Valgus tuleb idas. Martti Kalda tutvustab idamaade kirjanduse tähtteoseid. Eelmises saates rääkisime Muhamedist Muhamedi eluloost ja nendest ilmudes Dustest, mida Muhamed sai emist sisalduvad koraanis täna räägiks siis koraanist kui kirjandusteosest kui tekstist. Ja muidugi me ei saa üle ega ümber sellest, et tegu on islami pühakirjaga. Nüüd see nimi, koraan, mis käib selle teksti kohta võiks ka eesti keeles olla hoopis midagi muud. Sellepärast seda nime tuleks tõlkida kui loeng. Lugemine või ka pritsida. Teerimine kordamine, nii et seetõttu isegi koraani nime võiks tõlkida. Muhamed ise väidab selles tekstis, et kogu see koraani tekst oli juba taevas olemas ja lihtsalt juppide kaupa ingli vahendusel jumala edastas selle temale kui prohvetile. Ja tema sõna-sõnalt jättis meelde, kordas inimestele ja hiljem siis peast mäletajate suust pandida kirja. Koraanis nii nagu ta tänapäeval on, on 114 peatükki Nendest, siis suurem osa on loodud mekas või õieti siis need tekstid on ilmutatud Muhamedile mekas perioodil, kui Mohamed alustas oma jutustamistegevust 610 622. Neid tekste neid peatükke on rohkem, aga nad on üldiselt lühemad. Ja siis 24 peatükki koraanist on siis loodud Mediinas ilmutatud Mediinas järgneva 10 aasta vältel kuni Muhamedi surmani. Hetkel on koraanis need peatükid järjestatud pikkuse järjekorras, välja arvatud esimene peatükk, mis on lühikene palve. Aga teisest kuni 110. peatüki, nii on nad reas pikkuse järjekorras, nõnda et teine peatükk on siis kõige pikem ja 110. kõige lühem. Ja kogu koraani tekst. On laotud värssidesse. See ei tähenda sugugi seda, et tegu oleks luuleraamatuga. Eks ta ikka selline proosa või rütmistatud proosa ole. Aga Ma lihtsalt selle liigendamise huvides selle huvides, et saaks sealt teatud tsitaate välja võtta. Ta nii nagu igast pühakirjast ja õigustada seletada teatud islami õpetuse osi on ta siis laotud värssidesse. Loomulikult on koraan mitte üks terviklik tekst, seda ei anna võrrelda romaani või jutustuse või novelli või luulekoguga. See on ikkagi pigem raamatukogu. Samamoodi nagu vana testament või uus testament, püha kirjadena on terved raamatukogud. Seal on väga konkreetseid jutlusi konkreetsetele etteantud teemadel. Seal on lihtsalt vanasõnu, käske-keelde, isegi konkreetseid seadusi, vandeid, loitse. Ja väga palju on viiteid vana ja uue testamendi lugudele. Mäletatavasti Muhamed küll oli kirjaoskamatu, ehk siis ta ise neid tekste lugeda ei saanud, aga nii mekas kui Mediinas puutus ta kokku valdavalt siis juudi kogukondadega. Ja nende käest kuulis ta lugusid ja ta teab vana ja uue testamendi teemasid päris hästi. Ta kasutab neid kohati muudab vastavalt omaenda vajadusele. Kohati kasutab täpselt samu moraale ja mõtteid, mida uus ja vana testament. Ja teisal jällegi eitab mõnda judaismi kristluse õpetuse osa. Suur hulk koraani tekstist on meie vormis. Ehk siis kõnelejaks ei ole mitte Muhamed, vaid kõnelejaks, on konkreetselt jumal. Mõnikord kõneleb ka Muhamed ise, mõnikord pöördutakse väga konkreetselt näiteks jumala poolt Muhamedi poole ehk siis tegu ei olegi nii-öelda jumala sõnadega inimestele, vaid oma prohvetile ja teinekord on jällegi väga konkreetselt pöördutud publiku poole ja tekst algab sõnadega näiteks. Ütle ehk siis kästakse korrata Muhamedile seda, mida ta on kuulnud, ütle siis edasi ka teistele. Ja koraan on selline