Möödunud nädala keskel, 30. mail alustas Nõukogude liidus külalisi esinemisi tuntud Ameerika klarnetivirtuoos Benny Goodman. Oma džässorkestriga. Rohkem kui veerand sajandit on Benny Goodman mitmesuguste ansamblite ja suure džässorkestrijuhina ning erakordselt andekas instrumentaalsolistina olnud maailma džässimuusikute esiridades. Mitmekülgse muusikamehena pole ta piirdunud ainult džässmuusika žanriga vaid esineb suure eduga ka tõsise muusika valdkonnas. Jaoks on loonud teoseid Bela partok, Aaron kopland ja Paul hindemit. Olles vaimustatud tema meisterlikkusest ja sügavast muusikaalsusest. Veni Kudman sündis Chicagos, 30. mail 1909. aastal huvitavana rääkida, et seega toimus tema esimene kontsert Nõukogude liidus täpselt tema künnipäeval, mida ka Moskva publik soojade õnnitlustega tähistas. Olles pärit paljulapselisest vaesest perekonnast, alustas Benny Goodman juba üsna vara iseseisvalt elatise hankimist. 12.-st eluaastast peale mängis ta tantsuvarietee ja teatriorkestrites, vahetades tihti kohti, jaga instrumente, sest olenevalt vajadusest tuli tal klarneti kõrval mängida aga altsaksofoni, baritonsaksofoni ja isegi Kornetit. 1926. aastal, olles 17 aastat vana, sai Benny Goodman koha tolleaegse populaarse trummimängija Ben pollaki orkestrisse. Kuigi pollak polnud ise kuigi silmapaistev muusikamees, oli ta hea vaist talentide avastamisel. Orkestris leidus pidevalt väga andekaid mängijaid. Nii kuulusid sinna kunagi ka tuntud trompetivirtuoos Harrigeems ja maailmakuulus orkestri juht Glenn Miller. Wen Polaki orkestris töötas Benny Goodman kolm aastat, saades sealt palju kogemusi. Selle kollektiiviga võttis ta ka esmakordselt osa heli plaadistamisest. 1900. 34. aastal asutas Benny Goodman Chicagos kolmeteistliikmelise džässorkestri, mängides sellega reas hotellides ja regulaarses raadiosaates tantsigem. Järgmisena aastal siirdus ta orkestriga ringreisile, millel esialgu oli vähe edu. Vahepeal aga levisid orkestri poolt mängitud heliplaadid ja üsnagi ootamatult lõppes ringreis tohutu menuga. Peni Kudmani ometi mängu ja tema orkestri omapärane stiil vajutasid oma pitseri kogu järgnevale aastakümnele, saades kõikjal tuttavaks niinimetatud svingmuusika nime all. 1935. aasta suvel hakkas Benny Goodman oma orkestri liikmetest ka väikesi instrumentaalansambleid koostama. Tuginedes niisuguste ansamblite mängus peamiselt improvisatsiooniline. Olles ise ületamatu improvisaator, koondas ta enese ümber samasuguse kallakuga muusikamehi. Sealjuures osutus ta esimeseks valgeks orkestri juhiks, kes hakkas moodustama segaansambleid, kuhu valgete kõrval kuulusid ka neegrid. Nii koosnes Benny Goodmani esimene trio klarnetit trummidest ja klaverist, mida mängisid vastavalt Kudman ise. Gruppa ja neeger, pianist eri Wilson. Hiljem asendas gruppat James Crawford ja siis olid Riias juba kaks neeger muusikut. Järgmisel aastal lisandus Triiule neljas instrument vibrafon, mida mängis samuti musta nahavärvusega džässimuusik Lionel Hampton. Mõned aastad hiljem sai kvartetis Tsextet, kuna juurde tulid kontrabassist asfal Bernstein ja kitarrist Charlie Gretchen. Viimane oli jällegi neeger, kes hakkas muide esimesena viljelema elektrikitarri kasutamist moodsast džässis. Muidugi vaheldusid ansamblite koosseisud pidevalt, kuid igale koosseisule andis omapärase värvingu eeskätt Benny Goodmani enese andekas improvisatsioon. Ligi kolm aastakümmet kestnud orkestrijuhi tegevuse jooksul on Benny Goodman andnud loendamatuid kontserte Ameerikas, Euroopas ja Aasias, esinenud filmides, raadios ja televisioonis ning teinud hulgaliselt heliplaate. Paljude maade ajakirjade ringküsitlustel on ta juba 20 aastat populaarseimad Deczesklarnetistide hulgas, mis näitab, et tema järglastele pole seni õnnestunud tema kuulsust tuhmuma panna. Nõukogude liitu lõbus Benny Goodman orkestriga mängijate valikult ületab mitmed tema viimaste aastate koosseisud. Orkestri solistide eest on kõige huvitavam tenorsaksofonist suut Sims rahulikku ja voolava stiiliga improviseerida. Kes 20 aasta jooksul on mänginud paljudes tunnustatud džässorkestrites. Nimetagem vaid uudis Manni Sten Kenton Jerimaligani nimesid. Lepingute vaheaegadel väga pidanud elatuma Kablankude ja majade värvimisest. Suutsimisi kõrval paelub tähelepanuga levis kunagine Kentoni orkestri trummimängija haruldane virtuoos Polü rütmiliste mustrite kujundamisel. Suut Sims ja meil, Louis on varemgi koos mänginud. Tõenäoliselt tihendab käesolev kontsertreis Nõukogude liidus nende sidemeid veelgi. Nõukogude liidus gastroleerimas peni Goodmani orkestrist tuleb märkida veel populaarseid neeger, trumpetiste John Newman jov vaeldurit, trumboniste Reed ja võlli tennist, altsaksofon, eesti fill, uudsi ja baritonsaksofonist siin allenit. Erilist tähelepanu pälvib avara tunnete skaalaga neeger lauljatar Cheryl, kes oma muusikalist tegevust alustas 15 aastasena Wellingtoni orkestri juures. Suure menu osaliseks sai kontserdi esimeses pooles esinev sextet koosseisus Benny Goodman, klarnet Tedi Wilson klaver, sörk Von Lake kitarr, Pill, Grow kontrabass, meil Lewis trummid ja Victor Feldmann vibrofon Fantat aasiarikkus, tehniline sädelus ja kaasakiskuv rütm ei iseloomusta seda sexteti vähem kui Kudmanni varasemaid koosseise. Benny Goodmani külaliskontserdid Nõukogude liidus kestavad veel kuu aega, viies orkestri, Sotši, Tbilisi Taškenti, Leningradi, Kiievisse ja siis tagasi Moskvasse. Kõikjalt tervitavad külalisi naeratavad näod ja soojad aplausid. Seda enam, et Bennikud man pole ainult suurepärane muusikamees, vaid viib ka kontsertide sõnalise osa läbi vabas ja sundimatu vormis. Saabudes Nõukogude Liitu, kirjutas Benny Goodman ajalehe Savitskaja Culture korrespondendi märkmiku järgmised read. Mul on hea hea meel olla nõukogude liidus ja loodan, et minu muusika veelgi rohkem kinnitab meie maade vahelisi suhteid. Sääraseid tundeid võib siiralt tervitada ning loota, et neid jagavad inimesed nii siinpool kui ka seal.