Matkal olles on inimestele enamasti alati valida mitmete teede ja võimaluste vahel. Need teed ja võimalused võivad olla väikesed või suured juhuslikud või mitte juhuslikud. Planeerides marsruuti, Tallinn ka seal, Tallinn tuli meil ka mitme võimaluse vahel valida ja nii juhtuski, et kodude läbi kasahhi NSV pealinna Halmata kulges Selle ettekavatsetud kõrvalepõike juhuslikuks osaks tuleb aga lugeda neid teemasid, mis nüüd kahe järgmise saate sisuks on. Kõlab uiguuri muusika. Jaa. Oleme külas Halma ta riikliku konservatooriumi õppejõul Tamara alibakijeval ja tema abikaasal alma ta riikliku ülikooli välisaasia aja õppejõul. Ajalooteaduste kandidaadil David Isiievil. Tähendab ühendust jomissi pääl oma keelelt kuuluvad uiguurid türgi keelkonda antropoloogilisele Donnad, indoeurooplased. Uiguurid on iidne Kesk-Aasia rahvas levikuga kuni Kaug-Ida nii välja. Nagu on teada, oli oiguuridel juba enne meie ajaarvamise algust suur ja võimas riik. Rikaste ja uhkete linnadega. Paberil säilinud kirjakeele varaseimad näited pärinevad juba viiendast sajandist. Enne seda tunnistavad kirjakeele olemasolu kirja näited raidkividel. Uiguuri khaaniriigi õitseajaks oli seitsmes kaheksas sajand. See oli suurriik, mis haaras enda alla territooriumid Jenissei äärest. Hiina aladeni ja Kesk-Aasia. 840.-ks aastaks viisid sõjad ja mitmed muud sotsiaalpoliitilised sündmused selle riigi lagunemiseni. Uiguurid ise rändasid laiali ja asustasid mitmeid paiku üle kogu maailma. Sellest hoolimata on tänaseni säilinud näiteks ida Turkestaniski väga palju ajalooliselt huvitavaid ja väärtuslikke riigi õitseaegadest pärit mälestusmärke ajalooliskultuurilisi väärtusi, käsikirju, jooniseid, mida tänapäeva teadlased hindamatuks aardeks peavad. Uurimisi selle materjali kallal teevad nii nõukogude kui ka välismaa teadus. Lased suurem osa tänapäeva uuridest elab Hiina territooriumil paiknevas uiguuri autonoomses rajoonis sendiaanis. See moodustab ühe kuuendiku kogu Hiina territooriumist. Seal paiknevad ka iidsed uiguuri linnad. Hutan järk, int, kaskaar, oksu, kutsa. Jaa, untsi urm C ongi selle rajooni pealinnaks. Kaskadööri linnas ja kaskaarjas elab ligi kaks ja pool miljonit inimest. Neist on siis 95 protsenti uiguurid. Mujal on uiguurid tänaseks segunenud kirgiisidele kasahhide tungaanide viimasel ajal rohkem aga ka hiinlastega, kes on nendele aladele ümber asunud. Nõukogude liidus elab uiguure 250000 ümber. Ehkki võrreldes Hiina aladel elavate uiguuridega on neid nõukogude liidus hoopis vähem on nad just siin suutnud hoida ja säilitada oma suurt ja rikast rahvuskultuuri otsida ja tutvustada TEMA väärtusi. Neil on üle 200 teaduste kandidaadi ja doktori. Palju sotsialistliku töö kangelasi. Mitu Nõukogude Liidu kangelast? Alma taas on uiguuri rahvusteater. Kümmekond kasahhi ja Usbeki NSV rahvakunstniku on uiguurid. Uiguurikeelset kirjandust ilmub igal aastal oma paarkümmend nimetust. Ainuüksi alma taas ilmub kolm uiguurikeelset ajalehte. Küsisime millegi niisuguse kohta, mida võiks uiguuri kultuurist leida ja mida võiks nimetada sellele kultuurile ainuomaseks. Uiguuri rahvas on tõepoolest iidne rahvas oma kommete ja eripäraga. Selle üle on nad uhked. Peab aga ka ütlema, et aegade jooksul on uiguurid segunenud paljude teiste rahvastega andnud neile oma kultuuriväärtused ja ka ise kultuuri mõjutusi vastu saanud. Raske on tänapäeval puhast ühe rahvuse kultuuri leida. Üks on aga kindel. Uiguurid andsid oma tähestikku Mongolitele, Tiibet lastele, tanguutidele. Mongoolias oli uiguuri kiri kirjakeele kirjutamises kasutusel kuni 1947. aastani. Uiguurid ise olid selleks ajaks juba ammu araabia tähestiku-le üle läinud. Mongolid aga säilitasid uiguuri tähestiku. Selles kirjas ongi säilinud palju viiendast sajandist pärit juriidilisi dokumente, religioosse sisuga töid ja muud kirjandust. Vaatame nüüd ühte sellist haruldast raamatut, mida nähes sajandite tarkus ja kaugete aegade Suurus meieni küünib. See on 11. sajandil ilmunud neljaköiteline teos. Milletaolist ei teata olevat ühelgi teisel türgi-tatari rahvad. Selle autor on kaskaarist pärit mees Mahmoudgaskarski lingvist. See paik oli Moidega khaaniriigi keskus kunagi, kust läks läbi Suur Hiina siiditee. Autor rändas jalgsi läbi kogu riigiuurist türgi hõimusid ja kirjeldas neid. See on tohutu teaduslik töö, mis annab hindamatuid andmeid lingvistilises, kultuurilises ja igas muus valdkonnas. Nõukogude teadlane, akadeemik mõelov on see mees, kes on pikka aega uurinud ja defifreerinud kirjutisi, aga kivi mälestusmärkidel, mis pärinevad meie ajaarvamise algusaegadest. Eriti huvitavad on säilinud kividokumendid Arfoonist mis on kirja pandud uiguuri Khani Monsuuri mälestusmärgile. Nendes kirjades antakse väärtuslikke sotsiaalmajanduslikke olusid, peegeldavaid teateid, andmeid ajalooliste sündmuste ja isikute kohta aga ka sõdade kohta. Need teated on kivisse raiutud kahes keeles. Uiguuri ja hiina keeles. Annan sohvri. Kultuuririkkust ja pikka traditsiooni peegeldan tänapäeval elavana rahvamuusika. See säilib ja eksisteerib endisena. Ka tänapäeval oleme saates juba õige mitut laulu kuulnud. Neid laulis Tamara Halibokjeva tänasesse pool tundi mahtusid muusikanäited nii-öelda varasemast rahvamuusikakihist. Kahe nädala pärast, kui jätkame uiguuri teemat, jõuame aga rahvamuusika kõrgeima vormi mugaami juurde etteöeldult tänavaid nii palju, et näiteks üks muga vältab paar tundi. Ja see on professionaalne suuline rahvamuusikavorm. Ja veel vast sedagi, et kui kuuri rahvas on neid säilitanud rohkem kui ükski teine rahvas maailmas või kuuridel on terviklikke kaame elavana säilinud 12.