huvitav tekst, et nii nagu iga pühakiri on seal ka õpetuslike vastuolusid. Aga Muhamed valmistub nendeks vastuoludeks ja koraanis on selline lõik, mis ütleb, et iga hilisem ilmutus tühistab varasema. Seetõttu on ka väga oluline teada ühe või teise koraani peatüki puhul, kas on ilmutatud mekas või Mediinas kas ta on ajaliselt hilisem või varasem. Aga hilisem ilmutus siis tühistab varasema. Muidugi siin võiks küsida, et miks jumal kui selle teksti autor oli nii ebajärjekindel kuivõrd Muhamed ise oli kirjaoskamatu, ta tunnistab seda ka koraanis endas. Siis ta lihtsalt andis selle ilmutuse edasi suuliselt. Kõneledes siis umbes 20 aasta vältel ja hiljem kolmanda Califi Otsmani ajal seitsmenda sajandi keskpaiku koguti need tekstid siis kokku. Valdavalt oli tegu siis inimestega, kes mäletasid, olid vahetult kuulnud Muhamedi kõnelemas ja seejärel pandi need tekstid siis kirja. Aga loomulikult on kogu seda teksti aegade vältel toimetatud. Põhjalik toimetamine toimus 10. sajandil, kus väga paljusid osi visati ka välja. Igatahes on väga selgeid tõkked, koraani käsikiri oli sellel seitsmenda sajandi keskel olemas. Hiljutigi on leitud väga olulisi käsikirju aastast 2015, siis Birminghami Ülikooli raamatukogust leiti fragment koraanist ja see on siis dateeritud aastasse 645. Nii et juba siis vähemalt osa nendest tekstidest oli kirja pandud. Ja koraan on kirjutatud araabia keeles ja nii nagu koraani tekst ise ütleb. See on siis kõige kaunim teos araabia keeles ja seetõttu öeldakse, et koraani tõlkimine on lubamatu. Sobimatu tegevus. Sellest hoolimata on koraan üks kõige enam tõlgitud tekste maailmas. Näiteks ladina keelde tõlgiti ta juba 12. sajandil ja sealt edasi siis väga paljudesse Euroopa ja maailma keeltesse. Eesti keeles ilmus koraan siis Haljand Udam tõlkes aastal 2007. Kui me poleks teile läkitanud koraani araabia keeles siis nad oleksid ilmtingimata mõelnud, miks on tema sõnumit seletamata jäänud. Miks on nii, et araablane kuulutab võõras keeles? Vasta, see raamat on nendele, kes usuvad teejuhti tervistaja. Need aga, kes ei usu, on pimedad. Nende kõrvad on kurdid. Kutsutakse neid kaugest paigast. Ka mis on siis see, mida võiks nimetada koraani õpetuseks? Eks kirjanduslikku väärtust võib igaüks ise koraani lugedes hinnata. Aga me püüame siis destilleeritud. Välja selle, mis on koraanis see kõige olulisem sisu ilmselt kõige enam ruumi ja mahtu koraani tekstist on pühendatud jumala kirjeldamisele. Jumala, keda tuntakse nimega olla araabia keeles muidugi see tähendab lihtsalt jumalat, jumalat, suure tähega, konkreetset jumalat. Ehk siis islami näol on tegu kolmanda maailma suure monoteistliku religiooniga, judaismi ja kristluse järel. Ja seda jumala ainulisust, seda monoteismi ühe jumala usku rõhutatakse pidevalt, et jumal on üksainus, tal ei ole tütreid, tal ei ole poegi. Tal on 99 nime, tan kirjeldamatu. Ja isegi prohvet Muhamed ei puutu jumalaga vahetult kokku jumalanna inimestest nõnda kaugel jumala inimestele ennast otse ei ei ilmuta. Ta on selline looja ja kui inimesed saavad ilmutusi, siis need on inglite vahendatud ilmutused. Huvitav on ka see, et jumal on islami õpetuse järgi saatuse ja asjad juba maailmas ette määranud, kuidas nad lähevad. Samas öeldakse, et inimese tahe on vaba. Võib-olla kõige huvitavam ala ja ühe suure erinevuse na kristlusest on siis see, et