Lugupeetud külalised. Lugupeetud Kullamäe, rahvas, lubage mul avada Rudolf Tobiase 100. sünniaastapäeva tähistamiseks pühendatud mälestuskivi avamise aktus ja anda sõna mälestuskivi avamiseks Haapsalu rajooni töörahva saadikute nõukogu täitevkomitee esimehe asetäitjale, rajooni laulupäevakomisjoni esimehele seltsimees tellingule, lugupeetav laulurahvas, lugupeetavad külalised, nii siis on voolanud palju Kuu aega tagasipöördumatult lõpmatusse ajamerre ja me oleme jõudnud Rudolf Tobiase 100. sünniaastapäeva künnisel. On saabunud pidulik hetk, mil meie avame siin Kullamaal ühele. Esimesel Eesti täismõõdulised professionaalsele heliloojale ja interplaneedile Rudolf Tobias ele mälestuskivi. Meie ei austa, Rudolf Tobias siin täna mitte esimest korda. Meil on Rudolf Tobias jäädvustatud toreda mälestusmärgina Haapsalus ilusas põlispuudega pargis vaatamiseks meile ja turistidele. Siin Kullamaal viiakse juba viiendat korda läbi piirkondlik Rudolf Tobiase pühendatud laulupäev koos mälestuskontserdid ja nii edasi. Meie kõik see kõik näitab meie Läänemaa rahva suurt Rudolf Tobiase austamist ja lugupidamist, kes on oma lühikese elu jooksul teinud ära palju Eesti rahvusliku kunsti arendamisel. Rudolf Tobias oli üks eredamaid kujusid eesti esimeste professionaalsete muusikute seas. Ta võttis aktiivselt osa Eesti rahvamuusikaüritustest. Tal oli sügav huvi ja ideeline tahe aidata kaasa oma loominguga meie rahvusliku kultuuri arendamisele. See jäi talle diviisiks ka järgnevail välismaa aastail. Tal oli palju häid koorilaule, millistest nii mõndagi kuulete tänasel kontserdil. Samuti lõi palju häid orelipalu. Need kõik on tugeva individuaalsusega, omapärase väljenduslaadiga ja tundesügavusega. Martsa. Mark kirjutas Tobiase 10. surma-aasta mälestuspäevaks, et tema muusika kõnevormid sarnanevad kivisse raiutud bareljeef idega. Tema muusika mõjub rohkem tema ALDE jõuga. Rudolf Tobiase looming rikastas eesti koorimuusikat tõhusalt ja asendamatult. Mitmed laulud on saanud iga vähegi võimeka koori repertuaari raudvaraks ja on olnud sageli meie laulupidude kavades laulurahva nimel lubama see, et iga Epica edaspidi kalda kallame tema edasi tema ideid ja mõtteid. Tobias oli professionaalse tasemega helilooja, organist, pianist, sihte rajab kriitik, esteet ja osav kirjamees. Tobiase tasemega. See mees on hilisemast eesti muusikakirjeldusest raske nimetada. Teda võib täie õigusega pidada Eesti helikunsti. Esimeseks seletaks tuletorniks. Ta tuli siis, kui tema kõige rohkem, kui teda kõige rohkem vajati, kui muusikas vohas veel väike väiklane asjaarmastajalik vaim kui uusi sihte rajavad nooreestlased otsisid endale liitlasi muusikas. Tobias oli kodumaal ainuke helilooja, kes loomingulise ja interpretatsioonilise tegevuse kõrval kirjasõna kaudu kunstilise peost suhu elamise ideelise vaesuse vastu välja astus. Tema mõtted ulatusid alati kaugele üle tavaks saanud harjumuste mitte väite koorilaul, vaid sisult ja vormilt suuremõõduline oratoorium, sümfooniline teos ja ooper, mitte oja, bulina ja linnulaulu romantika vait Sekspirist Götest Bachist lähtuvad üldinimlikud tõed ja filosoofiline sügavus. Mitte kitsalt natsionaalne, vaid selle kaudu kõiki rahvaid haarav interratsionaalsus. Loodan, et täna need koorid, kes on tulnud siia kokku austava Rudolf Tobias ja tema suurt muusikalist pärandit näitavad järjekordselt kunstilise taseme tõusu. Et lisad oma hingestatud esinemisega laulutiibadele tugevust muuta talent kõrgemaks ja kaunimaks, et teha laulu abil ühtlasi kokkuvõtte oma loovast tööst, sest Eesti rahvas armastab laulu ja laulda teeniku, meie laul, rahvaste sõbraliku koostöö ja rahu kindlustamise õilsat