiegi. Mulle aga ilmutati, et teie jumal on ainus jumal. Minge tema juurde sirget teed mööda ja paluge andestust. Ta ebajumalakummardajad telekes ei maksa kümnist ega usu tulevast elu. Tema läkitas oma sõnumitooja katusega õigele teele ja tõelise usuga, et see seisaks kõrgemal kõikidest teistest uskudest. Jumalast piisab tunnistajaks. Armulise helde jumala nimel, kiitus jumalale, maailmade isandale, armulisele heldele, viimse kohtupäeva kuningale. Sind Me kummardame esinde hüüame appi, juhimeid mööda õiget teed, nende teed, mille peale on suu soosing mitte nende, kelle peal on sul viha ja mitte ekslejate. Ramadaanikuu ajal, kui läkitati koraan, mis on inimeste juhataja ja selge juhatus ja vahetegija peab see, kes kuud tunnistab, veetma selle taastudes. Aga kui keegi on tõbine või teekonnal, siis võib ta paastuda sama arvu päevi teisel kuul. Jumal soovib teile kergemat koormat ja mitte raskemat. Ta soovib. Ütlesite täis kindla arvu päevi. Ülistasid jumalat selle eest, et ta juhatas teid. Võib-olla et te olete tänulikud. Pärast viite kuute aastat ränki võitlusi konflikte Medina ja Meka vahel said mõlemad pooled aru, et. Võitlus ei ole kasulik kummalegi poolele ja Muhamedi mõjujõud ümbritsevate hõimude seas oli kasvanud juba nõnda suureks, et tema teenistuses oli seal tuhandeid mehi. Ja aastal 628 asustada siis selle väega teele Meka poole. Ja kuigi teda sellel aastal veel mekasse sisse ei lubatud, sai mekale selgeks Meka ülikute selgeks. Muhamedile vastupanu osutamine on täiesti mõttetu. Ja järgmisel aastal lubati Muhamed ka juba rahumeelselt linna sisse. Et ta saaks sooritada traditsioonilise islami palverännaku. Aga ega Meka alistamisest Muhamedile ei piisanud. Juba sellel samal hetkel, kui oli aru saada, et meka on langemas või langenud tema võimu mõjuvõimu alla saatis Muhamed välja mitmeid kirju, mida ta loomulikult oma kirjaoskamatuse tõttu ise ei kirjutanud, vaid pigem dikteeris, et kirjad on määratud Pärsia ja Bütsantsi erinevatele valitsejatele halduritele, kes siis islamimaailma araablasi ümbritsesid ja kohati araablasi valitsesid. Ja nendes ei nõua Muhamed ei rohkemat ega vähemat kui kõikide nende rahvaste ja alade alistumist islami võimule. Ja kuigi kohe sõjavägesid nende alade kallale välja ei saadetud siis on ju ajaloost teada, et pärast Muhamedi surma läks vähem kui sajand selleks, et tohutut territooriumit Lähis-Idas, Põhja-Aafrikas ja Aasias kuni Kesk-Aasiani välja langeksid moslemite võimu alla. Ja selline araablaste ühendamine ühtseks koguduseks ja ka ühtlasi ühtseks sõjaväeks kes püha sõda pidades kõik need territooriumid vallutas. Kõigele sellele pani Muhamed oma õpetustega aluse. Muhamed ei asunud kunagi enam tagasi elama mekasse. Mediina jäi tema koduks. Ta käis küll paar korda veel mekas palverännakul, ent 632. aasta juunikuus Muhamed suri oma Mediina kodus. Ta oli sinna ehitanud tänapäevase Mediina mošee alge. Algselt oli see lihtsalt selline varjatud õu, kus usklikud said palvetada ja Muhamedi erinevad naised. Selleks hetkeks oli ta neid juba endale hankinud päris mitu tükki. Tal oli kogu elu jooksul 14 naist, elasid omamoodi sellistes väikestes hütides, onnides selle esimese mošee õue ümber ja oma kõige noorema lemmiknaise ASA hütis olevat siis Muhamed surnud ja ühtlasi selle hüti põranda alla ka maetud. Ja tänaseni on siis Muhamedi haud sealsamas Mediina mošees. Kuigi. Tavapäraselt islamimaailmas ei ole kombeks Mohheisse sisse inimeste haudu rajada. Täna rääkisime Muhamedist Muhamedi eluloost eluloost, mis vahetult seotud koraani sünniga. See ei ole meie ainus saade koraanist. Arutleme sellel samal teemal ka järgnevas saates. Tänasest tekste luges Maian Kärmas. Helipuldis oli maris Tomba, mina olen Martti Kalda. Hüva lugemist.