eitatakse sellist asja nagu kolmainsus. Kes ütleb lahti Aabrahami usust? See peab olema täiesti sõge. Meie tegime temast oma äravalitu selles maailmas. Ja tõesti tulevases Ta pühade meeste hulgas. Kui tema isand ütles talle, alistu, siis ta vastas. Mina alistun maailmade isandale. Aabraham Jaakob pärandasid usu oma poegadele. Teie, minu pojad. Jumal on valinud teile usu, kuni te surete, alistuge sellele. Teie raamaturahvas ärge tehke üleastumisi usus mõnelgi jumala kohta ainult tõtt. Sest messias Jeesus, Maarja poeg on jumala sõnumitooja ja tema sõna selle ja oma vaimu andis ta Maarjale. Uskuge jumalasse ja tema sõnumi toojatesse järgi kõnelgeegolm ainsusest. Lõpetage see, sest nii on teile parem. Jumal on üks kiitus, olgu talle. Kas temal võiks olla poeg? Talle kuulub kõik, mis on taevastes ja maa peal. Jumalast piisab hoolitsejaks. Ei messias ega peainglit ja häbiasjaks olla jumala sulased. Aga kõik need, kes peavad häbiasjaks teda kummardada ja on suurelised, kogub ta kokku enese juurde. Teine, millest koraan väga pikalt ja põhjalikult räägib, on loomine maailma loomine, inimese loomine. Ja seda esitletakse. Kui jumaliku korra näidet et maailm kui väga keerukas süsteem ei saaks olla lihtsalt juhuse tõttu tekkinud kinud vaid järeldatakse sellest keerukusest, et sellel peab olema üks intelligentne alge, intelligentne alge, on siis jumal. Muidugi on ka suhteliselt primitiivseid kirjeldusi koraanis jumal loob inimese savist jaa, džinnid ehk siis vaimolendid loob tulest ka inglid. Ja huvitav on see, et jumal loob selle maailma, mida me ümber enda näeme inimese jaoks ja määrab Aadama. Kui esimese inimese Jahka koraanis on Aadam esimene inimene selle maailmaisandaks Usalda elavat, kes ei sure ja ülista talle kiitust. Tema tunneb oma sulaste patusid piisavalt tema, kes lõi, taevad ja maa ja selle, mis on nende vahel kuue päevaga. Seejärel istus ta aujärjele. Tema on armuline, küsi tema kohta teadjatelt. Õnnistatud olgu tema, kes asetas taevasse tähtkujud, asetas sinna valgustaja lambi jagu. Tema pani ööja päeva üksteisele järgnema selle jaoks, kes soovib õppust võtta, soovib olla tänulik. Tõesti, me lõime inimese savimudast ja pärast andsime talle kui seemne tilgale kindla paiga. Veel hiljem muutsime tilga vere mügaraks vere mügara ihuks. Seejärel lasksime ihus tekkida luudel ja katsime need nahaga. Pärast seda muutsime me tema uueks olendiks. Õnnistatud olgu jumal, kes on parim looja. Aga viimaks, pärast kõike peate te surema. Aga ülestõusmise päeval äratatakse teid surnust üles. Kuivõrd Aadam ja kaudselt siis Aadama järglastena kõik inimesed, ka meie oleme jumala loodud maailmatipuks isandaks, krooniks. Siis seetõttu nõuab jumal, et ka kõigi tema inglid ja vaimud kummardaksid inimest kui selle maailmaisandat. Kõik inglid teevad seda, välja arvatud üks san saatan ehk siis araabia keeles šaitan või ka iiblis või Asasell. Ta ei ole nõus sellist tühist olendit nagu inimene kummardama. Ja seetõttu heidab jumal saatanale ette uhkust ja kuni maailma lõpuni kuni viimsepäevani annab talle siis võimaluse eksisteerida väljapool taevast. Aga sugugi mitte jumala nii-öelda võrdsena vaid lihtsalt. Sellise häiriva momendina, mis inimesi kiusatusse viib, aga see on väga konkreetse tärminiga tegutsemine. Alguses me lõime teid, siis andsime näo. Siis käskisime ingleid, kummardage Aadama ees. Nad