Tervitan kõiki ajaloohuvilisi järjekordselt ja. Ütlen kohe, et täna mul on võrdlemisi keerukas esik teile tutvust ära. Ta on keerukas mitmel põhjusel ja kõige suurem põhjus on seelt. See maks on väga vähe andmeid. Meieni jõudnud, tõsi küll, me teame tema ajastus ja sellest perioodist palju rohkem. Aga temast kui isikust on siiamaani väga napid andmed. Ja kui me võtame Eesti entsüklopeedia aluseks siis viimases väljaandes on temale pühendatud ainult 10 rida. See on nimelt Alber, fon puks, öelden. Liivimaa ja Riia, kuidas tahate, piiskop? Ja see ei ole seotud ka Eesti rahva allaheitmisega saksa ordurüütlite ja kitsekristlaste võimule 13. sajandi algul. Olgugi tööd on siis mõned andmed, nii tema kohtade teaksite, kellega tegemist tuleb. Alberti kohta me teame nii palju, et Ta on surnud jaanuarikuus 1229 saksa misjonär. Aastast 1890 900-l Riia piiskop. Ja ta oli seal piiskopi koha peal ligemale 30 aastat või isegi natuke rohkem. Ja. Ta oli pärittleff. Peebeegelshoweede või pikes, hooveede võib ukse juurde lite ja palju teisi variante on olemas perekonnast, see oli ministri Alisugusel alamaadlik Saksamaal Bremeni lähedal pleemians Haabeni lähedal, õieti. Tema ema leidis. Olite Bremeni peapiiskop Richard, mingi teise poolõde? On teada, et Albert oli ka vendasid. Viis vend on isegi siin mainitud Dioderic Eingeldelt, Herman root, Mari ja Johannes. Appi järgi nad on kõik puks öödenid. Ka pärast sajandeid oli Eestimaal veel tuntud puks öödenite suguvõsa nimelt parunid bokserid Saaremaal. Nii, ja nüüd siis mida võime siis öelda? Selle albelt fon puks öödenide pere kohta Alberti kohta, ta oli preemia Toomera kõigepealt. Ja nagu me teame, too merre oli see inimene, kes oli siis toomkapiitli liige ja kellel oli ka otsustav sõna kaasa rääkida, kui oli tegemist peapiiskopkonna probleemidega. Hiljem sai ta siis Bremeni kiriku esindajaks ka välissuhete alal ja liivlaste apostel Meinhard, kes oli kõige esimene piiskop siin Liivimaal. See oli ka ikkagi saadetud sinna preemiani kirikutegelaste poolt tegelikult. Ja Bremeni peapiiskop oli määranud siis Bertoldi järgmise piiskop Liivimaale kinnitanud. Ja sama piiskop õigemini peapiiskop pühitses ka 1199. Sest kaks piiskoppi teda olid võrdlemisi ebaõnnestunud oma asja alustanud seal selle misjoni kirikuga ja aga Albert paistab olema väga andekas organisaator. Riigimees õieti oli peale selle veel ka linnade asutaja ja isegi sõjamees. Seal ta oli tüüpiline keskaegne kirikuvürst. Ja seal oli plaanis luua iseseisev ainult paavstist ja keisriks sõltub piiskopkond. Tõsi muidugi peapiiskopkond. Ja ta tahtis, et tal oleks ka mitu temale alluvat alampiiskop. Nii on õliolukord siis tol ajal vaimulike ilmaliku ühiskonna asendamiseks Baltimaadel kiriku poliitilist toetust paaskonna poolt, kes paras heitluses oli üleinimliku võimu pärast ei osanud keegi arvestada. Albert pani lootusi Saksa keisrile ja Saksa riigi toetusele kui ta pidi pettuma. Kuna keiser oli parajasti tegevuses oma eesmärkide Lakenemisega just Itaalias Bremeni piiskop pilt polnud siis abi loota, Albert samal ajal tõusis üles saksa kaupmeeste hulgas eriti teravalt niinimetatud juba tol ajal rahvusvaheline balti küsimus. Kuidas see küsimus siis oli? See oli nii selles, et isa, meie peremehed olid alles veel ikkagi taanlased, temad olid. Juba siia oma õigused taotlenud ja paavsti oli katarlasi toetanud muide Paavst Innocentius kolmas eriti oli väga tugev organisaator