eesmärki suure muusiku Rudolf Tobiase austamiseks ja tulevastele põlvedele jäädvustamiseks. Avan Eestimaa Kommunistliku partei Haapsalu rajoonikomitee Haapsalu rajooni töörahva saadikute nõukogu täitevkomitee rajooni laulupäeva komisjoni nimel. Selle mälestuskivitahvli siin Kullamaal. Ülevaatega Rudolf Tobiase muusikalisest tegevusest esineb ENSV rahvakunstnik professor seltsimees Jüri, variste lugupeetud koos Olejad. Tõenäosuses teooria järgi oleneb. Erakordselt andekate inimeste tekkimine rahvastiku arvust. Väikerahvale on see ka erakordselt kallis iga poeg kui tütar kellesse andekus ühel või teisel kujul on koondunud. Meil olnud Tammsaare ja Vilde. Meil on Wiiralt ja meil oli Rudolf Tobias, kelle loomingulised võimed küündisid sügavamale kõigi tema eelkäijate kaasaegsete eesti heliloojate andekusest. Rõhutan sõnana, aga meil oli Rudolf Tobias, sest teatavasti tema elutee katkes kõige paremas loomingulises eas. Ning järgnev elujärk oli täidetud majandusliku muredega ja olustikuliste raskustega, mida meil praegu on raske reaalselt hinnata. Kolmveerand sajandit tagasi valitsesid meie aladel sootuks teised kultuurilised ja olustikulised tingimused mille objektiivne hindamine aitab meid mõista, miks tobias elas ja tegutses just nii, nagu ta seda tegi. Ja miks tema loominguline kärsitus helitööde puhul sageli kavandamisest kaugemale ei jõudnud. Nii jäi tal 10-st oreliteosest kolm lõpetamata viiest vokaalsümfooniline teos jäi lõpetamata, tervenisti kolm lõpetamata ning visandlike materjalide esines ka teistes žanrites. Sellest hoolimata, et tema elukäik oli väga rahutu ning ta tuli kohati tõsiselt võidelda majanduslike raskustega on ta suutnud jätta eesti muusika varasalve umbes kolmveerandsada helitööd nii suur kui ka väikevormides nii ulatuselt kui ka sisuliselt mahukamaks tööks on tema oratoorium Joonas. See on teos, milles Tobiase loomingulised võimed kõige eredamalt esile tungisid ning tõid temale väärilise hinnangu ja tunnustuse rahvusvahelises ulatuses. Rudolf Tobias jumaldas omaloomingulisi mõtted peaaegu kõigis muusikažanrites nii vokaal kui ka instrumentaalmuusikas. Ainult ooperit ja sümfooniat ta kirjutada ei jõudnud. Ja kalevipoja ainel kavandatud ooperi jäi ainult kavatseks. Helilooja loomingulise pärandi põhjal võin aga väita, et stabiilsemates elutingimustes oleks tobias võinud luua ka suur vorbe. Taoline mõtlemisviis oli omale tema loomingule. Kuigi võrsunud klerikaalsest ringkondadest peab tobias auks 100 ütlema ja arvatavasti Peterburis valitsevate progressiivsete meeleolude ja Rimski korsakovitava õpetaja rahvaloomingut kõrgelt hinda mõttelaadi mõjutusel. Tobias õppis vääriliselt suhtuma ka oma rahvaloomingusse. Selle tõendiks on fantaasia eesti rahvaviisides klaverile Es-duur. Siin on kasutatud temaatilise materjali taolise rahvaviise lagu, kus sa käisid sokukene ketraliisu laulge poisid. Roos küll erilist muusikalist väärtust ei oma, aga on mainitav, kui esimene katse eesti rahvaviise instrumentaalmuusikas ära kasutada. Majanduslikele raskustele vaatamata on Tobiase õpinguaegne looming kõige mitmekesine ja mahukas. Siia kuuluvad klaveripalad Peterburi konservatooriumi algaastatest. Nimetagem siinkohal. Humoreski Keemol nimetusega veskil. Erilist väärtust omavad aga tema 10 klaveripala lastele, mis on eesti heliloomingust esimene sell, Algne teos. Nendes avad suutis lõpuni viia. Need on hindamatud leheküljeline rahvuslikus muusikas, mille väärtus kunagi ei kahane. Seega on Rudolf Tobiase mälestustahvli avamisaktus lõppenud kell üks palume koguneda kooli juurde, kust algab rongkäik ja kella kahest jätkub Rudolf Tobias ele pühendatud laulupäev juba lauluväljakul.