kummardasid, kuid mitte implis, kes ei olnud kummardajate hulgas. Jumal küsis, mis keelab sind kummardan vanasti, kui ma olen käskinud seda teha. Tiblis, vastas mina, olen temast parem. Minul õitsetulest, tema põrmust. Jumal ütles, et sa siit all langeksid. Paradiis ei ole paik, kus sa võid edev olla. Kaosid, sest sa oled ära põlatute hulgast. Tibliss ütles, anna mulle aega päevani. Sugu üles äratatakse. Jumal ütles tõesti, sa oled üks need, kellele see aeg antakse. Ja ühel hetkel loomulikult saabub viimne päev. Koraan kirjeldab viimset päeva või ka kohtupäeva väga võimsates kaunites värvides. Öeldakse, et see tuleb ootamatult. See tähendab siis praeguse maailma lõppu tähendab surnud. Elluärkamist ja ühtlasi kõikide hingede üle toimuvat kohut kus siis on karistuseks põrgusse minek, tasuks siis paradiisi minek. Ja koguse viimnepäev algab siis uhkelt sellega, kuidas peaingel Gaabriel kuulutab Jeruusalemma templi kaljult. Näete, miks see paik on islami jaoks? Oluline oma pasunaga viimsepäeva algust. Kuula hoolega, sellel päeval, kui pasunapuhuja ingel hüüab lähedal sellel päeval, kui inimesed tõepoolest kuulevad hüüet. See on haudadest välja tulemise päev. Tõesti, me anname elu ja toome surma ning kõik naasevad meie juurde päeval, kui lõheneb maa nende kohal ja nad tõusevad hauast rutates. Meil ei ole vaja näha vaeva, et nad kokku koguda. Me teame paremini, mida nad kõnelevad. Sa ei pea neid sundima usu juurde. Õpeta koraani varal neid, kes kardavad minu ähvardust. Maa peale langeb tema isanda valgus ja välja tuuakse raamat, millesse on kirjutatud patud. Tulevad prohvetid, tunnistajad ning nende üle mõistetakse õiglast kohut. Neid ei kohelda ebaõiglaselt. Igale inimesele tasutakse täie mõõduga selle eest, mida ta tegi. Neid, kes ei uskunud, saadetakse hulkadena põrgusse. Nendele Öeldakse sisenege põrguväravast, jääge sinna igaveseks. Kõrkide asupaik on äärmiselt jälk. Neid aga, kes kartsid oma isandat, juhitakse hulkadena paradiisi. Kui nad lähenevad väravad avatakse, siis valvurid ütlevad nendele. Rahu teile sisenege siia igaveseks ajaks. Ja loomulikult on võimsad ka põrgu ja paradiisikirjeldused. Põrgusse lähevad kõik uskmatud kõikkis kummardavad vääri jumalaid. Ka enesetapjad. Huvitav on see, et juudid ja kristlased ei kuulu sellesse seltskonda. Koraan nimetab neid niinimetatud raamatu rahvasteks. Ja sisuliselt on islami arusaam juutidest ja kristlastest säärane, et ka nemad kummardavad seda ühte jumalat, usuvad sellesse ühte jumalasse aga nad oleksid pidanud Muhamedi ilmutusega kaasa minema ja ennast muutma, selle osaks võtma. Aga kuivõrd nad on enamusest asjadest ütleme, siis 90 protsendi ulatuses õigesti aru saanud, siis nemad ei kuulu päris selliste uskmatute või väärjumalakummardajate hulka. Küll aga need rahvad, kes kummardavad mitmeid jumalaid või üldse jumalasse, ei usu. Need suunduvad siis pärast viimset kohtupäeva põrgusse kus kannatajad põlevad tules, joovad keevat vett, söövad ebameeldivaid toite, kus saatan neid kiusab. Ja vastukaaluks on siis paradiis, kus õndsad lebavad varjuliste puude all. Voodis söövad maitsvaid puuvilju, joovad kihisevat jooki ja neid ümbritsevad kaunid neitsid. Tõesti jumalakartlikud pärivad kindla paiga keset aedu ja allikaid. Näevad atlasest blokaadist rõivaid istudes üksteisega kuus. Me paneme nad abiellu valgenahaliste ja