ja temale allusid väga paljud Euroopa tolleaegsed monarhid. Kujutage ette paavsti vasallidele tähendab tema sõltlasteks, kes pidid seal temale kuuletuma ja Ta oli isegi oma andameid isegi mõistma, need olid. No ma loen teile üles, peaaegu kõigi Euroopa Vanarhid, näiteks Ungari kuningas, Saksa kuningas, niikaua kui ta kuningas oli Prantsusmaa. Paavst tol ajal oli maailma kõige võimsam mees kui niivõrd isegi juriidiliselt Ja taanlased olid siis praegu siin Läänemere isandad, nagu öeldakse tol ajal. Kuid nendega võistlesid juba Lübeckis viskvist ojamaalinn Visby, see oli seal saksa kaupmeeste linn tegelikult. Ja oligi juba tüli jaga, tahtsid saada omale vaba teed, et kaubavahetust pidada. Venemaaga venelastega? Need viisid peamiselt otse Novgorodi. Usalda aga läbi liivlaste, lätlaste ja eestlaste maade. Need olid sinnamaani olnud veel oma pead elavad rahvad. Ja nähtavasti tuli juba nende käes olevat rannikut saared ka alistada Sis kindlale võimule. Skandinaavia tekibki väga palju neid röövia kaubaretki ja sundisid ka neid kohalikke rahvaid siis omale andameid tooma ju ei maksma. Ja ida poolt oli jällegi venelaste ambitsioonid. Venelased, kes olid variaagidelt normaanidel saanud omale väeliquid ja vürsti ja nemad olid siis oma poolt ida poolt tulnukaid, kes saaksid kohalikke rahvaid, liiblasi ja lätlasi ja eestlasi maksustada. Ise sai küll rohkem vabaks võidelnud ennast, aga liivlased, lätlased olid juba venelaste mõju all. Leedulased olid lõuna poolt tulemas, kes samuti ründasid kogu aeg neid maa-alasid ju riiuli, et see lugu tol ajal väga segane ja rask ja muidugi, mida pidi albelt tegema. Alberteri oli ainuke võimalus leida tugev. Kõigepealt tugev sõjavägi, kes seda toetaks ja kirikuabi. Paavsti poolt tulev abi. Aga balti rahvaid ei tahtnud seda ristiusku tol ajal kuidagimoodi vastu võtta, nii et see oli. Nende allaheitmine, oli väga raske ülesanne tol ajal. Ja Bertult, kes olid enne Valberdid ei suutnud midagi teha nende vastuhakkavate rahvastega siis Albert arvas, et tema on kõige sobivam selle ülesande täitmiseks. Hoole kahjustas siis muidugi seda ülesannet täitma. Kõigepealt suvel juba 1199 läks ta ojamaale sinna vihklisse, seal ta sai 500 meest, 500 sõjameest, kes olid valmis tulema viimaale. Ta lubas neile muidugi, et kõik, mis Barutataks, jäi kõik see varandus, mis tuledesse läheb siis nendele, kes tulevad sõdima selle asja eest. Ühesõnaga oli ka ikkagi röövimise instinkt siin mängus. Ja ta ütles ka, et see asi saab olema väga kasulik. Ja kui ta sai 500 meest kätte, piss püütakse, siis päevalvasid 500 meest on ikkagi veel vähe ja siis ta läks Taani kuninga juure. Knud või Taani kuningas, tol ajal. Lundi peapiiskop oli bremeni peapiiskopi võistleja siin Kirde-Euroopas. Lundi peapiiskop oli seal Haapsalu on. Ja siis ta läks kadel papsi juure siinses kolmanda juure ja see tegi siis vastava ristisõjabulla. Siis samal aastal, mil läks Saksa kuningas Philipi juure Maxiburgi ja aprillikuus 1200 täpselt ilmus ta Lübeckis kohale 23 laevaga Väina suhu. Nagu te näete, see nõuab ju tohutut energiat, ei tolleaegsete liikumise reisitingimuste olukorras nii palju läbi käia ja kaubelda ja õiendada ja, ja selgitada ja nii edasi. Selle kohta ongi öeldud muide Läti Henriku. Nagu me ütleme, Henriku Liivimaa kroonika, see on ka tema ülesandel ju hiljem kirjutatud kogu see kroonika ja kroonika tegelikult ka piiskop Alberti ülistamise raamat tegelikult