Täna kuulete iiri rahvamuusikat, toome selle kauge eksootilise muusikanäiteid teieni heliplaadi vahendusel küljele piiri folkloristid kogunud aastatel 1957 kuni 60 tehtud huvitavamad rahvamuusikasalvestised on tehtud viis aastat tagasi ja loomulikult on siis tulnud manu helisalvestisi restaureerida. Neid tänapäeva helitehnika nõudmistele kohendada. Tänuplaadiseeriale, mille esimene plaat praegu keerleb on meil võimalik kuulata kuulsaid iiri rahvalaulikuid ja pillimehi esitamas seda traditsioonilist muusikat, mis kahjuks juba tänaseks haruldaseks muutunud. Meie saadetes on varem kõlanud ühe iirlaste sugulasrahva Bretoonide muusika. Koos šotlaste kõmride ja veel mõnede väikerahvastega on need rahvad tänaseks koondunud euroopaloode nurka. Varasematel aegadel veel enne Rooma ekspansiooni elasid keldid laial alal üle kogu Euroopa. Neid peetakse esimesteks indoeurooplasteks, kes Aasiast rahvaste levimise aastatuhandete pikkusel teel Euroopasse jõudsid. Niisiis, kuigi kelti keel peaks olema suguluses teiste indoeuroopa keelte, germaani, romaani, slaavi ja balti keeltega on see sugulus niivõrd kauge ja teoreetiline et eelnimetatud keelte oskajatele vaevalt midagi tuttavlikku kõrvu hakkab. Kuulake ise, anname sõna iiri rahva laulikutele. Ma pigem täna ju rõõm ma ruume. Ning nii on ka. Aga doing see e-Vöödi. Iirimaa ajalugu on mitme 1000 aastane kultuurilugu. Siis, kui kogu Euroopas valitses keskaegne vaimupimedus, säilisid selles kauges ja eraldatud maanurgas. Kunagi Rooma kultuuri mõjul tekkinud kultuurikolded. Iiri õpetatud mungad rändasid paljudes maailma maades, kogudes teadmisi ja arendades oma filosoofilise väitluse võimet. Sellest ajast jutustavad paljud iiri muinasjutud, kus peategelasteks on kuulsad rändmungad, osavad vaidlejad, muinasjuttudest. Jätte sümpaatia pole aga enamasti kutseliste vaidlejate poolel. Tõeline tarkus tuleb rahva hulgast, harimatu aga nupukas mägilane, must Pätrik, trumpab õpetatud mehed kavalasti üle. Iiri ajalugu on ka veriste võitluste ajalugu. Juba varajasel keskajal hakkavad iirlasi kimbutama võõrad sissetungijad roomlaste järel viikingid siis juba ka anglosaksid. Tänaste inglaste eelkäijad. Inglaste esimesed vallutusretked Iirimaale algavad 12. sajandil ajal meil ristirüütlid eestimaale tungisid. Lõplikult pidid iirlased ülemvõimule alistama alles seitsmeteistkümnendal sajandil, mil verist ususõda katoliiklaste vastu pidas inglise väepealik Cromwell. Tänase Iiri vabariigi ülesanne on üle saada aastasadu kestnud ülemvõimu tagajärgedest. Püütakse uuesti elustada kaduma hakkavat iiri keelt, mida praegu räägib vaid viiendik kogu elanikkonnast. Iirimaa vappi kaunistab iidne kelti harf ja see sümboliseerib rahvamuusikaarmastust. Harfon iirlastele mütoloogiline pill, rituaalne pill. Muistendi järgi olnud harfil varem ainult kolm keelt. Terasest, vasest ja hõbedast. Teraskeel pannud kuulajad nutma. Mask keel tantsima ja hõbekeel magama. Sellest ajast jagunebki iiri muusika kolmeks liigiks. Kurvaks tantsuliseks ja unemuusikaks. Tantsida armastavad iirlased torupilli järgi. Iiri ja šoti torupill erineb ehituselt meie taru pillist. Üksikasjadesse laskumata mainime vaid, et sealsel pillil on võimalik mängida nagu mitmel tasapinnal. Budjale Lügitakse vahele kõrgeid stacaattalike kangistus nooti, mis teevad mängu eriti rütmiliselt. Iiri rahvamuusika kogumine algas juba möödunud sajandi algupoolel, mil tegutsesid rahvusliku ärkamisaja suurkujud Edward panting, Henri Hatson ja George petturi. Hoolika kogumistöö viljana on Iirimaa arhiividesse kogutud tunduvalt rohkem rahvaluulematerjali kui näiteks meie rahvaluulekogudesse. Ometi on ka seal vanem rahvamuusika tarvituselt kadunud ja tänapäeval võib seda kuulda vaid harrastusansamblite ja solistide esituses. Vanema ühehäälse laulu asemele on tulnud moodsam saatega laul, kunstmuusika, harmoonia, reeglite mõjutustega. Nii nagu näiteks meie rahvalikud laulud. Varasemas iiri laulus on olnud tähtis koht marmorist ja Minorist erinevatel heli laadidel. Haruldased ei ole kabentatoonika ja kuueastmeline helilaad. Nii ootamatu kui see ka ei ole või piirilauludes isegi idamaade muusika intonatsioone kuulda. Ja mõned rajada ei kõige Traudi pari. Iiri tantsumuusikale on omane kiire, kergelt punkteeritud või triooli Rütma. Kelti rahvastelt arvatakse pärit olevat tantsurütm siig mis näiteks kunstmuusikas kuulus kohustusliku osana klassikalisse tantsu sõiti. Meie tantsumuusikanäited on salvestatud ilma tantsuta, aga tegelikult kuulub siia juurde kohustusliku komponendina eriliste tantsukingade steppimis võitma. Rahvatants on Iirimaal väga populaarne. Nii nagu Sotlastel, kuulub ka iirlastel rahvariiete juurde meeste seelik küll enamasti mitte ruuduline, vaid ühevärviline. See seelik mõjub depiva iiri poisikese seljas loomulikult võrdsustaval. Laulude hulgas on eriline koht ballaadidel. Ballaadid jutustavad mütoloogilistest kangelastest, aga ka elust ja armastusest vabadusvõitlusest ja Isamaast. Isamaalaulude üks Vorman täis ling nägemus. Need on omapärased rahvalikud laulud teatud, kuid enamasti anonüümsete rahva poeetide tekstidele milles Iirimaad kujutatakse mingi muinasjutulise tegelasena kes ilmub jutustajale unenäos. Sellised laulud olid omapärane vabadusvõitlusele innustav üleskutse. Torupilli kõrval on ka viiul ikka olnud iirlaste armastatud tantsumuusikapill. Rahvapillimeeste virtuoosse viiulivõimaluste ärakasutamisel on tihti sellisel tasemel et ei usugi ühte viiuldajat mängivat. Iiri rahvalaulude tekstis on tähtis koht algariimil kuigi keele häälikute süsteem on väga keeruline. Kirjapilt ja hääldus erinevad palju enam kui inglise keele puhul. Ja kirjutatud luules neid algriime üsna raske otsida on. Algriimid ja süsteem on nii põhjalikult välja töötatud, et ühes laulusalmis uurijad ligi 50 häälikupaari leida võisid. See on õige. Saate iiri rahvamuusikast lõpetame ühe meloodilise Torupillilooga mis meenutab üle maailma levinud laulu terri ear, tuntud ka nänni Boy nime all.