suuresilmsete neitsitega. Nad küsivad seal igasuguseid vilju ega pea kartma. Seal ei ole enam surma pärast esimest surma ja ta on vabastanud nad põrgunuhtlusest tänu sinule isanda armulikkusele. See on suur õnnestumine. Suhteliselt sarnane pilt, millega me oleme harjunud olgu siis judaismis või kristluses võib-olla väikeste nüanssidega, aga siiski haruldaselt sarnane. Nüüd loomulikult kasutab Muhamed ka võimalust tekstis öelda väga palju oma koguduse liikmetele. Ja nagu me juba oleme rääkinud, korraldada selle koguduse elu. Eriti võtab ta huvitaval kombel sõna naiste teemadel. Võib-olla on põhjuseks see, et talle endale elu jooksul oli 14 naist. Võib-olla sellepärast, et teda ümbritsesid naised kodus võib-olla ka sellepärast, et tema naised omavahel tülitsesid ja tekkis probleeme ja oli vaja neid probleeme lahendada ja korraldada. Igatahes keelab ta usklikel paganliku uskmatu naise naiseks võtmise. Samas lubab kuni nelja naist usklikele. Seab väga selgeid reegleid, millal ja kuidas naisega ühte heita lubades näiteks isegi naudingu eesmärgil pidada endal orjatari. Samas keelab abielurikkumise nii meestele kui naistele ränga karistuse. 100 piitsahoobi ähvardusel ja paneb naised meestest eraldi loori taha. Ärge võtke endale naiseks ebajumalakummardajaid, enne kui neist on usklikud saanud. Ei ole parata, usklik korjata on parem kui vaba ebajumala austaja isegi siis, kui too teile meeldib. Nad küsivad sinult kuupuhastuse kohta. Vasta, see on ihuvaev. Olge kuupuhastuse ajal naistest eemal ja ärge magage nendega enne, kui nad on taas puhtad. Ja kui nad on taas puhtaks saanud, siis lähenege nendele nii nagu jumal on käskinud. Kui pelgate, et ei suuda olla õiglased orbude vastu, kes on teie hoole all, siis küsige endale need naised, kes teile meeldivad, kakskolm või neli. Kui pelgalt ei suuda nende eest hoolitseda ühtemoodi, siis võtke vaid üks naine või siis need, kelle olete võtnud vangi. Abielurikkujat naist nagu ka meest nuhelda piitsahoobiga ärgu mingu teil süda haledaks nende vastu jumala pärast, kui te vaid usute jumalat ja viimset päeva. Nuhtlemise juures olgu mõned usklike hulgast tunnistajateks. Abielurikkuja mees võib naiseks võtta üksnes abielu rikkunud naise või ebajumalakummardaja. Abielurikkuja naine võib abiellu astuda üksnes abielu rikkunud mehega või ebajumalakummardaja, aga usklikud seda teha ei tohi. Loomulikult olid need ainult üksikud momendid koraanis, mis islamimaailma inimeste elu korraldavad ja islamiõpetusest välja tuua võib. Kõige põhilisemad. Koroonil baseerub kogu moslemite elu, nende usutunnistus, nende palved, heategevuspaavst, ramadaani kuul, palverännak mekasse ja ka see paljukõneldud ja arutletud püha sõda. Üks on kindel, kes tahab vähegi islamit tunda ja teada, mida algses islami õpetuses öeldi. See peaks koraani läbi lugema. Aga samas tuleb ka meeles pidada, et iga usk, iga religioon on selline muutuv nähtus, muutuv organism. Ja täpselt samamoodi nagu uus testament ei ütle meile kõike kristluse kohta. Samamoodi ei räägi koraal sugugi mitte kõike. Ja osa on lihtsalt tekkinud aegade jooksul osanud traditsioon. Osa on. See, kuidas islamimaailmas asjadest aru saadakse aga meie soovitame kindlasti neile, kes islamist huvitatud on, koraan läbi lugeda. Koraani tekste luges Maian Kärmas. Helipuldis oli Maristomba. Mina olen Martti Kalda hüva lugemist.