näitab, et Albert on kogu aeg õigel teel ja haisev kristlust ja nii edasi. Aga leti Hendrik ei iseloomusta haldaksid kui, kui inimest võib-olla tol ajal polnud see kombekski. Aga ometi on imbunud läbi nii mõningatki seisukohad armees sedasama Alberti kohta. Nii et kokku ta käis tervelt 13 korda. Lääne-Euroopas käis seal sõdureid kogumas asunike maarjaligi tõmbamas riiklikke asju ajamas. Korduvalt olid ja Itaaliast tõepoolest suur organisaator, riigimees, hinnad, vastutaja. Suurejooneline ehitaja, isegi tundis ehituskunsti. Väejuht, strateeg, seaduseandja kaugelenägelik, kaubanduse spetsialist. Hea ja liikluse organiseerija. Ja muidugi läks ta ka korda luua oma vaimulik vürstkond Väina suudmesse. Ta oli muidugi ka ametlikult rääkisin tema Kristuse usukuulutaja ja nii edasi ja tema seisukohti on ka hiljem paljud ajaloolased korranud. Teate, kui kunagi oli vaidlused tas muistsed liivlased või lätlased ja eestlased, eriti kas nad olid targad. Kui nad ei võtnud vastu. Ristiusku neile teolteti kohe, kui nad vastu võtavad, siis et nad saavad rahus elada ja katoliku kirik rooma paavst kaitseb neid ja edasi. Seda kõike ju ju lubati nendele. Aga eestlased ei tahtnud. Ja nii ongi siis niisugune seisukoht, et kas eestlaste, tol ajal kui me vaatame kõrvalt, kui me ei oleks ise eestlased vaataksime kõrvalt üldise progressi seisukohast lähtudes. Kas eesti rahvast toimis tol ajal õigesti? Kas see ei olnud isegi valel teel kaitses ju kirjaoskamatust? Väga primitiivset usku, oli kogu aeg omavahel kaklesid omavahel Sakalas kaklesid elulastega Järvalased saarlastega ja nii edasi. Rädalased jälle Vukandilastega. Et kas poleks olnud õigem oleks tol ajal kohe ilma võitluseta nagu Kaupo tegi, kaupa muidugi alguses kapist vastu panna, aga noh, ta sunniti. Kaupo võttis vastu ristiusu. Ja, ja võrreldakse Lembitut ja kaupport, võrreldes neid kahte inimest, siis oli seisukoht, et Kaupoli ikkagi progressiivne inimene maailma kultuuri arenguloos. Aga Lembitu reaktsionäär tähenab tagurlane, kes püüdis kanapimedus kaisse ja kinni hoida. Näete, kui huvitav ja, ja seda seisukohta on läänemaailmast mitu korda rõhutatud ja ja sellega välja tuldud. Sest tõepoolest ei, ei saa ju vaielda, sest et albelt tuli nende jõudude osas siia kes olid täiesti haritumad, nad olid omandanud juba ka paljud kirjaoskuse kaupu, omandas kirjaoskuse, muuseas. Õppis ladina keele, käis Roomas paavsti juures. 20 aastat vähemalt oli see sõda oma senise elu säilitamise eest. Muide, kui te Liivimaa kroonikat loete, siis leiate seal peaaegu üle leheküljed. Jällegi tuli tema vägedega sinna, sinna maakonda, põletasid kõik majad maha, hävitasid vilja, ajasid kariloomad minema, tapsid kõik, mehed, võtsid naised vangi. See on üle üle teise lehekülje liiskuni kirjeldus. Ja see kestis ju 20 aastat. Niisugune tapmine, kas oli mõtet? Samal ajal muidugi, iseloomustab see tolleaegset ühiskonnataset. Novgorod lasi ja Pihkva lasi. Ja kui nad seda ei teinud, siis tulid need nagunii ise. Tegid ka omamoodi röövkäike. Vahest olid vennalisel triiduses Riia listi rüütidega Albertiga siis jälle vastupidi. Nii. Aga asi on ka selles, et see verine usust ärapööramine või usu sissepööramine See oli Nõukogude ütlete siiski, Kristianiseerimine näeb ristiusu levitamine. Aga siin taga oli ka väga ohtlik. Ohtlik järeldus nimelt. Asi oli selles, et need, kes lasid ennast ristida automaatselt, kuulutasid ennast ju ka. Tulnukate vasallideks rüütlite vasallidele Nendele alluvateks. Ja need need maavanemad või vanemad, kes õigel ajal oskasid üle minna Liivimaal rüütlit ja poolele, need said isegi teatud väga laadi seisuse, kuigi seal natuke teistmoodi, kui saksa lüütidel oli, aga said ikka oma pappi said maa, võimu, maa üle võimu ja nii edasi. Et need õigel ajal üle jooksnud sakslaste poolele üle õigel ajal. Siis nagu saksa siis kirjutavad, tegid õigesti? Näed, jäi tema maal ikkagi peremeheks vähemalt osagi inimeste üle. Aga mis puutub Alberti, siis on isegi kirjutatud Lundi peapiiskopi poolt on kirjutatud tema iseloomustuseks järgmised read, et et Albert on sellepärast hinnatud inimene. Ta oskas saavutada kohalike elanike juures. Ta oskas selgeks teha, et kui te minuga liitute, siis Teil on paremad väljavaated, kui te liitute venelastega või, või taanlastega. Tõepoolest Estoniasse, kui oli ka saksa rüütlite oli Eestimaa pinnal sageli löömisi, isegi loossessega, kes võiksid ka oma poolt seda maad enesele allutada. Nii asutas 1201 Riia-Turu siis tulevane Riia linn andis sellele Visby linna, tähendab saksa, Visby linna linnaõiguse. Andis seal privileege, et saaks kaubandust arendada. Naeras riig Aziz oma piiskopkonna asukoha 1202 pühendas kogu terveli Liivimaa neitsi Maarjale. Tema abiline tiitris asutas mõõgavendade vaimuliku rüütliordu. Samuti on 1205 dünamiidi sisse tsistertslaste klooster. Pandi kehtime läänimaade süsteemi, kui oli Euroopas Kesk-Euroopast tavaline, tol ajal saksi lääniõigus, kaupa oli tema paremaks käeks ja Kaupo oli ka see mees, kes kes langes. Lahingus eestlaste vastu, muide Lembit oli juba ennem langenud. Ja tuleb välja, et Lembitu tapjaks oli oli üks lätlane. Aga seda siis eriti. Aga eestlased ise osa maakondi läks juba Alberti pooli üle ja kui Saaremaa oli viimane, kes vastu pani siis Saaremaa vallutamisele 1227 mindi juba liivlaste, lätlaste, sakslaste ja ka eestlaste sõjameeste poolt, sest osa Eestimaad oli juba albetile allunud. Ja käisid oma vasallikohust ja sõdisid saarlaste vastu. Nii et see on jällegi traagiline näitaja meie Eesti ajaloos. Noh, kokk, naised, vürsti jäsko on ka meil tuntud see, kes Tartus vastupanu osutas saksa rüütlitele ja kui sakslased tegid käsk, oli ettepanekut võtta oma venelased Jamine linnusest ära. Ma ei tea, see oli Otepää linnuses, meie võid ära minna, aga väsko ei läinud ära. Ja jäi sinna kindlusesse ja langes seal lõpuks siis selles lahingus millega Mandri-Eesti lõplikult siis Alberti alistati. Aga Saaremaa koha pealt oli Albert testi Otiva suutnud rakendada kõik kohapealsed jõud kes veel, kes olid juba ristiusule alistatud, kristlusele kirikul alistatud. Ja nii siis lõpetajatega, saarlaste iseseisvus ühtlasi ka kogu tolleaegne vana Eesti iseseisvus. Kuidas hinnatonid Albertit. Ja igal juhul on ta balti küsimuse 13. sajandil otsustanud lääne kasuks. Ja no nii palju, kui on üldine hinnang ta alles Alberti kaudu sai terve balti maa-ala Lääne-Euroopa kultuuritsükli püsivaks alaks. Nii väidavad saksa paljude ajaloolased muidugi, kui mitte arvestada marksistid ja need on olnud alati kristluse levitamise ja ja sundsisustamise vastu. Aga noh, see oli meil kunagine etapp Katsume olla siiski ka ise mõtlevad ja otsustame siis mida see halb, et lõpuks siis eesti rahva ajaloos tegi. Tema oma jõuga ja mõistusega ühendas Baltimaade seni veel poolmetsikud rahvad Lääne-Euroopa tolleaegse tsivilisatsiooniga ja kultuuriga. Täna sellega lõpetan.